Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1042
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg la inn ubuntu igår og alt gikk smertefritt. I Grub fant jeg både win2k og ubuntu(+ubuntu recovery).

Ingen problemer med å starte noen av os'ene. Så kjørte jeg ubuntu litt idag og bestemte meg for å mounte en ntfs disk jeg bruker til warez...
hardiskene mine ser ca. slik ut:

Kode

+hda 
------+hda1
+hdb
------+hdb1 warez
------+hdb2 ubuntu 
------+hdb3 usikker mulig boot?
------+hdb4 usikker
------+hdb5 ubuntu (swap)
Jeg tenkte jeg skulle mounte hdb1 for å få tak i litt musikk.

Jeg redigerte /etc/fstab slik jeg skjønte man skulle gjøre det ifølge ubuntuforumet:

Kode

/dev/hdb1/ ntfs /mnt/40gig ro,user,[noe språkgreier, iso-8859...] 0 0
Så bare reboota jeg systemet uten å gjøre noe mer og når maskinen starter så kommer ikke grub opp, den sier bare:

no operating system found



Veldig festlig. Aner ikke om det har noe med ubuntu å gjøre i det hele tatt dette her, men det siste jeg gjorde før det skjedde var alltså å redigere /etc/fstab.

En annen ting er at det kommer en helt psyko lyd fra maskinen, jeg tror det er fra den ene harddisken(hda), som høres ut som en pingpongball som detter ned på et glassbord. men spretter bare en gang.

Kan det være at hardiskene har tatt kvelden?
Kan det være at jeg fucka opp grub/bootinga med mitt loka mounte forsøk?

Jeg testa RIP (recovery is possible) linux for å se om jeg kunne få mounta ubuntu disken og redigere tilbake /etc/fstab, men hadde ikke noe mer hell med mountinga i RIP :P

Håper noen kan hjelpe meg
Sist endret av SilverKhan; 25. oktober 2004 kl. 22:08.
Du har nok ikke installert noen boot-loader på MBR'en (Master Boot Redord'en).. Tror du må boote på en linux cd og chroote til harddisken der linux er installert og kjøre "grub-install".
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
hmm

Grub funka jo igår, både windows og linux funka, eller er det MBR'en på den nye disken som mangler?
Hvis du har byttet harddisk eller omformatert den, så må du skrive grub-install som root på nytt, for å legge grub på førsten av harddisken. Altså på MBR'en.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
jeg har verken bytta hardisk eller omformatert den,mulig at den disken jeg prøvde å mounte var der grub lå å at det har fucka det...?

edit:
Lurer på om det er grub som er fucked eller om det er diskene... hvis jeg booter med en knoppix-livecd vil den da mounte mine eksisterende partisjoner?
Sist endret av SilverKhan; 26. oktober 2004 kl. 08:22.
Det skal funke ja... Men du må nok være root og skrive...
eks..
mount -t ext2 /dev/hda1 /mnt/hda1

Dette er bare et eksempel. Du må finne ut hva partisjonen du skal mounte heter og hva slags filsystem den har.. I dette tilfellet er partisjonen som skal mountes hda1 og den mountes i mappa /mnt/hda1.. -t ext2 betyr at partisjonen har ext2 filsystem.. Det kan hende du har ext3 eller reiserfs..
Er du 100% sikker på at du ikke har endra hva du booter i biosen?
Opprinnelig postet av xnid
Er du 100% sikker på at du ikke har endra hva du booter i biosen?
Vis hele sitatet...
Da hadde nok ikke maskinen sagt finner ikke os. Da hadde den heller sagt finner ikke noen bootbar diskett eller cdrom..
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Trådstarter
Ikke spør meg hvorfor, men når jeg skrudde på maskinen idag så sa biosen:
Fiksed disk: <navn på hda>
Fiksed disk: <navn på hdb>

og grub funker som det skal... jeg klarte tilogmed å mounte den disken jeg hadde prøvd å mounte før det "kræsja"

takk for hjelpen uansett