Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5826
I dag etter en skogstur i fjellene så har jeg funnet at det er -mange- "myter" om hva som er og hva som IKKE er fleinsopp.
http://83.109.211.196/~nohope/live.jpg(Dårlig linje)
Over er et dårlig bilde (tatt med webkamera) over de forskjellige typene med sopp som ble funnet.
Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om dette _ER_ fleinsopp ?
Gjerne kom med bilder selv, slik at jeg kan sammenligne.
Et godt bilde jeg kom over var dette:
http://www.hlasek.com/foto/psilocybe_semilanceata_a5988.jpg

Det er ganske stor likhet mellom soppen som er på det nederste bildet og sopp nr.4 f.h - Men som en uerfaren sopp-plukker så vet jeg ikke om noen av de som jeg har avbildet øverst faktisk ER flein.
Noen som kan klare opp problemet mitt?

På forhånd takk.
tror du må redigere posten din litt for eg kan ikke se noen andre sopper en et copyrigtha bilde, og vist du var i skogen på fjellet har du leta litt feil plass, flein våkser på beite marker...

edit:
der kom bildet ja, ser ut som kansje sopp nr 4 fra høyre som du sier er flein men og indentifisere sopp ut fra slike dorlige bilder er tull
Bildet er skarpt, men det ser jo veldig ut som flein da.
visste ikke de hadde kommi allerede jeg.
På tide å ta en sopptur
Tuppen på fleinsopp gjør att det er vansklig å ta feil.
Kan du få lagt opp bilde av dine egene sopper? det er nemlig noe som heter sitronkragesopp, og disse er ikke spislige, også en veeeeldig lik sopp, så om du hadde bilde av DIn sopp hadde det vært lettere
Til alle som lurer på identifisering av flein:

Sjekk linken til Intrance!

Kjennetegn: Spissfleinen har en SPISS.
Hatten er ganske solid. Du kan klemme litt på den uten at den blir ødelagt.
Undersiden av hatten er mørk, i hvert fall på større, "eldre" eksemplarer.
Stilken er ganske kraftig.
Hatten krummes innover nederst, men kan bøye seg utover når soppene blir gamle.

Ikke risiker å spise feil sopp!
Oj. Beklager dette emnet her. Takk for alle svar.
Det som skjedde var at jeg og noen kompiser gikk på "sopptur", vi kom tilbake å så på resultatet og vi hadde minst 4 forskjellige sorter med sopp.
Jeg tok et bilde (som er borte nå), og la det idiotisk nok ut på ei ustabil telenorlinje. Og så snart jeg rebooter eller annet som gjør at jeg mister nettet, så bytter jeg ip, derfor ble det problematisk med bildet som skulle vises. :-)
Sitat av InTrance
Her er det en oversikt over diverse look-a-likes
http://www.norshroom.org/ubbthreads/...b=5&o=&fpart=1
Vis hele sitatet...
Hei!

Jeg fikk ikke linken din til å fungere... Har du en annen variant med like gode bilder/informasjon?
En må være registrert på forumet. Viss ikke det var for at det var NS eiendom skulle jeg ha lagt ut samme guide på mitt forum i den åpne delen.
Okei, registrerte meg... Nå funker det ja, meget bra guide Må vel ta en liten tur ute i marka å se da...
Vi har hatt den første frostnatta i byen Mo i Rana !
Sesongtiden har startet! :-)
Sesongen starter før frostnatten her... Plukket flein siden august. hehe.
Hvordan bør man gå frem dersom man ikke har spist flein før. Trenger den tilberedning? Bør man starte med å kun spise en halv sopp? Hadde satt pris på noen gode råd fra andre som har spist dette før
Det første du må være absolutt sikker på er at du har riktig sopp.
Deretter bør du trekke deg til deg selv og være på en plass hvor du føler deg konfortabel og det er lite sansynlig at du vil måtte stress(f.eks snakke med folk du skal holde deg normal ovenfor).
Du bør da begynne med lave doser, en 30-50 sopp.. rundt i mellom der som en første tripp skulle holde for de fleste uefarne(husk du kan spise flere ganger, ikke noe poeng å forhaste seg med noe)
Spis soppen(min favoritt er å blande i youghurt, mens andre synes den er grei nok alene) og la den ta deg av sted
Mellom 30 og 50 sopper?? Det var jo sykt mye Aner ikke hvor jeg finner SÅ mange...
Er ikke så mye. Og på en en liten halvtime er dette ikke en uvanlig fangst
Jeg synes 30-50 virker som en ganske høy førstegangsdose.
Jeg anbefaler å først spise 1-5 sopper, bare for å se om systemet ditt tåler det.
Et par kamerater trippet ganske heftig forrige helg (masse fargehallusinasjoner og følelsen av å gå i løse luften etc.) på 50 sopp hver. Psylocybinkonsentrasjonen varrierer selvfølgelig, men jeg tror allikevel at 15-30 er en bedre førstegangsdosering enn 30-50.

flyinghigh: Du finner lett så mange sopper.
15 funker sikkert fett førstegang. Det gjorde det på meg, var nesten for bra

Jeg tror ikke forskjellen på 50 og 100 sopp er så stor jeg da, kansje 10 minutt der du er mere vekke på 100 en på 50. Jeg har spist 5 ganger i år, 50 funker helt til fleinsopp slutter å funke. Når kroppen ikke vil bli påvirket lengre. Da blir det vel en halvårs pause på meg.

Når jeg spiste 30stk sist så fikk jeg utvidede pupiller, mistet trøtthetsfølelsen. Men føltes eller HELT normal. Så det var ikke noe futt i for meg. Da hadde jeg spist sopp 3 ganger fra før.

Å vere 2 personer er ikke dumt for da kan dere trekke hverandre opp til å se ting. Vist 1 begynner å trippe så begynner den andre nesten 100% sikkert å trippe. Men personer som du ikke stoler på må du ikke ha med deg, det ødelegger muligens hele trippen.
Sist endret av Sjakaa; 2. september 2005 kl. 13:33.
Inviduelle doser seff. Personlig ville jeg ha gitt en førstegangstripper ca 30 sopp.
det er veldig stor forskjell på og ta 50 for hold til og ta 100, og øke doseringene på psykedelia kan føre til drastiske endringer, ca50 er en moderat dose, 100 og oppover er en heftig dose, veldig mye heftigere , øker du dosen nok vil du ikke en gang lenger klare og holde deg oppreist...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
modsuck har helt rett, entheogener er mer enn bare farger og visjoner.
Jeg forsøkte idag. Bor i Trondheim, så jeg tok turen litt utenfor byen, til noen beitemarker, gressmarker som var gjødslet og ellers litt skog.... Men til min store skuffelse kunne jeg ikke finne noen.

Er det for tidlig, eller jeg som er for uerfaren?

Hadde satt pris på noen gode leteråd, dere behøver ikke avsløre deres beste plasser, bare en sånn liten "tampen brenner"
Spiss flein sopp. Og den er kommet! ! Fleinen er på beste etter 1. frostnatt.. Ja det er mange flein sopp varianter. Pass dåkk for disse som ligner, huff ...... Det er MANGE tråder her på forumet. SÅ det er bare å søke. Av og til kan det faktisk være best i skogen, ved grantrær... diverse busker, myrer, gjengrodde jorder. Denne soppen her kan skjule seg ganske kraftig. Finnes heller ikke over alt i Norge

http://www.norshroom.org/OldSchool/fleinkart.htm
Mc-weed: Det kartet er gammelt og stemmer ikke veldig godt. Jeg har personlig funnet flein på steder som ikke er avmerket på det kartet. Du har hekt rett i at det er mange sopper som ligner litt på spissflein for et uerfarent øye, men disse er ikke "varianter av fleinsopp". De fleste er ikke mer beslektet med fleinsopp enn at de begge er sopp. Flinsoppen vokser i forholdsvis basisk jord. Enger og eiketrær er fint. Grantrær vokser i langt surere miljø, så jeg anbefaler ikke å gå på skauen for å finne flein.
Jeg var å plukka flein sammen med læreren her for en stund tilbake siden, vi plukka soppvarianter som vi trodde kunne være sopp, tok de deretter tilbake til skolen for å undersøke. 2 av 5 forskjellige sopp var av typen fleinsopp (Soppflora). Dette var i et fuktig mijijø rundt skolen vår faktisk. Hvorvidt det er basisk eller surt milijø vet jeg ikke, da jeg ikke vet helt forskjellen på disse.. Noen som vil forklare?
nohope: Der det vokser nåletrær er det surt miljø. Løvtrær liker seg mer basisk. Dette er veldig basic da. Det finnes selvfølgelig noen løvtrær som liker det surere også da, men det er en grei regel med løvskog/barskog.
Så man kan forvente å finne i skog av løvtrær? Når det sies beitemarker, stilles det vel en begrensning i forhold til høyde på gresset? Hvor høyt kan det maks være sånn ca...?
Det er vel ikke noen grense. Men soppene er små, så det kan være greit at plassen er passe beitet ned..
Gravplasser pleier å være fine. Der har jeg god erfaring med å finne sopp. Pluss de klipper dem
lavt gress er langt i fra optimalt for soppen, er gresset høyt blir soppen mye større veldig mye større, så etter min erfaring er det bedre til høyere gresset er for soppen blir større og du finner mye mer i vekt forholdt til antall sopp, og flyinghigh nei du finner ikke flein i skog.
Ja har et spørsmål her: Første gang man prøver flein burde man ha prøvd hasj eller no lignende først? Er usikker om jeg skal prøve vet ikke om jeg har erfaring\guts nok til å prøve, på forhånd takk
Bomber: Du stiller et meget vanskelig spørsmål her. Jeg kan si deg så mye som at det ikke finnes noe fasitsvar. Du skal alikevel få min personlige mening.

Jeg synes det er dumt å røyke cannabis som en "forbredelse" til sopp. Cannabis er da tross alt ikke noe "gateway-drug" Uansett, jeg anbefaler heller å starte med veldig (VELDIG) små doser sopp. Hvis du ikke føler deg "klar", så dropp det eller vent til senere.
Sitat av Bomber
Ja har et spørsmål her: Første gang man prøver flein burde man ha prøvd hasj eller no lignende først? Er usikker om jeg skal prøve vet ikke om jeg har erfaring\guts nok til å prøve, på forhånd takk
Vis hele sitatet...

Kanskje -denne- linken vil svare på noe av det du lurer på.
Denne artikkelen omhandler LSD, men det går i og for seg under samme sjanger..

Fleinsoppen er forøvrig beggynt å vokse i Bergen. Har funnet en god del sopp etter 10 minutters leiting.. (selv om jeg personling aldri kommer til å spise sopp igjen)
Noen som vet om et par gode plasser å plukke i vennesla eller kristiansand? Vet at det vokser i baneheia men flere plasser?
Nå stikker jeg selv ut for og ta meg en kikk, ønsk meg lykke til.

PS. Er det noen fra Tromsø som har litt erfaring med dette? Har aldri prøvd det før og kunne godt tenkt meg et par "sopp" kompiser og plukke / spise sammen med. Post en reply eller PM meg om du har lyst
Jeg joiner deg ikke, men jeg ønsker deg lykke til

(osb: Plukk riktig og spis med måte)
Sist endret av colamannen; 8. september 2005 kl. 19:48.
▼ ... over en uke senere ... ▼
(1)
Vel, jeg hadde plukket ca. 120 sopper. Jeg ANER ikke hvor mye jeg spiste, men jeg drakk sopp-te (med 50 sopp) og spiste kanskje 20 til.. Desverre fikk jeg bad-trip og begynte å loke..
De visuelle egenskapene til soppen varte i kanskje 30-45 minutter.. Dette mener jeg var en ganske kort "tur" med tanke på mengden sopp og at dette var første gang jeg testa flein.
Jeg satt sammen med 4 personer, men det var bare to av oss som opplevde rus på fleinen. Jeg var den eneste som fikk visuelle forstyrrelser (bad-trip, uheldigvis, but still.) En av de jeg satt sammen med som ikke opplevde rus, spiste opptil 40 sopper.. Hva kan dette ha seg?
Er det så utrolig individuelt? Denne personen var i utgangspunktet dritredd for å spise, kan det være det psykiske som "ignorerte" rusen?

(2)
Jeg fant soppen på en gress-slette ca 2 km utenfor sentrum, like ved et boligstrøk, jeg husker at gresset virket.. "tørt", på en sånn måte at jeg ikke ble våt på føttene når jeg gikk over gresset, er det begrensninger på hvor fuktig det kan være der man skal plukke?
Sist endret av colamannen; 19. september 2005 kl. 18:21.
Jeg spiste de 14 fleinsoppene i den andre tråden og jeg har aldri prøvd det før. Jeg kjente at jeg ble anderledes både psykisk og fysisk men ikke på noen negativ måte. Merket også at jeg var mer lattermild, og veggene og taket seilte og bølget, noe som var ganske festlig.
Det kan også sies at jeg spiste feil sopp for en stund siden og da endte det med noe som lignet bakrus dagen etter og diare(soppen slåttesopp og vårflekkskivesopp). Men ingen andre skumle bivirkninger. Fleinsopp virker trygt og gøy, og jeg setter det foran cannabis.
Jeg vil på ingen måte anbefale eller oppfordre noen til å sette fleinsopp foran cannabis, fleinsopp er relativt "utrygt" i forhold til cannabis. Jeg grøsser bare ved Tanken på flashbacks og den skumle "Jeg er en appelsin!!".

Selv om jeg er dum nok, så vil jeg ikke at andre skal følge i mine fotspor på noen måte av hva jeg skriver på dette forumet.
Jeg skal plukke mere i dag. Hvis det ikke allrede er for mørkt.
Sist endret av colamannen; 19. september 2005 kl. 19:25.
Det gamle "jeg er en appelsin" pisset eksisterer enda altså? Faen at folk skal drive å spre sånn drit når man åpenbart ikke vet hva man snakker om og heller setter andre i fare ved å spre sin uvitnhet.
Jeg vet åpenbart ikke hva jeg prater om. "Jeg er en appelsin" er en gammel ubekreftet myte som går rundt og har gått rundt i et par år. Det er fungerende propoganda, hadde det ikke vært for denne, så ville vi hatt endel "sopphuer" mer enn vi har den dag i dag.
Kanskje du vil forklare?
Hadde vi hatt flere sopphuer enn i dag? Hvorfor det? Det tviler jeg sterkt på. Sopp er jo ikke akkurat noe man konsumerer i store mengder. Det finst veldig få riktige opplysninger om fleinsopp, og i min bok er dette utelukkende negativt. Denne appelsin propagandaen er jo helt borti natta hvis det skal brukes som motpropaganda. Hadde jeg vert en blåst 14-åring hadde jeg nok personlig syntest at dette her hørtest spennende ut og ikke tatt alvoret i det. "Jeg er en appelisin" og lignende utsang er garantert satt ut av idioter som aldri har vært i nærheten av psykadeliske stoffer, som en gang trengte "cred" overfor en vennegjeng. Når det gjelder dop- propaganda, er vel de fleste som skjønner forskjellen på hasj og herion såpass oppegående at de tar slikt med en god klype salt.

Kanskje litt dumt av meg å poste den posten rett etter at du hadde nevnt dette med appelsinen. Den var ikke mynta direkte på deg, men heller til visse andre på diverse sopptråder her inne. Dere veit hvem de er, og de vet vel hvem de går jeg ut i fra
Sist endret av Anarcho_Defect; 20. september 2005 kl. 17:25.
Grunnen til at jeg mener at den propogandaen fungerer, er faktisk det at jeg har flere venner og bekjente som ikke "tør" å knaske flein på grunn akkurat den myten.
Personlig, driter jeg i det, jeg er teit nok til å drite i sånt uansett om det er sant eller ei.
Forhåpentligvis vil de fortsette å være for redde til å spise flein da jeg kke ønsker at dem gjør det

Hvorvidt det er et snev av sannet i denne myten vet jeg ikke, men det jeg vet, er at enkelte folk som har spist sopp har aldri blitt helt "Normal" igjen, altså at de kom ned på samme nivå som de egentlig skal være uten dop.
Dette er et ubekreftet rykte jeg har hørt:
En "normal" person skulle knaske flein en gang, og han fikk visstnok en åpenbaring midt oppi alt dette, han har siden gådd rundt å "healet" og pratet med folk på guds vegne. Før han spiste soppen, var han ikke en troende..
Så - "Jeg er en appelsin" kan kanskje være en dårlig formulering på et annet ord jeg ikke kan?
Sist endret av colamannen; 20. september 2005 kl. 17:58.
http://www.norshroom.org/OldSchool/fleinkart.htm
Noen som har flere kommentarer til dette kartet? Spesielt rundt byen her, da. Områder som er bra? Tenker selv å dra på litt skattejakt, og ta min del av ansvaret for årets innhøsting (i prinsippet fortjener man jo statsstøtte ).
Interessant dette med bunntype og hvor flein trives. Sitter å ser på en gravlund fra kontorvinduet, der vokser der både løv -og barnål, skal avlegge et besøk i nær fremtid, selv om kanskje de lund-ansatte muligens vil reagere på litt småforvirret buskelusking.
salamoniK: Som sagt medfører dette kartet ikke riktighet. Jeg har personlig funnet flein på steder som ikke er avmerket på kartet.

I Oslo området er det vel Sørkedalen som gjelder, hvis du ikke er så heldig å finne forekomster i en eller annen plen i sentrum eller noe.

Hvis man har bil så har jeg observert at det er MASSE sauejorder oppover mot Solihøgda og vidre oppover. Så det da jeg kjørtet til Ål her i forrige uke. Jeg tenker det blir en biltur med meg og noen venner oppover snart, eller til neste år.
Jeg har gjort en grusom oppdagelse: Sauejorder egner seg egentlig ikke til fleinplukking.

Jeg har oppdaget at fleinen vokser "bedre" på en vanlig gressplen enn på en hard mark som har blitt "driti ned".
For eksempel, så plukker jeg heller ved en fotballbane som ikke blir brukt enn å trave langs sauejorder..

Årsaken er at jeg har gådd i tre dager å letet på sauejorder og jorder ute på "bondelandet" uten hell. Men så snart jeg kom nærmere byen og fant den fotballbanen, så var det hell og lykke
Sist endret av colamannen; 23. september 2005 kl. 07:56.
Hmm, okey. Sollihøgda er jo bare noen minutter ut på E16, så det får bli en god plan B. Men takk felix p for tips, skal gi feedback på evt forekomster på vestkanten. Løkkene rundt i byen er jo fremdeles noe nedsylta av folk, men kanskje flein lever og strekker seg litt lengre utpå høsten enn hva fotballfolk gjør, hva tempen angår? Skal se det litt an, men i verste fall kan man jo som alibi bare dra rundt på banene å "varme opp" noen minutter langs krittlinjene, så får man jo en idè.
nohope: Eeeh.. Sauejorder regnes for å være ypperlige til fleinplukking.
Jeg har personlig funnet forekomster av spiss fleinsopp på nettopp sauejorder.

salamoniK: Lykke til Hvis du ikke har noen erfaring med psykedelika fra før, eller egentlig uansett, anbefaler jeg deg å lese http://www.erowid.org/plants/mushroo...s_basics.shtml og
http://www.erowid.org/plants/mushroo...ooms_faq.shtml
Felix: Det gjelder vel gjerne her oppe det. Sauejordene er -alt- for harde og for gjødslet for soppen..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nå som dette med sauejorder nevnes så har jeg selv aldri heller funnet flein på beitemarker o.l. men så fort jeg går å ser i gresset langs gåstiene her i området så finner man jackpotten