Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1747
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...let/id3044447/

https://www.regjeringen.no/contentas...000dddpdfs.pdf

https://tv.vg.no/video/298624/justis...evingsutvalget

Tidlig å trekke noen konklusjoner, men det virker som man har greid å finne frem den jus man trenger for å gjen-formalisere en brukerjakt med spyttprøver tatt med tvang (?) som lite inngripende tiltak.
Sist endret av meaculpaUIO; 1 uke siden kl. 15:59.
Heldigvis får vi nok høyre og venstre tilbake i regjering neste år, som evt. Kan ta tilbake eventuelle nye narkotikalover denne regjeringen nå kommer med. Forhåpentligvis får de ikke støtte fra SV.

Ser ikke helt for meg hvordan politiet skal kunne tvinge noen å gi spyttprøve. Blir jo litt som å prøve å tvinge noen til å gi urinprøve.
Sist endret av einsteindragon; 1 uke siden kl. 16:09.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Heldigvis får vi nok høyre og venstre tilbake i regjering neste år, som evt. Kan ta tilbake eventuelle nye narkotikalover denne regjeringen nå kommer med. Forhåpentligvis får de ikke støtte fra SV.

Ser ikke helt for meg hvordan politiet skal kunne tvinge noen å gi spyttprøve. Blir jo litt som å prøve å tvinge noen til å gi urinprøve.
Vis hele sitatet...
Vil tro det er en del lettere å ta spytteprøve med tvang enn urinprøve
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Jeg syns nå alt alltid har handlet om å slepe et stortingsflertall over terskelen for avkriminalisering. Det er ikke enighet i den skjøre bevegelsen om hvordan man kan skape det. Den fremstår mer splittet enn noen gang, i de dyktige og dårlige, de fine og stygge.
Mens fiendene av ny ruspolitikk fremstår meget samlet, velorganisert og med fri adgang til media.

Ruspolitikken er nå partipolitikk. Den handler ikke lenger om å ha rett om hvordan rusbruk skal behandles, for det er ingen partier å vende igjen annet enn AP, som allerede er sterkt fraksjonert i dette spørsmål.

FRP/SP/KRF går ikke til valg på en NOU, men på partiets meninger og vedtak om narkotika. Og narkotika skal være forbudt i de partiene, og ingen argumenter kan nyansere dette.

Rusvelgere må spørre seg selv - hvilken regjering kan avkriminalisere med flertall? Det finnes bare en svak sjanse for dette på borgerlig side i dag. Det finnes ingen venstre-venstre regjering og det finnes ingen venstre-sentrum regjering som går vil gå for dette.

Avkriminalisering må stemmes frem, det handler ikke lenger om logikk eller fakta, dette er partipolitikk nå, og den må vinnes etter partipolitikkens regler.
https://www.nrk.no/norge/rushandteri...gig-1.16929533


Meget skuffende lesning etter alt som kanskje kunne bli til noe bedre ruspolitikk en forbudspolitikken lik den de har kjørt i alle år.
De innrømte jo selv at de har skutt spurv med kanoner over hele linja i alle år..
Så ja, det er politisk vilje å ikke fakta å logikk det står på, å det er rimelig pille råttent, våre folkestemte..
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 17:03.
Lvl 5 Taskenspiller
Enig med Eyeamare, dette var skuffende, og et solid steg bakover for samfunnet.
Jeg kan bare håpe at freaks både i- og utenfor dette forumet benytter neste stortingsvalg til å legge
sine lodd på vektskålen; drit i å stemme FRP og Rødt, velg Venstre isteden.
Mvh alkoholbrukende helsevesenansatt med fortid som cannabis- og soppbruker.
Veldig skuffende og trist lesning. Bittert
Sitat av 420master Vis innlegg
Vil tro det er en del lettere å ta spytteprøve med tvang enn urinprøve
Vis hele sitatet...
Ja, men det blir ikke mye spytt visst personen ikke frivillig samler opp spytt i munnen. Med mindre man også blir tvangsmedisinert med et medikament som øker spyttproduksjonen.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
https://www.nrk.no/norge/rushandteri...gig-1.16929533


Meget skuffende lesning etter alt som kanskje kunne bli til noe bedre ruspolitikk en forbudspolitikken lik den de har kjørt i alle år.
De innrømte jo selv at de har skutt spurv med kanoner over hele linja i alle år..
Så ja, det er politisk vilje å ikke fakta å logikk det står på, å det er rimelig pille råttent, våre folkestemte..
Vis hele sitatet...
Ble faktisk ikke så ille som jeg hadde fryktet.

Sitat av Dialogisk Vis innlegg
drit i å stemme FRP og Rødt, velg Venstre isteden.
Mvh alkoholbrukende helsevesenansatt med fortid som cannabis- og soppbruker.
Vis hele sitatet...
Eller MDG, SV eller Høyre.
Sist endret av einsteindragon; 1 uke siden kl. 17:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Jonas er personlig imot avkriminalisering, og leder partiet sitt vekk fra det. De som stemte SV for denne regjeringen, kunne potensielt ha havnet i situasjonen å støtte denne regjeringens kamp mot avkriminalisering og en rasjonell, human, evidensbasert politikk.

Vi er delt i rusreform basert på hvilken blokk vi stemmer, og dette fungerer ikke så godt for oss i praksis.

Einstein, du ber folk stemme SV, hvorfor? Hva slags regjering skal de delta i - som avkriminaliserer?

Det er en god retning å ta diskusjonen videre.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jonas er personlig imot avkriminalisering, og leder partiet sitt vekk fra det. De som stemte SV for denne regjeringen, kunne potensielt ha havnet i situasjonen å støtte denne regjeringens kamp mot avkriminalisering og en rasjonell, human, evidensbasert politikk.

Vi er delt i rusreform basert på hvilken blokk vi stemmer, og dette fungerer ikke så godt for oss i praksis.

Einstein, du ber folk stemme SV, hvorfor? Hva slags regjering skal de delta i - som avkriminaliserer?

Det er en god retning å ta diskusjonen videre.
Vis hele sitatet...
Jeg nevnte SV fordi de er et av partiene som ønsker avkriminalisering. Det stemmer som du sier at det kan skje at SV støtter en regjering som er imot avkriminalisering, men spesielt AP får stadig mindre stemmer. Så jeg ser heller for meg at SV og Rødt snart blir større en arbeiderpartiet og det til slutt ender med at det heller er AP som støtter en regjering som ønsker avkriminalisering. Saken blir selvsagt en litt annen dersom regjeringen også inkluderer et sterkt SP.

Visst jeg ikke tar feil så ønsker AUF en mer liberal narkotikapolitikk, isåfall så vil også arbeiderpartiet til slutt bli mer liberal etterhvert som medlemmer av AUF blir medlem i AP.

Det er heller ikke slik at SV må delta i en regjering som støtter avkriminalisering for å være med på å sørge for at narkotika blir avkriminalisering. De vil f.eks. Kunne stemme på og sørge for at et avkriminaliseringsforslag fra sentrum-høyresiden får gjennomslag i stortinget.
Sist endret av einsteindragon; 1 uke siden kl. 18:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At høyre og venstre er for avkriminalisering er kult. Det som ikke er like fett er at de er EU-bikkjer. Om prisen for avkriminalisering er EU medlemskap kan det for min del fortsette som før
Jippi. Vi skal fortsette å banke narkomane til deres eget beste, men vi skal bruke litt mindre køller enn før. Fremskritt ass...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg nevnte SV fordi de er et av partiene som ønsker avkriminalisering. Det stemmer som du sier at det kan skje at SV støtter en regjering som er imot avkriminalisering, men spesielt AP får stadig mindre stemmer. Så jeg ser heller for meg at SV og Rødt snart blir større en arbeiderpartiet og det til slutt ender med at det heller er AP som støtter en regjering som ønsker avkriminalisering. Saken blir selvsagt en litt annen dersom regjeringen også inkluderer et sterkt SP.

Visst jeg ikke tar feil så ønsker AUF en mer liberal narkotikapolitikk, isåfall så vil også arbeiderpartiet til slutt bli mer liberal etterhvert som medlemmer av AUF blir medlem i AP.

Det er heller ikke slik at SV må delta i en regjering som støtter avkriminalisering for å være med på å sørge for at narkotika blir avkriminalisering. De vil f.eks. Kunne stemme på og sørge for at et avkriminaliseringsforslag fra sentrum-høyresiden får gjennomslag i stortinget.
Vis hele sitatet...
Jeg sier det rett ut. Din forståelse av dette er et problem hvis mange deler den. Du tar feil som faen, og ender opp med å ta til orde for et politisk luftslott. Det er ingen sannsynlighet for det du foreslår, i dag, eller om vi skuer tilbake i tid. Sv er såvidt interessant for AP utenfor regjering - rødt finnes ikke som regjeringsdyktigparti.

AP har foretrykket SP/KRF som partnere siden 2 verdenskrig. Rødt er helt uinteressant for dem, og sentrum/høyre like viktig eller viktig som SV.

Jeg håper du endrer mening, og at få følger din analyse.
Sist endret av meaculpaUIO; 1 uke siden kl. 19:26.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Jippi. Vi skal fortsette å banke narkomane til deres eget beste, men vi skal bruke litt mindre køller enn før. Fremskritt ass...
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke vi er såpass heldige at det er det det står engang.

Jeg kom meg definitivt en... eksisterende og ikke-null andel inn i det helvetes 500-siders byråkratklusset. Personlig god tålmodighet med langtrukkent språk (nei, vel!) men ett sted får faen meg grensa gå, også.

Men egentlig høres dette mer ut som "hvordan sikrer vi at vi faktisk får bruke kølla" (hue hue) nå som denne farlige(!) avkriminaliseringsdebatten ble en ting for årevis siden. Den virker tross alt omtrent som et bestillingsverk fra de som torpederte den, etter ordlyden i 1.2.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg tror ikke vi er såpass heldige at det er det det står engang.

Jeg kom meg definitivt en... eksisterende og ikke-null andel inn i det helvetes 500-siders byråkratklusset. Personlig god tålmodighet med langtrukkent språk (nei, vel!) men ett sted får faen meg grensa gå, også.

Men egentlig høres dette mer ut som "hvordan sikrer vi at vi faktisk får bruke kølla" (hue hue) nå som denne farlige(!) avkriminaliseringsdebatten ble en ting for årevis siden. Den virker tross alt omtrent som et bestillingsverk fra de som torpederte den, etter ordlyden i 1.2.
Vis hele sitatet...
Bankes tilbake der det stod mener du? Bare med enda lengre å enda mere slimete lovtolkninger? Yep.
Sist endret av Eyeamare; 1 uke siden kl. 20:48.
Er neste steg å infiltrere KrF og Frp og fraksjonere motstanden mot planten der tro
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Stem borgerlig, men ikke FRP. Hvis venstre og høyre er sterke nok sammen i en borgerlig flertallsregjering, så er det beste håp i dag, at det blir fremforhandlet ved hestehandel og "politikk".

Jeg har selv byttet blokk i dette spørsmål. At man stemmer andre ting enn ruspolitikk er helt greit, dere er ikke de jeg henvender meg til men HVIS det er den viktigste saken for deg - å hjelpe til å få avkriminaliseringen over dørterskelen - så kan man argumentere for at selv å stemme SV er lite konstruktivt, og det er intet alternativ annet enn Høyre og venstre i dag.

Så kan man heller gå tilbake til SV senere, som på mange måter i dag er det eneste og det beste partiet på venstresiden. De kan også støtte en borgerlig regjering utenfor regjering avgrenset kun til avkriminalisering, noe som vil gi den et enda større flertall potensielt.

Ingenting er sikkert her i livet, men en stemme på Rødt for _gjennomføring_ av rusreform, er like feilslått som å stemme KRF, SP eller FRP - eller AP.

Det er AP som er problemet. Hadde AP vært mer som høyre i dette spørsmålet hadde man flere alternativer. Men slik norsk politikk er i dag, så fremstår det jeg sier som beste alternativ.
Sist endret av meaculpaUIO; 1 uke siden kl. 22:41.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Stem borgerlig, men ikke FRP. Hvis venstre og høyre er sterke nok sammen i en borgerlig flertallsregjering, så er det beste håp i dag, at det blir fremforhandlet ved hestehandel og "politikk".

Jeg har selv byttet blokk i dette spørsmål. At man stemmer andre ting enn ruspolitikk er helt greit, dere er ikke de jeg henvender meg til men HVIS det er den viktigste saken for deg - å hjelpe til å få avkriminaliseringen over dørterskelen - så kan man argumentere for at selv å stemme SV er lite konstruktivt, og det er intet alternativ annet enn Høyre og venstre i dag.

Så kan man heller gå tilbake til SV senere, som på mange måter i dag er det eneste og det beste partiet på venstresiden. De kan også støtte en borgerlig regjering utenfor regjering avgrenset kun til avkriminalisering, noe som vil gi den et enda større flertall potensielt.

Ingenting er sikkert her i livet, men en stemme på Rødt for _gjennomføring_ av rusreform, er like feilslått som å stemme KRF, SP eller FRP - eller AP.

Det er AP som er problemet. Hadde AP vært mer som høyre i dette spørsmålet hadde man flere alternativer. Men slik norsk politikk er i dag, så fremstår det jeg sier som beste alternativ.
Vis hele sitatet...
Det du skriver er jo det viktigste i hele debatten.
Det er nok mange som stemmer Rødt, av samme grunner. Fordi man ikke forstår hva man bør stemme.

Så det var opplysende for meg, og egentlig så tenker jeg at det er et budskap som burde spres. Stem Høyre/Venstre hvis du ønsker et håp?
Sist endret av Spaceman; 1 uke siden kl. 23:43.
Off topic men klarer ikke dy meg. Vil dere seriøst selge landet til EU byråkrater enda mer en det vi allerede gjør for litt mindre noia angående snuten?
Fatti å sulten
putinerdritt123's Avatar
Da blir de neste sivil ulydighetsaksjonene drøyere da
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Off topic men klarer ikke dy meg. Vil dere seriøst selge landet til EU byråkrater enda mer en det vi allerede gjør for litt mindre noia angående snuten?
Vis hele sitatet...
Ja.
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Off topic men klarer ikke dy meg. Vil dere seriøst selge landet til EU byråkrater enda mer en det vi allerede gjør for litt mindre noia angående snuten?
Vis hele sitatet...
Vil og Vil. Vil ikke ha mer av mehl og støre. Vil ikke ha mer av linja de fører.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Vil og Vil. Vil ikke ha mer av mehl og støre. Vil ikke ha mer av linja de fører.
Vis hele sitatet...
De er like ille alle sammen. Norsk politikk er så krise at jeg har ikke ord
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Hater Erna og mannen, hater Sylvi og andre duster i partiet, hater Støre, hater rødt.

Hater ikke venstre enda, selv om seg synes Pokemon go på forsvarsmøter og 50 år gamle damer som puler 17 åringer er litt usmakelig. Men den tid er vel forbi i etterkant av bytte av partileder. Jeg stemmer venstre.
Sist endret av frilansloser; 1 uke siden kl. 09:45.
Sitat av HeiG2006 Vis innlegg
Off topic men klarer ikke dy meg. Vil dere seriøst selge landet til EU byråkrater enda mer en det vi allerede gjør for litt mindre noia angående snuten?
Vis hele sitatet...
Litt mindre noia? Det er jo årevis med trakasering og overgrep som ligger bak oss.

Det er ekte traumer enkelte har på grunn av hvordan man blir behandlet.

Så ja, det er ikke så vanskelig å skjønne for meg.

Jeg kan nesten ikke noe om EU. Hvorfor er det negativt å bli med i EU?

Jeg ser ikke for meg at det har noe å si for enkeltindividet?
Nå viser det seg at det kun gis utslag på spyttprøver hvis THC har kommet i kontakt med munnhulen og spytt nylig, og det ikke reflekterer om man faktisk er påvirket eller ikke. Noe som betyr at man kan innta cannabis i feks gelatinkapsler uten at det slår ut på en spyttprøve.

Helt toppers and lovverk og måten de håndhever det på gir brukere initiativ til å ruse seg på en måte som kan være mer uforutsigbar og følgende utgjøre en større risiko i trafikken.

Prøvde å finne kilde på påstanden min, men fant det ikke igjen. Mener at Dagfinn Hessen Paust eller noen andre i den sfæren har skrevet om det på Twitter/X
Sist endret av Snilepisk; 1 uke siden kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Nå viser det seg at det kun gis utslag på spyttprøver hvis THC har kommet i kontakt med munnhulen og spytt nylig, og det ikke reflekterer om man faktisk er påvirket eller ikke. Noe som betyr at man kan innta cannabis i feks gelatinkapsler uten at det slår ut på en spyttprøve.

Helt toppers and lovverk og måten de håndhever det på gir brukere initiativ til å ruse seg på en måte som kan være mer uforutsigbar og følgende utgjøre en større risiko i trafikken.

Prøvde å finne kilde på påstanden min, men fant det ikke igjen. Mener at Dagfinn Hessen Paust eller noen andre i den sfæren har skrevet om det på Twitter/X
Vis hele sitatet...
Det må verifiseres på et vis da.
Men det gir vel mening, mtp at thc ikke er vannløselig. Det er vel ikke noen grunn til at thc skulle finne veien opp til munnhulen fra blodet.

Men det kan jo være nok at man raper for alt jeg vet, så er det partikler som følger med opp til munnhulen?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trådstarter
Nå styrer folk denne tråden i alle mulige retninger. Partipolitikken er relevant, hvordan man teknisk unngår spyttprøvene, er ikke verifisert "på norsk", og faller vel litt utenfor.

Det sagt, siden kaoset rår allerede, så antyder forskning delt av dagfinn hessen paust på twitter at man kan omgå spyttprøver med å ha et rent munnhulerom. Basically. Skyller man nok, er man altså fort under det påvisbare nivået. Jeg vil ikke tolke denne forskningen eller gå god for den, men det som ble antydet for meg var at å skylle med vann eller gud forby faktisk løsemidler eller såpe, ville gjøre at man unngikk deteksjon.

Mange stonere har altså manglende tannhygiene og for lite hyppig bruk av Listerine som potensielt medvirkende årsak til å bli tatt i trafikken

Fint om metoden sprer seg fordi den undergraver en praksis som er institusjonalisert justismord. Jeg faller på stoner sjåførene sin side her, men dere som vil bruke edibles eller skylling til å kjøre fjern, dere har jeg null respekt for. Jeg setter meg aldri inn i bilen fjern og de som bevisst gjør dette eller gamer opp mot "grensa", dere er ganske vanskelig å forstå.
Sist endret av meaculpaUIO; 1 uke siden kl. 19:28.
https://www.dagbladet.no/meninger/ba...-mehl/81575147
- Norge kan bli blant de få vestlige landene som drar ruspolitikken i enda mer inhuman retning.