Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1880
Jeg vet det finnes mange artikkler om dette, men jeg føler disse er litt utdaterte.


Jeg har win2k nå, og skal legge inn redhat 7.2, antar at de fleste nye spill som cs, RTCW og slikt vil funke.
Hvertfall, jeg har lyst å kunne boote win2k i rh, husker ikke hva dette heter men shit au. Er en del programmer jeg fremdeles vil ha, er jo ikke sikkert alle funker med win emulator, anyway.

det jeg lurer på er hvordan boot loaderen settes opp, skal jeg bare ta win2k sin helt vekk og lage en backup av den? en ting som er litt kjipt er at alle partisjonene er ntfs, oh well, får vel bare konvertere til fat det jeg virkelig trenger.

Bare litt generel info om dette her er også greit.


Takker!!
jeg tror ting går greit når du installerer redhat..redhat installerer lilo (boot loaderen). har aldri prøvd med windows 2000 før, men regner med det går greit..

forresten starter du ikke windows 2000 fra redhat, men velger om du vil starte windows eller linux i lilo.

for å installere redhat må du ha ext2-partisjoner..hvis du har brukt hele disken til windows 2000, må du resize dem, men det tror jeg install-tingen til redhat gjør også..iallfall gjør den det med fat-partisjoner..
Hvis du skal boote Win2k i Redhat, må du ha et program som f.eks VMware . Har aldri prøvd det, men les instruksjonene så får du det sikkert til...
Hvis du derimot vil velge mellom de to OS vha en bootloader når du booter er det bare å installere på to forskjellige partisjoner så finner win2k sin bootloader eller LILO ut av det, alt ettersom hvilket OS du installerer sist.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
jeg skal egentlig begge deler, just in case, men så var det dette:
VMWare kostet jo, finnes sikkert clones og slikt men det så ikke så lett ut :/
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
tror WINE er noe for meg ( http://www.winehq.com )
"Support for loading DOS, Windows 3.x and Win32 binaries "
Better than thou.
Whine er vel en windows emulator til linux er det ikke?
wine er windows-emulator ja..men jeg tror det beste er å starte windows på "ordentlig", med en boot loader..er lenge siden jeg prøvde wine sist nå, og har hørt at den er kraftig forbedret siden da, så det er vel noe å prøve..

hvis du er redd for å føkke opp noe, slik at du ikke får til å boote windows, kan du sikkert lage en rescue disk (windows må vel ha noe slikt, siden det trenger det så ofte :)..men det er simpelt å bare redigere lilo.conf også da..

jeg tror det vil gå greit dersom du installerer redhat sist, lar den overskrive MBR og legger til windows-partisjonen i lilo..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
synes det er greit å ha win2k i linux, og ved oppstart, greit på lan spesielt, er vel eneste grunn for at jeg vil ha det på den måten. Også pga. da kan jeg kjøre programmer som ikke fungerer så bra i linux via win2k i linux.

det lar seg vel gjøre eller? trengs det btw. mye pc kraft til dette eller?


viser seg at VWare er den eneste som jeg fant som kan loade et helt os, men det er ikke freeware... noen som vet om crack? såkte litt her og der og fant lite
Sist endret av tore-; 3. januar 2002 kl. 22:19.
Jeg får ikke til Red Hat(eller noen andre distroer) til å funke med w2k. Lilo, Grub bare klurer.. etter jeg velger w2k skjer det ikke mer liksom:/
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
seriøst? kan vel ikke være inkometanse fra en side her vel?
tore: du mener vel inkompatibilitet, hehe. i tilfelle TipeX føte seg støtt.

men tilbake til emnet, hørte om noe lignende med en som skulle ha dualboot med red hat 7.1 og windows2k på en NTFS-partisjon. det funka ikke, men tror han fikk det til med FAT32. hvilket filsystem brukte du me windows2k?

husker ikke alt, leste det da jeg googlet meg inn på en forumtråd som ikke hadde noe å gjøre med det jeg lette etter.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
bruker ntfs, for nå, skal konvertere etter en stund hvis jeg føler at jeg liker deiling med rh og win2k, det vil tiden vise.

Jeg har brukt partition drive image pro til å mekke en copy av win2k partisjonen, aner ikke om den tar kopi om MBR, noen om veit det?
sannsynligvis ikke.. mbr er ikke en del av en partisjon, men de 1024 første sylindrene på harddisken (hvis jeg husker riktig)..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
trenger bare VMWare "freeware" nå Any1?
Opprinnelig postet av tore-
trenger bare VMWare "freeware" nå Any1?
Vis hele sitatet...
Jeg la det opp til deg på det vanlige stedet.

Ang. multiboot.
Du kan bruke bootmagic fra PowerQuest. Fungerer fint.
Eller du kan faktisk også bruke ntloader.
Jeg kjørte Quadboot (win98, winnt, rh61, beos) med ntloader uten noe problemer tidligere, foretrekker bootmagic nå.
Her er en nyttig link hvis du vil bruke ntloader: http://www.winimage.com/bootpart.htm

Lilo takler vel å gi deg access til windowsinstallasjonen din da uansett.
Opprinnelig postet av horetore
sannsynligvis ikke.. mbr er ikke en del av en partisjon, men de 1024 første sylindrene på harddisken (hvis jeg husker riktig)..
Vis hele sitatet...
No, but close 1024 sylinders regel'n teller kun for bootable partisjoner. Varierer litt fra disk til disk, men på min primary(20gb) er det rundt 10gb tipper jeg 1024 sylindre er brukt. Master boot recorden er på den første sektoren på disken, altså ytterst av diskplata om det hjelper på forståelsen
men uansett så er jo ikke en mbr generert av win2k så mye å ta vare på.. den gjenopretter du enkelt senere..
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
har partisjonert disker og slikt nå, install in few mins!
Vad gäller just dual-boot så funkar det alldeles utmärkt med LILO eller GRUB för min del. Hade en fri partition (efter Win2K installation) körde sedan bara rakt av och valde att Win2K skulle vara standard boot partition, ing problm i överhuvudtaget.

Vet dock att det kan vara problem att få 2K att funka riktigt i WMvare (eller ren inkompetens från min sida... )...
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av Zappa
Vad gäller just dual-boot så funkar det alldeles utmärkt med LILO eller GRUB för min del. Hade en fri partition (efter Win2K installation) körde sedan bara rakt av och valde att Win2K skulle vara standard boot partition, ing problm i överhuvudtaget.

Vet dock att det kan vara problem att få 2K att funka riktigt i WMvare (eller ren inkompetens från min sida... )...
Vis hele sitatet...

forsto halvparten, sorry skal få en til å forklare meg
Kan pröve og skrive lit norsk men det er 1 år siden jeg flytte tilbake til Sverige så....

Når jeg startet hade jeg 2 partisjoner(egentligen 3 men den ene var kun data disk). Ene hade jeg W2K (dette må vare installert innen du installere Linux, må og må det er enklest hvis du har en clean installasjon) på og den andre var "clear"...

Startet installasjonen og valgte og bruke Disk Druid, der jeg af den tomma partisjonen valgte at skape en partisjon som swap (samme storlek som intern minnet...) og den resten med mount-punkt mot /, neste steg blir at installere Linux på den tomma partisjonen og når man kommer til det valg der man siger hvor/hvilken partisjon som skall vare den primäre boot-partisjonen velger man Win2K partisjonen. Du må skrive ett navn på windows-partisjonen, og sedan huke av at den skal vare den du önske boota på. (Eller hvis dere önkse og boote på Linux.....)

Siden velger derer hvilke deler som skal installeres.....

Det skal kun vare og fölge GUI:n efter dette...

Lykke til og klag ikke på min Norsk...
/Zappa
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
skal prøve debian en dag
litt info om dual boot med bruk av w2k sin bootmanager..
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvorfor installere redhat hvis du bare skal bruke windows? bootloaderen lages automatisk i redhat.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
vel, pga. hvis jeg skal på lan tror jeg windows er best. aner ikke, har aldri testa