Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1143
Jeg lurer på hva eller hvilken instans som jeg kan kontakte for å få han evt. Tvangsinnlagt på en rus institusjon

Han har havnet på sykehuset grunnet rus 3 ganger i løpet av i år, så jeg kjenner en del på det at han kan dø nårsomhelst hvis det ikke blir tatt grep
Skal ganske mye til for å bli tvangsinnlagt.

Bruk kontakt som jobber hos politiet eller legevakten så er det enklere.

Må ofte innom legevakten minst 2 ganger og papirarbeidet må lages klart på grunnlaget.

Siden du er en kammerat så tror jeg ikke du kan sette deg opp som tutor uten at han ber om det spesifikt og letteste er da å planlegge og gjennomføre gjennom hans familie. Det er ikke så enkelt å være tutor, særlig hvis man er veldig opptatt, er meningen at man skal ta imot personen ut igjen så hvis forhold er dårlige er det ikke det enkleste man gjør. Har både hatt tutor og vært tutor så bare til å spørre i vei om du lurer på noe.
Hvor gammel er han?
Du kan sende inn en bekymringsmelding. Nøyaktig hvordan det gjøres kan variere fra kommune til kommune.
Se denne linken for et eksempel
https://www.bergen.kommune.no/innbyg...ykisk-sykdom#2
Tvangstiltak er ikke så enkelt å få til. Det er ganske så strengt i lovverket på akkurat det.
Dessverre så er det ikke noen lover som nekter et menneske å være selvdestruktiv så det synger etter.

Du får snakke med kompisen din og fortelle han din bekymring hvis det er mulig å snakke med han.
Hvis ikke så er bekymringsmelding noe du kan levere for å gjøre det lille du kan for å påvirke situasjonen. Også er ting avhengig av alder selvfølgelig.

Det viktigste av alt er rett og slett at du husker å ta vare på deg selv oppi det hele.

Håper kompisen din kommer på en bedre sti og at det løser seg for dere begge to
Prøv frivilig tvang først når jeg tenker meg om.

Sett premissenene at det ikke er noe valg men så er det å ha en plass klar også, det meste tar tid i dette landet og som regel må man forsøke en del ganger før man får det til.
Det er vel svært få mennesker som reagerer særlig positivt på tvang, du høres ut som en god kompis da som oppriktig er bekymret,
men det er nok ikke mye du kan gjøre annet enn å sette grenser for deg selv, den stygge sannhet er at om folk vil ruse seg så gjør de det.
Vedkommende må ha ett ønske selv om hjelp å bedring å da nytter tvang særdeles lite, heller motsatt.
Men Kudos til deg som god kompis.
Du kan jo prøve å snakke med personen om dette, si rett ut hva du føler å hvorfor.
Sist endret av Eyeamare; 3 uker siden kl. 18:20.