Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1046
nye tider kommer. politisk propaganda skal nå markedføres i valgtidene gjennom noe de fleste har kjært.
fikk se en forsmak på tv2 i dag, og det er å grue seg til.
kanskje dette er starten på svindyre kanpanjer og pins kostet av skattepenger?
men likevell, radio utkonkurerer tv
Det som skjedde i USA kommer til å skje i Norge. Sofavelgerne ser: "Åh, han lover å gjøre det. Da stemmer vi på han" i stedet for å involvere seg og veie kandidatene opp med hverandre, og se hele politikken dems. Skummelt.
Helt ok, de gir flere velgere når de formiddler seg på TV. FRP har stor støtte fra bedrifter og næringsliv.

Bare ikke noen i kommunistpartiet blir lottomilionærer så...
Politisk reklame på tv er jo kanskje posetivt.
Med tanke på dagens ungdom, who gives the sjitt i politikk, kan dette muligens være en kilde til opplysning.

Dessuten er jeg uenig med deg, charzer. USA er helt ulikt Norge, og slik du beskriver i posten din kommer neppe til å skje her i Norge.

Edit: Man har jo også hørt snakk om en rent politisk kanal her i norge. Noe som kanskje også er idéelt med tanke på å nå folket.
Jeg velger å se positivt på dette. Jeg tror politisk reklame gjennom TV vil få folket mer politisk engansjerte, mer opplyste og kan føre til langt bedre og mer bevisst valgdeltagelse.

Faren er at ved å velge et populistisk medium så vil også budskapet bli populistisk (eller "tabloidisert").

PartiPolitikk får alt for liten plass i dagens mediebilde, det fokuseres heller på enkeltpersoner og skandaler enn på hva partier faktisk står for.
Jeg ser frem til at det vil komme politisk reklame på TV og venter spennt på hva resultatet blir hos befolkningen... Tenk bare hvis alle de bleikfeite sofagrisene som ellers stemmer Frp, eller ikke gidder å stemme. Plutselig blir dødsengasjerte og involverer seg i politiske spørsmål, det hadde vært saker det!

edit: Voyage: hva mener du med "kommunistpartiet"? - Kjenner jeg almennkringkastingsrådet rett, så vil det foreligge restriksjoner som styrer den politiske reklamen. Med andre ord, det vil ha lite å si hvem som har mest penger til å bruke på sin politiske reklame. - Skal sjekke opp dette.
Sist endret av knusp3r; 29. november 2004 kl. 21:49.
Det som kommer til å skje er at næringslivet, og da mener jeg det private næringslivet, kommer til å betale for massive kampanjer for FrP, og vips så er vi buttfucked. Håper inderlig at noen for satt en stopper for disse reklamene.
Selvsagt kommer det samme til å skje i Norge som i USA. Grunnen til at folk reklamerer er jo at de oppnår noe med det, og hvis et parti reklamerer tjener det på det med flere stemmer, noe annet er naivt.

Men jeg tror ikke at vi er klar for reklame med like mye dritslenging som man ser i USA.

En annen ting som de ikke tok opp på NRK er hva som skjer med de små og fattige partiene. Partier som Kystpartiet, Venstre, RV, Pensjonistpartiet osv som ikke har råd til like massive kampanjer som AP, Frp og Høyre har. De små partiene har ikke råd til like mye reklame, får dermed færre stemmer som gjør at de får mindre inntekter som igjen gjør at de blir mindre osv.

Til slutt sitter vi igjen kun med de aller største partiene og det er absolutt ikke demokratiet tjent med.

Jeg er mot politisk tv-reklame, men hvis det blir lovlig må det innføres ordninger som gir fattigpartia mulighet til å markedsføre seg.
Man kan allerede reklamere i alle andre medier, så hvorfor ikke TV?
Alle burde da ha rett til å si hva de vil?
snø's Avatar
Trådstarter
Golder: sa du en ren politisk kanal?
kan det finnes bedre tv på en sliten mandagskveld?
En ren politisk kanal blir nok ikke så bra TV. Bare se på Faux News og deres "Fair and Balanced" slagord
(Dobbelposting?)

Det er FEIL som trådstarter fastslår at politisk reklame på TV nå er tillatt i norge.

Demokratifinansieringsutvalget la frem en en innstilling som sier klart nei til politisk reklame på TV, riktignok strides utvalget innbyrdes. Krf er blandt de sterkeste motstanderne.

NRK om saken:
http://www.nrk.no/nyheter/kultur/4305958.html
snø's Avatar
Trådstarter
knusp3r: valgjerd smilte bredt under demonstrasjonen på tv2 i dag. men det blir ikke noe av dette tullet før til neste valg, som er om et år eller noe?
Helt ok, de gir flere velgere når de formiddler seg på TV. FRP har stor støtte fra bedrifter og næringsliv.
Vis hele sitatet...
Hvem får flere velgere? De store partiene?
FRP får minimal støtte fra næringslivet, om jeg ikke tar feil. (Om det er fint eller ikke skal jeg ikke utdype)

Bare ikke noen i kommunistpartiet blir lottomilionærer så...
Vis hele sitatet...
Hvilket av dem? Det du sier er at det gjør ikke noe for deg at vi får et rikmannsdemokrati, så lenge partiet ditt ikke taper penger?
I utganspunktet ser jeg en del positive ting. Som allerede nevnt så er det endå en informasjonskanal, noe som er viktig i et demokrati. Og kansje det vil føre til at flere setter seg inn i saker.
Men så våkner jeg opp fra drømmen, og innser at slik blir det nok desverre ikke. Politikk blir enklere og mer tablioid, og jeg tror overhodet ikke at reklamebyråene vil forrandre formelen bare fordi budskapet forkjynnes mellom programmene og ikke i de. Selv når politikkerene har f.eks en time på seg velger de oftest å ta den ekleste utveien, og bruke de enklere retorikkene og styre unna de litt vanskelige sakene.
Og det tjener de(t) populistiske parti(et/ene) på.
Jeg tror det vil omvende ytters få frp-stemmer. Både fordi jeg tror at frp vil klare å lage noen gode reklamer, og fordi de spiller på følelser som ikke er vanskelige å få fram på korte snutter.
Derimot tror jeg at mange av de som ikke stemmer i dag, muligens vil stemme. Dog, tviler på at det er så veldig bra. Grunnen til at de ikke stemmer i dag er vel gjerne at de ikke intereserer seg for de (allerede korte) debattene som er. Og om de da stemmer etter at politisk tvreklame er innført så er det de 20 sekunders lange forkynnelsene som får de til å stemme. Ikke akkurat en veloverveid avgjørelse. Jeg tror det vil være veldig få som går fra å ikke stemme i dag, til å se en politisk reklame, og så sette seg ned å undersøke grundig hva alle politiske partier mener om et bredt spekter av saker for så å stemme på grunnlag av det. De fleste vil nok gå fra å ikke stemme i dag, til å stemme på et parti pga en enkelt reklame.
Minner meg om et quote i retning av “A little learning is a dangerous thing"
@charzer: Er vel mer sannsynlig at de spyr inn ENDA mere spenn i Høyre
Opprinnelig postet av commie
@charzer: Er vel mer sannsynlig at de spyr inn ENDA mere spenn i Høyre
Vis hele sitatet...
Høyre, FrP, samme dritten. Før vi vet ordet av det er vi inne i EU og tyskerne forteller oss hva vi skal gjøre.
Gjennom EØS gjør praktisk talt det allerede, forskjellen er at vi ikke får noen goder tilbake for det...
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
når man skal flette inn et budskap i en et minutts reklame er det nødt til å bli kraftig forenklet, og de enkle sakene vil bli fokusert på. hvem andre en de populistiske partiene vil tjene på dette? Den norske folkesjela er en bevegelse av idioter når det kommer til politikk, dette vil ikke gjøre det bedre.
Det apraksin sa. Et nyansert bilde kan aldri fremstilles når hele budskapet bestemmes av en enkelt side, og tv har i tillegg påvirkning av nesten alle sanser. Den dagen vi ser kynisk utnyttelse av mediehendelser og slikt med klassisk musikk for å fremme en spesiell sak slik som med 11/9, da har vi et reellt problem.