Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 862
Det har skjedd flere ganger at et par timer etter injeksjon så begynner jeg å fryse ukontrollerbart, får intense smerter i kroppen/ryggen og hoddpine osv, og jeg lærte fort av andre at dette kalles "frossa" og er normalt når man bruker sprøyter og får skitt i blodet.

Men vet noen egentlig hva dette er, sånn medisinsk? Det har alltid gått over etter et par timer, utenom en gang hvor det pågikk i 2 døgn. Burde jeg kanskje oppsøkt legehjelp da, eller er det helt ufarlig?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cotton_fever

Litt usikker på alle forekomster, men noen av dem
Det er ikke normalt, jeg har injersjert i 5-6 år, aldri fått frossan. Vær mer nøye med å filtrere!
Har opplevd det noen ganger. Husker det var mange som fikk det av å skyte våt speed. Er sikkert kroppen som reagerer på urenheter i stoffet.
Det er akutt blodforgiftning også kalt sepsis, hvis dette er et problem så ha alltid aspirin klart (fleste dagligvarer som har paracet og Ibux vil også ha dette hvis ikke har apoteket, den er blodfortynnende og symptomene på sepsis vil roe seg ned innen 10 min.
Trådstarter
27 3
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Det er akutt blodforgiftning også kalt sepsis, hvis dette er et problem så ha alltid aspirin klart (fleste dagligvarer som har paracet og Ibux vil også ha dette hvis ikke har apoteket, den er blodfortynnende og symptomene på sepsis vil roe seg ned innen 10 min.
Vis hele sitatet...
ER det faktisk sepsis? Jeg har bare hørt at det kan utvikle seg til sepsis, men når jeg søker opp bivirkningene så kommer jo så og si akkurat det samme opp. Visste ikke sepsis kunne gå over av seg selv! Skal kjøpe aspirin og ha liggende, får ikke frossa OFTE men når det først skjer så er det jo helt forjævlig smertefullt og varer i flere timer.
Har fått det et par ganger, men da like etter skyting.

Har forsåvidt også hatt sepsis.

Ville stukket en tur på legevakta.
Sist endret av TrippyKing; 1 uke siden kl. 22:09.
Sitat av fesk_ Vis innlegg
Det er akutt blodforgiftning også kalt sepsis, hvis dette er et problem så ha alltid aspirin klart (fleste dagligvarer som har paracet og Ibux vil også ha dette hvis ikke har apoteket, den er blodfortynnende og symptomene på sepsis vil roe seg ned innen 10 min.
Vis hele sitatet...
Sitter du virkelig å sier at man bare skal hive i seg en aspirin eller paracet om man får sepsis?

Om ikke sepsis behandles med antibiotika intravenøst, ligger dødsraten på 80-90%. Da går man inn i septisk sjokk og omkommer.
Frossan er noe som heter Cotton fever på engelsk. Som noen også linket til over her.

Det er IKKE sepsis, men ligner på sepsis.

"Cotton fever is a benign, self-limiting illness that occurs in IVDAs, minutes after injecting drugs through filter preparations. Common symptoms include fever, chills, myalgia, malaise, shortness of breath, chest pain, and gastrointestinal symptoms"

"
There is no cure, treatment, or vaccine for cotton fever itself, however the disease is generally not serious, and the symptoms can be treated with fever reducer (like aspirin) as appropriate."

Altså er det ikke sepsis eller en annen dødelig tilstand. Kroppen fikser opp på egenhånd, og aspirin kan hjelpe.

De aller fleste som vanker i rusmiljøer har hørt om frossan og vet at "motgiften" er aspirin.
Trådstarter
27 3
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Sitter du virkelig å sier at man bare skal hive i seg en aspirin eller paracet om man får sepsis?

Om ikke sepsis behandles med antibiotika intravenøst, ligger dødsraten på 80-90%. Da går man inn i septisk sjokk og omkommer.
Vis hele sitatet...
Da kan det vel ikke være sepsis? Dette har skjedd med meg sikkert 10+ ganger, ulik alvorlighetsgrad men det har alltid gått over til slutt. Tror jeg tok paracet den gangen det varte i over 2 døgn - da ville jeg faktisk på legevakta pga så intense smerter men han jeg var med lot meg ikke. Men jeg har jo alltid overlevd det. Er bare (som regel) et par timer med tortur, men det er vel karmaen det.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Har fått det et par ganger, men da like etter skyting.

Har forsåvidt også hatt sepsis.

Ville stukket en tur på legevakta.
Vis hele sitatet...
Selv om det pleier å gå over av seg selv? Jeg har ikke lappen (og er jo uansett rusa når dette skjer), og tror ærlig ikke jeg hadde vært i stand til å ta buss til legevakta. Ene gangen oppsto det mens jeg sto i kø på butikken, jeg måtte legge fra meg varene på gulvet og gå ut fordi jeg hylgrein av intense smerter. Men klart, hvis det kan føre til sepsis eller noe annet så er det jo litt skumlere

Sitat av Junkhead Vis innlegg
Frossan er noe som heter Cotton fever på engelsk. Som noen også linket til over her.

Det er IKKE sepsis, men ligner på sepsis.

"Cotton fever is a benign, self-limiting illness that occurs in IVDAs, minutes after injecting drugs through filter preparations. Common symptoms include fever, chills, myalgia, malaise, shortness of breath, chest pain, and gastrointestinal symptoms"

"
There is no cure, treatment, or vaccine for cotton fever itself, however the disease is generally not serious, and the symptoms can be treated with fever reducer (like aspirin) as appropriate."

Altså er det ikke sepsis eller en annen dødelig tilstand. Kroppen fikser opp på egenhånd, og aspirin kan hjelpe.

De aller fleste som vanker i rusmiljøer har hørt om frossan og vet at "motgiften" er aspirin.
Vis hele sitatet...
Er det ikke et kjent fenomen i det norske helsevesen?
Sist endret av intoxicated; 1 uke siden kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Altså jeg har aldri gått til legen med frossan. Men litt vanskelig å sitte her og skrive noe annet enn å gå til legevakta. Det er ikke det samme som sepsis, men litt usikker på forskjellen.


Hvis du begynner å spy helt random, blir veldig slapp eller forvirret så må du i alle fall dra til legen. Symptomene på sepsis kan være litt vage, og forskjellige fra person til person så det er litt skummelt.