Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1091
Hei, jeg lurte på om norske veskebutikker lov til å selge alibabaexpress varer? Som eieren importerer til butikken sin og detta selges i butikken til kunder som tror dem kjøper ekte merke vesker?
Nei, selvfølgelig ikke.
Sitat av Cookiem0nstar Vis innlegg
Hei, jeg lurte på om norske veskebutikker lov til å selge alibabaexpress varer? Som eieren importerer til butikken sin og detta selges i butikken til kunder som tror dem kjøper ekte merke vesker?
Vis hele sitatet...
Vel dersom de selger piratvarer/kopier/replica så er det ikke lov.

Men det er vel få som er villig til å gjøre noe slikt idag?

I starten på 2000 tallet var det mange og store aksjoner mot falske varer. Flere norske kjeder ble tatt, men jeg kan ikke huske at noen av de ble dømt. Var noe om at de hadde kjøpt inn varepartiene via tredjepart og dermed handlet i god tro. Av ting jeg har hørt i etterkant var alt dette fake helt fra starten av, og kjedene var klar over at det var kopier. Men de hadde papirer og avtaler å vise til og gikk dermed fri. Siden prisene og dermed fortjenesten var så stor å bare kjørte de på. Og de gjorde de i flere år før det ble aksjonert.

Om butikken har valgt å forsøke å sikre seg gjennom å via tredjepart, enten et eget selskap i skatteparadis eller et selskap som assisterer de som ønsker å selge falske varer så tror jeg nok butikken vil slippe unna uten straff. Varelagret som er falskt vil naturligvis få omsetningsforbud men om innehaver kan sannsynliggjøre at de handlet i god tro går veil eieren fri vil jeg tro.
Sist endret av _abc_; 3 uker siden kl. 14:57.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av Cookiem0nstar Vis innlegg
Hei, jeg lurte på om norske veskebutikker lov til å selge alibabaexpress varer? Som eieren importerer til butikken sin og detta selges i butikken til kunder som tror dem kjøper ekte merke vesker?
Vis hele sitatet...
Snakker vi om kopier av seriøse merkevarer, eller snakker du om å selge produkter med ukjente/ikke eksisterende merkevare?

Sistnevnte er ihverfall lovlig.
Hvis det er en merkevare så er det ulovlig å selv importere dette, da sier det seg selv at det også er ulovlig å selge. Hvis du tenker deg om i mer en 3 sekunder så tror jeg ikke du hadde trengt å opprette en tråd for å forsikre deg om dette
Uvaksinert 👍
Sitat av Candiru Vis innlegg
Hvis det er en merkevare så er det ulovlig å selv importere dette, da sier det seg selv at det også er ulovlig å selge. Hvis du tenker deg om i mer en 3 sekunder så tror jeg ikke du hadde trengt å opprette en tråd for å forsikre deg om dette
Vis hele sitatet...
Når ble det ulovlig å importere til eget bruk?

https://www.ung.no/oss/wExLizNDPQDMxTyHrmXwE8
Sist endret av daffe; 3 uker siden kl. 00:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av daffe Vis innlegg
Når ble det ulovlig å importere til eget bruk?

https://www.ung.no/oss/wExLizNDPQDMxTyHrmXwE8
Vis hele sitatet...
Det er en slags mellomting for øyeblikket. Det er ikke forbudt for en privatperson å kjøpe en piratkopi til eget bruk, men ved import har Tolletaten lov å holde igjen piratkopier, og potensielt destruere de. Prøver du å importere noe til eget bruk risikerer du dermed å ikke få noe produkt i det hele tatt, selv om du ikke brøt noen lov.