Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 554
Hei!

I forbindelse med oppussingen av huset har jeg lagt den fiberoptisk kabel gjennom et trekkerør frem til det som skal bli et teknisk rom. Jeg lurer på om det finnes veggbokser med uttak for fiberkabel eller lignende som jeg kan koble en liten ledningsstump mellom vegguttaket og ruteren jeg skal benytte?

For øyeblikket nå under oppussingen så ligger alt på gulvet og fiberkabelen går inn i en liten tynn avlang og strømløs boks hvor den kommer ut som en blå kontakt som går til ruteren min. I selve ruteren står det en SMF kontakt / overgang.

Jeg er kjent med at det finnes slike vegguttak for RJ45 nettverkskabler, men finnes det er det tilsvarende løsninger for fiber? Har sett noen ha noen klumper på veggen ved siden av ruteren med fiber ledning inn og nettverkskabel ut til ruter, men dette er en helt ny bolig og jeg ønsker minst mulig synlig.
Sist endret av elmof; 1 uke siden kl. 17:57.
Fiberselskapet ditt sender et montørselskap ut til deg når du er ferdig og terminerer kabelen i en liten veggboks hvor kabelen sveises over i en adapter, derifra drar dem en patchesnor fra uttaket på veggboksen til WAN-porten på ruteren/hjemmesentralen.
Pass på å bestille montør i god tid da det kan være ventetid.

Ikke kødd med kabelen selv og pass på at du ikke knekker den/fibertrådene.

SMF står for Singlemode fiber. Det blå uttaket signaliserer type kontakt (LC/UPC eller SC/UPC) så du har en passiv veggboks og patchesnor fra før av.
Sist endret av Hagen32; 1 uke siden kl. 18:32.
Trådstarter
43 0
Sitat av Hagen32 Vis innlegg
Fiberselskapet ditt sender et montørselskap ut til deg når du er ferdig og terminerer kabelen i en liten veggboks hvor kabelen sveises over i en adapter, derifra drar dem en patchesnor fra uttaket på veggboksen til WAN-porten på ruteren/hjemmesentralen.
Pass på å bestille montør i god tid da det kan være ventetid.

Ikke kødd med kabelen selv og pass på at du ikke knekker den/fibertrådene.

SMF står for Singlemode fiber. Det blå uttaket signaliserer type kontakt (LC/UPC eller SC/UPC) så du har en passiv veggboks og patchesnor fra før av.
Vis hele sitatet...
Takk fort svar

Jeg ønsker i utgangspunktet en innfelt kontakt i veggen slik som RJ45 i kontorlandskap og lignende. Altså da at jeg kun har patche kabel ut av veggkontakten og inn i ruteren. Tipper jeg må eventuelt kjøpe dette selv og ha klart til montøren kommer?
Sist endret av elmof; 1 uke siden kl. 18:41.
Åja sånn - sorry jeg misforstod.
Det er ikke noe standard som montørene har med seg, og jeg har aldri sett innfelt boks selv i noe hjem, men har sett det på kontor med multimodus spredenett.

https://www.alcadon.no/elko/9209/elk...uten-kontakter

Her er en elko-sak men den er tom/uten adapter og konnektor. Litt usikker på om du kan stappe inn hva som helst i den.
Du ser masse alternative produkter under.
Sist endret av Hagen32; 1 uke siden kl. 18:51.
Trådstarter
43 0
Sitat av Hagen32 Vis innlegg
Åja sånn - sorry jeg misforstod.
Det er ikke noe standard som montørene har med seg, og jeg har aldri sett innfelt boks selv i noe hjem, men har sett det på kontor med multimodus spredenett.

https://www.alcadon.no/elko/9209/elk...uten-kontakter

Her er en elko-sak men den er tom/uten adapter og konnektor. Litt usikker på om du kan stappe inn hva som helst i den.
Du ser masse alternative produkter under.
Vis hele sitatet...
Takker. Vet du om noen butikker som muligens selger slikt?
Sitat av Hagen32 Vis innlegg
Åja sånn - sorry jeg misforstod.
Det er ikke noe standard som montørene har med seg, og jeg har aldri sett innfelt boks selv i noe hjem, men har sett det på kontor med multimodus spredenett.

https://www.alcadon.no/elko/9209/elk...uten-kontakter

Her er en elko-sak men den er tom/uten adapter og konnektor. Litt usikker på om du kan stappe inn hva som helst i den.
Du ser masse alternative produkter under.
Vis hele sitatet...
Merk at hvis det er Telenor så bruker ikke de preterminert kabel. Da må man nesten ha en skjøteboks, antar Telenor fortsatt bruker det man kaller 3M boks, men i realiteten vel er denne nå https://www.fiberworks.no/corning/3m...ale-og-adapter

Hvis du finner noe innfelt til å skjøte i så kan det hende du har flaks, hvis ikke må du nok belage deg på at du får noe som bygger litt ut. Den boksen jeg linket til har forsåvidt skruehull som passer til standard veggboks.
Dustinhome etc selger keystone jacks. Du finner garantert lokk som har hull til disse

Men de kablene er vel kanskje ikke noe av de letteste å føre igjennom K-rør med kontakten på.
Du må klippe kabelen skal du tre den gjennom på nytt.
Montørselskapet reterminerer når de får oppdrag fra entreprenøren. Så lenge han stiller med materiellet så sveiser de mot det som du har, så lenge de får patcha ut med samme type konnektor mot ruteren.