Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 617
JEg satt i hele går natt å prøvde å installere slackware 10.1 på serveren min.

Er en server som bare skal hoste litt småtteri. noen http sider, og IRC ot. MEst irc bot den skal brukes til.

Men uansett hva jeg gjorde under installeringen så gikk alt nesten knirkefritt. Fikk opp to errors om at utils-linux og xf(Ettellerannet) ikke ble instalelrt. Får installere de seinere tenkte jeg.


Når alt var installert og konfigurert ferdig og jeg skulle starte opp. Når den har loadet masse hardware så kommer det opp at ikke root partisjonen står på read-write.

Så står det en masse komandoer som kan tastes inn vet boot: fra cd osv som overhodet ikke funker.

Hva kan jeg gjøre for å få satt / partisjonen til:

read-write?
kanskje mount -o rw -t ext2 /dev/xxx /mnt/xxx ?
iDark's Avatar
Trådstarter
Hvor skal jeg taste det inn? Jeg kommer ikke inn os'et i det hele tatt.

Det er ingenting som funker når jeg booter med cd'n heller. Uansett hva jetaster inn av komandoer så hjelper det ikke.
Jeg la inn Slackware 10.1 i går på laptopen min og det gikk fint.. Du kan jo prøve å brenne cd'ene på nytt og reinstallere for å utelukke at det kan være feilen.

Kan du poste error meldingene? Eventuelt systemloggene som ligger i /var/log. Boot på Slackware cd'en og mount partisjonen for å få de ut, hvis du ikke gidder å sitte å skrive av skjermen.
Ok, slackware bruker lilo til å starte opp systemet sitt.
Du kan prøve med følgende når lilo kommer opp: (skal trykke en knapp for å kunne skrive, det står på lilo-lasteren)
linux root=/dev/hda1 ELLER
linux root=/dev/hdb1 ELLER
linux root=/dev/hdb1 osv.
Når man installerer linux, så bør man prøve å få lilo eller oppstartslasteren til å installeres på MBR.
Sist endret av colamannen; 2. juli 2005 kl. 16:53.
Først; jeg bruker gentoo til en server med samme formål som Dark, og er derfor ikke helt stø på hvor konf filene til Slackware blir plassert osv.. Men gjør et forsøk alikavel

Finn lilo.conf (/etc/lilo.conf kanskje?) og rediger den. Boot fra cd eller noe for å komme deg inn.
Der skal stå noe lignende som det her:

Sitat av lilo.conf
image=/boot/XXXXXXXXXX
label=Slackware 10.1
read-only
root=/dev/hda1
Vis hele sitatet...
Bytt ut slik det passer deg. Vist det ikke står "read-only" over "root=XX" så legg til "read-write" uansett.

Edit: Jeg bare tipper at "read-write" er et gyldig valg. Bruker selv grub
Sist endret av sputch; 2. juli 2005 kl. 18:50.
Sitat av larsole
Først; jeg bruker gentoo til en server med samme formål som Dark, og er derfor ikke helt stø på hvor konf filene til Slackware blir plassert osv.. Men gjør et forsøk alikavel

Finn lilo.conf (/etc/lilo.conf kanskje?) og rediger den. Boot fra cd eller noe for å komme deg inn.
Der skal stå noe lignende som det her:



Bytt ut slik det passer deg. Vist det ikke står "read-only" over "root=XX" så legg til "read-write" uansett.

Edit: Jeg bare tipper at "read-write" er et gyldig valg. Bruker selv grub
Vis hele sitatet...
Ikke legg til read-write.... Systemet skal først mounte root som read-only for så å sjekke det med fsck, så blir det umounta og mountet igjen som read-write.. Dette gjør slackware oppstarts scriptene.