Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 664
Er personer med Aspergers Syndrom og autisme generelt mer sårbar for å overdosere og få alvorlige fysiske bivirkninger av Attentin og Adderall sammenlignet med de som ikke har denne diagnosen?

Jeg føler selv at jeg er veldig følsom for Attentin og allerede ved 10-15 mg så risikerer jeg panikkangst.
Vanlig gateamfetamin og Ritalin tåler jeg ikke i det hele tatt. Med mindre jeg tar det sammen med benzodiazepiner.
Sist endret av einsteindragon; 3 dager siden kl. 19:22.
Som med alt annet så er det veldig individuelt.

Men jeg vil tro at en autismediagnose vil skyve deg enten i den ene eller andre retningen av standardavviket.... I ditt tilfelle... I den negative retningen.
Du kommer til å pådra deg angst hvis du fortsetter med stimulanter når du egentlig ikke tåler det.

Det finnes andre måter å gire seg opp på du burde finne ut hva som funker best for deg uten tunge rusmidler.
Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Du kommer til å pådra deg angst hvis du fortsetter med stimulanter når du egentlig ikke tåler det.

Det finnes andre måter å gire seg opp på du burde finne ut hva som funker best for deg uten tunge rusmidler.
Vis hele sitatet...
Angst har jeg allerede mye av.
Jeg tåler ikke Ritalin og vanlig amfetamin, men akkurat attentin (dekstroamfetamin) tåler jeg ganske bra visst jeg ikke tar for høy dose.

Grunnen til at jeg tar det er ikke for å bli "giret opp". Det er det eneste som gjør meg mer mentalt rolig i kroppen uten at jeg må ta dempende stoffer som benzoer eller opioder, klarer å fokusere bedre, blir mer oppmerksom, får bedre søvn, blir mer kreativ og spesielt hukommelsen blir mye bedre.
Det forbedrer også mange andre symptomer som ofte er et problem når man har autisme. Som utmattelsen jeg føler på 24/7. Jeg rett og slett fungerer bedre i det daglige liv. Noe jeg setter i sammenheng med at Attentin/dekstroamfetamin øker utskillelsen av dopamin, noe hjernen er veldig dårlig på hos autistiske personer.

Har derimot hørt at sentralstimulerende kan være farlig når man har autisme og ønsker å vite om dette stemmer. Evt. Hva det mer spesifikt betyr.

Større risiko for å få overdose på lave doser? Større risiko for å få alvorlige bivirkninger, som problemer med hjertet, høyt blodtrykk, farlig høy puls eller hjerneblødning?
Sist endret av einsteindragon; 3 dager siden kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Større risiko for å få overdose på lave doser? Større risiko for å få alvorlige bivirkninger, som problemer med hjertet, høyt blodtrykk, farlig høy puls eller hjerneblødning?
Vis hele sitatet...

Nei. Du som snakker så ofte om logikk osv. burde vel skjønne at en psykisk lidelse ikke på magisk vis skal gjøre at du opplever fysiske bivirkninger på lavere dosering?

Men psykisk stress kan såklart medføre til økt puls osv...
Bruk hodet ditt (sunn fornuft), slik autister gjør fordi de elsker logikk... ifølge degselv.
Sitat av Kremostpotet Vis innlegg
Nei. Du som snakker så ofte om logikk osv. burde vel skjønne at en psykisk lidelse ikke på magisk vis skal gjøre at du opplever fysiske bivirkninger på lavere dosering?

Men psykisk stress kan såklart medføre til økt puls osv...
Bruk hodet ditt (sunn fornuft), slik autister gjør fordi de elsker logikk... ifølge degselv.
Vis hele sitatet...
Autisme er ikke en psykisk lidelse, det defineres som en utviklingsforstyrrelse.

Bla. Har autister større risiko for å få bivirkninger som akutt dystoni på antipsykotika som hemmer utskillelsen av dopamin.
Noe som er så fysisk som du kan få det.

Når det kommer til amfetamin og hvorvidt jeg kan være ekstra sårbar for fysiske bivirkninger av det så kan det hypotetisk være mulig at autistiske personer har en naturlig høy utskillelse adrenalin. Logisk sett kunne det føre til at man er mer sårbar for fysiske bivirkninger av sentralstimulerende.
Sist endret av einsteindragon; 3 dager siden kl. 21:54.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Personlig så er det i mine øyne mange som er "sensitive" for 15 mg attentin for eksempel. Attentin sparker som faen

Kan du beskrive panikkangsten din, er det en fysisk pulsøkning, klamme hender, tanker som løper avgårde, rykninger og tiks?

Det er på en måte en del av amf rusen spørru meg
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Personlig så er det i mine øyne mange som er "sensitive" for 15 mg attentin for eksempel. Attentin sparker som faen

Kan du beskrive panikkangsten din, er det en fysisk pulsøkning, klamme hender, tanker som løper avgårde, rykninger og tiks?

Det er på en måte en del av amf rusen spørru meg
Vis hele sitatet...
Kan også skje på så "lite" som 10 mg. Men det kommer ikke før flere timer etter at jeg har tatt dosen. En gang så kom det plutselig ca. 3-4 timer etter at jeg hadde tatt siste dose.

Det starter med en fysisk følelse av at pulsen plutselig stiger ukontrollert, begynner så svette, skjelver, nesten hyperventilerer, får en følelse av at jeg befinner meg utenfor kroppen og får en sterk frykt for at hjertet skal slutte å slå fordi pulsen er så grusomt høy. Får vanligvis ikke noe spesielt med rykninger. Men tics får jeg, men det er noe jeg også har til vanlig.
Sist endret av einsteindragon; 3 dager siden kl. 23:29.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvordan er det med generell helseangst/holdning til egen helse?

Opplever du å være redd for sykdom, forgiftning skade eller annen trussel mot helse, i andre sammenhenger? Eller er dette bare avgrenset til attentin o.l

Skjer det fks noen ganger at du tror du har en sykdom, en infeksjon eller virus, uten at det viser seg å stemme senere?

Pulsen er vel avtagende etterhvert som rusen går ut av sirkulasjon, hvorfor har du så høy puls så mange timer etter inntak av så "lite" attentin? Har du generelt høy puls edru, er du i god form/utholdenhet, blir du fort anpusten av å løpe eller andre ting?
Sist endret av meaculpaUIO; 3 dager siden kl. 23:36.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvordan er det med generell helseangst? Opplever du å være redd for sykdom, forgiftning skade eller annen trussel mot helse, i andre sammenhenger? Eller er dette bare avgrenset til attentin o.l

Skjer det fks noen ganger at du tror du har en sykdom, en infeksjon eller virus, uten at det viser seg å stemme senere?

Pulsen er vel avtagende etterhvert som rusen går ut av sirkulasjon, hvorfor har du så høy puls så mange timer etter inntak av så "lite" attentin? Har du generelt høy puls edru, er du i god form/utholdenhet, blir du fort anpusten av å løpe eller andre ting?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke en person som har mye helseangst. Var nylig til hudlege fordi jeg var bekymret for en føflekk som plutselig hadde begynt å få en mer mørk farge, men utenom det så skal det en del til før jeg bekymrer meg for noe helserelatert.

Bekymringen er nok helst relatert til attentin og amfetamin generelt, nettopp fordi jeg føler jeg er veldig følsom for det. Mye mer følsom enn det jeg ser på som normalt.

Hvorfor jeg får slik plutselig høy puls så lenge etter inntak vet jeg ikke.
Nei, jeg har ikke høy puls til vanlig så vidt jeg vet, selv om det kjennes slik. Men det skyldes nok mest angst, uro og at jeg ofte føler jeg har mye energi i kroppen som jeg ikke får utløp for.

Det jeg vet er at når pulsen har blitt sjekket hos lege og på sykehus så har den alltid vært normal (ca. 90).

Jeg har ganske god fysisk form til å være en som har en veldig sittestillende livsstil. Skal en del til før jeg blir andpusten når jeg går. Til og med visst det er oppoverbakker. Å løpe gjør jeg aldri, så vet ikke hvor god utholdenhet jeg har når det kommer til løping.
Er forøvrig også normalvektig.
Sist endret av einsteindragon; 3 dager siden kl. 23:50.