Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6615
Jeg og en kamerat fant en forlatt bil på en parkeringsplass rett ved der vi bor.

Den er uten skilter, og ser ganske "shabby" ut (tydelig at den er dumpa).
Parkeringsplassen er iflg. kameraten min privat eiendom.

Det jeg da lurer på er hvordan det er med å gå inn i den bilen og prøve å starte den?
Videre om det er lov til å kjøre bilen der på parkeringsplassen uten lappen (vi er 15-16 :P)?
Du har lov til å kjøre moped på eiendom du eier selv, i hvert fall.
du har lov på¨lukket område.. så hvis dere stenger plassen og den er deres har dere lov.
joda, men de eier ikke eiendomen og er under 18.
Så jeg tviler på at dere har lov...

Edit: Ja, jeg vet det! MetallicA ruler!
Ministry of Love
sptz's Avatar
Hvordan vet du at det er eieren som har satt den der? Det kan jo like gjerne være stjålet å forlatt der.. Men du har i alle tilfeller ikke lov til å kjøre en bil som tilhører noen andre, selv om du vet den er dumpet. Å fjerne den er en oppgave du kan overlate til politimyndighetene...

Men til spørsmålet ditt du har lov å kjøre bil på lukket bane før du er 18.. Jeg tror grensen er 16 men er ikke helt sikker.. Men da må området være klasifisert som bane.
Du har lov til å kjøre bilen om den har skilter og registrert, noe den ikke er.
Trafikkloven gjelder på privat parkeringsplass\vei også.
Tror det er vegtrafikkloven som gjelder overalt mens trafikkreglene bare gjelder på veier som åpen for alminnelig ferdsel. Men, om man har lov til å kjøre bil da, det vet jeg faktisk ikke...
si en jordebil da, den har ikke skilter, som oftest er førerene under 18 og det er lov. Så sleng bilen ut på et jorde, må seff få lov av eieren av jorde og bilen, og kjør i vei... Det kan ingen si noe på.
Wiz
Trådstarter
10 0
Så jeg kan glemme å kjøre bilen altså...

Men så lenge den er uten skilter, hvordan er det med å gå inn i den?

Forresten, jeg er litt ny her.. Hvordan er det med så stor skrift i sig?
hvis dere har "finni" bilen, er det sikkert ikke populært å gå inn i den. Det er jo inbrudd. Men drit nå idet, start bilen, ha det gøy, g løp hvis det kommer noen.

Det med siggen din. Det er dritt.
Dere har ikke lov til å kjøre. Jeg og en kamerat var ute å kjørte på inngjerda privat eiendom som faren hans eier. Etter en liten stund kom onkel politi og stoppet oss. De forklarte at det ikke var lov, og at vi hadde brutt vegtrafikkloven. Men vi slapp unna med en advarsel denne gangen.
Istedenfor at det kommer 50 forskjellige svar, ord mot ord, kan du heller spørre politiet selv. Da får du som regel et godt og informativ svar
Politiet vet stort sett ingen ting. Ring heller vegvesenet. Der får du garantert riktig svar.
Wiz
Trådstarter
10 0
Tror ikke jeg gidder å ringe til vegvesenet...
Er ikke spes. viktig, hadde bare vært "kult" om det var lov

@solrikoo: "dritt"? Mener du at det ikke er lov da?
aner ikke jeg vel. men det er min subjektive mening. Altså jeg liker det ikke, men gjør som du vil.
Opprinnelig postet av kiminator
Dere har ikke lov til å kjøre. Jeg og en kamerat var ute å kjørte på inngjerda privat eiendom som faren hans eier. Etter en liten stund kom onkel politi og stoppet oss. De forklarte at det ikke var lov, og at vi hadde brutt vegtrafikkloven. Men vi slapp unna med en advarsel denne gangen.
Vis hele sitatet...
Hmmm....Her oppe i Nord kjører vi scooter på inngjerda jorder. Ikke noe problem der. Purken har kommet innom, har ikke sagt noe om det, det eneste de sa var at vi burde ha hjelm på oss, slik at far i huset ikke fikk problemer hvis en av oss datt av og slo oss....
Mulig det, men vi måtte iallefall parkere med en gang. Men tviler ikke på at politiet reagere forskjellig. Noen tar ting veldig seriøst og skal følge loven til punkt og prikke.
Vel , som kiminator sier noen følger reglene.
Men det er også noen som ikke er så nøye på det...
Sann er det bare.
ja, det er nok det. Snuten på landsbygda er mer snill og grei, Du blir kjørt hjem fra fest hvis det er for kaldt osv...
kiminator har rett.. Dessuten går nok ikke den bilen på parkeringsplassen, er nok en grunn til at den står der, og ikke er på skroten. Da får de jo 1500 kr..
Opprinnelig postet av r33l
ja, det er nok det. Snuten på landsbygda er mer snill og grei, Du blir kjørt hjem fra fest hvis det er for kaldt osv...
Vis hele sitatet...
Det er digg... Hvorfor kan ikke bare snuten være sann her også da?
Sist endret av b-One; 18. september 2004 kl. 17:27.
Opprinnelig postet av r33l
ja, det er nok det. Snuten på landsbygda er mer snill og grei, Du blir kjørt hjem fra fest hvis det er for kaldt osv...
Vis hele sitatet...
Sånn er det her også.. om du er 14-18 år, ligger ved siden av en benk, døddrukken og ligger der og synger "We Are The Champions" samtidig som du spyr alfabetet. Lenge leve lokal-politiet!
Opprinnelig postet av r33l
Hmmm....Her oppe i Nord kjører vi scooter på inngjerda jorder. Ikke noe problem der. Purken har kommet innom, har ikke sagt noe om det, det eneste de sa var at vi burde ha hjelm på oss, slik at far i huset ikke fikk problemer hvis en av oss datt av og slo oss....
Vis hele sitatet...
Jeg har også bodd "oppe i nord", men der jeg bodde ble det tatt bilde av en gjeng unger som kjørte scooter på et jorde(tror det var privat). Bildet havna i lokalavisa, og da dukka purken opp hos faren til ungene. Han fikk bot.
hahah! Good one Marken

Virker ikke som at de bryr seg noe særlig...Hver gang det er jul, så forsvinner alle konfiskerte Hjemmebrent apparatene fra Kommunekjelleren, og etter nyttår dukker de mirakuløst frem igjen
Hva om du raporterer til snuten at du "fant" bilen og kanskje får "finnelønn"?
Man har faktisk lov til å kjøre bil på privat eigendom uten lappen, og selvom du ikke er 18. Fordi da har ikke dette noe med offentlig område å gjøre i det heletatt.

Dette er det jeg har hørt.

wdit: Og de fleste politimenn kan egentlig ikke så veldig mange regler utenatt.. tar å ringer vegvesnet i morra..
Sist endret av magne-; 19. september 2004 kl. 22:48.
man har vel lov til å kjøre med bilen på privat område, men om det da blir skade på den, får du nok ikke mye tilbake.