Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2447
Har en gammel Yanmar 3HM35 som mangler litt på max gass. Ny ville den gå til 3600RPM, nå stopper den på 3200 med tegn til mørk eksos. Jeg vet, ikke verdens undergang men det lar seg kanskje fikse?

Jeg tenker det må være dysene som trenger en service, eller? Har hatt dieseldyr som har kommet forbi filteret. Er det noen vits i injektor-rens, eller er dat bare å skru løs dysene først som sist? Og hvem kan ta en service på slikt på sør/østlandet?

Ingen som kan gammel diesel?
Sist endret av Prof. Vrøvel; 3 uker siden kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Luftfilter ikke blokkert å? Men skader ikke med dysene svart røyk er jo ubrent diesel, skader ikke med injector rens men like lett å dra ut injectorne sånn sett enten renske de selv eller sende ut men vet ikke hvem som driver med det da lettere å ta det selv. Men enten diesel ikke nok eller for mye og eller for lite luft inn. Dog vet å gamle diesler kan miste litt rpm når de er eldre da pga lavere kompresjon. Er det åintle injectorer altså de med flat tupp så er de lette å rengjøre selv dog kan hende springfjæren er litt sliten og da må man helst ha utstyr til å måle, er det de med tupp og små hull så går det ann å rense med en tynn nål

Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Har en gammel Yanmar 3HM35 som mangler litt på max gass. Ny ville den gå til 3600RPM, nå stopper den på 3200 med tegn til mørk eksos. Jeg vet, ikke verdens undergang men det lar seg kanskje fikse?

Jeg tenker det må være dysene som trenger en service, eller? Har hatt dieseldyr som har kommet forbi filteret. Er det noen vits i injektor-rens, eller er dat bare å skru løs dysene først som sist? Og hvem kan ta en service på slikt på sør/østlandet?

Ingen som kan gammel diesel?
Vis hele sitatet...
Dog om dysene fungerer er det jo bare å dra ut alle og koble de tilbake utenfor motoren og se om det kommer jevn stråle fra dysene
Sist endret av mrracerhacker; 3 uker siden kl. 20:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, å kjøre de mot et ark elns for å se på strålen vil jeg nok gjøre. Problemet er at jeg liker å måle, og det er ikke så lett uten en skikkelig testbenk.
Kjøp inn en injektor tester for 100 usd og opp vil ikke simulere helt helt riktige forhold men men om trykket for å åpne dysene er riktig, for den del kan å bare være kokset inni av lavt turtall over tid
100daler er vel litt optimistisk? OK, jeg finner en til den prisen på ebay, men hvor bra de er aner jeg jo ikke.
Gasolin har et sett til to laken: https://gasolin.no/dyse-tester-og-re...or-bensin.html

Men det er litt mye penger for en engangs-jobb. Må i det minste se det opp mot prisen av en profesjonell justering.
Vevor har til 1000 dog blir jo litt til med toll, kan garantere de kan fint ta en del for rens og test. Men blir vel å spørre på motor verksted gjerne tyngre kjøretøy, båtverksted, fant en prisliste på norbcuonsult; mekanisk injektor Testpris: 290kr
Justering av trykk: 550kr + testpris
Skifte av spiss: 550kr + deler
Deler: (ca 500-800kr)
Hvor gammel er motoren? Hvor mange timer har den?

Hadde ikke sendt injektor på overhaling før jeg hadde

Sjekket at ikke det er slakk på wire
Byttet luftfilter
Byttet dieselfilteret
testet diesel trykk.
Målt kompresjon
Den fra Vevor er vel samme som jeg lenket til? Ser jo OK ut om den funker.

norbcuonsult? Får ingen treff på det navnet. Men med de prisene vil en slik tester være nedbetalt på 1. dyse.

Motoren er fra 1985, timeantall er ukjent. Men den har ikke hatt et hardt liv.
Luftfilter kan jeg selvfølgelig bytte, dieselfilter er nytt. Jeg har som sagt hatt dieseldyr som helt sikkert har nådd dysene (rustet hull i det gamle filteret).

Sjekke kompresjon har jeg ikke utstyr til.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 3 uker siden kl. 12:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja samme type som du lenket til, beklager skrivefeilen er Nobraconsult
Det hjalp litt
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Det hjalp litt
Vis hele sitatet...
Hva da?
Den var til mrracerhacker re:Nobraconsult.

Så langt tenker jeg som følger:
1. Sjekke wire og mekanikken der, luftfilter osv.
2. Ta ut dysene for en sjekk og rengjøring.
3. Om det ikke hjelper får jeg sjekket /justert trykket.

Om dette ikke hjelper så får det nok bare være, ser ikke for meg at jeg gjør noe med kompresjon e.l.
Hmmm. De dysene flytter seg ikke uten overtalelse nei. Å svive motoren uten drivstoff hjalp ikke, så jeg løsnet mutterene en kvart tørn og startet motoren et halvt sekund. Dette fungerte (mutterne satt fast) men de sitter fremdeles like fast. Dum som jeg var koblet jeg av drivstoffrørene før jeg var sikker på at dysen var fri...

Får vel lage en glidehammer, eller er det flere triks å prøve?

Gildehammer funket

Ser egentlig veldig fine ut, bortsett fra litt overflaterust utvendig. Det var en del karbon rundt dyseåpningen og noe svart guffe på selve nåla. Tror jeg starter med en god rengjøring, hvis det ikke hjelper hadde lokale båtverkstedet noe utstyr for testing av dyser.

Hvor stor risiko tar jeg med disse?
https://www.amazon.com/Injector-DN4S...dp/B0CJ2JTJZK/
Sist endret av Prof. Vrøvel; 2 uker siden kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
det neste blir jo å sjekke kompresjon, hvor mye "blow bye" har du, når motoren går på tomgang (evnt. litt gass) hvor mye puster den i olje påfyllingslokket?
Meh. Jeg har ikke utstyr til å måle slikt, og å fikse noe slikt er ikke aktuelt enda.

Vel, jeg har klart å sette 1. dyse på plass og motoren går fint. Strålen virket OK, og gav en ganske rund flekk på papir. Nå er nr. 2 ute for rens og litt rustfjerning.

Oppdaget en liten lekkasje rundt injektoren på siste sylinder. I følge manualen skal det være en o-ring mellom injektor og forkammer. De må vel være harde som kjeks nå? Er det noen spesiell specs på disse eller kan jeg bare finne en som passer? Er det noe i forkammeret som bør sjekkes eller er det best å la det være?
Sist endret av Prof. Vrøvel; 2 uker siden kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aer de selger spesielle o ringer for forkammeret men ingen aning på min båtmotor er det en kobber skive , sånn sett prøve å bare finne en , bet kan bli litt kokset i kammeret men hvis ingen problemer så ingen vits å sjekke
Det er visstnok begge deler her, med mindre jeg leser tegningen feil:
https://i.postimg.cc/xTc1Ng3b/2024-05-30-101457.png
Sist endret av Prof. Vrøvel; 2 uker siden kl. 10:22.
Skal være begge deler ja
NVM. Den ringen skal stå på utsiden som en simpel støvtetning.

Prøvde å pilke litt på kobberpakningen, men de sitter godt. Er redd for å ødelegge de om jeg prøver mer, så jeg bare tørker de ren. Det fungerte i det minste på de to første injektorene.

Jeg regner med at jeg tar de ut igjen til høsten for å justere trykket, skal prøve å få tak i nye til da.
hvis de ser greie ut er det bare å la de ligge, kan å ta de ut å gløde de varme så de blir myke igjen. av de dysetippene lite å tape, hatt kina tupper div dieseler og levd greit
Neste problem: Shims.

Mulig jeg gjør noe feil, men jeg sliter med å finne shims til disse injektorene. Dyser får jeg kastet etter meg, men shims mer mer sjelden enn hønsetenner. Jeg har et maskinverksted, men disse bør vel være herdet?
Har du forsøkt å kjøre uten eksos?
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
Neste problem: Shims.

Mulig jeg gjør noe feil, men jeg sliter med å finne shims til disse injektorene. Dyser får jeg kastet etter meg, men shims mer mer sjelden enn hønsetenner. Jeg har et maskinverksted, men disse bør vel være herdet?
Vis hele sitatet...
Får dyseshims fra kina eller ish europa bare søk på bosch eller dysenavn så finner man flere modeller, skal ikke trenge å være herdet men å litt usikker letteste å sjekke med en fil med de du har og føle om den biter, evt hvis du har shimsplate kappe til noen tynne biter
@ketoDaddy: Nei, hva skal det si meg? Eksosen går sammen med kjølevannet, ikke lett å gjøre noe med det.

@mrracerhacker: Fant originale shims til slutt. Helt umulig å finne noe uoriginalt som passer (ø=11,5x4,5 t=0,1-0,5).
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
@ketoDaddy: Nei, hva skal det si meg? Eksosen går sammen med kjølevannet, ikke lett å gjøre noe med det.

@mrracerhacker: Fant originale shims til slutt. Helt umulig å finne noe uoriginalt som passer (ø=11,5x4,5 t=0,1-0,5).
Vis hele sitatet...
Super får håpe det løser seg da! I samme prosjekt selv med en bukh dv20 motor , men må lage en del deler heldigvis tilgang til verksted selv
Bare litt mystisk hvordan alle selger dyser som om de var egg, mens "simple" ting som shims er en utfordring å finne. Men det er vel fordi det er lett å bytte dyser, mens å måle trykk krever litt mer utstyr.
Jupp, var lettere å finne ting i norge før, nå er det bare "simple" ting man finner til salgs, sjelden litt mere spesialiserte reservedeler, de sidene å har ofte forferdelig søkemotor. synes ikke så mystisk sånn sett bare irriterende for de som liker å fikse ting selv. kan jo lage ie en ghetto trykk måler med ett manometer og koble det til høytrukkpumpen til motoren. Men går vel under bruk og kast kulturen vil jeg anta.
Suksess-kriteriet for amatørmekking er som kjent at det ikke har blitt verre.
Vel, jeg strøyk på den

Motoren går bra i det øvre området, får kanskje 100rpm mer ut av den med full gass. Men den ryker mer i det nedre området, spesielt når den er kald. Den sliter også med å gå riktig på tomgang kald. Jeg mistenker at jeg ikke har dratt til en av injektorkroppene skikkelig, en liten lekkasje vil vel kunne gi slike problemer?
Vil si det kan tyde på liten lekkasje ja, for den del hva er fargen på eksos?
Normal grå.
Sitat av Prof. Vrøvel Vis innlegg
@ketoDaddy: Nei, hva skal det si meg? Eksosen går sammen med kjølevannet, ikke lett å gjøre noe med det.
Vis hele sitatet...
I midten av proppellen? Har du sett om eksos / kjølevanns-kanalen er tett? Den grodde igjen for meg et år.
Sist endret av ketoDaddy; 2 uker siden kl. 13:12.