Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 760
Hei,

Begynte nylig å få problemer med tv-ut på mitt Raden 9800 PRO kort. Bruker S-Video til Composite adapteren som følger med, men nå så flimrer bildet på tv'en (altså ikke bare litt, men hele bildet beveger veldig hurtig på seg ca en halv skjermlengde og tilbake). Det fungerte fint for ikke så lenge siden. Det rare er at det ikke flimrer dersom jeg bruker S-Video. Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Klarer heller ikke overstyre oppløsninga som blir sendt til TV'en. Den finner visstnok TV'en som 1024x768 med 60Hz (TV'en støtter riktignok PAL60), og det kan jeg ikke endre på...?

Har ikke skjerma S-Video kabel siden det er så sykt dyrt, så jeg får mye bedre kvalitet med Composite enn S-Video pga lengda på kabelen.
Har du testet med andre ledninger? Kan være en kontaktfeil et sted.
Trådstarter
Har testet med andre ledninger ja...er ikke det som er problemet.
Har du prøvd og bruke vanlig stereo-kabel?
Trådstarter
Øh...du vet det er det samme bortsett fra fargen på pluggene? Jeg bruker skjerma kabel (normalt brukt til bilstereo) som har RCA plugg. Men jeg er nesten 100% sikker på at dette ikke er et kabelproblem pga måten det flimrer på...
Kan vel ikke være sikker før du har prøvd da. Prøv å restarte maskinen med bare den kabeln i (ingen skjerm) Flimrer oppstarten så er det nok kabeln eller omformeren
Trådstarter
Opprinnelig postet av Hyllekjeks
Kan vel ikke være sikker før du har prøvd da. Prøv å restarte maskinen med bare den kabeln i (ingen skjerm) Flimrer oppstarten så er det nok kabeln eller omformeren
Vis hele sitatet...
Jeg har jo sagt at jeg har testa andre kabler...

Kan jo i tillegg til det si at jeg har testa annen omformer og.
Virker heller som om skjermkortet har bestemt seg for å sende i et modue som TV'en ikke liker eller i den duren.
Vel det er jo litt vanskelig og feilsøke sånn på denne måten.

Men det er jo noen spørsmål som kanskje kan klarlegge dette litt.

1: Hva er forandret på maskinen din før/etter at problemet oppstod?
(Dette kan være så banale saker som fra installering av software, til ny hareware)

2: Hvordan er instillingene på driverne til skjermkortet?
Er det noe der som ikke stemmer PAL->NTSC? eller om du har valgt s-video ut, istedet for compositt osv. Jeg skjenner ikke til skjermkortet, men det er sikkert noen slike innstillinger.

3: Har du sikkerhetsoppdatert maskinen din i det siste? (Jeg går ut fra at du kjører windows) Dette er kjent for å kødde til ting på de merkeligste steder.

4: Prøv å reinstallere skjermkort driverne.


Alternativt å først avinstallere driverne, reboote, så reinstallere, så reboote.
Dette vil også resette instillinger som er tuklet ut av fungerende posisjon ;-)
Bruker du referanse drivere fra ATI, eller spesifikke drivere fra kort produsenten?
Prøv og bytt fra den ene til den andre.

5: Alternativt Prøv på en ny TV. Det kan jo hende (however unlikely) at det er no tøv med tv'en.

Håper at dette var til hjelp.
Trådstarter
Takker for svar.

Har prøvd nye drivere uten at det hjalp noe. Var et fælt uvær her for litt siden som tok modemet, splitteren og litt av routeren så jeg lurer nesten på om ikke tv-ut porten kan ha fått seg en støyt om enn hvor merkelig det høres ut. Nå ser jeg knapt bilde i det hele tatt på TV-skjermen når jeg kobler den til, og jeg vet det ikke er TV'en sin feil. Får teste kortet i en annen PC før jeg evt sender det inn...
Opprinnelig postet av EnderW
Jeg har jo sagt at jeg har testa andre kabler...

Kan jo i tillegg til det si at jeg har testa annen omformer og.
Virker heller som om skjermkortet har bestemt seg for å sende i et modue som TV'en ikke liker eller i den duren.
Vis hele sitatet...
Han sier ikke at du skal prøve andre kabler. Han sier at du skal prøve og starte opp med kun TV-skjermen koblet til.
Trådstarter
Opprinnelig postet av mongeland
Han sier ikke at du skal prøve andre kabler. Han sier at du skal prøve og starte opp med kun TV-skjermen koblet til.
Vis hele sitatet...
Les den siste linja i posten hans du...