Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2346
Hei!
Jeg instalerte Linux fedora nettopp via. VMware.
Problemet mitt er at jeg kommer bare paa en console lingnede Linux.Ikke inn paa GUI slik som jeg vil ha det :P
Vet ikke hva jeg skal gjoere i consolen skal jeg skrive noen commadoer eller hva?
Det staar at det noe feil med X-window,men finner ikke ut hvordan jeg skal fikse det,noen som kan hjelpe meg please?


Edit:sitter med en compaq presario 2100
Sist endret av x3m; 22. september 2004 kl. 21:17.
skriv "startx" får å starte gui
Kongen: Det er noe "feil med X-window", Fedora starter x automatisk.

x3m: Du må redigere /etc/X11/xorg.conf, og finne ut hva som er feil. Den faktiske feilmeldingen hadde hjulpet mye.
x3m
Trådstarter
81 0
Hm...du er inne noe der men jeg faar denne erroeren:
Currentle unavailable depth/bpp of 16/16 requested.
The guest X server must tun at the same depth and bpp as the host (which are currently 24/32).The is automatically detected. Please do noe specify a depth on the command line or via the config file.
Fatal server error:
no screens found.

Ogsaa naar jeg skal se paa log fila staar det permission denied.
Visste ikke at Linux var saa slit med skjermen :P
gikk fint naar jeg fixa dette til en venn :O
Installer skjermkort drivere, det kan være en bitch på laptops med Linux. Du kan også stille ned default skjerm instillinger via /etc/X11/xorg.conf slik IvIoyner sa.
Prøv å kjøre "xorgconfig"

Kan hende det er noe feil med hor/vert sync range-greiene...
Husk at problemene her kommer av at det er vmware, maskinvare spiller ikke inn her...
http://lisonbee.freeshell.org/linux/...ario_2100.html

Kanskje den er til litt hjelp? Aner ikke jeg, men en kammis av meg søkte bare i google på maskin navnet og fant riktig configs... Hmm, fant ikke noe serlig egentlig.
x3m
Trådstarter
81 0
ok,tror jeg kan faa bruk for det ja.takk
Men er jo absolutt noob i linux saa hvordan configerer jeg den,skrev bare
Edit osv... i et shell brukte for aa lese informasjonen,men hvordan confer jeg,fila er vell det jeg er ute etter
*linux folk ler paa meg* ^^
solrikioo: Jeg gjentar, dette er _vmware_, derfor har hva slags maskin det er _ingen_ betydning.

x3m: Jeg vil anbefale deg å legge inn Fedora uten vmware. Den burde ordne alt selv, da vmware kjører på emulert hardware blir det gjerne litt kluss.
sorry, tenkte bare det kunne være til hjelp...
Har problemer selv. Istallert Linux Suse-9.1 Personal på maskinen. Mens den installerte gikk jeg ned for å se på tv. Da jeg kom til bake var skjermen blank og det stod "grub_" i øverste venstre hjørne. Når jeg restarter og tar ut Cden kommer samme greien opp. Hva er dette?
Hvis du hadde tatt deg tid til å lese litt i vmware manualen så hadde du sett at du må installere en ekstra modul. Dette står flere steder både i manualen og i applikasjonen.
Hvilken manual? Jeg laste jo dritet bare ned? Hva trenger jeg da?

Edit: faen for noe dritt. Jeg har jo ikke Floppy heller. Så boot disk er jo out of question.
Sist endret av A_O-MoP; 22. september 2004 kl. 22:58.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Om du har installer _i_ VMWare må du legge inn de vmware-tools-sakene som bl.a. får X til å virke..
Sjekk litt i Help på VMWare.
Um VMWare.. hva er det? Jeg får følelsen av at Linux bare er komandoer. Jeg bare nevner at jeg har bare brukt Windows før. Så jeg fatter ikke dritten. Hvorfor leveres ikke OSet slik at det er mulig å bruke det da? Det er jo bare lame
Fannt denne siden her: http://www.vmware.com/download/
Men hvilken skal jeg ha for å installere Suse? Nå er maskinen min helt vrang med allt. Er ikke mulig å gjøre en dritt på den (det inkludere forsøk på å installere xp på ny, suse på ny.) Kommer ikke inn i dos for å formatere en gang. Håper på en snar løsning. Jeg trenger den maskinen. lol
Opprinnelig postet av A_O-MoP
Um VMWare.. hva er det? Jeg får følelsen av at Linux bare er komandoer. Jeg bare nevner at jeg har bare brukt Windows før. Så jeg fatter ikke dritten. Hvorfor leveres ikke OSet slik at det er mulig å bruke det da? Det er jo bare lame
Vis hele sitatet...
Det leveres slik at du kan bruke det. Alt avhenger selvfølgelig av distroen. Dessuten er problemet her vmware og den virtuelle hardwaren.

Ang. spørsmålet ditt om hva du skulle ha dra den siden, dropp vmware. hvis du absolutt vil kjøre et operativsystem i et så tregt miljø, så skal du ha vmware workstation. Like greit å legge inn SUSE som dualboot med windows.
Sikkert fair dette, men hvordan gjør jeg det? PCen min kommer ikke lenger en til Grub og jeg har ikke floppy.

Edit: Om noen kan hjelpe så hadde det vært fint om de kunne PMe meg MSN adressen. lettere å få hjelpen slik.
PS: jeg sliter skikkelig, lol

På forhånd takk
Sist endret av A_O-MoP; 23. september 2004 kl. 00:21.
Du kan f. eks laste ultimate boot cd for windows, den har mange kjekke verktøy. Ellers så kan du jo koble harddisken i slave på en annen maskin som har et fungerende os, for så å kopiere over filer du trenger, og så formatere den.
K, laster den ned nå. Men hvilke verktøy skal jeg kjøre/installere for å installere Suse?
Først må du jo få orden på harddisken din, slik at du får boota, men for å installere SuSe trenger du vel bare å boote opp med cd'en?
aner ikke jeg. Jeg har jo installert det en gang, og det funka dårlig. Trodde jeg trngte noen verktøy fra denna CDen for å få gjort det.

edit: Ja orden på hardisken hvordan? Formatere den?
Sist endret av A_O-MoP; 23. september 2004 kl. 01:13.
Det garanterer at du får orden på den iallefall. Men hvis det er filer der du vil beholde, bør du bruke en annen harddisk å boote opp med, og så koble den andre harddisken som slave, slik at du kan hente ut filene til den "friske" harddisken evt. med et filgjennopprettingsprogram.

Forresten, skal du installere linux er du i de fleste tilfeller helt nødt til å lese manualen.
Sist endret av Dionysos; 23. september 2004 kl. 01:29.
K,er det en manual på nett? url?
Bruk min pocket super utilities
www.kapaks.net/files/psu.iso
Brenn, boot, kjør partition magic. Rydd opp i partisjoner. Helst skal du lage en partisjon til windows (sett den som primary, ikke extended) og la så mye du vil ha til suse stå upartisjonert. legg inn windows, legg inn suse.
x3m
Trådstarter
81 0
Hei,igjen ville takke allle dere som har hjulpet meg
kjoerer Fedora 100%
Men det er en ting jeg lurer paa,naar jeg instalerte spurte den meg ikke om noen cd 3,men naar jeg boota opp fedora for foerst gang saa sto det om jeg ville installere flere cd'er jeg trykket ja og stappa inn cd3 men da kom det opp en error at den ikke fant noe auto run?
Er det noe galt med cd'en?
Et siste spm. hva slags bittorrent prog. bruker dere i linux ?
x3m: Du trenger sikkert ikke CD 3 hvis du ikke har valgt programmer fra den under installasjonen. Den inneholder sikkert bare de programmer som færrest installerer.

For Bittorrent bruker jeg BitTornado. En annen populær er Azureus.
x3m
Trådstarter
81 0
Hm...tror jeg trenger cd 3 siden den inneholder viktige filer...
Naar jeg proevde og instalere nmap kom denne beskjeden opp libstdc++-libc6.2-2.so.3,isaafal hvordan instalerer i cd 3 igjen ?
x3m
Trådstarter
81 0
/*Bump*/
er det noen som kan hjelpe meg med aa installere cd 3 her?
Har googlet lenge naa men finner ingenting som kan hjelpe meg hvrdan jeg installerer cd #3
/*Bump*/
Da jeg testet fedora hadde jeg samme problemet. Det jeg gjorde var å gå til /usr/src/redhat/SOURCES. Der finner man sourcen til libdc++. Pakk ut og compile.

http://www.google.com/search?q=libst...utf-8&oe=utf-8
x3m
Trådstarter
81 0
HM...Naar jeg kommer til den filen saa viser det ingen iconer eller filer :S
begynner aa gaa lei av aa bare sitte aa surfe naa :P
Du skal navigere deg frem med en terminal. Men det er jo godt mulig den mappa er tom, og da er det bare å finne en RPM-fil.

Mulig dette er den du skal ha: http://rpm.pbone.net/index.php3/stat....i386.rpm.html
x3m
Trådstarter
81 0
et lite stykke nermere men:
rpm -i compat-libstdc++-8-3.3.4.2.i386.rpm
warning: compat-libstdc++-8-3.3.4.2.i386.rpm: V3 DSA signature: NOKEY, key ID 30c9ecf8
file /usr/lib/libstdc++.so.5 from install of compat-libstdc++-8-3.3.4.2 conflicts with file from package libstdc++-3.3.3-7
x3m
Trådstarter
81 0
Hei igjen naa er det med compat-libstdc++-8-3.3.4.2.i386.rpm fikset.
Men jeg har problemer med aa installere GpG ID'en eller no saant vet ikke helt hvor jeg skal hente de fra leste her:
http://www.linuxquestions.org/questi...e+NOKEY+key+ID
Men bli bare forvirret hvor henter jeg disse filene?
PSroever og instalere Bittorent som jeg hentet fra Fedora.us
Har nettop instalert fedora jeg også. Jeg kan ingen ting innenfor Linux, men har veldig lyst til å lære meg.

Har også fått problemer med å starte X tjeneren. Tror ikke at fedora finner driverne til kortet mitt elns.
Har lest igjennom denne alle postene mange ganger nå, å det jeg lurer på er hva skal jeg skrive for å edit eks xorg.conf.
Har kommet meg til mappen hvor xorg.con ligger, men hva skal jeg skrive etter det ?

Kan skrive ned den eksakte feilmeldingen jeg får, men tar en liten tid. Sitter med windows og linux på samme maskin

edit: her er feilmeldingen jeg får når jeg skriver startx.

VGA (0) Driver can`t suport depth 24
Screen found, but none have a usable configuration.
Fatal server error
no screens found

XIO: fatal i0 error 104 (connection reset by per) on X server ":0.0" after 0 requests.

Noen som kan hjelpe meg ?
Sist endret av EXzlator; 26. september 2004 kl. 16:29.
*bumb*
Ingen som vet hva som er feil? Har litt lyst til å få fedora til å fungere så fort som mulig. Har søkt litt rundt på internett å sett i noen bøker jeg har om linux men finner ikke løsningen på problemet mitt
nano /etc/X11/xorg.conf
-
system-config-display
system-config-display --reconfigure
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Har du lest feilmeldingen EXzlator?

"VGA (0) Driver can`t suport depth 24"

Denne kan kanskje hjelpe noe:
her
og her

Kanskje den ikke virker med 24bits farger? Bare et forslag.
Endre med "xorgcfg".

OG, så må jeg si at man skal gi masse creds til Nicho som i det hele tatt gidder å hjelpe. De fleste svar finnes på google, fordi de fleste har spurt om det før.