Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3746
Norge har, internasjonalt sett, ekstremt restriktive lover gjeldende hva man får gjøre på søndager.
Religiøs lov som folk tar på alvor.

LOV-1995-02-24-12
§ 1.Lovens formål
"For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov."

Jeg kan ikke handle noe på søndager mer enn i liten kiosk.
Jeg kan ikke arbeide på mitt hjem (fikk klage av nabo bare for noen uker siden og har flere venner som fått klage, bland annet for å klippe gresset).

På søndager skal man sitte tyst still og tenke på gud i Norge. Om man ikke er en kirke, da kan man spille kirkeklokkene på høyeste volum uten noen respekt for naboskapet.

Kirkene, og, av noen syk årsak: Isbilen.
Den kjører og spiller sin forbannede 4-sekunder melodi om og om og om igjen. Hver evige søndag. Der jeg bor hører jeg den i rundt 2h på grunn av layouten av veiene.

Hvordan i helvete må Rema 1000 og Biltema i et industriområde 5 km utenfor byen holde stengt for å "verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på" - men isbilen "verner om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på" når den spiller sin drittmelodi 1500 ganger samme dag i boligområdene?
Du snakker litt mot deg selv her.
Fordi Isbilen er under 100 kvm gjelder ikke åpningstidsreglene. Alle butikker og kiosker under 100 kvm kan ha åpent på søndager, de er da såkalte Brustad-buer. Bensinstasjoner kan ha opp til 150 kvm butikkareal.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Du snakker litt mot deg selv her.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?
Jeg avskyr "Lover om helligdager og helligdagsfred".
Jeg hater isbilen.

Det eneste positive med hellig-loven er at isbilen ikke burde ha lov å kjøre på søndager.
Men den eneste tingen fikser ikke loven. Så nå avskyr jeg loven enn mer.
Man får det dårligste av 2 verdener.

Eller har isbilen egentlig ikke lov?
Sitat av TricksNoTreats Vis innlegg
Norge har, internasjonalt sett, ekstremt restriktive lover gjeldende hva man får gjøre på søndager.
Religiøs lov som folk tar på alvor.

LOV-1995-02-24-12
§ 1.Lovens formål
"For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov."

Jeg kan ikke handle noe på søndager mer enn i liten kiosk.
Jeg kan ikke arbeide på mitt hjem (fikk klage av nabo bare for noen uker siden og har flere venner som fått klage, bland annet for å klippe gresset).

På søndager skal man sitte tyst still og tenke på gud i Norge. Om man ikke er en kirke, da kan man spille kirkeklokkene på høyeste volum uten noen respekt for naboskapet.

Kirkene, og, av noen syk årsak: Isbilen.
Den kjører og spiller sin forbannede 4-sekunder melodi om og om og om igjen. Hver evige søndag. Der jeg bor hører jeg den i rundt 2h på grunn av layouten av veiene.

Hvordan i helvete må Rema 1000 og Biltema i et industriområde 5 km utenfor byen holde stengt for å "verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på" - men isbilen "verner om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på" når den spiller sin drittmelodi 1500 ganger samme dag i boligområdene?
Vis hele sitatet...

Det er ikke sånn at det er totalforbud mot arbeid på søndager. Det kan være søndagsåpne butikker. Det kan også søkes om støyende arbeider som er innenfor arbeid som ikke krever varsling på forhånd

https://www.arbeidstilsynet.no/arbei...sondagsarbeid/

Også på toppen av denne ironiske kransekaka presterer du det kunststykket å nevne kirkeklokker.

Du vet hva helligdag er? Se på hva som omhandler helligdager og helligdagsfred. Alle slike dager har kun 1 ting til felles, det er kristelige høytider. Den loven sikrer at kirken SKAL kunne ha gudstjenester i ro og mak (minus kirkeklokker da)

1 mai og 17 for eks er ikke ansett som en helligdag for eks. Helligdagsfreden gjelder faktisk ikke selvom du vil bli sett veldig stygt på om du skulle fyre opp motorsaga
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Fordi Isbilen er under 100 kvm gjelder ikke åpningstidsreglene. Alle butikker og kiosker under 100 kvm kan ha åpent på søndager, de er da såkalte Brustad-buer. Bensinstasjoner kan ha opp til 150 kvm butikkareal.
Vis hele sitatet...
Så en dårlig skreven lov altså. Blir vel lett så når man la religion og stat mikse sammen til så ekstrem grad.

Men min balkong er langt under 100kvm, men får ikke bore på den på søndager i 5 minutter. Langt mindre forstyrrende enn 2h isbiljingle (eller den der klokka, isbil nr2 som kommet til naboskapet i det siste).

Om jeg har en pick-up truck på parkeringen, får jeg bore på dess flak på søndager?
Prøv å bo nærme en fotballstadion.
Godt poeng, ingen isbil på søndager.
Sitat av 420master Vis innlegg
Det er ikke sånn at det er totalforbud mot arbeid på søndager. Det kan være søndagsåpne butikker. Det kan også søkes om støyende arbeider som er innenfor arbeid som ikke krever varsling på forhånd

Vis hele sitatet...
Tror ikke isbilens forstyrrende drift har med arbeidstilsynet å gjøre. Eller?
De har vel troligvis søkt for å tillate at sjåfør/selger får arbeide på søndagen. Men akkurat det her med at verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred, det må vel søkes noe annet sted. Eller er det et "hull" i loven. Om man nå kan kalle en religiøs lov til å ha "hull".

Også på toppen av denne ironiske kransekaka presterer du det kunststykket å nevne kirkeklokker.

Du vet hva helligdag er? Se på hva som omhandler helligdager og helligdagsfred. Alle slike dager har kun 1 ting til felles, det er kristelige høytider. Den loven sikrer at kirken SKAL kunne ha gudstjenester i ro og mak (minus kirkeklokker da)

1 mai og 17 for eks er ikke ansett som en helligdag for eks. Helligdagsfreden gjelder faktisk ikke selvom du vil bli sett veldig stygt på om du skulle fyre opp motorsaga
Vis hele sitatet...
Du innser ikke at jeg ser det ironiske og er akkurat derfor tar opp det?

Det er ikke JEG som er kristen og skriver kristne lover. Så jeg er fullt kapabel til å se ironi.
Det er også jeg som referert og sitert fra loven der gudstjeneste er nevnt.

Det her med 17 mai er godt poeng. Man syns vanlig sunn fornuft og respekt bør rekke. Men denne loven virker ha mottsatt virken. Med tanke på isbilen, og med tanke på annen atferd.
Fikk klage når jeg boret 10 min på balkongen en søndag. Når det var covid passet de 30% med hytte på å pusse opp sin leilighet, når vi andre var fast i vår leilighet å ikke kunde fly lydene, ens for å dra til jobbet.
Så stor andel folk som ikke har sunn fornuft eller respekt for andre, så trengs vel slike lover. Om det ikke er slike lover som gjør at folk ikke lærer seg respekt. Men OM det trengs slike lover, så bør de jo hulen teppes igjen. Religiøs lov eller ikke.
Tror ikke isbilens forstyrrende drift har med arbeidstilsynet å gjøre. Eller?
De har vel troligvis søkt for å tillate at sjåfør/selger får arbeide på søndagen. Men akkurat det her med at verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred, det må vel søkes noe annet sted. Eller er det et "hull" i loven. Om man nå kan kalle en religiøs lov til å ha "hull".

Du innser ikke at jeg ser det ironiske og er akkurat derfor tar opp det?

Det er ikke JEG som er kristen og skriver kristne lover. Så jeg er fullt kapabel til å se ironi.
Det er også jeg som referert og sitert fra loven der gudstjeneste er nevnt.

Det her med 17 mai er godt poeng. Man syns vanlig sunn fornuft og respekt bør rekke. Men denne loven virker ha mottsatt virken. Med tanke på isbilen, og med tanke på annen atferd.
Fikk klage når jeg boret 10 min på balkongen en søndag. Når det var covid passet de 30% med hytte på å pusse opp sin leilighet, når vi andre var fast i vår leilighet å ikke kunde fly lydene, ens for å dra til jobbet.
Så stor andel folk som ikke har sunn fornuft eller respekt for andre, så trengs vel slike lover. Om det ikke er slike lover som gjør at folk ikke lærer seg respekt. Men OM det trengs slike lover, så bør de jo hulen teppes igjen. Religiøs lov eller ikke.
Vis hele sitatet...
Loven sier at det gjelder utilbørlig larm. Hvem definerer utilbørlig? Selv hadde jeg ikke klaget på boring og hamring i maks en halvtime.

Ergo ville jeg heller ikke klaget over isbilens melodi som er maks noen få minutter.

Men hovedpoenget er jo, loven ble jo opprettet FOR kirken, så føler du ikke tok tak i essensen av kommentaren
Loven sier at det gjelder utilbørlig larm. Hvem definerer utilbørlig? Selv hadde jeg ikke klaget på boring og hamring i maks en halvtime.

Ergo ville jeg heller ikke klaget over isbilens melodi som er maks noen få minutter.

Men hovedpoenget er jo, loven ble jo opprettet FOR kirken, så føler du ikke tok tak i essensen av kommentaren
Vis hele sitatet...
Utilbørlig larm altså. Takk.
Veldig bra spørsmål "hvem definerer utilbørlig". Det lurer jeg på også.

Om isbilens melodi kjøres 50-100 ganger i 1,5-2 timer 1 gang i uka, så er det plutselig lit annerledes.

Ikke lit white noice ulyd som en motorsag, uten en kort melodi utviklet med eneste hensikt til å fjerne din oppmerksomhet fra det du driver med og oppmerksomme melodien istedenfor.

Vis hele sitatet...
Kan nok ikke være mye tydeligere med mitt forakt for religiøse lover i trådstarten uten å begå noe lovbrudd så ligger på deg om du misser å lese inn det.
Har du prøvd å klage til de da?

Det kan jo være at de ikke har fått noen klager i området ditt og bare kjører på. I denne artikkelen står det at de forsøker å tilpasse seg hvis noen klager: https://www.kom24.no/isbilen-isbjorn...513992?noLog=1
Ja, hva er greia med isbil på søndager? Vanligvis kjører den utenfor her i nabolaget på onsdager, men idag var den ute kl 10-11 på formiddagen.
Utilbørlig støy betyr vel når naboer blir forstyrret. Den loven er fin, for den gir oss en eneste dag i uka uten støy. Bare synd den ikke stopper støyende bilkjøring.

Vis hele sitatet...
Hvor er ironien? Jeg ser "hellig/kirke-parallellen", men... det er jo når man faktisk er aktivt kristen. Ellers er det jo jævlig mye mindre hellig, om ikke direkte dørgende uinteressant, og da ser jeg ikke at det er så ironisk lenger, heller.

Ellers skjønner jeg OP, "Norsk Dans #2" er et tradisjonsrikt og OK-ish (om forferdelig overbrukt) stykke musikk, men absolutt null musikk høres bra ut som en loop på X sekunder, gjennom høyttalere som får hva som helst til å høres ut som Grov Kattemishandling, Post-Speed-Punk Industrial Dubstepcore Remix.

... og dette er for "normale" folk, uten at jeg er en autoritet på den slags. Det finnes derimot også folk med konsentrasjonsvansker, støysensitivitet, angst- eller nerveproblematikk, eller for den saks skyld bare føkka lokalgeografi som gjør at man hører den hele jævla dagen.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Utilbørlig støy betyr vel når naboer blir forstyrret. Den loven er fin, for den gir oss en eneste dag i uka uten støy. Bare synd den ikke stopper støyende bilkjøring.
Vis hele sitatet...
Og hvem skal da avgjøre på andres vegne hva som er forstyrrende? Eksempel som er tatt frem. For min del syns ikke jeg 10 min med borring er utilbørlig men det er sikkert noen som syns det

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvor er ironien? Jeg ser "hellig/kirke-parallellen", men... det er jo når man faktisk er aktivt kristen. Ellers er det jo jævlig mye mindre hellig, om ikke direkte dørgende uinteressant, og da ser jeg ikke at det er så ironisk lenger, heller.

Ellers skjønner jeg OP, "Norsk Dans #2" er et tradisjonsrikt og OK-ish (om forferdelig overbrukt) stykke musikk, men absolutt null musikk høres bra ut som en loop på X sekunder, gjennom høyttalere som får hva som helst til å høres ut som Grov Kattemishandling, Post-Speed-Punk Industrial Dubstepcore Remix.

... og dette er for "normale" folk, uten at jeg er en autoritet på den slags. Det finnes derimot også folk med konsentrasjonsvansker, støysensitivitet, angst- eller nerveproblematikk, eller for den saks skyld bare føkka lokalgeografi som gjør at man hører den hele jævla dagen.
Vis hele sitatet...

Hele loven om helligdagsfred er jo for kirken alene. Og skal kanskje være enig i at å høre isbilen i 7 timer er grunnlag for folkemord
Fordi ingenting er hellig lenger og unger (folk som ikke vokser opp) spiser godteri hele uka

Jeg er ikke kristen, men det er ikke alt ved religion som er ondt
Jeg setter pris på helligdagsfred
Sist endret av Gloss; 10. juni 2024 kl. 00:02.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Har du prøvd å klage til de da?

Det kan jo være at de ikke har fått noen klager i området ditt og bare kjører på. I denne artikkelen står det at de forsøker å tilpasse seg hvis noen klager: https://www.kom24.no/isbilen-isbjorn...513992?noLog=1
Vis hele sitatet...
Nei, vil ha lit kjøtt på beina først. Fundert på gå å ta et snakk med isbilensjåføren flere ganger men tvunget meg å stoppe for jeg er så ukarakteristisk sint på den fan.

Sitat av Gloss Vis innlegg
Fordi ingenting er hellig lenger og unger (folk som ikke vokser opp) spiser godteri hele uka

Jeg er ikke kristen, men det er ikke alt ved religion som er ondt
Jeg setter pris på helligdagsfred
Vis hele sitatet...
De fleste jeg snakker med det om er pro det. Men ingen har egentlig noe argument. Er bare redsel for forandring de fleste ganger virker det som. "Så har det alltid vært" type tanke.

Skjønner det er godt å ha større rettighet å i hvert fall en gang i uka kunne si fra til en nabo som lager støy hver dag.

Men på hvilket måte setter du pris på at IKEA er stengt? At 99kvm butikken er åpen men 101kvm butikken er stengt?
På hvilken måte går det ens under begrepet "fred"?

Vis hele sitatet...
De brukte det som tortur i Guantanamo Bay. No joke.

Vis hele sitatet...
Er nok lit støysensitiv selv for å konsentrer meg. Spesiellt for slike ting. Men på en måte veldig godt å høre at man ikke er alene, med din link, også om jeg ikke ønsker noen annen torturen.
7 timer i strekk hadde nok sluttet med at jeg drepte folk etter et par måneder. Bra å høre at det "bare" er 1 gang i måneden for han i hvert fall.

Takk for link!
"Isbilene er ikke godkjenningspliktige. Kommunen har derfor aldri tillatt virksomheten, fikk han til svar."
Forklarer en hel del tenkte jeg.

Men virker faktisk som det er ulovlig i Oslo:
"I dag er det forbudt å påkalle oppmerksomhet for salgsvirksomhet ved bruk av lyd og lys i Oslo. Men en slik bestemmelse finnes ikke i politivedtektene i Bergen."

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2007-06-06-577
"§ 2-2.Sang og musikk, reklame m.m.
Den som på, i umiddelbar nærhet av eller ut over offentlig sted vil framføre sang eller musikk, stelle til oppvisning eller framvisning eller gjøre bruk av høyttaler, megafon eller lignende, må gi forhåndsmelding til politiet og/eller søke eventuell berørt kommunal myndighet, jf. kommunal veileder, hvis virksomheten i særlig grad kan forstyrre ro og orden.

Det er videre forbudt å påkalle oppmerksomhet for salgsvirksomhet ved bruk av lyd eller lys eller på annen måte som i særlig grad forstyrrer den alminnelige ro, orden eller ferdsel."
Så noen bør jeg kunne klage til innen kommunen.

Må bare finne ut hvem og vad.
Sist endret av TricksNoTreats; 10. juni 2024 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg setter og pris på helligdagsfred, uten at jeg er religiøs. Det er digg og av og til ha en dag hvor det meste roer seg veldig ned. En dag hvor jeg kan sette meg ute på terassen og slippe å høre på alle naboene som skal snekre samtidig (det er ikke akkurat veldig avslappende). Men selvr følgelig kan ikke alt stoppe opp fordi det er søndag - noen må jobbe i kritiske jobber. Og selv synes jeg det er en uting at flere og slere butikker skal ha søndagsåpent, da det for meg fjerner mer og mer meningen rundt denne dagen når den blir mer og mer en normal dag.

Isbilen som av og til kommer på søndagene putter jeg i kategorien betydelig mer plagsomt enn en nabo som klipper gresset.
Sist endret av etse; 10. juni 2024 kl. 00:39.
Føkk Isbilen, som man pleide å si en gang i tiden. Det er en våt drøm å kunne ligge klar med femtien en vakker dag.
Burde ikke være lov å kjøre rundt med aktiv støygenerasjon uansett dag i uken. I 2024 burde selv sirener vært byttet ut med noe som kun varsler de som aktiv skal flytte seg for nødetatene. Hvis vi klarer å bryte inn i digitale radiosendinger selv inne i tunneller så burde det være mulig å sove i eget hjem uten at en forbanna isbil skal forsøke å selge is skal vekke deg etter en nattevakt.
Folk er forskjellige. I mitt nabolag så klippes plen, høytrykk spyling, hamring og saging hver søndag.. jeg bryr meg ikke så mye om det. Men jeg blir irritert på isbilen fordi om.. Det er unødvendig høyt og direkte plagsomt. De burde ikke få lov til å bruke lyden på søndager. Enten så bør isbilen finne en annen løsning. De kan jo stå på faste steder til faste tider på søndager. Eller så kan de bare gi faen i å selge is i gatene på søndager.
Sist endret av tøffel; 10. juni 2024 kl. 10:36.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Jeg klarer ikke å være sur på isbilen, det er nostalgisk. Hvis dere irriterer dere voldsomt over isbilen, kanskje dere bør prøve å kjøpe is fra dem?

Jeg synes det er nostalgisk, og isbilen kjører jo ikke i gata her hver uke, det er kanskje 3-4 ganger i løpet av halvåret. SÅ irriterende kan det vel ikke være? Tenk heller på gleden barna får av is, hvis det faktisk er så irriterende.

Uansett spennende sak og tema
En isbil er nostalgisk dersom du vokste opp med den. Den andre (Diplom-IS gul?) vokste jeg ikke opp med så den er på ingen måter nostalgisk, og de har et helt sinnsykt støyvolum sammenlignet med den hvite nostalgiske isbilen (og den hvite tar hintet når ingen kommer og kjøper, den blir ikke stående i 5 sykt lange minutter på full blast).
Jeg har vel ikke akkurat irritert meg over "problemet". Men jeg har tenkt tanken på hvorfor isbilen kan kjøre rundt med full musikk på søndager, mens jeg ikke kan klippe plenen. Forøvrig, hadde jeg måtte velge mellom å høre på naboene klipper plen i fire timer eller å høre på isbilen kjøre frem og tilbake i gatene i en time, så velger jeg naboene hver søndag hele året.
Sist endret av FarmerJoe; 11. juni 2024 kl. 02:16.
Jeg synes isbilen skulle vert bytta ut med ølbilen. Den kunne kjørt på lørdager i stedet for søndager. Og så skulle den kjørt i nabolaget og spilt Iron Maiden og Dio, og da kommer folk ut i gatene for å kjøpe øl og brennevin.
Det irriterte meg også, men så slo det meg at sjåføren må høre på sangen hele dagen. Stakkars menneske.
Alle som har sittet i kø hos Telenor Storkunde siste årene (før de nylig kutta ventemusikken) har vel ufrivillig blitt fan av Selena Gomez, så jeg tipper isbilsjåførene har lignende miljøskade/hjerneskade og at de ikke lenger merker lyden en gang
De som kjører isbilen har et kart over steder de ikke skal spille av melodien sin. Det går an å ta kontakt med de og få de til å slutte med ringing på enkelte steder. Det hjelper bare litt hvis man bor sånn til at man hører den fra andre steder, men det er en start.

Saken har vært oppe i media ganske nylig, og der forklares det litt rundt lovligheten: https://www.nrk.no/rogaland/nrk-svar...ng_-1.16520709

Der kategoriseres lyden som "lydreklame", som ikke har noe generelt forbud i markedsføringsloven. Det er opp til kommunene å regulere dette selv. Oslo har faktisk et lokalt forbud mot lydreklame, men forsøk på å klage og anmelde de har ikke akkurat ført fram.

Lyden av isbilen er et ganske splittende tema, for mange har gode minner om den fra barndommen. Det er heller ikke alle som bor sånn til at de plages nevneverdig av den. Her hos oss er det flere ulike boligfelt spredt utover en stor bydel, og vi kan høre isbilen fra den entrer bydelen til den forlater den - altså i flere timer. Det mest plagsomme var at de kjørte helt inntil husveggene og skrudde anlegget på 11, så småbarnsforeldre kunne bare glemme å få inn en dupp på søndags formiddag. Etter klager sluttet de å spille musikk inne i boligfeltet, bare når de kjører inn, og det er *mer* enn nok for å annonsere deres ankomst.

Nå har ikke andre aktører utnyttet muligheten enda, tross alle årene isbilen har eksistert, men det hadde vært utrolig plagsomt om det var flere biler som drev med oppsøkende salg med lydreklame. Sånn rent prinsipielt altså. Om isbilen får selskap av en fiskebil som blæster "Se torsken!" på full guffe, og så høy musikk fra lastebilen til en lokalbutikk - fullstappet av frossenpizza, wok-blanding og grillmat, da blir det veldig fort for mye. Hvis man vil isbilen til livs, så tror jeg det holder å starte opp et par konkurrerende selskaper og finne en sang med passende "shittyflute"-utgave, og så er det kroken på døra for alt av lydreklame.
Sist endret av Dyret; 12. juni 2024 kl. 16:01.
Sitat av tøffel Vis innlegg
Folk er forskjellige. I mitt nabolag så klippes plen, høytrykk spyling, hamring og saging hver søndag.. jeg bryr meg ikke så mye om det. Men jeg blir irritert på isbilen fordi om.. Det er unødvendig høyt og direkte plagsomt. De burde ikke få lov til å bruke lyden på søndager. Enten så bør isbilen finne en annen løsning. De kan jo stå på faste steder til faste tider på søndager. Eller så kan de bare gi faen i å selge is i gatene på søndager.
Vis hele sitatet...
Enig. Har høyt til tak for naboer. Isbilen er en ekstern inntrenger som med utstudert presisjon forstyrrer folks ro for å få barn att grine til foreldrene går med på å kjøpe usunne sukkerbomber til de så de dør tidlig, bare for å slippe høre grinet.

Isbilen savner totalt eksistensberettigelse.

Som rævhullet Morten sier i linken robhol postet: "Han understreker at isbilen allerede varsler kundene gjennom SMS.
Men det er ikke nok. Om de skulle sluttet å markedsføre seg med lyd, ville de tapt salg."
Oh nei. Stakkars. Tapt salg. Tapt salg for noe som ikke trengs og bare gjør samfunnet dårligere.

Sitat av frilansloser Vis innlegg
Hvis dere irriterer dere voldsomt over isbilen, kanskje dere bør prøve å kjøpe is fra dem?
Vis hele sitatet...
Du gir hunden din godteri etter den bitt et barn og bæsjet på teppe også?

Sitat av supercali Vis innlegg
Det irriterte meg også, men så slo det meg at sjåføren må høre på sangen hele dagen. Stakkars menneske.
Vis hele sitatet...
Tror de kjempet seg gjennom noen måneder i økonomisk desperasjon og til slutt blitt helt føkked i hodet.
Syns synd om de og deres øde er tragisk men de har mista menneskeheten sin og roamer rundt og sprer terror med hjernen så skadet at de ikke skjønner det de gjør er feil, likt zombiene i The Walking Dead.

Sitat av Dyret Vis innlegg
De som kjører isbilen har et kart over steder de ikke skal spille av melodien sin. Det går an å ta kontakt med de og få de til å slutte med ringing på enkelte steder. Det hjelper bare litt hvis man bor sånn til at man hører den fra andre steder, men det er en start.

Saken har vært oppe i media ganske nylig, og der forklares det litt rundt lovligheten: https://www.nrk.no/rogaland/nrk-svar...ng_-1.16520709

Der kategoriseres lyden som "lydreklame", som ikke har noe generelt forbud i markedsføringsloven. Det er opp til kommunene å regulere dette selv. Oslo har faktisk et lokalt forbud mot lydreklame, men forsøk på å klage og anmelde de har ikke akkurat ført fram.

Lyden av isbilen er et ganske splittende tema, for mange har gode minner om den fra barndommen. Det er heller ikke alle som bor sånn til at de plages nevneverdig av den. Her hos oss er det flere ulike boligfelt spredt utover en stor bydel, og vi kan høre isbilen fra den entrer bydelen til den forlater den - altså i flere timer. Det mest plagsomme var at de kjørte helt inntil husveggene og skrudde anlegget på 11, så småbarnsforeldre kunne bare glemme å få inn en dupp på søndags formiddag. Etter klager sluttet de å spille musikk inne i boligfeltet, bare når de kjører inn, og det er *mer* enn nok for å annonsere deres ankomst.
Vis hele sitatet...
Takk! Veldig informativt innlegg.

Da skal jeg prøve snakke med det i første hånd. Klage i høyere instanser i andre hånd.
Og først i tredjehånd følge mine følelser og gå postal.

Blir litt pessimistisk da av at samme problem ble tatt opp 9 år siden på annet forum og torturbilen kjører fortsatt rundt...

Sitat av Dyret Vis innlegg
Nå har ikke andre aktører utnyttet muligheten enda, tross alle årene isbilen har eksistert, men det hadde vært utrolig plagsomt om det var flere biler som drev med oppsøkende salg med lydreklame. Sånn rent prinsipielt altså. Om isbilen får selskap av en fiskebil som blæster "Se torsken!" på full guffe, og så høy musikk fra lastebilen til en lokalbutikk - fullstappet av frossenpizza, wok-blanding og grillmat, da blir det veldig fort for mye. Hvis man vil isbilen til livs, så tror jeg det holder å starte opp et par konkurrerende selskaper og finne en sang med passende "shittyflute"-utgave, og så er det kroken på døra for alt av lydreklame.
Vis hele sitatet...
Var i noen fattig kaosby i asien for 15 år siden, der det kjørte rundt biler og mopeder og skrek ut sin reklame på megafoner.
Skjønte ikke hvordan folk gadd å leve der, og hvordan selgerne ikke ble drept 10 ganger om. Virker som det gått så langt at hele befolkningen blitt walking dead smittet.

Så at 15 år senere, i Norge, som har mer lover om ulyd enn noe annet land, mer sivilisert samfunn enn nesten alle land, og mer penger en de fleste land, oppleve samme sak er helt bisart.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av Elijah Price Vis innlegg
En isbil er nostalgisk dersom du vokste opp med den. Den andre (Diplom-IS gul?) vokste jeg ikke opp med så den er på ingen måter nostalgisk, og de har et helt sinnsykt støyvolum sammenlignet med den hvite nostalgiske isbilen (og den hvite tar hintet når ingen kommer og kjøper, den blir ikke stående i 5 sykt lange minutter på full blast).
Vis hele sitatet...
Ja har merket den her i gata jeg også ila de tre siste åra. Selv om akuratt den melodien ikke nostalgisk for meg, klarer jeg likevel å tolerere den. Gi det noen år så blir vi nok begge to litt mer vandt med den

Enig. Har høyt til tak for naboer. Isbilen er en ekstern inntrenger som med utstudert presisjon forstyrrer folks ro for å få barn att grine til foreldrene går med på å kjøpe usunne sukkerbomber til de så de dør tidlig, bare for å slippe høre grinet.

Isbilen savner totalt eksistensberettigelse.

Som rævhullet Morten sier i linken robhol postet: "Han understreker at isbilen allerede varsler kundene gjennom SMS.
Men det er ikke nok. Om de skulle sluttet å markedsføre seg med lyd, ville de tapt salg."
Oh nei. Stakkars. Tapt salg. Tapt salg for noe som ikke trengs og bare gjør samfunnet dårligere.

Du gir hunden din godteri etter den bitt et barn og bæsjet på teppe også?

Tror de kjempet seg gjennom noen måneder i økonomisk desperasjon og til slutt blitt helt føkked i hodet.
Syns synd om de og deres øde er tragisk men de har mista menneskeheten sin og roamer rundt og sprer terror med hjernen så skadet at de ikke skjønner det de gjør er feil, likt zombiene i The Walking Dead.

Takk! Veldig informativt innlegg.

Da skal jeg prøve snakke med det i første hånd. Klage i høyere instanser i andre hånd.
Og først i tredjehånd følge mine følelser og gå postal.

Blir litt pessimistisk da av at samme problem ble tatt opp 9 år siden på annet forum og torturbilen kjører fortsatt rundt...

Så at 15 år senere, i Norge, som har mer lover om ulyd enn noe annet land, mer sivilisert samfunn enn nesten alle land, og mer penger en de fleste land, oppleve samme sak er helt bisart.
Vis hele sitatet...
Kan være enig i at diplomis bilen har en mer innpåsliten og høyblastende tone.

Den klassiske (isbjørn?)-isbilsen har alltid en høylytt melodi som varer under 10sekund, etterfølgt av en lav og beroligende del som varer mye lenger.
Sist endret av frilansloser; 13. juni 2024 kl. 15:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.