Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2194
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Hei,

Hvor mye av årslønnen deres får dere i % ifølge kontrakten deres?
Ønsker å kartlegge hvor vanlig det er å ha minstesats, makssats osv. Tallet skal vel ligge mellom 2-7%, og såvidt jeg vet skal satsen være lik for alle ansatte i hele selskapet, dvs. det i grunn ikke skal være mulig å forhandle prosent på pensjonen, såvidt jeg vet.

Kom gjerne med tidligere og nåværende satser, og oppgi gjerne hvilket yrke, stilling og evt. antall år i arbeidslivet du har vært.

Er for øyeblikket ikke i arbeid, så har ikke så mye å tilby med selv for øyeblikket. Men jeg har tidligere hatt 5%, med 2 års arbeidserfaring totalt på det tidspunktet, da jeg fikk tilbud fra et IT selskap (forrige jobb jeg hadde).

Pensjon er et tema som er lurt å tenke på når man fortsatt er ung. Jeg liker å tro at jeg ikke er for sent ute å tenke på det når jeg er i midten av 20-åra
Sist endret av frilansloser; 2 uker siden kl. 15:24.
Jeg jobber i det offentlige og de trekker 2% av lønna mi til pensjonskassen. 2% av bruttolønna mi er litt over 1000 kr.

Med andre ord så setter jeg av ca 1000 kr i måneden til pensjonssparing. Det høres fryktelig lite ut.

Derimot, er huslånet mitt nedbetalt innen jeg er pensjonist, så tror jeg at jeg skal klare meg bra. Huslånet alene er godt over halvparten av inntekten min.

Til sammenlikning med dama; jobben hennes gir henne ekstra 2% i lønn som går til pensjon. Dvs hun blir ikke trukket lønna si, men får disse 2% som et tillegg.


Skulle gjerne likt å vite hva minstesatsen på pensjon er, vs en som har jobba i kassa på Kiwi hele livet. Noe sier meg at forskjellene ikke er all verden, selvom feministene skal ha det til at det er veldig stor forskjell.
Sist endret av IneartheDx; 1 uke siden kl. 18:27.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Trådstarter
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Jeg jobber i det offentlige og de trekker 2% av lønna mi til pensjonskassen. 2% av bruttolønna mi er litt over 1000 kr.

Med andre ord så setter jeg av ca 1000 kr i måneden til pensjonssparing. Det høres fryktelig lite ut.

Derimot, er huslånet mitt nedbetalt innen jeg er pensjonist, så tror jeg at jeg skal klare meg bra. Huslånet alene er godt over halvparten av inntekten min.

Til sammenlikning med dama; jobben hennes gir henne ekstra 2% i lønn som går til pensjon. Dvs hun blir ikke trukket lønna si, men får disse 2% som et tillegg.


Skulle gjerne likt å vite hva minstesatsen på pensjon er, vs en som har jobba i kassa på Kiwi hele livet. Noe sier meg at forskjellene ikke er all verden, selvom feministene skal ha det til at det er veldig stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Mener minstesatsen er nettopp det du beskriver : at arbeidsgiver trekker 2% av lønna og putter den i pensjonsordningen. Det er den lovpålagte minstepensjonen en arbeidsgiver kan tilby.
Jobber offshore har 7%
Har også 2% som ikke trekkes av lønn men innbetales i tillegg.

Sparer i tillegg i 4 ulike aksjefond. Altså ikke gjennom pensjons-sparing, men privat i nettbanken. Går glipp av skattefradrag, men til gjengjeld har jeg pengene tilgjengelig dersom det skulle bli fullstendig krise. Det er verdt å ofre skattefradrag med den tryggheten synes jeg.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Trådstarter
Sitat av Astennu Vis innlegg
Har også 2% som ikke trekkes av lønn men innbetales i tillegg.

Sparer i tillegg i 4 ulike aksjefond. Altså ikke gjennom pensjons-sparing, men privat i nettbanken. Går glipp av skattefradrag, men til gjengjeld har jeg pengene tilgjengelig dersom det skulle bli fullstendig krise. Det er verdt å ofre skattefradrag med den tryggheten synes jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg setter inn på IPS og sparer ekstra på lik måte som du gjør
Arbeider i kommunal sektor. Der trekker de fast 2% av lønna, og arbeidsgiver betaler i tillegg 15% ekstra i mnd til pensjon. Dermed blir det 17% av hva jeg tjener betalt inn til pensjon så lenge jeg arbeider kommunalt.

Ganske sikker på at dere andre i offentlig sektor har samme avtale - kan være greit å sjekke opp.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tresmågriser Vis innlegg
Arbeider i kommunal sektor. Der trekker de fast 2% av lønna, og arbeidsgiver betaler i tillegg 15% ekstra i mnd til pensjon. Dermed blir det 17% av hva jeg tjener betalt inn til pensjon så lenge jeg arbeider kommunalt.

Ganske sikker på at dere andre i offentlig sektor har samme avtale - kan være greit å sjekke opp.
Vis hele sitatet...
15% av 2% da? Mener å tro arbeidsgiver ikke kan gi mer enn 7% opp til et visst grunnbeløp (mulig det var 8G eller 12G), og at de kun kan gi høyere hvis man passerer denne terskelen

Der høres helt absurdt ut å få såpass mye ekstra i pensjon
Sist endret av frilansloser; 1 uke siden kl. 20:48.
Kan noen forklare pensjon til meg? Jeg har lyst til å ta ut alt jeg har oppspart i pensjon og putte det i et indeksfond, men ser ut som det er umulig og godt mulig jeg er død innen jeg får tilgang på noe som helst av pensjonen. Føles litt ut som om jeg blir ranet av staten og de tjener på om jeg dør før pensjonsalder, samt at pengene blir mye mindre verdt enn om de hadde vært forvaltet i et indeksfond. Er det noe man kan gjøre for å få pensjonen utbetalt tidligere? Mister man alt man har spart opp om en oppbeholder seg mer enn 6 måneder i strekk i utlandet? Hvis ja, hvorfor er det riktig at de skal beholde f. eks. 2% av alt jeg har jobbet for?
Sist endret av vurezo; 1 uke siden kl. 12:47.
Sitat av vurezo Vis innlegg
Kan noen forklare pensjon til meg? Jeg har lyst til å ta ut alt jeg har oppspart i pensjon og putte det i et indeksfond, men ser ut som det er umulig og godt mulig jeg er død innen jeg får tilgang på noe som helst av pensjonen. Føles litt ut som om jeg blir ranet av staten og de tjener på om jeg dør før pensjonsalder, samt at pengene blir mye mindre verdt enn om de hadde vært forvaltet i et indeksfond. Er det noe man kan gjøre for å få pensjonen utbetalt tidligere? Mister man alt man har spart opp om en oppbeholder seg mer enn 6 måneder i strekk i utlandet? Hvis ja, hvorfor er det riktig at de skal beholde f. eks. 2% av alt jeg har jobbet for?
Vis hele sitatet...
Får ikke tatt ut før 62 og opp er vel å litt høyere hvis ikke født på 60 tallet, men ja er litt ille ute hvis man ikke lever til pensjonsalder, men er jo bare å begynne å spare selv evt går fort med noen lapper i riktig fond over en del år. vet etter 12mnd ute så mister man jo AFP eller tilgang til den sånn sett kan betale medlemskap i folketrygden når man er utenlands. Ved private yrker litt annerledes da får man papirer på pensjon.
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Får ikke tatt ut før 62 og opp er vel å litt høyere hvis ikke født på 60 tallet, men ja er litt ille ute hvis man ikke lever til pensjonsalder, men er jo bare å begynne å spare selv evt går fort med noen lapper i riktig fond over en del år. vet etter 12mnd ute så mister man jo AFP eller tilgang til den sånn sett kan betale medlemskap i folketrygden når man er utenlands. Ved private yrker litt annerledes da får man papirer på pensjon.
Vis hele sitatet...
Det er jo ran, er stuck i Norge resten av livet mitt hvis jeg noengang skal kunne få tilgang til de pengene.
Du kan få litt oversikt her: https://norskpensjon.no/

Du kan flytte pensjonen din til annen bank el. og styre hvordan pengene skal forvaltes til en viss grad, men de er låst frem til pensjonsalder.

Du kan godt se på det som ran hvis du vil, men det er en svært god ordning for alle som ikke går inn for å dø før utbetalingene starter.
Sitat av vurezo Vis innlegg
Kan noen forklare pensjon til meg? Jeg har lyst til å ta ut alt jeg har oppspart i pensjon og putte det i et indeksfond, men ser ut som det er umulig og godt mulig jeg er død innen jeg får tilgang på noe som helst av pensjonen. Føles litt ut som om jeg blir ranet av staten og de tjener på om jeg dør før pensjonsalder, samt at pengene blir mye mindre verdt enn om de hadde vært forvaltet i et indeksfond. Er det noe man kan gjøre for å få pensjonen utbetalt tidligere? Mister man alt man har spart opp om en oppbeholder seg mer enn 6 måneder i strekk i utlandet? Hvis ja, hvorfor er det riktig at de skal beholde f. eks. 2% av alt jeg har jobbet for?
Vis hele sitatet...
Som andre har skrevet, så får du ikke ut pengene, men sjekk om du har mulighet til å velge hvordan pengene investeres. Firmaet jeg jobber i, har pensjonen i Storebrand, og der flyttet jeg pengene til 2 indexfond for et par år siden, og har etter det fått mye bedre avkastning, enn kollegaer som ikke har gjort noe aktivt selv, og bare kjører standardløpet der.
5% av bruttolønn opp til 7.1G og 15% av det over 7.1G
8% hos min arbeidsgiver i privat sektor.
20-30kr.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Du kan få litt oversikt her: https://norskpensjon.no/

Du kan flytte pensjonen din til annen bank el. og styre hvordan pengene skal forvaltes til en viss grad, men de er låst frem til pensjonsalder.

Du kan godt se på det som ran hvis du vil, men det er en svært god ordning for alle som ikke går inn for å dø før utbetalingene starter.
Vis hele sitatet...
Alle som vil bo i Norge til de dør, alle som aldri vil flytte vekk fra Norge. Uansett, takk for lenken, skal ta en titt og få flyttet alt over til indeksfond.
Jeg har 7% som elektriker på land. Bolig, Industri og Næring. Vet om en del oljeselskap som har AFP opp i mot 18%.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kommunale sjefer har veldig god lønn og pensjon. lars Haram f eks i oslo kommune.
Lars Haram er administrerende direktør i selskapet Oslo pensjonsforsikring, som forvalter offentlig tjenestepensjon til de fleste ansatte i Oslo kommune.
I 2023 dro han inn 6,9 millioner kroner i lønn og bonus fra det heleide kommunale selskapet.
https://www.dagbladet.no/nyheter/lon...kaper/81591219
her ble det mye %. og lite summer om hva en får utbetalt som pensjonist.
selv ligger jeg ann til å få 450K fra NAV i tillegg til egenoppspart pensjon på ca. 400k. jeg har spart ca 10% av egen inntekt i ca 40 åe
Sitat av bitsandbytes Vis innlegg
her ble det mye %. og lite summer om hva en får utbetalt som pensjonist.
selv ligger jeg ann til å få 450K fra NAV i tillegg til egenoppspart pensjon på ca. 400k. jeg har spart ca 10% av egen inntekt i ca 40 åe
Vis hele sitatet...
I følge en app som heter mine penger ligger jeg ann til og få ut 990000kr før skatt ved fylte 67. Dette er kun fra selve pensjonen og ikke medregnet egen sparing.