Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1955
Hei.

Innledningsvis vil jeg si at jeg mottar alle innspill som gull, og er veldig takknemlig for alle som gidder å lese igjennom innlegget.

Da var jeg altså her igjen, med spørsmål om å slutte med Sobril, igjen. Jeg burde egentlig ha plenty med kunnskap om dette selv, men det er liksom forskjellig fra gang til gang, så jeg setter pris på innspill fra folk som har peiling.

For å komme til poenget: Jeg står fast på Sobril, og dosene varierer fra 60 mg daglig 4 dager i uken, og 3 dager i uken bruker jeg 105 mg daglig. Det kommer rett og slett an på hva jeg skal den dagen, men det overnevnte forbruket har vart i noen år nå.

Det som nå er situasjonen, er at jeg på den ene siden føler at de hjelper meg i den forstand at jeg slipper de "uødvendige" nervene og angsten, som ødelegger så mye for meg. Jeg klarer liksom å gi litt mer faen, og klarer å få gjort de tingene jeg skal. Og tro meg, jeg har godt av å "gi litt mer faen".

Men på den andre siden føler jeg meg DØNN fengslet av dem. Det de gir meg med den ene hånden, tar de med den andre. Jeg innser at jeg er utrolig flat, og føler meg aldri glad ( med mindre det er snakk om overfladisk, forbigående glede ). De tar liksom gnisten min, og jeg føler meg ikke som meg selv. Jeg føler meg som en deprimert, grå og oppblåst dude. Og jeg merker at folk jeg treffer når jeg har tatt en tilfredsstillende dose medisin, ikke opptrer ovenfor meg som jeg vet de ville ha gjort om jeg hadde vært uten medisiner. Selv om jeg aldri har truffet dem umedisinert. Det er litt vanskelig å forklare akkurat den. Tror dere at folk merker det veldig på meg? Jeg vet at Benzo har den magiske evnen til å få folk til å tro de er helt annerledes enn de egentlig er. Altså, at jeg oppfører meg rart, mens jeg kanskje tror jeg kommer med glimrende innspill osv. Men ja, jeg føler egentlig bare at jeg ikke har det noe bra i det hele tatt, og jeg innser hvor avhengig jeg er av dem, i hvert fall psykisk sett. Jeg sitter hele tiden og mimres over de gode, gamle dager, da jeg "var i live". Da jeg virkelig kjente på stemning osv. Jeg tror kanskje det er mange som kjenner seg igjen her, som har kjennskap til benzo?

Det som er enda kjipere, er at jeg må ta en skyhøy dose for å få et snev av den følelsen av å være "normal" og glad, som i gamle dager. Men det er en kurve, for på kvelden etter å ha konsumert mye Sobril i løpet av dagen, kan jeg ofte bli i dårlig humør. Eller veldig negativ i mindsettet. Jeg kan føle meg som en bitter og negativ tenker, som ikke er takknemlig for noe av det gode livet har å by på. Og sånn er ikke mitt genuine JEG i nærheten av å være, sånn egentlig. Og om morgenen når jeg våkner opp, er det første jeg gjør å hive i meg medisinen. Jeg har angst frem til den begynner å virke, og så får jeg en "kjemisk humor" som stort sett bare jeg selv synes er morsom. Kjemiske latterutbrudd, på en måte. På noen områder føler jeg at Sobril er en veldig "light" versjon av sånn man kan oppføre seg på alkohol. Jeg er en snill gutt, men jeg tenker på for eksempel å si teite ting som overhodet ikke er morsomt, eller å begynne å tyte hull i hodet på folk. Jeg har faktisk våknet opp noen ganger, og angret på ting jeg har sagt eller skrevet på sosiale medier, fordi de føles teit, selvom de ikke gjorde det da jeg skrev det. Akkurat som med alkohol, bare i en mildere variant. Noen som kjenner seg igjen?

Så alt i alt: Jeg har bestemt meg for å slutte med faenskapet, koste hva det koste vil. Problemet er at jeg må ta en brå nedtrapping ( lang historie ). Jeg lurte på om noen ville komme med noen innspill på denne litt sprø nedtrappingsplanen ( jeg har ikke noe valg ): Jeg hopper ned fra den ukentlige dosen ( 60 mg 4 dager i uken, og 105 mg 3 dager i uken ) til 22,5 mg daglig i en så lang periode som mulig, mens jeg bruker det siste jeg har til å trappe ned ytterligere derfra. Jeg gir meg ikke før jeg har kommet helt ned i 5 mg daglig, før jeg stopper helt. Og jeg skal prøve å ha en reserve-tablett i tilfelle jeg får et skikkelig illebefinnende.

Jeg kan nevne at jeg noen dager har eksperimentert med å bare ta 37,5 mg daglig ( altså 2,5 tabletter ), uten å ha blitt dårlig. Jeg får bare litt mer angst, og en "overveldende" følelse av livet generelt. Det har på en måte gått greit.

Men nå skal jeg hoppe helt ned til 1,5 tablett daglig, fra der jeg er nå. Det jeg i bunn og grunn lurer på, er hvor dårlig jeg evt kommer til å bli, og om det er noen fysisk fare ved å gjøre dette? Jeg regner med at det er tilstrekkelig dose til å holde de verste fysiske abstinensene vekke, som epileptiske anfall osv. Men hvis noen har noen innspill om hva jeg har i vente, setter jeg pris på tilbakemelding.

God helg så lenge.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ideelt sett skal du trappe ned over lang tid for å unngå protracted benzo withdrawal syndrome hvis du har brukt disse dosene over lang tid. I verste fall kan det vare i mange måneder, noen gang år. Nå er jo Sobril er ganske snilt benzo, men allikevel. Jeg vet at det ofte anbefales å bruke diazepam ved nedtrapping av benzodiasepiner med kort halveringstid da det har lengre halveringstid som gjør prosessen litt mer behagelig.

Kan anbefale å lese Ashton manual. Benzobuddies.org kan også være et greit sted å henvende seg hvis ting blir ille.

Ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte.
Tusen takk for feedback, Anonym bruker Ja, det kommer til å gå litt fort i svingene, og brått i forhold til det som anbefales, men jeg har ikke så mange muligheter. Jeg har "tangled myself up" i dette på egenhånd, så jeg får bare ta kampen som/hvis den kommer. Det positive er at jeg er motivert, og da blir man automatisk sterkere også. Vi får satse på at det går bra. Igjen takk.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei! Så tråden din, og er nysgjerrig på hvordan det gikk å gå av sobrilen? Jeg er i litt samme situasjon, skal forsøke å kutte helt ut etter å mer eller mindre ha gått på det snart halve livet. Hadde vært takknemlig om du kunne dele noen erfaringer!
Brukte også Sobril i de samme doseringene som Trådstarter.Tilfeldigvis gikk medisinen ut av markedet noen måneder,og jeg fikk noe motvillig gå over på Diazepam.Det var et lykketreff for meg.Har nå på fem år kommet meg ned til 12.5-15 mg av det daglig.Klarer nok ikke å kutte ut,men føler meg som en helt annen person i dag.Bare for å oppsummere,så måtte jeg ta 1 tab Sobril etterfulgt av en til etter et kvarter.Tok dette tre ganger daglig,og måtte av og til hive innpå en sjuende tablett a 15 mg på kvelden.Pga den korte halveringstiden var jeg helt vrak om morgenen og det tok lengre tid med Sobril enn Diazepam for å virke.Får du muligheten til å bytte tror jeg som nevnt over her at dette er veien å gå for å seponere.Det anbefales 1 mg pr måned og føler man at det blir vanskelig kan man utsette nedtrapping en måned til på samme dose.
Sist endret av Chip Charley; 3 uker siden kl. 23:00. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Chip Charley Vis innlegg
Brukte også Sobril i de samme doseringene som Trådstarter.Tilfeldigvis gikk medisinen ut av markedet noen måneder,og jeg fikk noe motvillig gå over på Diazepam.Det var et lykketreff for meg.Har nå på fem år kommet meg ned til 12.5-15 mg av det daglig.Klarer nok ikke å kutte ut,men føler meg som en helt annen person i dag.Bare for å oppsummere,så måtte jeg ta 1 tab Sobril etterfulgt av en til etter et kvarter.Tok dette tre ganger daglig,og måtte av og til hive innpå en sjuende tablett a 15 mg på kvelden.Pga den korte halveringstiden var jeg helt vrak om morgenen og det tok lengre tid med Sobril enn Diazepam for å virke.Får du muligheten til å bytte tror jeg som nevnt over her at dette er veien å gå for å seponere.Det anbefales 1 mg pr måned og føler man at det blir vanskelig kan man utsette nedtrapping en måned til på samme dose.
Vis hele sitatet...
Ja, det husker jeg faktisk, at jeg måtte gå over på Vival en periode da det var mangel på Sobril. Jeg har fått en boks med Stesolid i tilfelle kraftige panikkanfall under nedtrapping, men jeg føler generelt at Diazepam funker fort og går raskt ut (paradoksalt nok mtp at den har dobbelt så lang halveringstid), mens sobrilen funker roligere og lengre på en måte. Vanskelig å forklare.

Kan nevne at jeg gikk på sterkere benzo før jeg starta på Sobril, da gikk det i Rivotril. Tror jeg starta med benzo da jeg var rundt 16 år, nå er jeg 31 og har fått det fra legen omtrent siden jeg fikk hjelp til å gå av det jeg fikk tak i illegalt sånn i starten av 20-åra.

Jeg merker også når jeg tar mindre sobril at jeg ikke klarer å føle noe glede, føler meg stort sett flat, deppa eller har masse angst. Føler liksom at jeg trenger det for å "være meg selv", men det blir jo interessant å se hvem jeg er uten om forhåpentligvis ikke så lenge. Hvor lenge kan jeg regne med før jeg begynner å bli "meg selv" igjen tro? Jeg går rundt som en zombie og klarer omtrent ikke snakke med folk eller klistre på meg et smil uten at det omtrent gjør vondt i smilemusklene, haha. Er litt problematisk på jobb da jeg må være påkoblet der, men utrolig slitsomt å holde maska når jeg ikke får "nok" benzo inn.

Forresten, gratulerer så mye med å ha trappet ned til så lav dose!! Kjempebra jobba!!
Sist endret av Tamilder; 3 uker siden kl. 00:11. Grunn: Edit
Takker ! Gikk tjue år på den Sobrilen og kan nikke gjenkjennende til det du skriver.Syns også den var super med det samme etter ha brukt Vival et par år.Det med at den er roligere.Jeg er fortsatt noe dradd i ansiktet av benzo,men blir skremt av bilder av meg selv fra tiden med Sobril.Da så jeg helt loka ut.Selv har jeg ikke brukt noe sterkere benzo unntagen at jeg brukte Apodorm og Zolpidem samtidig i en seksårsperiode.Lykke til vedere Tamilder !
Sobril er det enkleste benzoet å gå av, tar en uke å komme seg til hektene og abstinensene er som en lett fyllesyke. Har stått på medisinen fast i 6 år og tar tidvis kald kalkun for å føle at jeg lever.