Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 8918
Sitat av IvIoyner
Du er klar over at han antagelig betaler for Internettilkobling gjennom papirpenger, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Du er klar over at skolen har oppmot 120 stasjonere pcer rundt omkring på skolen som elevene bruker flittig til internett bruken sin, ikke sant?
Sitat av Neurook
Du er klar over at skolen har oppmot 120 stasjonere pcer rundt omkring på skolen som elevene bruker flittig til internett bruken sin, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Og hvor mange elever er det? 121? Poenget er at han betaler for en tjeneste elever som har valgt en annen produsent av datamaskin får benytte seg av, men ikke ham. Det at staten støtter opp om et monopol når planene for ITNorge framover sier noe helt annet er nok til å gjøre dette til en svært uheldig situasjon for ledelsen.
Sitat av commie
Altså. Saken er den at skolen gir et tilbud som kun gjelder for de med "riktig" platform. Vår venn trådstarter har feil platform og blir nektet å benytte seg at tilbudet. Er ikke det trådløse nettverket et tilbud til elevene?

Hva om biblioteket nektet de med "feil" briller å benytte seg av tilbudet? Søk sammenligning, men du fatter poenget.
Vis hele sitatet...
Saken slik jeg forstår den er at det trådløse nettverket som på ingen måte har blitt lovet noen elever etter hva jeg ha hørt men som er har vært forbeholdt lærere som skal gå fra klasserom til klasserom. Det at elevene har fått tilbud til å bruke dette er jo sinnssykt bra, men langt fra en selvfølge etter min mening.

Ettersom uhindret tilgang skapte en god del problemer (Noe jeg kan tenke meg at alle IT folk som noengang har administrert ett nettverk med +-300 trådløse maskiner på en 2mb linje kan forstå) lagde man en rekke forbedringer rent sikkerhetsmessig.

Under det systemet vi har nå fungerer ting mye bedre. Men av de 5-600 elevene vi har nå er det vel en 2-4 som kjører mac. Disse faller da utenom. Veldig synd.

Noen vil kanskje si "Nei skal ikke mac brukerne få Internett skal INGEN få Internett!" men jeg synes nok heller at man får sette foten ned og ta det beste av to onder. Jeg er glad for at det ikke var opp til meg å bestemme da jeg er blant de som liker mangfold men jeg kan også se logikken i det etter at jeg tar ett skritt tilbake.

Man får vel trøste seg med at om ikke lenge så er alle maskinene på biblioteket linuxmaskiner

Sitat av IvIoyner
Og hvor mange elever er det? 121? Poenget er at han betaler for en tjeneste elever som har valgt en annen produsent av datamaskin får benytte seg av, men ikke ham. Det at staten støtter opp om et monopol når planene for ITNorge framover sier noe helt annet er nok til å gjøre dette til en svært uheldig situasjon for ledelsen.
Vis hele sitatet...
Ja for det er nettopp det alle som bruker Windows hovedsakelig gjør! De sitter og godter seg over at Linux og mac ikke gjør det like bra. De bruker nok ikke Windows fordi det får jobben gjort. Ja selv lillebroren min, som sitter der med Windows 98 og counter-strike tenker egentlig på å skyte Linus Thorvalds mens han løper etter terrorister. Det handler overhodet ikke over at Windows faktisk kan brukes til noe det også.

Sorry, men sist jeg sjekket var ikke tilgang til skolens interne trådløse nettverk en av statens krav til alle elever.
Sist endret av Neurook; 5. september 2005 kl. 19:36.
Men det ER et tilbud på skolen. At dette tilbudet kun er forbeholdt wintel-brukere er ekskluderende for linux-folk, mac-brukere. Det er fullt mulig å administrere et åpent WLAN med mange hundre trådløse maskiner uten å ekskludere enkelte platformer og uten å kreve at brukerne skal koble seg til et domene.
Sitat av commie
Men det ER et tilbud på skolen. At dette tilbudet kun er forbeholdt wintel-brukere er ekskluderende for linux-folk, mac-brukere. Det er fullt mulig å administrere et åpent WLAN med mange hundre trådløse maskiner uten å ekskludere enkelte platformer og uten å kreve at brukerne skal koble seg til et domene.
Vis hele sitatet...
Ja det er ekskluderende for en overveldende minoritet og ja det er sikkert mulig å administrere det på din måte. Hadde det vært opp til meg skulle du gjerne fått prøve.

Saken er ihvertfall at det å bruke systemet vi gjør idag gjør ting mye enklere for ett tremannsteam å holde orden på.
Sist endret av Neurook; 5. september 2005 kl. 19:40.
Det boiler bare ned til at det er inkompetanse hos IT-staben. Det går helt fint ann å ha full kontroll over nettverket uten å ha kontroll over maskinene. Radius-autentisering og slikt er fine greier for trådløse nettverk, og det går helt fint an å holde kontroll på trafikken.

Man kan si hva man vil om rettigheter hit og dit, men mennesker flest har moral og etikk. Å sperre enkelte brukere ute pga. noe slikt som at man bruker annen platform er.. vel.. du gjettet det sikkert.
Jeg har administrert et nettverk i en IKT-klasse med både Mac, Windows og Linux, og det var veldig lite rom for misbruk uten at jeg trengte å kunne aksessere enhver elevs maskin av den grunn.

Såklart, dere er ikke pålagt noe som helst,
men er det vits i å stå på deres rett til å være drittsekker?

Får inderlig håpe utviklingsministeren får fikset dette.
Noen som har hatt kontakt med han i det siste?

Edit: Vel, inkompetanse er et hardt ord. Det jeg egentlig mener er at det tydeligvis er liten vilje til å sette opp et system som fungerer for _alle_, selv de to-tre med Mac. Det er fullt mulig.

Edit2: Forresten, samba støtter jo AD (i hvilken grad vet jeg egentlig ikke). Så da er spørsmålet, hvor har dere det fra at Mac OS X ikke kan meldes inn i et domene? (Nå sier jeg ikke at det er mulig, riktignok, men jeg lurer på hvor dere har den konkrete informasjonen fra).
Noe her som kan brukes?: http://www.bombich.com/mactips/activedir.html
Sist endret av Nichotin; 5. september 2005 kl. 19:49.
Sitat av Neurook
Ja for det er nettopp det alle som bruker Windows hovedsakelig gjør! De sitter og godter seg over at Linux og mac ikke gjør det like bra. De bruker nok ikke Windows fordi det får jobben gjort. Ja selv lillebroren min, som sitter der med Windows 98 og counter-strike tenker egentlig på å skyte Linus Thorvalds mens han løper etter terrorister. Det handler overhodet ikke over at Windows faktisk kan brukes til noe det også.

Sorry, men sist jeg sjekket var ikke tilgang til skolens interne trådløse nettverk en av statens krav til alle elever.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hvor faen tok du det fra at jeg er en zealot fra det overstående innlegget ditt? JEG BRUKER WINDOWS, SHITHEAD, INGEN VITS Å BRUKE RETORIKK. Ahem. Poenget er at skolen tilbyr en tjeneste til brukerne av ett system framfor et annet selv om det er like fullt mulig å tilby det til begge to uten noen større problemer. Om du synes dette er irrelevant er det ingen som bryr seg om, men en offentlig instutisjon skal være veldig forsiktig med å "diskriminere" når de fremmer fri konkurranse.
Sitat av Nichotin
Det boiler bare ned til at det er inkompetanse hos IT-staben. Det går helt fint ann å ha full kontroll over nettverket uten å ha kontroll over maskinene. Radius-autentisering og slikt er fine greier for trådløse nettverk, og det går helt fint an å holde kontroll på trafikken.

Man kan si hva man vil om rettigheter hit og dit, men mennesker flest har moral og etikk. Å sperre enkelte brukere ute pga. noe slikt som at man bruker annen platform er.. vel.. du gjettet det sikkert.
Jeg har administrert et nettverk i en IKT-klasse med både Mac, Windows og Linux, og det var veldig lite rom for misbruk uten at jeg trengte å kunne aksessere enhver elevs maskin av den grunn.

Såklart, dere er ikke pålagt noe som helst,
men er det vits i å stå på deres rett til å være drittsekker?

Får inderlig håpe utviklingsministeren får fikset dette.
Noen som har hatt kontakt med han i det siste?

Edit: Vel, inkompetanse er et hardt ord. Det jeg egentlig mener er at det tydeligvis er liten vilje til å sette opp et system som fungerer for _alle_, selv de to-tre med Mac. Det er fullt mulig.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår, det er ikke snakk om autentisering. Der har vi allerede gode fungerende løsninger. Det er heller ikke snakk om å sperre ut brukere som har det eller det. Det handler bare om at for å tilby de tjenestene vi gir ut så må maskinen i domenet vårt. Det blir ikke gitt tilgang til internettlinjen uten at dette er gjort da medlemskap i domenet forsikrer oss om at visse ting er i orden (sikkerhetsoppdateringer, virusprogram, rettigheter til diverse programvare som brukes på skolen, tilgang til hjemmeområder, fellesområdet, programvare repositeriet og printerne). Det er ordet fra oven.

Jeg har forklart temmelig godt i postene over hva jeg tror er grunnen, men til syvende og sist må jeg følge ordre som alle andre. Når det gjelder min kompetanse (eller den til mine overordnende) så kan du få si, tro eller mene akkurat hva du vil.

Sitat av IvIoyner
Poenget er at skolen tilbyr en tjeneste til brukerne av ett system framfor et annet selv om det er like fullt mulig å tilby det til begge to uten noen større problemer.
Vis hele sitatet...
Skolens ledese mener at det faktisk byr på en god del problemer. De burde vite dette da de har kjørt det åpent i noen år allerede.
Sitat av Neurook
Skolens ledese mener at det faktisk byr på en god del problemer. De burde vite dette da de har kjørt det åpent i noen år allerede.
Vis hele sitatet...
Ehm, hvilke problemer har skolen hatt ved at jeg og et par andre brukte mac i fjor?

Jeg tror heller det største problemet er eldre Windows-versjoner og manglende virus/spyware-beskyttelse blant Windows-brukerne, i tillegg til inkompetente elever
Sist endret av Octavarium; 5. september 2005 kl. 20:07.
Og ørtiførti høgskoler og universitet kjører åpne WLAN uten større problemer med LANGT flere brukere enn hva denne skolen har.
Sitat av commie
Og ørtiførti høgskoler og universitet kjører åpne WLAN uten større problemer med LANGT flere brukere enn hva denne skolen har.
Vis hele sitatet...
Dette er en videregående skole. Universiteter har ordninger som Printerkort, de har tett spenn og brukerne deres er ikke 16 år gamle heller

Sitat av Octavarium
Ehm, hvilke problemer har skolen hatt ved at jeg og et par andre brukte mac i fjor?

Jeg tror heller det største problemet er eldre Windows-versjoner og manglende virus/spyware-beskyttelse blant Windows-brukerne, i tillegg til inkompetente elever
Vis hele sitatet...
Der har du ihvertfall helt rett! Synd at løsningen gjorde livet surt for deg
Nå vet jeg ikke hva jeg reagerer mest på (eller jo det gjør jeg), men det faktum at samfunnet har en plan kalt ITNorge som går ut på å bruke mest mulig åpen kode og ikke binde seg til en standard linje (dere ser hvor jeg vil hen, Linux, openoffice og slikt) blir i dette eksempelet ikke prøvd forfulgt engang.

Hvorfor ikke tilpasse systemet sitt for alle brukere nå med en gang i en overgangsfase, og heller møte ITNorge planen over tid en å få et tidspress i 2008 (f.eks) hvor hele systemet må tilrettelegges for OSX og Linux * innen enn hvis tidsramme (dead-line) pga. ledelsen så det best i 2005 å bruke en frekk pinne og bare "akseptere" brukere av Windows?

Men som noen sa her, hva om han kjører VMWare? Da bruker jo han strengt tatt Windows?
Sist endret av tore-; 5. september 2005 kl. 20:21.
Sitat av tore-
Nå vet jeg ikke hva jeg reagerer mest på (eller jo det gjør jeg), men det faktum at samfunnet har en plan kalt ITNorge som går ut på å bruke mest mulig åpen kode og ikke binde seg til en standard linje (dere ser hvor jeg vil hen, Linux, openoffice og slikt) blir i dette eksempelet ikke prøvd forfulgt engang.

Hvorfor ikke tilpasse systemet sitt for alle brukere nå med en gang i en overgangsfase, og heller møte ITNorge planen over tid en å få et tidspress i 2008 (f.eks) hvor hele systemet må tilrettelegges for OSX og Linux * innen enn hvis tidsramme (dead-line) pga. ledelsen så det best i 2005 å bruke en frekk pinne og bare "akseptere" brukere av Windows?

Men som noen sa her, hva om han kjører VMWare? Da bruker jo han strengt tatt Windows?
Vis hele sitatet...
Read again plz.

Dette er allerede igang. Det startet med biblioteket.

Nei det er langt ifra det samme. Poenget er å kunne iverksette visse sikkerhetstiltak. Ikke å se ett flagg på startmenyen.
Sist endret av Neurook; 5. september 2005 kl. 20:23.
Neurook, jeg har lest det, thank you. Nok sarkasme takk.

Hvorfor er ikke det det samme da? Han KJØRER jo Windows? Nå har jeg ikke sett avtalen mellom skole og elev, men jeg kan aldri tenke meg at det står i regelverket at det må være Windows på x86 arkitektur. Men nå gir jeg deg kun tips til hva du skal si til ledelsen.

Hva med å sette opp et eget nett for "alternative" platformer? På denne måten kan dere jo også få en glatt overgang i konvertering til et MS only til et "open source"-nettverk.
Godt forslag Tore- men nå må jeg nok legge ballen dø.
Vil igjen gjøre alle oppmerksom på at mine personlige meninger ikke på noen måte representerer Asker VGS.

OP vil få ett skikkelig svar fra annet hold.
Jeg kom til å tenke på en ting. Du er jo lærling right? Hva med å faktisk fikse problemet for alle? Du trenger ikke engang endre på domeneoppsettet for Windows-brukerne.
Poenget er uansett at du er lærling, og bedrifter (en del av dem) setter pris på ting du kan henvise til. Jeg fikk iallefall en del tilbud fordi jeg har erfaring med nettverk der maskiner av ulike platformer og arkitekturer holder til. Det er jo et pluss å kunne si du stod for å løse de praktiske problemene med å la andre platformer få tilgang til XXX ressurs.

Og forresten, jeg endret det der med kompetanse (hvis du leser edit nr. 1). Nå er det bare opp til deg å bevise at du faktisk har tenkt å gjøre en jobb for folk (noe ikt driftsoperatører gjør), og at du ikke ser noen grunn til å fortsette å gi noen grunn til å være sure på deg eller ledelsen din.
Diskrimenrende.
Hvis poenget er at Asker VGS ønsker å ha Windows maskinene på et domene for å holde virus ute, så er det fortsatt ikke noe poeng å blokkere Mac og Linux maskiner. Tvert i mot. Disse kan jo rett og slett settes på en hviteliste, siden de ikke er noen trussel.

IT-Administratoren på skolen vår har prøvd lignende ting. Men i det store og det hele er det som fungerer best et enkelt WEP passord og helt åpen tilgang til nettverket og internet. Hvis backupløsningen er god nok, så er det lett å fikse eventuelle problemer. Alle skolens maskiner burde ghostes etter installasjon/oppdatering, og serveren burde det taes daglig backup av.
Diskriminering er valgt basert på det fornermede ikke har valgt selv. jeg tipper fornermede kjøpte mac av fri vilje. (evt. designpress) Det hele kan forstås på en måte, men jeg velger å tro at IT-ansvarlig kanskje ikke er den kvasseste kniven i sosial-iq-skuffen? jeg blir utrolig irritert når jeg hører såntnoe. om du starter en underskriftskampanje får du sikkert poengtert meningen din i og med at selv pc-prukere kommer til å sympatisere med deg.
hehe, den linja om at det er pga sikkerhetsoppdateringer, virusprogrammer og den slags er noe av det mest tåpelige jeg har hørt på lenge... hey, it-wannabee-ansvarlig-lærling-gutten - ta deg en tur inn på sidene til symantec, også ser du hvor stort problem det er med virus på mac.

nei, jeg skal forresten hjelpe deg jeg (virker som du trenger det):
http://securityresponse.symantec.com...04.trojan.html

dette var det eneste viruset jeg fant som funker på osx på symantecs sider, heftig trussel, forstår godt at IT-ansvarlig er redd for slemme mac-viruser. Under 50 registrerte tilfeller worldwide, riktignok gjør det visst mye skade hvis det først blir kjørt, men... 1 - du må fysisk kjøre det selv (ikke noen svakheter i mailprogram som kan utnyttes her nei), og 2 -enkelt å fjerne (eple+delete -> tøm søplebøtte). Bare for å gjøre alt enda bedre, så er det et applescript, noe som såvidt jeg forstår vil si at det ikke vil funke på windowsmaskiner heller, så... logikken i å forby mac er hvor sa du?

Hvis dere virkelig er bekymra for sikkerheten og virus i nettverket deres, så bør dere heller forby folk å bruke windows, det er mer fornuftig.

Og ulysses - siden mac var velkomment når "fornærmede" kjøpte maskinen, og det ikke stod noen punkter om at det kun ville bli tillatt med wintel i fremtiden i kontrakten han undertegnet (antar jeg ihvertfall), så tror jeg faktisk det poenget om "at han kjøpte mac av fri vilje" faller ganske hardt til jorden.
Sist endret av atomet; 6. september 2005 kl. 01:04.
Sitat av Octavarium
Offentlig. Hadde det vært privat, ville jeg antagelig ikke kunne sagt så mye.
Vis hele sitatet...
Hadde skolen vært privat, ville nok dataansvarlig gjerne lat deg bruke macintosh eller linux eller hva som helst. Ting blir annerledes når det drives med konkurranse fra andre
Gadd ikke lese absolutt alle postene her, men bare så du er klar over det, så har du rett på svar innen 14 dager når du sender brev til stat og kommune. Samme hva saken gjelder. Enten skal du få svar på det du lurer på, eller en bekreftelse på at henvendelsen din er mottatt, og at du får svar så snart som mulig e.l.

Et tips:
Stå på som faen. Send mail hver dag (samme mailen) og brev en gang i uka. Bare for faen. Slik som Tim Robbins i "Frihetens Regn"
Sitat av FlyingVeeVee
Hadde skolen vært privat, ville nok dataansvarlig gjerne lat deg bruke macintosh eller linux eller hva som helst. Ting blir annerledes når det drives med konkurranse fra andre
Vis hele sitatet...
Eh, hvorfor? På en privat skole som skal tjene penger vil løsninger som er økonomisk mest effektive bli brukt framfor løsninger tuftet på likhet- og rettferdighetsprinsipper som kan koste mer ressurser. Sålenge det er et minimum som bruker osx\linux hadde de nok gitt blaffen i å bruke ressurser på å gi tilbud om f.eks trådløst nett til disse, da det ikke ville være lønnsomt.
Sitat av Dionysos
Eh, hvorfor? På en privat skole som skal tjene penger vil løsninger som er økonomisk mest effektive bli brukt framfor løsninger tuftet på likhet- og rettferdighetsprinsipper som kan koste mer ressurser. Sålenge det er et minimum som bruker osx\linux hadde de nok gitt blaffen i å bruke ressurser på å gi tilbud om f.eks trådløst nett til disse, da det ikke ville være lønnsomt.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet er det iallefall ikke mye likhet og rettferdighet ute å gå på den offentlige skolen det er snakk om. En mac bruker blir totalt neglisjert. Blir omtrent som å si at alle som har Mercedes ikke får lov til å bruke skolens parkeringsplass.

Privat driftede institusjoner er avhengig av at folk ønsker å benytte seg av tjenestene de leverer. Hvis den tjenesten ikke er bra nok, vil det ikke komme nok folk og firmaet/skolen vil tape penger. Hvis de kan tilby et tilbud som er bra og kan brukes av alle, vil de tjene penger fordi folk ønsker å benytte seg av tilbudet dems. Veldig mange private skoler tilbyr elevene egne bærbare pc-er for å få bukt med slike problemer. De ordner problemer istedenfor å bare skyve problemet over på noen andre slik som vi altfor ofte ser i det offentlige.
"Yes, You Can! Secure Your Mac On A Windows Network"..
....og logge på et domene.. vanskelig er det tydeligvis heller ikke i OS X

http://www.microsoft.com/technet/tec...e/default.aspx

hvorfor skal ikke dette gå an på skolen din? kanskje it-sjefen ikke kan engelsk
Istedenfor å hudflette Neurook eller andre systemansvarlige for valgene de har gjordt burde det heller sees etter en løsning på det. Folk som får kjeft for noe de ikke råder over (ie, en eller annen ledelse sier at slik skal det være) blir ikke særlig hjelpsomme etter å ha sett slik oppførsel som dette, enten det er urettferdig eller ikke.

Nå er jeg muligens på villspor, men ville det ikke la seg gjøre å "løse" problemet med på installere et emulatorprogram, emulere en windowsmaskin med 2 nettverkskort, og la den kjøre en "internettdelingstjeneste", så kopler man seg til nettverket på den måten? (løse og løse, men du ville få tilgang)
Sitat av Neurook
Dette er en videregående skole. Universiteter har ordninger som Printerkort, de har tett spenn og brukerne deres er ikke 16 år gamle heller


Vis hele sitatet...
At et universitet har printerkort, er det begrunnelsen? Har mac'erne sagt at de _må_ ha tilgang til printerne, da? De kan jo bare lagre som pdf, ta med filen på en windows-maskin som står utplassert og skrive ut på den måten.
Bare for å trekke den enda lenger:
Forrige semester, 04/05, når jeg gikk på Bleiker vgs. var det fullt mulig med Macer registrert på skolens trådløse nettverk... (ikke spør meg om domener da jeg kan like mye om det som om strikking). Ettersom Asker vgs. og Bleiker vgs. ligger i samme fylke, samme kommune og bare 350 m unna hverandre burde de samme reglene ang. datakommunikasjon gjelde for begge skolene (leste tidligere i tråden der en hevdet at reglene kom fra høyere hold som kommune/fylke).

Hvorfor har da Bleiker et tilbud om at Mac elever kan få surfe, men ikke Asker?
det er et begrep som mangler i debatten... KOSTNAD.

Selvsagt er det ikke noe problem å administrere et nett med alle mulige operativsystem, alle mulige slags nettverkskomponenter i et sant sammensurium.., men om det blir rasjonelt og billig og driftsstabilt... Ja, det vet jeg endel om.
Sitat av barnet
det er et begrep som mangler i debatten... KOSTNAD.

Selvsagt er det ikke noe problem å administrere et nett med alle mulige operativsystem, alle mulige slags nettverkskomponenter i et sant sammensurium.., men om det blir rasjonelt og billig og driftsstabilt... Ja, det vet jeg endel om.
Vis hele sitatet...
Blir det en større påkjenning for skolen økonomisk å gi nett til Mac/Linux brukere ved å sette dem under et 'flagget free' zone, siden de ikke er i faresonen av å bli infisert av alt du finner av virus.
skolen har allerede forsøkt et år med "åpent" nett, det fungerte dårlig... Hvorfor kan man sikkert diskutere i det uendelige, og peke tilbake på dårlig kompetanse som mange her er ute etter... MEN det handler i bunn og grunn om ressurser (PENGER), altså jo likere infrastruktur jo større er muligheten for gjenbruk og det blir rasjonelt.

Jeg mener ikke at det fungerer som en myntautomat hvor man må putte på 1krone for hver maskin, og selvsagt kan det virke vrangt at den "ene" mac'en burde jo få tilbud..

Men, skal man eie og forvalte et nettverk, så er det ikke urimelig å ta sine forhåndsregler i forhold til de ressurser man råder over. Så enkelt er det faktisk...
Sitat av barnet
det er et begrep som mangler i debatten... KOSTNAD.

Selvsagt er det ikke noe problem å administrere et nett med alle mulige operativsystem, alle mulige slags nettverkskomponenter i et sant sammensurium.., men om det blir rasjonelt og billig og driftsstabilt... Ja, det vet jeg endel om.
Vis hele sitatet...
Herregud. Siden alle med laptop på skolen allerede må skrive seg opp på en hviteliste manuelt, så er det jo ikke noe mindre effektivt å bare lage en egen hviteliste for folk med andre OS enn Windows, siden disse ikke er en trussel mot de andre windows maskinene. Det er jo ikke snakk om å gi support til disse menneskene. Det er bare snakk om å IKKE blokkere dem ut.

Når det gjelder privatskole så er ihvertfall OPG veldig gode på dette. Vi kan gi direkte feedback til IT-administrator, og han må som oftest bøye seg etter våre ønsker. Hvis ikke så får vi med litt IT-kunnskaper administrasjonsrettigheter uansett. Så vi kan fikse det selv. Men nå er jo vi en liten skole.

Uansett: Jeg sier igjen. Det billigste og enkleste er å fjerne så mye sikkerhet som fornuftig (WEP passord på det trådløse er nok for en skole), og ha backupløsning om noe skulle gå galt.
Begyner å bli mange sider, og har ikke lest alt, så kan være nevnt, men konkuransetilsynet anyone?
Sitat av barnet
skolen har allerede forsøkt et år med "åpent" nett, det fungerte dårlig... Hvorfor kan man sikkert diskutere i det uendelige, og peke tilbake på dårlig kompetanse som mange her er ute etter... MEN det handler i bunn og grunn om ressurser (PENGER), altså jo likere infrastruktur jo større er muligheten for gjenbruk og det blir rasjonelt.

Jeg mener ikke at det fungerer som en myntautomat hvor man må putte på 1krone for hver maskin, og selvsagt kan det virke vrangt at den "ene" mac'en burde jo få tilbud..

Men, skal man eie og forvalte et nettverk, så er det ikke urimelig å ta sine forhåndsregler i forhold til de ressurser man råder over. Så enkelt er det faktisk...
Vis hele sitatet...
Poenget er at man tar forhåndsregler, ved å detaljstyre Windows-maskinene. Mac og Linux har pr. dags dato ingen problemer med virus og malware, så det er egentlig ikke noe problem å la disse maskinene få lov til å gå på nett uansett.
Sitat av meitemark
Istedenfor å hudflette Neurook eller andre systemansvarlige for valgene de har gjordt burde det heller sees etter en løsning på det. Folk som får kjeft for noe de ikke råder over (ie, en eller annen ledelse sier at slik skal det være) blir ikke særlig hjelpsomme etter å ha sett slik oppførsel som dette, enten det er urettferdig eller ikke.

Nå er jeg muligens på villspor, men ville det ikke la seg gjøre å "løse" problemet med på installere et emulatorprogram, emulere en windowsmaskin med 2 nettverkskort, og la den kjøre en "internettdelingstjeneste", så kopler man seg til nettverket på den måten? (løse og løse, men du ville få tilgang)
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette ikke vil gjøre saken noe bedre fordi du emulerer en x86 plattform som kjører de opplyste spesifikasjonene som kreves, du har de ikke selv og du kan til en hver tid shutte ned emulatorene og bruker de spesifikasjonene som du IKKE har tilgang til å bruke egentlig. Dette blir triks og fanteri, og jeg vil tro de fleste systemadministratorene ikke synes noe om sånt.

Uansett hvor mange "måter" og "veier" og "metoder" dere opplyser, tror jeg man kommer tilbake til punkt 1 hvor systemansvarlig ikke ønsker å implimentere løsningen fordi den ikke passer inn i det nåværende systemet slik systemansvarlig selv ønsker.
Sitat av Neurook
Under det systemet vi har nå fungerer ting mye bedre. Men av de 5-600 elevene vi har nå er det vel en 2-4 som kjører mac. Disse faller da utenom. Veldig synd.
Vis hele sitatet...
Herregud, håper dere tenker dere om og ser at IT-avdelingen deres er en service funksjon. Har vært borti så mange høvdinger(it-sjefer) som tror de er noe. Gi de 2 macene tilgang til nettet da. Blir jo bare teit å prøve å komme opp med en saklig grunn for å la være.

Administrerer selv et nettverk med irix, bsd, winows, linux og pocketpc. Alle er ikke på domenet(en gammel redhat box med samba), men alle har tilgang til det meste. I tillegg har jeg et eget usikra(nesten) trådløst nettverk til kunder.

Det dreier seg om å kunne sin edb og ikt.
Ett argument de kan stille med mot at de vil ha macer i nettet er at de vil vite hvem som gjør hva på nettet til enhver tid, i tilfelle noen skulle prøve seg på dos, netsend eller lignende. Den enkleste måten å identifisere brukere på denne måten på er å bruke domenepålogging, noe som ikke er mulig her. (Det må da vel forresten gå an å få MACer til å logge seg på windows-nettverk på noe vis?)

Forøvrig har jo nettkortet en MAC-adresse, og denne har de jo tydeligvis i ett register så de vet hvem som bruker nettet. Dermed forsvinner overnevnte argument. Forøvrig er det null problem å få maskinen på nett, det er bare å taste inn proxy-adressen, så er du i gang. Det er nok mest bare vilje det går på.
vidder: Hvis man først vil angripe nettverket er det hundrevis av måter å komme seg rundt det på. Selv med domenepålogging og MAC-addresse hviteliste.
Sitat av SkyFex
vidder: Hvis man først vil angripe nettverket er det hundrevis av måter å komme seg rundt det på. Selv med domenepålogging og MAC-addresse hviteliste.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men jeg vil tro at dette er argumentet de har for ikke å slippe ham inn på nettverket. Virker som dette er mer en prinsippsak en en teknisk sak, men skal du absolutt ikke få gjennomslag for dette er det jo bare å låne deg en windows-laptop med wlan, ta med denne inn på IT-avdelingen, få authentisert mac-adressen for så å spoofe denne i din mac-maskin.
Akkurat det samme systemet på vgs der jeg bor (Trysil)
Alle med sin egen privat-pc får ikke lov til å være admin, men skolen må være det. Det må jo finnes en mye lettere løsning enn å ha domenepålogging (?)
Det gjør iallefall at pcen ikke kan brukes til noe på privat basis, bare fordi "fylket" har bestemt det. (de sparker oppover også)
Alt dette for å få nett-tilgang.. Ting kunne blitt gjort 100 ganger enklere..
Å ha flere OS i et nettverk er nokså problemfritt. Å finne tekniske løsninger som gir domenepålogginger for alle OS er mulig. Men er det snakk om ressusrser og vilje så er det så. Å brannmure det trådløse nettet for seg, med en strengere praksis på hvilke porter som er åpne er ellers en vanlig praksis for å redusere virus og uønsket trafikk uten å ha direkte kontroll over maskinen.


Det er ikke gøy å måtte svare for de valg man tar av bessewissere, ekte eller uekte. Og som en del av skolens administrasjon blir man holdt mot veggen titt og ofte av (unge) mennesker som vil ha svar, gode svar. Det er deres plikt som mennesker å gjøre. Ikke plage annsatte til døde, men sette spørsmål ved tingenes tilstand( neste avsnitt er litt mindre filosofisk og høytflyvende 0;) )

Noen ganger er det greiest med diplomati. Det er lov å si rett ut at dette har vi ikke valgt å prioritere, men tilby tilkobbling til nettet men uten da fordelene med domenepålogging. Å avfeie alle krav og ønsker om at en gode skal gjelde for alle er urimelig. Slik er rettferdighetsansen nemlig anlagt. En "vær glad du har mat" og tilsvarende argumenter holder ikke så lenge. Og jeg har stor forståelse for dem som går glipp av en gode av grunner som ikke er tydelige. Vanligvis er dette slike ting som man tar med seg til elevrådet (aka supperådet for dem uten tiltro til sine valgte) , hvor det da skal tas opp som sak hvorpå det kan diskuteres mellom representanter for elevene og administrasjonen om dette er noen som kan og ønsker å prioritere. Kjedelig, lang prosess. Men slik er det ikke rent sjeldent i et demokrati. (ja jeg vet, dårlig trøst)

Det er litt morende å se denne tråden, for i min tid(joda gammel jeg) var det ingeting som var så gøy som å unngå de hinder som var laget av div it-administratorer. Stakkarne fikk noen grå hår i hodet etterhvert, men det ble en form for aksept at det er mulig å spille spill, surfe på nettet, irc, osv men så lenge man lot være å gjøre dette på et vis som forstyrret andre eller for forstyrrende for de oppgaver du skulle løse i timene lot de det for det meste være.

Edit: Vil de gjerne så finnes det svar på hvordan løse dette.

--
Katla
Via EFN denne gangen
Sist endret av Katla; 7. september 2005 kl. 01:41.
Gjør det slik vi gjør det her på Høgskolen i Narvik: Et eget VLAN for private maskiner. Dette VLANet har begrenset bruk, men det skal kunne dekke en persons behov til surfing. Trådløsnettet er en del av dette VLANet. Når man kobler seg til dette VLANet får man opp en loginside i nettleseren, hvor man skriver inn brukernavn (student-ID), passord og velger domene. Trenger ikke å melde dem inn...


At man skal ha administrator-rettigheter på en privat maskin er jo bare galt! IT-leder ved den nevnte skolen kan ikke ha mye utdanning...
Sist endret av charz0r; 7. september 2005 kl. 08:16.
Jeg syns det er merkelig at folk i en alder av 16 år er så desperat etter å ha nett på skolen at de gir fra seg alle kontrollmuligheter over sin egen maskin. Jeg hadde med hånda på hjertet heller sittet uten nett på vgs med administratorkontoen i behold, enn med nett og ribbet for tilgang.
Spark ut udugelige IT folk som sitter på rævva å ikke gidder å tilrettelegge litt for elevene. Hva i svarte er dette for noe slags facist-regler? Dette skal være en skole? Burde ikke da slikt som nettverk legges opp slik at flest mulig kan bruke det? Kanskje man burde revurdere bruk av domene oppsett dersom det stenger ute alle som ikke vil handle WinTel. Det er ikke så fryktelig vanskelig å implementere et radius basert innloggingssystem der brukerne, når de kobler seg til det trådløse nettet, får opp en innloggingsside hvor de logger inn med sitt domene-brukernavn / pass før de får tilgang til internett via Wlan.

Dette høres mest ut som slappe kunnskapsløse IT folk som helst vil sitte på ræv uten så alt for mye arbeid. Og du som er lærling her burde jo ta tak i dette i stedet for å forsvare det. Hva hjelper det med aldri så mange skolelinux maskiner i biblioteket når folk vil ha trådløst internett på bærbar maskiner?

Og så er det dette med at de krever admin rett på privat maskiner dersom man skal ha mulighet for nett? Jeg ble ganske satt ut av den. Lurer på hva datatilsynet sier om den saken jeg...

EDIT2: Forespørsel sendt datatilsynet.

EDIT:
Dæven steike! Post nr. 100. Fint rundt tall.
Sist endret av neurotor; 7. september 2005 kl. 09:37.
Jeg er egentlig enig med alle her...

1. Det er ikke noen menneskerett å ha trådløst nett på skolen.
2. Det er kjipt å stenge ute noen pga. de har "feil" OS på maskinen.
3. Du burde bare være glad til at du i det hele tatt har data på skolen Det er ikke så jævlig lenge siden jeg gikk på skolen (er 79 modell). Vi hadde 3 stk. Tiki 100 maskiner som jeg fikk bruke to ganger på ni år. Etter det var det vgs. Da var det litt bedre, da fikk ihvertfall de på øko/admn. fag bruke PC. Vi fikk en skrivemaskin til "valgfag skoleavis".



Men helt seriøst...virker helt fjernt, dette. Nærmest som en oppfordring til å finne på faenskap. Du kommer deg jo på nett uansett - nok av bra tips i denne tråden...
Det er funnet en løsning på problemet. Jeg ber om at det dere fortsetter å diskutere ikke relateres spesifikt til mitt tilfelle, og at dere heller holder dere til teoretiske muligheter av egen interesse. Jeg trenger ikke fler tips, og dere som har kommet med forslag får ha en stor takk fra min side.
Bare for nysgjerrighet, hva ble løsningen?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tror Asker videregående skole er en skole som sliter med modenhet og kunnskaper når det gjelder IT. Skolen har lange og solide tradisjoner for det faglige i undervisningen, men ting vingler litt på andre områder. Det er bare noen få år siden skolen brukte coaxial-kabler til sitt datanettverk, og elevene ventet i lang lang tid på at en bredbånds-forbindelse, som sto montert på veggen, skulle bli tatt i bruk. Videre brukte skolen et håpløst Novell-system, med en innebygget meldingsklient, som åpnet DOS-vindu med meldingen, slik at skjermen endret modus og lagde lyder. Dette ble følgelig utnyttet av umodne elever, ved hjelp av batch-skript med GOTO-funksjon.

Denne umodenheten når det gjelder skolens IT-opplegg gjenspeiles jo også i retningslinjene for IKT. Man kan jo lese følgende der:
"11. Det er ikke tillatt å skjule sin identitet på nettet." - Hensiktsmessig i enhver sammenheng? Absolutt ikke. "

"3. Eleven må ha diskettstasjon og annet tilleggsutstyr som skolen krever." - Trodde Asker VGS hadde sluttet med floppy for lenge siden.

"4. Private PC-er skal installeres med egen partisjon til skolearbeid." - Så egen katalog til dette er ikke tilstrekkelig?

"1. Private PC-er er underlagt samme regler som skolens egne PC-er når de er på skolen." - Flott. Så elever som har egen maskin skal ikke ha selvbestemmelserett over egen eiendom, og ikke kunne utføre reparasjoner på eget utstyr. Betaler skolen da reparasjonskostnadene på elevenes private maskiner?

"6. Det er ikke tillatt å reparere eller forandre PC-en." - Gjelder disse retningslinjene også IT-ansvarlige? :P


Jeg synes disse retningslinjene bærer preg av hastverksarbeid og er alt annet enn bra skrevet. Dette gjenspeiler skolens "barnesykdommer" når det gjelder omstruktureringen av IT-opplegget, og det er sikkert ikke til å unngå at det vil ta noen år før ting blir fornuftig. Men man får nå inderlig håpe at Knut og Henrik og resten av gjengen tar til fornuften etter hvert - hvis de får tid til det i deres hektiske hverdag.


Og Neurook: Hadde jeg vært sjefen din, så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å ha kastet deg bort fra lærlingeplassen på skolen. Ikke på grunn av dine meninger om selve saken her, men pga. "Når det gjelder trusler om EFN, søksmål og lignende så er dette en temmelig tåpelig affære.". Hva er det som er negativt med å kontakte EFN? Slikt skaper debatt. Debatt er ALDRI negativt. Din uttalelse bærer preg av at du er ukonstruktiv, og det er en skummel holdning.
Sitat av Neurook
Skal vi se.

Jeg er bare en av lærlingene på skolen og kan ikke snakke offisielt for IT-ansvarlig. Men jeg har vært registrert her en god stund og kan jo prøve å forklare deg situasjonen.

Hvorfor skolen ikke tillater MAC er egentlig ganske enkelt: Skolens ansatte får da ikke lagt deg inn i domenet. Når maskinen legges inn i domenet medfører det at IT-ansvarlig får Administrator rettigheter på maskinen så vi kan administrere skolens IT-system skikkelig.

Det hele er mest en sikkerhetsgreie sjefen min insisterer på, og med temmelig god grunn. Jeg vil understreke at dette ikke er ett personlig vendetta mot MAC brukere (En av de ansatte er faktisk veldig fan av MAC, dog ikke meg personlig.)

Når det gjelder trusler om EFN, søksmål og lignende så er dette en temmelig tåpelig affære. Ikke bare har skolen rettigheter til å sette hvilke IT regler de vil ha helt selv, men bruker du IT systemet på skolen har du også skrevet under på en kontrakt som vedkjenner at du går med på de kravene vi stiller.

The bottom line er ganske enkelt: Det er sørgelig at kjøpte en PC før du sjekket om den oppfylte de kravene skolen stiller til IT-systemet sitt. Systemet er der for en grunn og det er ikke noe som kommer til å bli forandret på med det første.

Mvh,

En IT-kar.
Vis hele sitatet...
Latterlig. Installerer trådstarter ADmitMAC, så er AD fullt støttet. Skolen har heller ingen rett til å ta kontroll over elevenes private pc. Poenget med skolens nettverk er å lagre skolearbeid på serveren.
Sist endret av reboot; 18. september 2005 kl. 18:20.