Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1383
Ser man bilder best på lerret med hvit eller grå duk?
Burde vell vere det samme tror jeg,men på hvit duk er det vell litt lysere enn den grå..logisk sett da:P
Sånn uten å egentlig ha greie på det, tror jeg at du sannsynligvis får bedre svartgjengivelse på grått lerrett. Ellers vil resten av fargene sannsynligvis tape seg en del.

Så det er vel en smaksak egentlig.
Jeg har brukt grå endel, jeg er veldig fornøyd med det. Føler at kontrastene kommer bedre fram i det
Sitat av EagleNest
Jeg har brukt grå endel, jeg er veldig fornøyd med det. Føler at kontrastene kommer bedre fram i det
Vis hele sitatet...
Jeg begynte å tenke litt grundigere over dette.

En prosjektor lyser jo bildet over på lerret. Siden det er totalt umulig å lyse ingenting, så vil du aldri oppleve svart. Det vil du heller ikke klare på en LCD-skjerm tror jeg.

Men - en prosjektor lyser grått lys, til en viss prosent, når du da har grått mottaksflate, vil jo automatisk det grå lyset bli mørkere, enn på hvit bakgrunn.

Da får du som Ørnen sier bedre kontrast. God kontrast kan ofte oppveie for litt dårligere farger.