Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1450
Har lurt litt på dette en stund nå. Hva er forskjellen mellom m4a. (AAC) og mp3? Hvilken av disse filtypene er best. Tar den ene mindre lagringsplass og gir bedre lyd?

Bruker iTunes og har fått anbefalt en gang å importere filene som m4a istedenfor mp3. Men jeg merker at enkelte programmer ikke støtter m4a filene, og gjør det litt vanskelig. Tenker da på redigeringsprogrammer hvor jeg vil redigere på sangene, men ikke får lastet dem inn når de er m4a, bare mp3.
AAC/M4A komprimerer bedre enn MP3, filstørrelsen tatt i betraktning. Altså 128kbps AAC tilsvarer omtrent 192kbps i MP3. Hvorvidt hva som gir best kvalitet har vært diskutert mye hit og fit her før. Blir mye smak og behag. Personlig foretrekker jeg AAC.
Holder meg til .mp3 simpelthen fordiom det er .mp3.
Tradisjon og prinsipp
Mens vi er inne på saken - finnes det sotware som konverterer m4a til mp3 ?
I like turtles
Skyfex's Avatar
I tillegg finnes det noe som heter aacPlus:
http://www.codingtechnologies.com/products/aacPlus.htm

aacPlus er optimalisert for nettradioer og en 32kbit stream er faktisk helt akseptabel. 64kbit er ihvertfall 128kbit MP3 om ikke bedre. På høye bitrates er det omtrent som vanlig AAC.

Så vidt jeg vet er det bare Winamp 5 som støtter det. Men jeg tipper Quicktime (iTunes) kommer til å få støtte for det i nærmeste framtid. Skjekk her for aacPlus radioer:
http://www.tuner2.com/


Edit:
iTunes kan konvertere mellom alle formater den støtter. Gå på Preferences (under Edit i windows, under iTunes i Mac) velg Importing og velg formatet du vil Transcode til. Nå kan du velge filer og velge enten "Advanced" -> "Convert selection to [format]" eller høyretrykke og velge det samme.

Edit:
Om du har plass, Importer musikk som "Apple Lossless". Da mister du ikke noe kvalitet. Selv om du transkoder om til MP3 etter hvert mister du ikke mer kvalitet om du kodet rett fra CD. Lossless formater er alltid det beste om du ikke klarer å bestemme deg
Sist endret av Skyfex; 18. februar 2005 kl. 21:48.