Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 943
Jeg skulle installere Mandrake 8.0.
------------------------------------------

Første jeg gjorde var å formatere hele C:...
Så laga jeg en oppstart diskett (win98)..

Så satt jeg inn CD når jeg var ferdig å formatere... (linux cden)
Så kom dere bare "Ugyldig Systemdisk". Skal ikke alt være vekke fra C: når man installerer linux da?

HJELp!!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Skjønner ikke helt hvor den bootdisken kommer inn i bildet men..
Sikker på at cd'en er bootbar?
Og at pc'en prøver og boote fra cd'en før den prøver harddisken?
sjekk boot order å 1.cdrom 2.diskettstasjon 3.hardisk


og en ting til hvis du fortsetter å kalle hovedpartisjoenen
for C: vil du aldri skjønnne noe av linux...
Trådstarter
assa, jeg har ALDRI prøvd linux før. Så jeg er TOTALT newbie. Har ikke peiling på noe med Linux å gjør. Har bare lyst å ha det.

Ja, jeg prøvde å boote først fra CD-ROM.

Tror det er noe gale med CDen eller.no jeg..
hvilken distro bruker du? og kan Pc'n boote på cd?
*****************
Lære meg å lese hele posten bra!!!

Mandrake8.0 kan boote på cd, du må bare sette det opp i bios

kruger
hvis pc'en ikke greier å boote fra cd-rom (som den burde greie), så har du det du trenger på cd'en til å lage en linux-bootdiskett. den bruker du til å starte cd'ens installasjonsprogram med.
Trådstarter
ok, men har du peiling på hvor jeg kan lage en Linux oppstart diskett da??...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
en annen ting du kan gjøre (er ikke 100% sikker på om dette virker) er å boote på en windows bootdisk, slik at cdromen virker i dos kjørt fra a:. så går du inn på cden og starter installasjonen
Trådstarter
det oxo har jeg prøvd. Funka fint, men var lissom ingen innstallasjons fil der.. eller, igrunn så vet ikke jeg hvor den ligger...
heh.. *dumme meg*

Noen som har peiling på hvordan man starter manuelt da?
assa, hvilken fil jeg skal starte?? (Mandrake)..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
nei jeg tror ikke det kommer til å virke. fordi når du starter med en windows bootdisk kan programmer med kjennetegn .exe og .com og slikt startes, ikke linuxprogrammer.
Opprinnelig postet av Scarab
ok, men har du peiling på hvor jeg kan lage en Linux oppstart diskett da??...
Vis hele sitatet...
på cd'en skal det være noen "floppy images", tror de skal være i mappa img, images, eller noe slikt. bruk programmet rawrite.exe (som også skal være på cd'en) til å lage bootdisken fra windoze eller dos. les noen README filer på cd'en så finner du fort ut hva du skal gjøre.
Jeg brukte oppstartsdisketter til red-hat og mandrake, alt funka fint. de oppstartsdiskene man finner på cd'n altså
Her er noen tips:

1. Lenge siden jeg brukte mandrake, men følger det ikke med et programm som lager oppstartsdiskett til instalasjonen til mandrake installer
2. C:/ trenger ikke og være tom når du skal installere linux fordi du skal jo formatere den partisjonen så det blir extra arbeid for deg.
3. Hvis du har stor disk vil jeg anbefale at du lager den 2 partisjoner ut av den orginale 1ene dine slik at du kan ha windows og linux.
4. Stikk inn i BIOS og konfigurer slik at cdrommen din blir bootbar (da slipper du alt det diskett-styret!)
Lykke til med linux