Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1693
Hei!

Jeg hadde tilfeldigvis en samtale med en kompis og vi kom innpå et tema anngående harddisker og formatering. Han mener det at hvis man formaterer harddisken sin for mange ganger så går det utover levetiden, så han mente at det var smart og bruke quick format istedenfor, og derfor bare formatere så sjeldent som mulig. Jeg må legge til det at han kompisen min har holdt på med data, hacking, cracking (telefon, piratkort), egentlig utrolig mye elektronisk i over 20 år, så han er ikke en 14 nerd som tror han har funnet ut noe.

Noen som har noen kunnskaper å utveksle om dette?
i teorien så vil det jo slite på harddisken som alt annet. du setter jo bitsene fra 1 til 0 eller omvendt så..
at du gjør det i quick mode betyr jo bare at du sletter selve entryen i filtabellen, dvs markere den som overskrivbar om du vil. det vil igjen si at du har brukt selve hd en mindre gang, som igjen vil si mindre slitasje. men tror heller du skal være bekymret for varme en for at du bruker hd for mye.
Vi kjøper jo harddisk mer enn en gang løpet av 10 år - og da kan man overføre de viktige filene over igjen og igjen. Du må nok regne med å kaste harddisken din løpet av 10 år. Hvem bruker fortsatt en harddisk fra 10 år siden? Som har kapasitet på ca... 100 mb?
Jeg mener at det kameraten din sier ikke stemmer, fordi at man sletten kun addressene til filene, ikke selve filene. Etter man har formatert ligger fremedeles alt på hardisken, man kan bare ikke se det, så når man legger inn noe nytt overskiver man ting som allerede ligger der.

Det er på grunn av dette at man kan hente tilbake ting på hardisken selv om man har slettet det.

Jeg vet ikke om dette gav dere noen mening... var vanskelig å forklare.

Det som kan sliter på disken er vel heller når man skriver på den...
Mener det er en plass mellom 2-3 år som er forventet på en disk som er aktiv i bruk...
Jeg har en conner pepherials 500 megs badass som var det første jeg kjøpte, men den brukes jo bare av affeksjonsverdi, pluss at det er fett å kjøre win 95 på den så jeg får r3al DOS =P
gamle pc'en min fyllte 7 år idag. Den lever fortsatt med samme hard disk. Formatert 1 gang
kanskje det er derfor den harddisken har levd så lenge
pc'n jeg sitter på nå, har 2 HD'er i seg. Ene på 120, andre på 80. Den på 120 er åver 4 år gammel. Og den funker så det knaker. Har vel kanskje formatert den en 5-7 ganger iløpet av de 4 åra. Har enda ikke opplevd noen problemer med den.
det er bare tull, en format forkorter på ingen måte levetiden til en disk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er et tall på hvor mange ganger en sektor kan overskrives, MEN, det tallet er ganske høyt, og som folk sier, når du formaterer noe, så sletter du bare en indeks fil, som forklarer hvor den ekte dataen ligger på disken.

Med mindre du bruker noen for for secure delete, (programmer som overskriver filene på disken 5 ganger for å sikkre mot data recovery utillitys) så er du ganske sikker på at du kan bruke disken din lengre enn 2-3 år.
Siden harddisker er et magnetisk lagringsmedium skal det ikke ha så mye å si. Det KAN slite mer på motorhodet inni disken men det tviler jeg har noe å si siden dagens pcer er nesten på hele tiden.
Jeg kan erfaringsmessig at min 200-gigs-harddisk som jeg bruker nå, og har hatt en god stund, har jeg garantert formatert over 15 ganger. Jeg liker å aldri slette noe, det tar så lang tid. Jeg formaterer bare når det begynner å nærme seg kritiske stunder. O heilage formateringstid!
Not VIF
Trådstarter
Oki her er det litt av både og, nesten som amd vs intel:P

Det som gjør det hele vanskelig er at ingen HD'er er like, man kan bestille 2 identiske disker og sette den på 100% likt arbeid og den ene kan fortsatt fungere lengre enn den andre.

Så eneste måten er vel og kjøre X antall disker der ene halvparten formateres for eks 15 ganger og den andre f.eks 5 og regne ut gjennomsnitts levetiden på begge kategoriene og sammenligne.

Så for å få en sånn test mest mulig riktig så holder det ikke og teste 4 disker. Jo større antall disker desto riktigere resultat.

Er ikke lett også få testet dette som privatperson.
Det som sliter på en harddisk er uansett seeking og generelt sett bruk. Kjører man en low-level-formatering, der man skriver over nuller over hele disken betyr det relativt lite seeking i forhold til normal bruk, bare at man flusher hvert punkt èn gang.

Levetiden på en harddisk i forhold til formatering er uvesentlig. Skal man få en harddisk til å leve lengre er det bedre å bruke et par hundrelapper på en heatpipe-kjøler til den.

Jeg har hatt disker som lever bare i noen måneder uten mer enn maks et par formateringer (serverbruk), og jeg har hatt de som har vært formatert flere tittalls ganger, men ikke har dødd før jeg selv har tatt dem ut av drift (normal desktop-bruk).
Sist endret av jonepet; 8. november 2005 kl. 17:21.
eg har disker på webserver som står og sviver ennå, og di er ivertfall eldre en 7-8år, utalige formats har blitt gjort. Støt og harhendt behandlig får en disk til og ryke ikke noen formateringer :P høres ut som en 1337 cs 14tis utalelse det som trådstrarte begynte med
Tull og tøv. Dette belaster ikke harddisken mer enn vanlig bruk.
Not VIF
Trådstarter
Noen som kan bevise det eller linke til noe? Og ikke påstå noe uten å kunne vise til kilder.

Det temaet her er vel ikke diskutert her så ofte, sikkert ikke så mange som har tenkt over det heller.
Sist endret av SinHazzard; 8. november 2005 kl. 19:21.
vidder, en slik uttalse bør du kanskje begrunnne, men jeg støtter den. formatering skal ikke presse disken mer enn vanlig. det som kanskje presser en disk mest er... tja, at motorhodet kjører til start til slutt-sectoren på disken hele tiden.
Not VIF
Trådstarter
Poenget er at det er altfor mye jobb og utgifter for en privatperson å teste det så regner med at det kan være vanskelig å finne ut noe eksakt.
Hvor lang er egentlig levetiden på harddisker? Er ikke noe jeg bekymrer meg over akkurat men...

har formatert min 3 år gamle mange nok ganger ^_^
Sitat av Viva la Opium
Hvor lang er egentlig levetiden på harddisker? Er ikke noe jeg bekymrer meg over akkurat men...

har formatert min 3 år gamle mange nok ganger ^_^
Vis hele sitatet...
Dette varierer med flere år basert på kvaliteten på hver enkelt disk (ikke hver disk-serie, men hver inviduelle disk) og bruksmønster.
Formatering er faktisk ikke noe annet enn "secure-delete" av alle filene (ikke quick-format), pluss sletting av filtabellen og sletting av boot-sectoren. Ingenting sliter noe spesielt, men når man secure-deleter alle filene så skriver man faktisk bare over på disken så det sliter like mye som å kopiere inn filer over hele disken.

Sitat av tore-
vidder, en slik uttalse bør du kanskje begrunnne, men jeg støtter den. formatering skal ikke presse disken mer enn vanlig. det som kanskje presser en disk mest er... tja, at motorhodet kjører til start til slutt-sectoren på disken hele tiden.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe motor som beveger lesearmen hvis det er det du tenker på. Den flyttes av en elektromagnet.

*Stikke hånden inn i PCen og kjenne på de kalde diskene* (Uptime 5d 3h 56m)
Det tror jeg faktisk har mye å si. Jeg har ei vifte forran dem og det holder dem kalde, enda jeg kjører torrents som fy nesten konstant og maxer linja mi både på opplasting og nedlasting.

Likevell kjenner jeg litt stress nå som dere snakker om det, så i dag har jeg brent ut over 50GB data
Kjøling på diskene har faktisk SINSYKT mye å si, jeg har 5 år gamle disker som sitter i serveren som kjører konstant, og de har ikke tryna enda, noe jeg tror er fordi jeg kjøler dem tilstrekkelig ned.

Men for å understreke svaret på det topic spør etter:

Nei, formatering kan IKKE ødelegge en harddisk!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg har en 12-13 år gammel 486 DX2 66 Mhz med turboknapp med en Quantum 120 megs harddisk som fortsatt brukes til bl.a. X-COM og Syndicate. Den har blitt formatert mye oppigjennom årene, vi snakker sikkert 50-100 ganger. Spesielt en periode på midten av 90-tallet da anti-exe viruset herjet ble det ofte flere formateringer i uka. Har også floppydisker med drivere som er like gamle som maskinen som fortsatt fungerer utmerket.
Formatering skriver til sektorer på nøyaktig samme måte som når man lagrer en fil på harddisken. Enkelt og greit.
Not VIF
Trådstarter
oki men da får jeg satse på at det dere sier stemmer.