Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1321
Var på konsert i oktober. På nachet 2timer etter fikk jeg den jævligste øresusen. Har alltid fått sånn piping som varer i maks 10sek før den fader ut men denne gangen var d en sånn bare 10x værre og denne gangen varte d seff ikke 10 sek. Den er der faenmed forsatt. Nesten 8 mnd senere.
Tenkte jo d var konserten som fucka meg, og ikke akkurat sjeldent d skjer og ble fortalt av familie/venner «ja d har skjedd meg etter konsert, varer 2-3 dager»
Men dagen etter når jeg våkna hadde jeg også fått en følelse av dott i øret i tilegg (høyre øre)
Lot d gå noen dager i håp på at d skulle gå over , men som dagene gikk så merke jeg at hørselen var ekstremt redusert også, merka d mens jeg satt i senga å så på YouTube.
Etter 10 dager var jeg blitt fuckings gal av den strømboden i hue så stakk til legen som sa ørebetennelse.
Nå har d seg sånn at hørselen er helt fin . Tok ikke lang tid å få den tilbake. Men øresusen som ja, har blitt bedre.. er der forsatt og følelsen av dott har i løpet av månedene blitt mer en slags kombinasjon av dott og knitring og popping.

Er så JÆVLA lei av d her . Savner å chille på rommet mitt helt stille �� ikke bare øresusen men den jævla dotten og knitringa i øret.

Noen som har opplevd lignende og blitt kvitt plagene ?
Sist endret av G.o.d1st; 3 uker siden kl. 05:32.
Tar du noen medisiner?
Jeg har hatt øresus i skiftende intensitet i et års tid. Og jeg har vært ganske så brutal med hørselen min med vanvittig mengder av ørepropper, headset og med den filosofien at det bare finnes en volum innstilling (max). I tillegg har det vært masse konserter og houseparties og fanden vet hva det ikke har vært. Så jeg har vel alltid mer eller mindre regnet med å få øresus, svekket hørsel og alt annet livet måtte kaste på en hørsels cowboy.
Også gikk jeg plutselig den helvetes pipinga i øret da. Og den ble værende lenge. Det er, for min del, varierende plagsomt. Alt fra at det går helt greit, til at jeg blir komplett gal av det. Og jeg tok det for gitt at jeg hadde fått meg en ny venn for livet.
Men, så måtte jeg plutselig skifte om på en medisin. Og vipps så var faenskapet borte.
Ettersom langtidspiping plutselig kommer på besøk en eller tre dager med ujevne mellomrom fremdeles, så er jeg ikke helt overbevist om at jeg ikke kommer til å plutselig ha det sånn permanent.
Men, jeg mener å huske at jeg googla ganske hardt på temaet. Og så vidt jeg kan huske så ble medisiner nevnt. Også var det enkelte ting man kunne forsøke for å bedre situasjonen.
Dette er en stund siden, men Google litt på det selv så kan det hende at du finner noe nyttig informasjon. For, min husk er på ingen måte idiotsikker
Trådstarter
4 0
Hadde jeg vært deg - gått fra konstant piping- til piping noen dager her å der så ville jeg sett på som positiv progress! Håper for din del den forsvinner ass .
Jeg er ikke på noe medisiner, bare røyking

Min er å veldig varierende, litt opp å ned på volumet.
Må si at før tenkte jeg aldri over tinnitus elns, var liksom noe som bare skjedde noen uheldige jævler, d skulle liksom aldri skje meg uansett. Litt som når du leser et innlegg om en 20 åring med kreft. «De der har uflaks» lissom.
Men jaja her er jeg . Suser somfaen. Ser tilbake å tenker FAEN. Dusja hver dag 10-15 min med høy musikk. Byen ikke hver helg men ganske ofte. Headsett å musikk hvergang jeg skulle ta buss eller labbe til en kompis.. musikk på ørene i 2 timer på trening 5-6 dager i uka. Men nå er jeg ikke sikker på om d var lyd som starta dette da . Legen sa jo jeg hadde betennelse så Hvafaen vet jeg! D som er sikkert er at jeg aldri skal på konsert igjen ffs
Sist endret av G.o.d1st; 3 uker siden kl. 07:21.
Klarer ikke helt å se for meg hvordan dette er relatert til en enkelt konsert i 2023. For flere titalls år siden kanskje ja. Med mindre du har prestert å putte hue oppi en høyttaler, rapellert ned fra taket i Spektrum og hengt foran en arenarigg. Du sier jo ikke noe om hva slags konsert men alle konsertene til f.eks Live Nation blir målt, grundig dokumentert med SPL-dekning front to back og holdt på grenseverdi i dag. (Ingen regel uten unntak, bare nevner det). Fordi dette gjøres blant annet nettopp på grunn av sånne klage-tilfeller.
Har du fulgt opp med lege og øre/nese/hals spesialist? Det du beskriver om popping er jo fortsatt relatert til øregangen som utligner trykk (ikke hørsel) og igjen veldig relatert til betennelse, om det er ørebetennelse, bihule.
Høres ut som tinnitus. Ganske lik beskrivelse av det jeg gikk gjennom en 5 års tiden siden.

Jeg er ikke oppdatert på forskningen og behandlingene men når jeg tok en titt på det i 2018 så virket de sånn om det var kognitiv atferdsterapi som var alternativet. Men det trengte jeg ikke noen andre for å hjelpe meg med. Altså, i 2018 var det ingenting som kunne gjøres som fysisk fikser det. Tilbudene som finnes i dag handler om å gjøre at hjernen din blir bedre til å filtrere ut støyet, eller til nød gjøre at du håndterer det bedre emosjonelt.

Det var dritt i et års tid siden det gikk over søvnkvalitet. Så ble det raskt bedre, men vanskelig å gi en god timeline fordi hemmeligheten er at du må fullstendig ignorere alt som har med tinnitus å gjøre. Ikke research det. Ikke engasjer med det. Ikke prøv å "hør etter" det for å se om det fortsatt er der. Fordi om du får en emosjonell respons til lyden så vil hjernen din fortsette å lete etter den lyden fordi den virker viktig. Er det null respons så blir det etterhvert litt som gatetrafikken utenfor vinduet ditt. Filtrert vekk og i bakgrunnen.

Jeg har det fortsatt men hører det kanskje bare et par ganger i måneden fordi jeg legger så lite i det. Helt irrelevant altså.

Gjort er gjort. Lær fra det. Det er bare irriterende fordi du syntes at det er irriterende. Men når du slutter å irritere deg over det så legger du nesten aldri merke til det. Bruk en vifte når du sover - det hjelper mye når det er verst. Bruk ørepropper på konserter og byen (spesielt i utlandet). En litt høylytt opplevelse kan forsterke det igjen i ukesvis.

Kort sagt. Ignorer det. Det kan ta litt tid, men det blir bedre. Det sugde det første året, men når det blir litt bedre så er det mye lettere å ignorere og vipps så er det borte.

Sliter du med å legge det fra deg og det blir ikke bedre snakk med en lege eller en klinikk som spesialiserer seg på tinnitus. Men jeg hadde nok gitt det i hvert fal et halvt år til.

Edit: Men ta en runde til med lege om du er usikker. Bedre å gjøre det snarere å få bekreftelse på at det er faktisk tinnitus som Dough sier. For min del så holdt det med ett rave i Danmark uten ørepropper så det kan absolutt være det som er årsaken. Men vedvarende tinnitus fra en ørebetennelse skjer det og.
Sist endret av Vekst; 3 uker siden kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hallo TS (og alle andre som har googlet seg til denne tråden med grei susing i ørene, og kanskje litt svette i pannen)

Det virker som dette påvirket livet ditt ganske mye TS (noe som er veldig forståelig!!)

Mitt helt klare råd er: Bestill en time hos fastlegen og be om en henvisning til øre nese hals spesialist.
Hos ØNH vil de kunne teste hørselen din og komme med faglig informasjon knyttet til det akkurat du opplever.

Når det er sagt så vet jeg at mange som leser dette ikke vil oppsøke hjelp fordi det krever tiltak, så jeg skal prøve å forklare hva jeg har lært selv. Jeg skriver det i håp om at de som ikke oppsøker hjelp kan finne noe trygghet og ro i informasjonen.

Obs, dette er ikke skrevet av en fagmann. Jeg anbefaler sterkt at du oppsøker en ØHN lege/spesialist som skrevet over.

Brannfakkelen først. Alle har en grad øresus/tinnitus. Ja, selv du som nå sitter og tenker «NEI DET HAR JEG IKKE!!». Alle har tinnitus signalet. Det er fysisk og ikke psykisk, selv om ens psyke har en stor innvirkning på ens tinnitus. Vi kommer tilbake til det senere.

Legger ved to grafer som jeg skamløst har stjålet fra Nordlandssykehuset.
Tinnitus signalet ved støy: https://i.imgur.com/rb3vMVS.jpg
Tinnitus signalet ved stillhet: https://i.imgur.com/gNFgjNr.jpeg
Som man ser har alle denne spiken, men de kan være ulik fra person til person. Noens spike kan være lav, og noen kan ha høy. Noen er til og med født med kronisk høy tinnitus.

Det som skiller hvorvidt man hører det eller ikke er hjernens evne til å filtrere det ut. De fleste i befolkningen vil helt fint filtrere ut signalet, men så har man de som av en eller annen årsak ikke kan det.

Den vanligste årsaken til at man hører tinnitus signalet er hørselskade. Ved hørselskade blir det slik jeg har forstått det mindre «støy» i øret ved at lydbildet man hører er mindre, noe som gjør at hjernen lettere oppfatter tinnitus signalet. Det blir rett og slett lettere for hjernen å fange opp signalet. Se for deg at du fjerner en del støyen i grafene linket over. Da er det mer plass til tinnitus signalet i det totale lydbildet.

Det er også fullt mulig å høre tinnitus uten å ha noen hørselskade. Det at man hører piping eller susing i ørene er ikke synonymt med at man har en hørselskade. Man kan få det av f.eks. ørebetennelse som TS beskriver at en lege sa var tilfellet. Dette er veldig individuelt, og det er en liten andel som kan oppleve større plager etter en slik betennelse. Det å ha en slik betennelse er et traume for kroppen avhengig av alvorlighetsgraden. Kroppen reagerer på dette, og en blir veldig opptatt av egen hørsel fordi man merker at det skjer ting i øret.

Slik jeg har forstått det så knytter det seg til at kroppen oppfatter tinnitus signalet som farlig og lytter på den. Vi er genetisk programmert til å fokusere på det som er farlig, og den nye faren for hjernen er lyden du hører i øret. Kroppen kan gå i en «fight/flight» modus når hjernen oppfatter fare, og med tinnitus er det fare rundt hvert hjørne om du lytter etter det.

Trikset blir å avvende hjernen med at denne lyden er farlig. Dette er provoserende lett å skrive, og for mange meget vanskelig å gjøre i praksis. Enkelte kan også utvikle angst av tinnitus som igjen forsterker «faren» kroppen oppfatter ved tinnitus signalet. En ordentlig ond sirkel. Det er også mulig å oppleve at man har angst først, som så trigger at man hører tinnitus. Her er det mange veier til Roma.

Hvordan man avvender hjernen er veldig individuelt, og det finnes et hav av teknikker. Anbefaler her å snakke med en spesialist om hva som funker best for en selv.
«Ikke tenk på lyden, hehe» er et helt håpløst tips som folk gir. Det kan føles umulig, og man kan bli rasende av mindre. Det er dog litt det man allikevel må gjøre...
Forsøk å gjøre noe du liker som kan ta vekk oppmerksomheten på lyden. Det å få det bedre psykisk og ha det bra vil ha en positiv effekt på ens tinnitus. Så er det ikke slik at progresjonen fra å høre mindre susing ikke er en rett linje. Det svinger. Du kan ha en tung periode og da vil det være naturlig at det suser mer, men det betyr ikke at du er tilbake ved start. Det at susingen kan være dynamisk er et godt tegn.

Det kan også være andre medisinske årsaker enn det jeg har skrevet som gjør at man hører tinnitus. Om man opplever tinnitus og at det går utover ens livskvalitet så oppsøk spesialist så de kan hjelpe deg videre.

Om du først har lest så langt så legger jeg også til en bønn om å TA VARE PÅ HØRSELEN DIN. Etter jeg satte meg inn i dette har jeg blitt helt sjokkert over hvor faen folk gir i hørselen sin. Hørselskade er irreversibel folkens. Permanent.

Er du steder hvor det er mye høy lyd som konsert, utested etc. over lengre tid, eller arbeider i et støyende miljø så må du ta det på alvor. Dette gjelder også de som driver med noe som kan gi høy spontanstøy som f.eks. skyting, sirener eller eksplosjoner.
Tro det eller ei, men det er faktisk ingen medalje til de som ikke har beskyttet hørselen sin når man sitter på gamlehjemmet.

Det å høre tinnitus er helvete. De som ikke har det skjønner det ofte ikke heller, noe som ikke gjør det lettere. Det er helvete.
Det er dog håp på at det kan bli bedre. Om man sitter i kjelleren grunnet tinnitus, søk hjelp via helsevesenet. Det er hjelp å få der ute.

Håper noen med fagkompetanse kan fylle ut i tråden. Opplyser igjen om at jeg ikke er medisinsk personell, kun hobby entusiast.

Mitt råd innledningsvis står.
TS, søk hjelp, få bukt med usikkerheten om du har hørselskade ved å faktisk teste den og søk informasjon fra en spesialist.

Lykke til videre! Jeg har troa på at det sakte men sikkert vil gå bedre med deg


Lenker (Har du googlet en del har du nok funnet disse før du fant denne tråden, heh):
https://www.oslo-universitetssykehus...esus-tinnitus/
https://www.helsenorge.no/sykdom/ore...hals/tinnitus/
https://nhi.no/sykdommer/orenesehals...innitus-oresus
https://sml.snl.no/tinnitus
Sist endret av Erlpil; 3 uker siden kl. 02:17.
Trådstarter
4 0
Hei! Setter pris på det lange innlegget! Har tatt sånn 4 forskjellige hørseltester og er ikke noe skade på hørselen heldigvis. Testa til og med i de høye frekvensene. Noe vanlige ØNH spesialister tydeligvis ikke gjør? De gjør bare opp 8k elns. Mista det jo helt første mnd med det her så jeg var jo hos legen sikkert sånn 5 ganger på en mnd og fikk meg inn hos privat ØNH etter 3 uker. For vente tiden var lang hos de andre, var ikke på ØNH på sykehuset før 6 mnd etter.Det jeg hører i ørene nå er mer en sånn susing av noe elektronikk vist d går an å beskrive det sånn. Det har gradvis gått ned og er til å leve med. Har perioder der det er veldig lavt, og perioder det det er litt høyt men det er aldri lenge.
Hører det aldri ute liksom.med mindre det blir helst stille rundt meg da, men for det meste er det bare når jeg ligger stille på rommet.Det som plager meg er kombinasjonen av dott og knitring øret. Som om den «ørebetennlse» følelsen aldri gikk vekk… ble syk for noen uker siden å da hadde jeg perioder hvor det ble mye værre og det knittra å poppa som bare det for hver eneste bevegelse i kjeven/munnen. Så mistenker det noe væske bak trommehinna ellernoe.
Har lest på internett at i noen tilfeller tar det veldig lang tid før alt er normalt igjen etter en betennelse. Så satser på at alt går seg til etterhvert. Om det i det hele tatt var en betennelse da…
Da jeg jobbet på RIT midt på 90-tallet snakket jeg med en lege som forsket på hørselsskader. En ting han sa som jeg bet meg merke i var at av de tilfellene der en enkelt hendelse ga varig hørselsskade, var den skadde i de aller fleste tilfellene ruset.
Folk som slokner med hodet halvveis inne i suben på en konsert, var et eksempel han ga.

Interesant det som Erlpil skriver. Min stefar fikk tinnitus diagnose for noen år siden. Og han fikk en dings som lagde hvit støy, som skulle hjelpe han å sove. Og det tror jeg det gjorde også.
Hørsewlsvern er absolutt å anbefale hvis du skal oppholde deg påp steder med høy lyd. Den dagen du har fått hørselsskader er det ofte for seint.

Min hørsel ble skadet på et diskotek i Magaluff pga for høy musikk.
Fikk tinnitus etter å ha stått rett foran høyttalerne på en svartmetallkonsert (med ørepropper!).
Mye susing, hvit støy og "crackling" i månedene etterpå. Og fortsatt en del hvit støy et år senere.

Nå, to år senere, er det så godt som borte. Så det er håp!
Men det er veldig viktig å unngå flere skader. Bruk alltid ørepropper på konsert. Ta alltid med ørepropper på fest.

Tenk på tinnitus som lyden av skadede eller døde hørselsceller. Skadede celler tåler mindre, så etter en hørselsskade er det enda viktigere å unngå støy. Cellene som er ansvarlige for disse frekvensene sender ikke noe signal lenger, og hjernen fyller inn tomrommet, litt som fantomsmerter. Hørselsstapet er sannsynligvis permanent, men hjernen lærer seg å ignorere signalet (eller mangelen på signal) fra de skadete cellene.
Sist endret av Ozma; 3 uker siden kl. 12:52.
Trådstarter
4 0
Flere folk som har fått hørselskade fra en natt på byen/konsert her…
Merka dere symptomene med engang etter eller gikk det noen timer før problemene oppsto?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har fått hørselsskader pga skyting uten hørselsvern. Det var jaggu ikke mange ganger som krevdes og det skjedde i helgene (dvs. flere dager-uker mellom hver gang). Jeg er høyrehendt og det er høyre øret som har en [b]mye[b] høyere tendens til å pipe. Natten det skjedde så var det som om ørene var "muffled" når jeg la meg, en forjævlig piping når jeg våknet. Tilstanden vedvarte i noen uker.

Nå er det over 2 år siden jeg skøyt sist og har ingen daglige plager. Jeg vet at høy lyd/frekvenser utløser piping i ørene, spesielt høyre side. Jeg har ingen bedre løsning enn å skru ned volumet eller skru av lyden. I arbeidssituasjoner så nekter jeg å gå inn i områder med støy hvis det ikke er hørselsvern tilgjengelig (har heldigvis ikke vært ett problem enda). For øvrig så gamer jeg 6+ timer hver dag og mine hørselsskader dukker opp 1-3 ganger i måneden.

Det man absolutt ikke må gjøre er å øke volumet, da vil du forverre tilstanden din. Det hyggelige med tinnitus/hørslesskader er at det har ingen behandling og kan bli noe så inn i helvete mye verre enn hva det er i dag. Skaden har skjedd og du må tilpasse hverdagen din i forhold til det. Å dra på konsert er en typisk aktivitet hvor du er tjent med å investere i noen formstøpte ørepropper (ett par tusenlapper). Men dette er et enkelt regnestykke: permanent hørselsskade for resten av livet vs noen tusen kroner. Første resultatet i Google var Bergen Audio hvor prisen varierer fra 2050-5000 kr. Det du ser etter er de laget for festivaler, men de kan lages for alt mulig (skyting, arbeid etc).

Jeg håper virkelig at dine symptomer er forbigående, men husk på at du har fortsatt pådratt deg en eller annen grad av hørselsskade.