Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1250
Skal i morgen kjøpe meg ny gitar, en Epiphone Vintage G-400.
Så har lest rundt litt på internett, og mange anbefaler å få satt opp gitaren hos profesjonelle og skifte strenger. Jeg gjorde ikke dette på den gamle gitaren, for det var visst allerede gjort da jeg kjøpte den.
Spørsmålet mitt er da:
Hvor mye vits vil det være å få gjort dette? Særlig i og med at dette kan koste 1000-1500,- på det verste.
Jeg bytter nå strenger selv og mekker og skrur selv. Sparer masse penger. Altså, hvis du hører at strengene går ned i båndene, hva gjør du? du skrur 0.20 mm opp også videre. Til den har blitt borte. Viktig at strenger ligger proposjonalt. At de ligger i bue. Høyest på midten og lavere utover.
Men er du nervøs og null peiling på hva du driver med, for all del. Stikk til din lokale musikksjappe.

Jeg sier bare at du kan klare det selv. Bytte strenger er ingen lek. Bare fest di skikkelig oppe i stemmeskruene. Vet ikke om det var til noe hjelp, var det sikkert ikke. Men men :P
Lykke til.

- Edit - Er du virkelig i tvil. Spørr på gitarnorge.no - Klikk på forumet. Der er det lærde gitarister
Sist endret av flap; 1. august 2005 kl. 20:54.
For all del, gå for tykkelse 11! Hehe, de gir en veldig fyldig tone. Men 9 og 10 er gode til sine formål de og.
Å skifte strenger og justere stolen er enkelt, men det blir litt vanskeligere når man må stille mikrofoner og ikke minst halsen.
Jeg fikk en kompis til å gjøre det. Kjenner du ingen gitarnerder? :P
Velvel, så lenge det innegår strengeskifte og stoljustering så tror jeg det skal gå greit, men jeg mistenker at det er litt "grovarbeid" som må til. Hvis jeg var deg ville jeg gjort det.
N3m3sis's Avatar
Trådstarter
48 0
hmm, kan jo høre med folka i butikken da.
Forresten, hva er den praktiske forskjellen på de forskjellige strengetykkelsene? Har aldri vært nødt til å bytte strenger og har derfor aldri før satt meg inn i det.
hagebakken; sjekker det forumet, takker
Den praktiske forskjellen kan vel skilles på 2 områder. Tynnere strenger er mer lettspilte og det er lettere å spille raskt på de. Men de ryker oftere. 11 er litt mer tungspilte, men ryker sjeldent. 10 er midt i mellom :P
Tull. Forskjellen du skal bry deg om er en tommelregler som sier at jo tykkkere strenger, jo bedre høres det ut. Jo tynnere strenger, jo lettere er det å spille. Gå for 0.10. Fin mellomting, og brukt av de fleste.
Skal du spille rock ala typen Vai, Satriani går du for 0.09. Skal du spille klassisk rock som AC/DC, Zeppelin bruker du 0.10. Skal du spille blues går du for 0.11-0.12. Hvis du går for senebetennelse spiller du med 0.13.

Alt kommer ann på hva du skal spille. Skal du spille fort bruker du 0.09. SKal du spille med feel og soul, litt saktere, bruk 0.10 eller 0.11, spørs hvor stor du er i klypa og hvor sterke fingre du har.
For no idioti. Jo tykkere strenger du har, jo mere sustain og lyd får du. Avhenger ingenting av hvilken sjanger du skal spille. Jeg anbefaller ingen å spille med 0.09 da det trekker ned mye av lyden din, og du har som regel bare godt av å trene fingrene til å bli litt sterkere.
Har du spilt et år med 9, så gjerne begynn med 10. Ofte syns jeg 9 blir for slarkete. Vi har jo syke folk som trener fingrene opp til å spille "umenneskelige" tykkelser. Blant annet Gary Moore er kjent for å bruke 13.
Jeg hadde ikke kommet til å gjort noe som helst med gitaren i første omgang om jeg var deg. Spill på den først da, å kjenn/se etter om det er noe som du ville hatt annerledes. F.eks strengetykkelse, høyden fra strengene til båndene og om intoneringen er grei.

Jeg tror egentlig ikke det er vits i å overlate gitaren til en profesionell om du bare skal justere småting som det. Du selv er jo uansett den som vet når ting er slik som DU vil ha det. Skal du øke tykkelsen på strengene drastisk (f.eks 009 til 012) burde du la gitaren stå stemt i et par dager å så se etter om halsen har gitt etter/sjekke det ved å spille på hver streng i hvert bånd og høre om det "klirrer". Om det gjør det,kan det hjelpe å øke avstanden mellom strengene og båndene litt. Men som regel klarer du å se langs halsen om den er litt bøyd. Om den er det er det best å ihvertfall spørre noen som har peiling før man evt. begynner å justere selv.

Om det er separate strengsadler og du vil øke/minske høyden på strengene er det viktig (som hagebakken poengterte) å justere dem slik at de er proporsjonale. Det er jo bare å justere så korrekt som mulig f.eks 1/2 omdreining på skruene til hver sadel. Da flyttes jo hele "buen" bare "1/2 omdreining" opp/ned. Men prøv å vær så nøyaktig som mulig

Edit: Oi da...blei litt lang. Jeg spiller på 013-052
Sist endret av Vivec; 3. august 2005 kl. 00:03.