Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3571
Hei.

Jeg mistet relativt nylig en grandtante. Ettersom min mor for lengst har gått bort og avdøde ikke var gift eller hadde barn skulle arven tilfalle meg.

Nå har det seg slik at noen har fått avdøde til å testamentere seg arven.
Det vesentlige er at testamentet er datert ETTER at avdøde var diagnostisert som dement. Dermed skulle testamentet juridisk sett være ugyldig, og arven derfor tilfalle meg. Jeg har snakket med en advokat som sier at saken bør være 'plankekjøring'.
Problemet mitt er at jeg ikke har noen mulighet til å stille med penger for å engasjere noen advokat til å ta jobben for meg.

Jeg har søkt om fri rettshjelp, men fått avslag pga at arv ikke er noe de normalt gir støtte til.

Finnes det en advokat der ute som er villig til å se på/ta saken mot betaling kun ved seier?

Jeg er mer enn villig til å gjøre en avtale om å betale mer enn normalt, men trenger en deal som ikke setter meg i gjeld hvis saken ender opp med tap.

Andre seriøse forslag mottas selvfølgelig også med stor takk...

Begynner å bli fortvilet siden jeg er tom for ideer til hvordan jeg kan løse dette og det er snakk om endel penger.

Please send PM
Sist endret av TrashMazta; 10. juni 2024 kl. 23:44.
Finnes det en advokat der ute som er villig til å se på/ta saken mot betaling kun ved seier?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle en advokat gidde ta risikoen (å gjøre en jobb uten å få betaling) når du er den som høster majoriteten av belønningen ved seier?

Gjør som andre hvis du ikke har råd til noe, ta opp et lån og engasjer advokaten og betalt advokaten uavhengig av utfall i saken.
Pro bono er den formen for tjeneste du ber om.
Sitat av TrashMazta Vis innlegg
Jeg har snakket med en advokat som sier at saken bør være 'plankekjøring'.
Problemet mitt er at jeg ikke har noen mulighet til å stille med penger for å engasjere noen advokat til å ta jobben for meg.
Vis hele sitatet...
Da er det jo bare for plankekjøreren å ta oppdraget, spør deg selv hvorfor han ikke allerede er på saken. Alle advokater sier selvfølgelig det hvis ikke hadde de ikke fått saken.

Dette høres ut som et klassisk tilfelle hvor du har lagt deg forventinger utelukkende basert på arverekka. Greit nok. Men grandtante Olga kan selvfølgelig testamentere bort arven i sin fulle rett og da særlig når hun ikke har nære slektninger. Et testamente står sterkt og det skal det gjøre som i artikkelen over her.
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
Hvorfor skulle en advokat gidde ta risikoen (å gjøre en jobb uten å få betaling) når du er den som høster majoriteten av belønningen ved seier?

Gjør som andre hvis du ikke har råd til noe, ta opp et lån og engasjer advokaten og betalt advokaten uavhengig av utfall i saken.
Vis hele sitatet...
Det er helt vanlig praksis at advokater gjør jobben gratis, fordi de er helt sikre på at de vinner og derfor også får tilkjent saksomkostninger.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette høres ut som et klassisk tilfelle hvor du har lagt deg forventinger utelukkende basert på arverekka. Greit nok. Men grandtante Olga kan selvfølgelig testamentere bort arven i sin fulle rett og da særlig når hun ikke har nære slektninger. Et testamente står sterkt og det skal det gjøre som i artikkelen over her.
Vis hele sitatet...
Trodde trådstarter skulle ha fått pliktdelsarven som moren egentlig skulle hatt?
Sitat av Mr.Glum Vis innlegg
Trodde trådstarter skulle ha fått pliktdelsarven som moren egentlig skulle hatt?
Vis hele sitatet...
Vel...er man pliktig til å arve til niese / nevø?
Er ikke helt sikker. (Moren er niesen til avdøde, slik jeg forstår.)
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vel...er man pliktig til å arve til niese / nevø?
Er ikke helt sikker. (Moren er niesen til avdøde, slik jeg forstår.)
Vis hele sitatet...
Jeg er såklart ikke advokat eller ekspert, bare syns å huske at hvis et av dine egne barn dør før deg, så tilfaller den delen av arven den døde arvingens barn.
Sitat av Mr.Glum Vis innlegg
Jeg er såklart ikke advokat eller ekspert, bare syns å huske at hvis et av dine egne barn dør før deg, så tilfaller den delen av arven den døde arvingens barn.
Vis hele sitatet...
Det er ingen pliktdelsarv i OP sitt tilfelle. Grandtante kan testamentere bort absolutt alt. Men dersom testamentet ble undersrkevet mens hun var dement er det sannsynlig at det faller bort, og er ugyldig.

I det tilfelle vil OP arve grandtanten sin.
Men dersom testamentet ble undersrkevet mens hun var dement er det sannsynlig at det faller bort, og er ugyldig.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er *mulig* at det faller bort. Sånne saker er sjelden rett fram.

Kan legge til:
Selv om OP skulle få en advokat til å ta saken no cure no pay, så er det ikke risikofritt. Ved et tap, så vil hen mest sannsynlig ende opp med motpartens utgifter.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Det er helt vanlig praksis at advokater gjør jobben gratis, fordi de er helt sikre på at de vinner og derfor også får tilkjent saksomkostninger.
Vis hele sitatet...
Ikke i sivile saker i Norge, nei. Du har sett for mye på TV..

En advokat som ønsker oppdraget kan kalle det plankekjøring så mye de bare vil, men alle med noen år på baken vet at demensdiagnose ikke er ensbetydende med at personen mister all samtykkekompetanse (i noen tilfeller ikke en gang delvis) på sekundet legen skriver det i journalen. Bare det faktum at man kan være delvis samtykkekompetent ifølge loven bør være åpenbart for de fleste at det ikke er en 1:1 sort hvitt situasjon uansett om man fikk en grad av demens på ett datospesifikt tidspunkt.
Apropos advokat, fyfaen så dyrt? Nesten 2 løk for en time.
Sitat av klattus Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Jeg syntes også det var mye da jeg var en arbeider på timelønn. Nå som jeg driver for meg selv, er det nærmest normalt. Jeg tar selv 1400,- i timen hos kunder. For meg handler det om hva 2000,- i timen rettferdiggjør. Hvis jeg kan spare meg for 5 arbeidsdager ved å heller bruke 10 000,-, så er det ofte et lett valg.

En smart mann sa til meg en gang at han hadde kjøpt inn nytt utstyr til kontoret for et betydelig beløp. Han kastet alt erstattet utstyr på søppelrommet i kontorlandskapet i stedet for å selge eller gi det bort. Det var snakk om store beløp rett i søpla (macbooks, skjermer, tv, møbler osv). Han sa: "Hvis jeg skal bruke tiden min på å kvitte meg med dette, taper jeg penger basert på timeprisen min."

Det gir mening. Da blir ikke 2000,- i timen så gælig, hvis arven for eksempel er på 900 000, og advokaten koster 100 000.
Er du medlem i en fagforening via jobb? Di fleste fagforeninger har grstis advokat hjelp som en del av medlemskapet.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Er du medlem i en fagforening via jobb? Di fleste fagforeninger har grstis advokat hjelp som en del av medlemskapet.
Vis hele sitatet...
Gjerne om ting som er relevante til arbeidsforholdet ditt.
Sitat av klattus Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er ikke mye.. Det er advokater som tar mye bedre betalt enn det.
Vi bruker en idrettsadvokat som koster 3500kr + mva i timen. Å da har vi rabatt fra Norsk top håndball
Det kan være verdt å sjekke ut om du kan få fri rettshjelp.

https://www.statsforvalteren.no/port...ri-rettshjelp/
Sitat av j0n Vis innlegg
Det kan være verdt å sjekke ut om du kan få fri rettshjelp.

https://www.statsforvalteren.no/port...ri-rettshjelp/
Vis hele sitatet...
Hadde du klart å lese trådstarters første post så hadde du sett at det allerede er forsøkt og avslått..
Hadde du klart å lese trådstarters første post så hadde du sett at det allerede er forsøkt og avslått..
Vis hele sitatet...
Jeg legger meg flat!!
Sitat av robhol Vis innlegg
Gjerne om ting som er relevante til arbeidsforholdet ditt.
Vis hele sitatet...
Med min fagforening så får jeg advokat hjelp opp til en viss sum uansett hva det gjelder

https://safe.no/medlemsfordeler/safe...katforsikring/
Sist endret av 5FDP; 15. juni 2024 kl. 13:26. Grunn: Link
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ikke i sivile saker i Norge, nei. Du har sett for mye på TV..

En advokat som ønsker oppdraget kan kalle det plankekjøring så mye de bare vil, men alle med noen år på baken vet at demensdiagnose ikke er ensbetydende med at personen mister all samtykkekompetanse (i noen tilfeller ikke en gang delvis) på sekundet legen skriver det i journalen. Bare det faktum at man kan være delvis samtykkekompetent ifølge loven bør være åpenbart for de fleste at det ikke er en 1:1 sort hvitt situasjon uansett om man fikk en grad av demens på ett datospesifikt tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Jo det er relativt vanlig i sivile saker i Norge. Kjenner flere advokater som jobber mye pro-bono, og tar betalt i form av tilkjente saksomkostninger.