Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1472
har pr. dags dato en arman kardon avr 630 sorround forsterker, den er helt konge på film, men jeg kunne godt ha tenkt meg litt mer tyngde og bedre lyd på musikk.
har sett på en forforsterker fra Hegel:
http://www.hificenter.no/shop_item.c...,46,103&id=991

test: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=54

men så lurte jeg på om dere har noen erfaringer med denne, eller om dere vet om en annen forforsterker som er bedre i samme prisklasse.

takker for alle svar
hilsen SpARxXx
Verdiløs mann
crimzon's Avatar
69 0
Halla,

Hvis du har pre-out på surround forsterkeren din, så kan du eventuelt kjøpe en effektforsterker som driver fronthøyttalerne dine. Du får ikke mer trøkk i stereo med en forforsterker, da dette kun er en "volumkontroll" for en effektforsterker. Har gode erfaringer med Thule sine saker, men Hegel er også bra!
Ta en titt på denne f.eks:
http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5518
Trenger du mer "tyngde" ville jeg heller satt penga i en dyr og god sub, istedet for en forforsterker. Tror ikke du får det du er ute etter med den.
Det DonTomaso sa og da vil jeg anbefale denne suben: Cerwin Vega CLSC 15S

Spiller vettet av deg både i dypbass og i dunkebass. Jeg har denne og er extremt fornøyd.
Og i tilleg er den aktiv, noe som er et stort pluss.
Sist endret av Noose; 6. juli 2005 kl. 19:47.
Verdiløs mann
crimzon's Avatar
69 0
Stort sett alle subber som selges pr dags dato, er aktive da surround forsterkerne har egen sub utgang og stereoforsterkerne har en pre-out utgang som man kan ta bass signal ut fra.
Personlig har jeg akkurat kvitta meg med min CV CLSC 15, da jeg syntes den ble litt rufsete i bassen. Men smak og behag! Personlig er jeg mer glad i stram og rein bass, noe B&W er veldig flinke til å levere.
Men stikk innom en butikk en dag og be om en demo på forskjellige oppsett. Effektforsterker til fronthøyttalerne VS sub etc.

Lykke til!
Trådstarter
Sitat av crimzon
Halla,

Hvis du har pre-out på surround forsterkeren din, så kan du eventuelt kjøpe en effektforsterker som driver fronthøyttalerne dine. Du får ikke mer trøkk i stereo med en forforsterker, da dette kun er en "volumkontroll" for en effektforsterker. Har gode erfaringer med Thule sine saker, men Hegel er også bra!
Ta en titt på denne f.eks:
http://www.hifiklubben.com/no/produk...er.htm?id=5518
Vis hele sitatet...

har pre-out på forsterkeren, men ser i bruksanvisningen at det står at du kan bruke forforsterker på det, trenger du en forforsterker til å koble effektforsterken til?
hvis ikke hvordan skal du koble effektforsterkeren til forsterkeren?
Verdiløs mann
crimzon's Avatar
69 0
Det er to typer inn og utganger:
main-in: en eventuell forforsterker kobles på her. Forforsterkeren din overstyrer da volumsignalet som surround forterkeren din vanvligvis kontrollerer selv. MERK: Forforsterkere yter ingen effekt! De er kun ment for å styre volun/kildevalg for forstkerere med en effekt.
pre-out: en eventuell effektforsterker kobles på her. Da blir signalet til f.eks fronthøyttalerne dine videresendt til effektforsterkeren, som driver disse aleine.

Jeg er mad dårlig på å forklare dette her :P Sorry mac.

Men mitt tips uansett: for å få mer trykk i store fronthøyttalere; skaff deg en effektforsterker som driver disse aleine Eller gjør som DonTomaso sa og gå til innkjøp av en aktiv subwoofer-
Trådstarter
har du noen forslag til gode effektforsterkere rundt 10k, som vil drive frontene mine bra? har JBL E-100 foran. sånn som jeg forstod det, så har du fortsatt kablene fra frontene i forsterkeren, men forsterkeren sender signalet videre til en effektforsterker? vil dette også virke i sorround?
Verdiløs mann
crimzon's Avatar
69 0
Kom på en bedre forklaring:
Effektforsterker: En vanlig forsterker, uten volumkontroll, med høyttalerutganger
Forforsterker: En signalforsterker, med volumkontroll, uten høyttalerutganger
Intergrert forsterker(stereo/surround): Inneholder begge ovenfor

Hvis du velger å gå for en effektforsterker, så kobler to to phonokabler(slike som du bruker fra en cd spiller og inn i forsterkeren f.eks) fra surround forsterkerens pre-out utganger og inn i effektforsterkerens main innganger. Høyttalerne kobler du direkte på effektforsterkeren.

De JBL høyttalerne dine ser ut som relativt effekttørste saker Du har i mine øyne to muligheter:
1: Kjøpe to effektforsterkere og bruke hver av de som monoblokker(en forsterker til en høyttaler) Da ville jeg eventuelt tatt en titt på NADC272, som yter hele 1*350w i mono mode!
2: Kjøpe en kraftig effektforsterker, som driver begge høyttalerne. Tact SDA2175 og ThulePA150B er to forsterkere jeg har gode erfaringer med her.