Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 569
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Jauda, disken i servern ligger på det siste, og jeg har nå investert i ny disk. Disken som står i servern er på 80gig, den nye er på 120gig.

80gigeren har / på 10gig, litt swap og resten /home.

Jeg lurer da på om jeg kan kopiere over hele /-partisjonen til den nye disken? Slik at jeg får en partisjon på 10gig på den nye disken som er bootbar og funker. stasjet i /home kan jeg fikse etterpå.

Hvis dette ikke er mulig, hvordan kopierer jeg over ting ved hjelp av dd? Leste litt i man, men jeg ble ikke noe klokere

Distroen er CentOS 4.0
Kopier fra den gamle til den nye med cp -ax
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Trådstarter
Okei. Men kan jeg stappe begge diskene i ws'en, for så å bruke partition magic eller noe i den duren for å kopiere over partisjonen?
dd if=/dev/hda1 of=/dev/hdb1
En helt basic kommando som kopierer partisjon 1 fra hda til partisjon 1 på hdb.
Dette er en emne som det finnes veldig mye om på google, og selv om jeg helst ikke vil si "google it ffs", så vil jeg si det at du nok vil få vel så bra og sikker informasjon ved å søke litt..
Eks: http://www.sysdesign.ca/guides/partitions.html
partition magic? kanskje drive image du tenker på? uansett så tror jeg ikke den støtter ext3/reiserfs/xfs

stapp disken i webservern, boot opp med en livecd, mekk partisjonen du skal ha, mount den, mount systemet på webservern, kjør cp -ax fra systemet til den nye partisjonen. Da skulle du få en bra kopi med permissions og timestamps i behold.

så er det bare å kjøre grub og legge det inn på den nye partisjonen også.

edit: hvis man skal bruke dd bør vel begge partisjonene være på samma størrelse? target bør iallefall ikke være mindre enn source.
Sist endret av Nichotin; 22. september 2005 kl. 06:44.
Du har rett i det nichotin, ved bruk av dd bør såklart partisjonene være helt like på begge harddiskene. Dette med å flytte over partisjoner med dd er fullt mulig, men er kanskje litt unødvendig stress i denne situasjonen. Hvis cp -ax fungerer(noe jeg ikke har testet personlig, men som det jo burde gjøre) så er nok det en betydelig enklere løsning. Når det er sagt, så er kan man fremdeles godt bruke dd til å kopiere over partisjonen til den nye harddisken, også resize den etterpå, noe som jeg vet iallefall ext2/3 og reiserfs fint støtter.