Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er dere enige med meg?
Ja! 47 47,47%
Delvis enig/uenig 26 26,26%
Nei! 26 26,26%
Stemmegivere: 99. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  49 3171
Er klar over at mange av brukerne her sverger til Linux eller Mac.
Jeg er også klar over at windows kan være en pain i brunøyet ganske ofte.

Jeg har ikke prøvd hverken linux eller mac, men jeg tviler på at de er 100% fullkomne begge to. (Si ifra hvis dette er galt:P)

Det jeg synes er merkelig er at Bill Gates & Microsoft får hets og kritikk absolutt HELE tiden!

Jeg leser at hvis "Bill Gates er fremtiden så ligger vi dårlig ann"
Det er jo bare tull! Microsoft er jo først og fremst det selskapet som har gjort PC'er brukervennlige og allemannseie!

Jeg vet at mange linux'ere mener dette høres dumt ut, men dere kan vel ikke ærlig si at Microsoft & Bill Gates alt i alt har vært noe negativt for dataindustrien?
Bill Gates, som alle elsker og hate. Omtrent det samme telenor..
Vi har egentlig ikke SÅ mye å klage over heller. Det meste av msn's tjenester er helt gratis? (tror jeg?)

Jeg er litt enig i bunn og grunn.
Jeg har enda ikke opplevd noen problemer med microsoft-programmer som er så alvorlige at jeg ikke har klart å fiksa det på egenhånd. I tillegg har jeg en nydelig Joystick som er laget ab William sine disipler.

Slutt å syt da vel =)
Bobben, MSN's tjenester er ikke gratis, ettersom at man må kjøpe enten Windows eller Mac OS 9 eller X for å kunne bruke de fleste av dem.
Gates er en privatperson. Han har gitt enorme summer til veledighet, og er nok generelt sett ganske koslig.

Microsoft er et stort firma som er ute etter å tjene penger, og det er grunn nok til å ikke stole på dem. De har dog laget en god del god programvare, men forretningsmetodene deres er ikke alltid like rene.
Jeg bruker også bare Microsoft programvare. Xp og w2k server. Jeg har ikke noe problemer utenom at det sikkert hadde vært greit med mindre virus osv...

PS: Bill Gates bruker MAC! :O
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jo, de prøvde å bøffe java, de lager sine egne standarder til alt og nekter å støtte annet. At flere folk bruker pc pga M$ har gjort de mer brukervennlig ser jeg ikke nødvendigvis på som en god ting.. mens de har konsentrert seg på brukervennlighet så har sikkerhet og stabilitet gått ned..

Eksempler, linux støtter fat, ntfs (read), og en lang liste av andre filsystemer, men windows støtter ikke noen av linux/unix/mac sine format.. (jeg vet det finnes ext reader for windows men det er ikke laget av microsoft)
Microsoft bruker lukkete standarder, noe som er utrolig ondskapsfullt. De gjør jo dette bare for å få monopol på programvare-markedet. Dette binder mennesker til Microsoft. "På skolen lærer vi å bruke word" - "På jobben må jeg bruke internet explorer for å kunne bruke web-systemet" osv. Vi har alle hørt det.
Heldigvis gjør nå Skolelinux (og linux generelt) og OpenOffice inntog på skoler og arbeidsplasser.
Opprinnelig postet av theMagnificentO
Jeg leser at hvis "Bill Gates er fremtiden så ligger vi dårlig ann"
Det er jo bare tull! Microsoft er jo først og fremst det selskapet som har gjort PC'er brukervennlige og allemannseie!
Vis hele sitatet...
Tull. Microsoft er ikke dét selskapet som har gjort PC'er brukervennelige og allemannseie. De har vært med på det, riktig, men de skal lagt i fra ha all æren. Er enig i at det er mye fjortistendenser der ute som går ut på å hate Bill uten å vite hvorfor. Selv har jeg ikke noe imot Bill, og jeg klandrer ham ikke for å gjøre det jævlig bra (om det så er på ærlig/uærlig vis har jeg ingen mening om). Det er selve produktene selskapet produserer jeg er skeptisk mot.

For meg virker det som om Microsoft satserpå kvantitet over kvalitet. Selvfølgelig har de masse god programvare, men de har også utrolig mye dårlig programvare. I det siste har de hatt det veldig travelt om å gjøre alt så "lett" som mulig, noe de etter min mening ikke har klart godt nok. Deres siste utgivelser (for eksempel Office 2003) har alt for mange absurde funksjoner. Jeg har også mine tvil på at Longhorn vil være noe annet enn Windows XP proppfult med nye rare funksjoner som ingen egentlig trenger.

Som den Apple-entusiasten jeg er, ser jeg at flere og flere har anskaffet seg mac. Bare på skolen min har en mengde elever skaffet seg mac, og dette bare over et års tid. Kanskje Microsoft etterhvert vil se dette og ta seg sammen... lære litt av Apple.
altså, hetsen er ofte veldig fortjent. du som er trådstarter sier selv at du ikke har prøvd noe annet system. jeg var windowsbruker før, men sverger nå til mac etter å ha eid min powerbook siden august '04.
dere vet ganske enkelt ikke hva dere går glipp av.
du sier at det ikke er noe problem som ikke har vært verre enn at du kunne fikse det selv?
try this: jeg har ikke måttet forholde meg til ETT problem siden jeg skiftet operativsystem. det har aldri kræsjet. aldri. jeg plugget i tp-kabelen og var online out-of-the-box. ingen ip settings, ingenting å finne, ingenting.
jeg gjør aldri noe annet enn det jeg vil BRUKE maskinen til lenger, har ikke noe å rydde i eller fikse, har faktisk opplevd at det har blitt kjedelig fordi alt virker som det skal. det er ingen registry og forholde seg til, ikke masse filer utover hele harddisken. et program = én fil.

skjønner med hånden på hjertet ikke hvorfor dere vil utsette dere selv for noe annet

når det kommer til hva bill gates har gjort for datainsdustrien, så har han definitivt revolusjonert den. det sier seg selv. men revolusjonen videre er det andre som dytter fremover.
fremtiden ligger i open source!

beviset ble demonstrert i Las vegas nå nylig, i believe

Edit: glemte virusene. hva er det for noe egentlig? spyware? nei det har vi ikke sett!
Sist endret av Loud; 6. januar 2005 kl. 16:19.
Opprinnelig postet av fredrikweb
PS: Bill Gates bruker MAC! :O
Vis hele sitatet...
Bare rykter. Men jeg ler godt hvis jeg får håndfaste bevis på at det er sant.

Edit: "Ler" er kanskje ikke rette ordet. Poenget mitt var: Han er idiot hvis han bruker konkurrentens produkter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Microsoft er først og fremst store, ikke onde. Kapitalisme er i bunn og grunn en skitten metode å overleve på, i alle fall hvis vi går litt lengre ut i systemet enn bare grunnteoriene bak det. Microsoft er kapitalister som alle andre, og den største av de alle. Dermed er det naturlig å annta at de har drøssevis med ansatte, byråkrati, regler, pikk og pakk generelle policier for alt, noe som jo fører til at firmaet kan virke noe ondt hvis vi ser hvordan de overtramper mindre firmaer.

Microsoft har på mange måter revolusjonert dataindustrien, men hvis ikke de hadde gjort det så er jeg overbevist over at en eller annen hadde gjort det samme. Tror ikke vi trenger å verken takke eller skjelle ut Microsoft før vi har hatt med de som firma (ikke deres produkter) å gjøre, da ting tross alt har utviklet seg som det er naturlig for de å gjøre etter de spillereglene vi har nå.

Anyways, fins mange bedre operativsystemer enn Windows der ute, men ikke alle er like praktiske å bruke. Velg etter hva du behøver og liker personlig, ikke hva som er populært.
Det er mange grunner til å hate MS som ikke bare er hetsing. Det værste er vel ikke selve OSet, men at de holder på kundene ved å bevisst bruke lokkede standarder ala .wma, directx, IE ++

Ellers kan man si at Windows i dag er brukervennlig. det kan man ikke akkurat si om linux.

Hovedproblemet med windows er ikke at det suger, men at det er det største OSet på markedet. Hovedgrunnen til at PCen henger er fordi programmene du kjører er dårlig kodet. Windows XP uten noe installert er ganske stabilt. Linux og mac er ikke noe særlig tryggere en windows. det er bare ingen som gidder å skrive virus for de resterende 5% av verdens maskiner.

Jeg tro derimot at vi kunne klart oss kjempebra uten microsoft. Det var ikke bare dos før windows. win95 hadde en rekke verdige konkurrenter: PS2, Unix-kloner ++
Bill Gates/Microsoft har langt fra vært bra for dataindustrien. Den eneste grunnen til at MS har kommet ditt de er i dag er fordi Bill Gates er et businessgeni, ikke fordi de lager gode produkter. Bill Gates gir mye penger til veldedighet og er sikkert en god mann.. Men jeg hater han fordi han har laget en verden der alle bruker ett OS og én platform. Jeg sier ikke at alle burde brukt mac, eller at alle burde brukt Linux. Men fordi MS nekter å støtte standarder, eller andre produkter enn deres egne i det hele tatt ender det opp med at alle må bruke Windows.

Håper at det en dag vil være omtrent lik markedsandel mellom linux, windows og mac. Så_MS blir nødt til å samarbeide.. slik at man faktisk har et valg.
Det må jo være en grunn til at Microsoft ikke gir muligheten til å bruke webcam på deres MSN Messenger for mac, nok et salgstriks (kanskje ikke så veldig avgjørende men)...

Som Loud nevner om at han har opplevd at mac er kjedelig for det aldri er noe å ordne å fikse med, skal jeg si meg helt enig. Hender ofte jeg til slutt ikke har noe å gjøre når jeg bruker mac'en min, men det er jo ikke akkurat negativt, men nettopp fordi OS'et er så problemfritt. Alt er enklere, organisering, raske søk med finder og ikke minst er tingene mye mer logisk oppbygd.

Exposé er et stort savn i windows.

En ting til! At folk skal drive å hate Microsoft eller late som OS'et er helt ubrukelig har jeg ikke akkurat sansen for. Både OS X og Windows er begge operativsystemer hvor ting etterhvert hopes opp. Dette løser imidlertid Apple meget bra med Exposé og bruk av virtuelt minne.
Sist endret av Octavarium; 6. januar 2005 kl. 17:02.
jeg har både linux og xp i samma på pcn så jeg kan velge når jeg skrur på suse 9.2 pro heter det, linux er veldig kjekt å ha,men alt er så merkelig, ikke fult så bruker vennelig som windows,men det er kanskje fordi jeg fikk detta suse greiene for 4 dager siden så er ikke så vandt til linux syntes ikke alle skal rakke ned på bill gates,hva har han gjort feil?
Opprinnelig postet av charzer
Bare rykter. Men jeg ler godt hvis jeg får håndfaste bevis på at det er sant.

Edit: "Ler" er kanskje ikke rette ordet. Poenget mitt var: Han er idiot hvis han bruker konkurrentens produkter.
Vis hele sitatet...

Tviles sterkt på at bill gates bruker MAC ja,han er jo gründern i windows
lær deg redigér-knappen med en gang...
Sist endret av Loud; 6. januar 2005 kl. 17:20.
Opprinnelig postet av fredrikweb
Jeg bruker også bare Microsoft programvare. Xp og w2k server. Jeg har ikke noe problemer utenom at det sikkert hadde vært greit med mindre virus osv...

PS: Bill Gates bruker MAC! :O
Vis hele sitatet...
Nei, Bill Gates bruker ikke MAC. hvis du sikter til artikkelen på itavisen for en stund siden så var det det at de *TRODDE* at han gjorde det..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Opprinnelig postet av WaCko
syntes ikke alle skal rakke ned på bill gates,hva har han gjort feil?
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest postene ovenfor?
Apple er vel ikke akkurat noen engler når det gjelder properitære formater etc de heller. Men de har åpnet seg i det siste.

Uansett, jeg tviler på at veksten av Internett økte så betydelig på midten av nittitallet på hvis det ikke var for at MSIE var bundlet i Windows 95. Desverre.

Apple hadde opptil 19-20% av markedsandelene på midten av nittitallet. Så hva gikk galt? Blant annet tok ikke Microsoft seg betalt for at programvareutviklere laget programmer for Windows, i motsetning til Apple som krevde penger av utviklerene. Gates tenkte også globalt i motsetning til Jobs.

Jeg tror heller ikke Apple kan vente seg å ta noe særlig innpå Microsoft heller. Men nok om det.

Bill Gates var fremtiden for ti år siden, og nå som den fremtiden er her ser vi at han stadig blir mer fortid. Nye krefter tar over.
Microsoft har ikke revolusjonert noe som helst. Så og si alle it-revolusjoner har skjedd i *nix miljøer. Så har Microsoft knabbet ideene, forandret litt på de, føkket de opp og utviklet de til det verre og gjort de properitære. Jeg elsker Microsoft . . .
Ja, men hadde det nådd ut til de store massene hvis det ikke var for Microsoft?
Microsoft har ikke revolusjonert noe som helst. Så og si alle it-revolusjoner har skjedd i *nix miljøer. Så har Microsoft knabbet ideene, forandret litt på de, føkket de opp og utviklet de til det verre og gjort de properitære
Vis hele sitatet...
og det har ikke apple gjort? *host* xerox *kremt*.

Microsoft har gjort masse bra for å bringe datamaskinen ut til folket. I motsetning til nerdene er folk flest ikke interessert i teknologi, kun hva det kan brukes til. Man kan mase så mye man vil om at et produkt er bedre enn et annet, men når det kommer til stykket for folk flest er det enkelhet som teller, og microsoft har vært flinke på området ved å gi folket en komplett pakke med "alt".

Microsoft sitter også i en lang rekke standardiseringskomiteer, så å bare si at microsoft kun utvikler sine egne ting er lite nyansert.

Jeg er ingen fanboy, jeg bruker både windows og osx hjemme og er involvert i å drifte både linux og windows-servere. Alle disse har forskjellige oppgaver og kjører operativsystem valgt etter hva de skal brukes til. Det må vel også nevnes at den eneste boksen i skapet som har blitt kompromittert kjørte linux.

Ser man på business-aspektet av det hele er det ikke rart microsoft er så store. De er veldig flinke til å profilere seg selv, pleie forholdet til utviklere gjennom arrangementer som Microsoftdagene som har vært holdt hvert kvartal i 2004. Her har linux mye å lære. Linux sliter litt med et image som noe nerdene holder på med hjemme på hobbyrommet, selvfølgelig er også dette feil da det finnes store,kommersielle distribusjoner som f.eks RedHat Enterprise, men dette er holdningen hos veldig mange.

kort sagt ser jeg ingen stor grunn til å hate microsoft, jeg skjønner ikke hvor dere får det fra at produktene deres er så ustabile og forferdelige. Er det egen udugelighet som gjør at dere sliter? jeg mistenker det enkelte ganger.
Opprinnelig postet av hysing

Ellers kan man si at Windows i dag er brukervennlig. det kan man ikke akkurat si om linux.
Vis hele sitatet...
Hadde det vert linux på biblioteker, skoler osv. Ville du nok opplevd Windows som "knotete". Synes mange av funksjonene i Win er lite opplagte.

Opprinnelig postet av kermit-
Ja, men hadde det nådd ut til de store massene hvis det ikke var for Microsoft?
Vis hele sitatet...
Ikke godt å vite. Men bla. Firefox vinner jo store deler av markedet nå, selv om det ikke har blitt spyttet inn millarder i promotering.
noe av dette har med å gjøre fjortiss-tendenser hvor folk bytter nettleser fra IE for å opponere litt mot de store.

Selvfølgelig er jeg enig i at Firefox og Opera er bedre enn IE, men mange bytter nok ikke bare av den grunn

tror jeg iallefall
Sist endret av theMagnificentO; 6. januar 2005 kl. 19:21.
det meste i denne verden er og blir en hype...
Opprinnelig postet av charzer
Bare rykter. Men jeg ler godt hvis jeg får håndfaste bevis på at det er sant.

Edit: "Ler" er kanskje ikke rette ordet. Poenget mitt var: Han er idiot hvis han bruker konkurrentens produkter.
Vis hele sitatet...
Legger ved et bilde med beviset
Kanskje ikke håndfast bevis da men... Men er litt usikker på om Gates bruker mac jeg også. Tror nok han har en G5 stående for å prøve den, men det er jo selvsagt at han må prøve ut konkurrentens produkt. Husker forresten at det kom fram at microsoft brukte G5 i trykkeriet sitt. Men finner ikke artikkelen.
det bildet er kanskje det dummeste jeg har sett noen gang
Det vi ikke liker er at uansett hvor dårlige de er og hvordan de lurer oss og lager masse tull, så er vi helt avhengige av dem...

vi fortsetter jo å bruke tinga dems, så vi kan vel ikke egentlig klage.

jeg heller liker jo ikke microsuxxxx, men jeg bruker jo windows og alt det andre sølet de har laga. de dominerer markedet, og for å få det beste utvalget i programmer og sånt så bruker jeg det.
Egentlig enig med theMagnificentO. Men trykkeriavdelingen til MS bestillte jo faktisk ganske mange G5 maskiner en tid tilbake husker jeg. En som jobbet der som blogget om det. Tror han fikk sparken.
Sist endret av Skyfex; 6. januar 2005 kl. 22:00.
moridin: Sant at ideen om GUI faktisk kom fra et Xerox laboratorium som Jobs og Co. fikk en omvisning i. Men det var faktisk Apple som fikk GUIet ut i verden. Og det var mange andre innovasjoner både på_hardware og software nivå da Macintoshen kom ut. Maskinen var på alle måter state-of-the-art da den kom ut. Det er også forresten mer direkte eksempler av ting MS har "stjålet" fra Apple. F.eks. TrueType. Men dette ble off-topic.

Jeg sier ikke at Apple er noen engel. Jeg liker bare Apple for det de var da de startet (med Apple I, II og Macintosh) og det de er nå (delvis.. de ser ut til å_ha litt ivrige advokater for tiden). Og jeg vil på_ingen måte at Apple skal ha monopol slik MS har nå. Det er usunt. Mitt data-paradis er en verden der, som sagt, linux, mac og windows har lik markedsandel.

Microsoft trenger forresten "hets". Om de fortjener det er en annen sak. Men monopol er alltid usunt. De trenger litt heftigere konkuranse.
Opprinnelig postet av Bønna
Legger ved et bilde med beviset
Kanskje ikke håndfast bevis da men... Men er litt usikker på om Gates bruker mac jeg også. Tror nok han har en G5 stående for å prøve den, men det er jo selvsagt at han må prøve ut konkurrentens produkt. Husker forresten at det kom fram at microsoft brukte G5 i trykkeriet sitt. Men finner ikke artikkelen.
Vis hele sitatet...
Dette var jo ikke den dårligste form for manipulering jeg har sett på lenge.

1. Ville ikke gates vært overasket om noen hadde storma inn på soverommet hans

2. Hodet er tydelig klippet på

3. Gates har nok en betydelig finere seng

4. Hvem sover med briller på?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Opprinnelig postet av Bønna
Husker forresten at det kom fram at microsoft brukte G5 i trykkeriet sitt. Men finner ikke artikkelen.
Vis hele sitatet...
http://yro.slashdot.org/article.pl?s...id=109&tid=187

Noen husker vel kanskje den her også:
http://www.theregister.co.uk/2002/11...er_touts_unix/
Sist endret av Dodecha; 6. januar 2005 kl. 21:46.
Er delvis enig.

Microsoft har gjort dagen mye lettere for utrolig mange. Det er brukervennlig til det meste.

Men det jeg er imot er det monopolet microsoft har "laget". De prøver å skvise alle andre vekk fra markedet.

Opprinnelig postet av RoadKill
Bill Gates, som alle elsker og hate. Omtrent det samme telenor..
Vis hele sitatet...
offtopic: elsker noen på denne planeten telenor?
Opprinnelig postet av Bønna
Legger ved bildet av beviset
Vis hele sitatet...
Jøsses. Har fyren et gravitasjonsfelt rundt hodet sitt også? Det er første gang jeg har sett skygger falle mot lyskilder.
Forøvrig ble det bildet vist frem på Conan O'Brian-"showet" på CES. Fler her
Regner med at folk skjønte at jeg ikke mente det bilde som ekte. Derfor jeg skrev: "ikke akkurat håndfast da men..."
Er der forresten noen som har filmen fra den siste tabben?
Jeg antar fortsatt at du kan se det i webcasten som du finner link til i nyheten på forsiden...
SkyFex: jeg er veldig klar over hele historien bak starten (og ikke bare ved å se "pirates of the silicon valley"). Jeg blir bare litt lei av at man hele tiden skal hate microsoft fordi de er store, IBM er også et massivt imperium, hvor mange er det som hater dem?

Jeg liker ikke alt microsoft holder på med, det er ting jeg er misfornøyd med i linux, og hadde nok også forandret ting i apple om jeg hadde hatt muligheten.
Jeg anbefaler en hver person som har ett eller annet synspunkt på hva MicroSoft faktisk driver med til å se filmen "Antitrust".

Etter min mening er dette selvfølgelig bare en teori, men jeg tror også den er ganske godt inspirert av hvordan MicroSoft operer.
mmmyes...basere sin mening om microsoft på en spillefilm fra hollywood...kjempeidé

det er fordi Tim Robbins (som spiller evil-corporate-d00d) i filmen ligner litt på Bill Gates også?
moridin: Glemte å si det var off-topic. dessuten baserer jeg ikke mening min om hverken microsoft/opensource osv. på filmen, langt i fra! Tenkte bare dette kunne vri om threaden på en litt morsom og underholdene måte
1. Microsoft har kommet med programmer og os'er som er lette å bruke og å sette opp.
2. Microsoft har monopol ja, men hva ville ikke mac og linux ha hatt hvis de hadde vert ute først med markedsføring osv? De ville antakeligvis ha vert på samme plan som M$ i dag.
3. Mac har kommet med omtrent det samme. (Godt og enkelt å bruke)
4. Linux kan være noe faenskap å sette opp hvis du ikke kan, og du MÅ som regel spørre, lese og grave i kunnskaps jorda for å kunne finne ut av ting.
5. Det er pga at brukervennlighet at M$ ligger så godt an i dag, som nso ca sa på cb04 når alle stod og diskuterte linux vs windows:
Hvorfor skal jeg bruke linux når jeg bare skal jekke mail og surfe på nettet?
Det var svaret vi fikk når jeg spurte om hvorfor han ikke hadde linux.

PS! Dette er like dumt som å diskutere Intel vs AMD, ATi vs Nvidia og Telenor vs resten av alle tele selskapene.
Hvis alle var fornøyd med hva Microsoft gjorde ville MS hatt total-monopoli og vi ville ikke sett noen fremgang i det hele tatt. Vi må få lov å være misfornøyd. Ikke prøv å være så jævlig "voksen" og si at vi skal akseptere alt. Alle trenger ikke hate MS. Men ikke kom å si at det ikke er noen grunn til ikke å kritisere dem.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
zykes, du må kunne mye mer enn Ola Nordmann for å kunne bruke Windows problemfritt også. Jeg vil påstå at Mac er et mye bedre alternativ for Ola Normann. Når besteforeldrene mine fikk Mac var det ikke snakk om å gå tilbake.
Mener ikke at det ikke er noen grunn til å kritisere noen. Men det som er, er at vi kan tenke oss et annet scenerio der f eks linux hadde vert det som hadde hatt monopol.

Og jeg skal tilstå til det kakcoo at det er ikke alltid like lett å holde windows kjørende knirkefritt hele tida. Og Mac er et godt alternativ det også, men som sagt av mange andre her. Så er det ikke like mye programvare til Mac som det er med linux og win.

Jeg liker ikke helt M$ selv på den måten de driver business på. Men tenk dere dette scenarioet heller:

Linux blir som ms, bruker de samme metodene osv. Stjeler ideer som ms har funnet opp og vrir på dem for å bli "brukervennlige".
MS blir som linux i dag, dvs en andre plass når det kommer til markedet. Mange programmer osv.
Og Mac forblir den samme posisjonen som i dag.

Det som er, er at det vil alltid være et selskap som har monopol på en del løsninger, eller iallfall den største markedsandelen. Det er slik som Intel har, Nvidia har, IBM på server markedet, Novell på levering av nettverkssystemer, Cisco, Telenor, Viacom, AOL-TimeWarner og en rekke andre. Det er store selskaper som blir større og større hele tida. kommer det små selskaper og lager en brilliant teknologi eller ideer, så kommer de store ulvene og sluker dem opp og etterlater en stor pengesum eller ingenting.

Det er rett og slett bare dumt å kritisere slike firmaer, for de vil eksistere uansett omtrent. Med mindre at alle i open source miljøet og andre tenker seg å gå sammen for å lage EN distro slik som windows. Det er der jeg tror at nøkkelen ligger. MS har en platform de er basert på, en kode. Det er på en måte linux også, men det er så mange distroer, så mange forskjellige variasjoner til det dem gjør. At de klarer ikke stå imot M$ skikkelig.

zYkEs
Opprinnelig postet av Kakcoo
zykes, du må kunne mye mer enn Ola Nordmann for å kunne bruke Windows problemfritt også. Jeg vil påstå at Mac er et mye bedre alternativ for Ola Normann. Når besteforeldrene mine fikk Mac var det ikke snakk om å gå tilbake.
Vis hele sitatet...
Flesteparten av folka jeg kjenner som absolutt ikke har anelse hvordan de skal avansere seg innen et OS har aldri hatt noen problemer med det, det er først når vi skal modifisere og dalle med OS'et det kræsjer.
Windows er problemfritt til et visst punkt, folk som bare bruker det til å sjekke mail, surve nettet og muligens tar ei runde kabal har ingenting annet å være redd for enn et par spyware under surfinga.

Det samme er det med alle andre OS'er, daller man for mye så går det galt til slutt uansett.

En diskusjon om hvilket OS som er best, går ikke.
OS'er er tilpasset forskjellige målgrupper og det er derfor Windows er mest utbredt når det gjelder kontorbruk og spill, Mac er tilpasset designere og apple-statushorer, Linux er tilpasset de som avanserer seg innen datasystemer, nettverk, hacking og oss som bare vil frigjøre oss fra "storebror".

En part av meg vil nok alltid være en slave til Microsoft samtidig som en annen part er desperat fra å frigjøre seg, derfor føler jeg meg nøytral da jeg faktisk bruker begge OS'er.

Eneste grunnen til at jeg noengang ville hatt Mac er pga. videoredigering, men ettersom Adobe har kommet seg noe sykt på Windows-platformen, har kombinasjonen av Premiere og After effects absolutt banket alt som heter FinalCutPro. (jeg er klar over at både Premiere og After effects er på mac)
Personlig synes jeg at apple har lagt altfor stor vekt på skrivebordsmiljøet på mac, fyttikatta for noe unødvendig dall.
Sist endret av zpn*; 7. januar 2005 kl. 12:12.
*Erindrer ett foredrag Knut Yrvin og Tron Øgrim holdt på Globaliseringskonferansen 2004*

Øgrims rall er uinteresant her, men knut Yrvin viste tydelig at det ikke er Windows som er brukervennlig, men Linux/Open Source. Windows er motsetningen, brukerfiendtlig. Mannen har sikkert skrevet noe om det en plass, skal se om jeg finner noe.

Linux er perfekt for folk som surfer på nettet og leser epost. Mye bedre enn Windows som er fullt av bakdører, suger til seg virus og faenskap som honning tiltrekker seg bier, rapporterer alt mulig direkte til Micosoft osv.

La oss dele inn databrukere i tre grovt skisserte grupper;

Kontorrotta kan å bruke de programmene hun må bruke. Nettleseren, epostklienten, kontorapplikasjonene, webverktøy osv. Men har ikke peiling på vordan dette fungerer, hvordan hun skal installere dette, ser ikke forskjell på Firefox og IE.

Gutteromgameren bruker datamaskina til gaming, trolling, IRC, P2P, kanskje simpel programmering/koding, installerer en bråte programmer for å teste, klarer å fjerne virus, reinstallere Windows osv. Men har bare en viss anelse av hvordan datamaskinen og alle programmene funker. Har en partisjon med Slackware for show-off.

Kraftbrukeren bruker datamaskina til programmering, nettverksarbeid, har to servere på loftet som drifter websida hans, en FTP server, SSH, brannmur, epost, you name it. Vet hva som skjer under huden på maskina.

Kontorrotta ville ikke hatt noe problemer med Linux fordi hun tweaker ikke maskina si, installerer ikke noe nytt og har satt drifta av maskina over til "IT-gutta".

Gutteromsgameren ville hatt problemer fordi hun er ikke kjent med Linux, installasjonen av programmer en vanskligere, CS funker ikke med en gang osv osv. Vil til slutt føkke opp noe så skiten "ikke funker mer".

Kraftbrukeren vil ikke ha så store problemer bortsett fra at ting er anerledes. Men det er som kjent en vanesak. Etter noen uker har hun fått grepet på Linux og er glad, eventuelt pælmer Linux på dør.