Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 737
Heisann!
Jeg har fått meg en SCS Elitegroup laptop (E655) fra IT24. Har installert pirat-XP norsk på den, og starter den og spiller og koser meg. Men så merker jeg at spilla plutselig lagger som faen fra tider til utider, så jeg sjekker systemegenskaper, og ser til min store forskrekkelse at det står "Intel Pentium M Mobile 1.70 ghz ~595mzh.
Sjekker sånn 10 sek senere, da står det ~799mzh...
Etterhvert står det 1.70ghz, men det hopper som faen hele tida..
Sjekka i BIOS om det var noen suspekte egenskaper der, men etter å ha disabla alt "auto-etellerannet" så viste det fortsatt ingen endring. Sjekka i DirectX-egenskaper også, viser akkurat det samme.. I BIOS-en min står det at den er på 1700mzh, men jeg kan jo ikke _stille inn_på noe der...
I tillegg kan jeg også nevne at RAM-en av og til stiller seg ned til 128 (eller 132 faktsik), når det er 512 på den..
Noen som har et forslag på hva som kan være galt?
Takk for svar
Er vel en strømsparingsfunksjon vil jeg tro.
Trodde jeg også, men jeg har stilt AV alt det dritet der... Overalt, men det var bare innstilt på å spare skjermkort, så.. Med mindre det finnes på CPU også?
Ikke noe å tjene på å disable det - den vil bare unngå å brenne sykluser til ingen nytte. Den "speed step"-er opp til maksimal hastighet når det er behov for det. 1,7ghz er bare penisfaktor hvis det ikke brukes til noe
noe galt med batteriet kanskje?
Opprinnelig postet av IvIoyner
Ikke noe å tjene på å disable det - den vil bare unngå å brenne sykluser til ingen nytte. Den "speed step"-er opp til maksimal hastighet når det er behov for det. 1,7ghz er bare penisfaktor hvis det ikke brukes til noe
Vis hele sitatet...
Nuvel, 1.7 ghz er jo tross alt det jeg har betalt for, og da bør jeg vel forlange det jeg har betalt for?
Er ikke noe galt med batteriet, for jeg har prøvd å koble i direkte strøm, ingen strømfunksjoner som er i bildet..
Og om den speed step-er opp, hvorfor stepper den da _ned_ når jeg spiller spill med god grafikk som trenger kjapp CPU?

Dessuten, den gjør det samme med RAM-en og..
Viser 132 mb ram i stedet for 512, og det er vel ingen speed step?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Vidde: hastigheten går opp og ned etter hvor mye som kreves av den aktuelle applikasjonen. Dette gjøres for å spare batteri. Om den ligger lavt er også loaden på systemet lav. Om spillet eller whatever vil har mer tar det ca 2 cpu--cycles og det FÅR mer. Deretter klokkes ned igjen for maks batteritid.
Du har 1.7Ghz når du trenger det. Uansett.

At minnet vises mindre kan jo gjerne være at det er delt minne mellom system og hovedkort eller defekt minne.
Ja, den stiller mhz hele tia. Tror det går an å skru av i bios...
Når bærbaren går på batterier skrur den ned cpuhastigheten utrolig mye for å spare på strøm... har du prøvd å sett om du får like lav mhz når den går på strøm ?
Trådstarter
Hmm, ok, takk folx =) Tror det er en slags strømspare-funksjon ja Men stusser litt på hvorfor den av og til bare viser 128 mb ram, selv om jeg har strøm i :P Jaja =)