Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2562
Hei freakforum, Har klart å hope opp mye gjeld igjennom lang tid.

Har fastjobb. Inntekt på 30K i mnd etter skatt. vil øke siden jeg er lærling

har bil som vil bli solgt visst jeg får solgt den.

er refinansiering lurt? har kredditt gjeld på 50K

klarer ikke å betale alle regningene mine i mnd. får masse inkassevarslinger. Noen anbefalinger?
Se en episode av luksusfellen og følg rådene der. Kontakt kreditorer osv.
50k er ikke mye penger som du vil løse lett å betale, ha litt disiplin. nå vet jeg ikke om dine utgifter på de 30 du får inn etter skatt. Siden du er lærling har du sikkert mye overtid du kan jobbe, ta mest mulig der og sett opp en plan mot kreditor så er dette kjapt ute av verden
ta kontakt med Nav, og spør om rådgivning...forklar din sak, du oppdager fort om du har en bra eller dårlig rådgiver
Trådstarter
6 5
Skal ringe nav på mandagen. Veit det ikke er "mye" gjeld men er starten på noe som kan bli stygt visst det ikke gjøres noe med. Leier leilighet med damen. Så har jo litt utgifter. Tenkte å jobbe mye overtid når det er behov for dette. Ikke for å sutre med føles ut som jeg bærer rundt på 100kg om dagen med gjelden over meg.
Ja, men da må du få fjerna de 100 kg. Om du skal til Nav, ta med absolutt alt som er relevant. Inntekt, faste utgifter, ubetalte regninger, inkassokrav, tvangstrekk og hva enn. Skaff en oversikt over hver rubbel og bit FØR du drar på et møte. Lite vits om du drar dit og så mangler du en bit regnestykket. De betaler ikke gjelden din, men de kan bistå i å finne et lys i tunnelen.

Bare legg frem alt sammen. 50 000 er ordna opp på et halvår. Jobb overtid. Lån av foreldre (om du er ærlig og inngår en realistisk nedbetalingsplan, her slipper du ev. renter). Selg noe. Kan samboer betale litt ekstra i noen måneder?

Kom igjen. Få bort de 50 000 før du tar opp 100 000 mer i forbruksgjeld for å betale ned de 50 000 og fortsetter samme livsstio.
Sist endret av Asket; 3 uker siden kl. 23:15.
Trådstarter
6 5
Skal sette meg ned å se over alle regningene. Tar med alt til nav. Håper på økonomisk rådgiver som er flink å faktisk kommer med gode råd å ikke bare piss.
Sitat av sablaa Vis innlegg
Skal sette meg ned å se over alle regningene. Tar med alt til nav. Håper på økonomisk rådgiver som er flink å faktisk kommer med gode råd å ikke bare piss.
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til å forvente noe mer enn bare piss.
De kan ikke gjøre noe du ikke kan gjøre selv om du er middels oppegående. Gjeldsrådgiver er jo først og fremst for de som er helt handlingslammet, de som vi før sa hadde vinduskonvoluttskrekk og ute av stand til å ta ansvar selv. Som over her, se en eller flere episode av luxusfellen så ser du hva det går i.
Har du høye boutgifter? 50k i kredittgjeld burde være ganske håndterbart med 30k utbetalt.
Siden du er lærling så er du sannsynligvis ganske så ung.
Da vil det ikke være unaturlig å tenke at det går en del penger på ting som ikke er så voldsomt nødvendige. Hvis dere har høye leiepriser, så er det kjedelig, men allikevel kanskje nødvendig. Hvis ikke så går det an å snakke med dama om å flytte på seg til en billigere bolig. I hovedsak er det mest aktuelt dersom dere, som mange unge, på død og liv skal bo veldig sentralt ett eller annet sted. Bor man i Oslo for eksempel kan det være mye sparing på å vurdere en 15-30minutters tur med buss, t bane eller tog.
Fester du mye, drikker mye brus, spiser mye godteri, kjøper mye klær og alt slikt så er det et enormt stort potensiale for å kutte utgifter der. Dropp alt av takeaway, byturer, brus, godteri og nye klær i noen måneder og sett av alt du ville brukt på dette.
Har du noen greier du ikke har behov for, legg det ut på salg på finn.

Også er det absolutt store muligheter for å ringe de du skylder penger for å forhandle om vilkårene dine. Som det er nevnt, se på noen episoder av Luksusfellen og se hvilke grep de gjør og hvordan de går frem i samtaler om å forhandle vilkår. Søk også etter sparetips og slike ting på youtube, Instagram, Facebook, til tok, Snapchat og/eller hva enn du måtte bruke av usosiale medier.

Også er 50løk en ganske så overkommelig sum å få betalt ned i løpet av ikke så lang tid. Har du noen feriepenger osv, spør om muligheten for å få forskudd på de og ring dine kreditorer. Da har du en gyllen mulighet til å for eksempel ringe en kreditor som du skylder la oss si 15000...og en del av de 15000 er påbeløpte renter. Også kan du si noe som "hei, jeg ser at jeg skylder dere 15000 kr. Jeg har vært ganske så kaotisk med regninger og mine penger. Nå jobber jeg med å få gjort opp for situasjonen min. Også har jeg 10000kr som jeg vil bruke på å få bort en av mine kreditorer. Og jeg lurer på hva muligheten er for at det er dere?". Eller noe sånt. Å gi de et tilbud om umiddelbare penger er ofte effektivt.

Stå på også løser det seg nok fortere enn du ser for deg når du får oversikt og legger fokus og energi på løsninger
Dette klarer du å fikse, kontakt NAV spør om gjeldsrådgiver og de kan enten ringe kreditor for deg og sette opp plan med deg og kreditor eller så kan du ringe selv og få tips av rådgiveren. Har vært i samme selv med rundt 80k i gjeld og fikk hjelp av en sånn gjeldsrådgiver.
Koteletter kjøpt med egne penger smaker bedre enn indrefilet kjøpt med kredittkort.
Trådstarter
6 5
Takk for alle tips, ble motivert ved å snakke ut om det, har egentlig ikke snakket til noen angående dette annet en damen. høres patetisk ut men tok meg lang tid til å lage denne tråden. men det hjalp faktisk. har klippet kredittkortene mine nå. lagt ut bil for salg så blir buss til jobb fremover.
Sitat av sablaa Vis innlegg
Takk for alle tips, ble motivert ved å snakke ut om det, har egentlig ikke snakket til noen angående dette annet en damen. høres patetisk ut men tok meg lang tid til å lage denne tråden. men det hjalp faktisk. har klippet kredittkortene mine nå. lagt ut bil for salg så blir buss til jobb fremover.
Vis hele sitatet...
Dette går seg til. Klart det er surt å måtte betale ned usikret og dyr gjeld, men du tar tak i problemet lenge før det har vokst til å bli en ordentlig plage. Kjenner til de som har samlet opp godt over millionen i kredittkortgjeld, og som først velger å ta tak i det når samboer eller andre oppdager det. Så lenge du tar lærdom av dette, og unngår å bruke penger utover de du faktisk har i fremtiden, vil alt ordne seg.

Noen her har nevnt at billigere matvarer også kan være godt. Jeg støtter den. Det er et hav av muligheter med tanke på å kjøpe inn varer i større kvantum, samt å finne oppskrifter på nett eller ved å spørre f.eks. ChatGPT. Det er også mye moro man kan ha uten å måtte bruke penger på det også.
Kommer ikke til å hjelpe deg en dritt å sette opp nedbetalingsplan og bli ferdig med denne gjelden.

Sett deg ned og reflekter over hvordan du havnet i denne situasjonen og bruk dette som en wake-up call. Hvis du ikke gjør dette, så havner du i samme dritten senere pga dumme valg.
Hva bruker du pengene dine på?

Med 30k utbetalt burde det ikke være noe problem å frigjøre noe penger til regninger noen steder.

Snakk med de du har gjeld til og eventuelle inkasso selskaper, få på plass betalingsavtaler. Det er første steget uansett.
Sitter med 10x i gjeld, på nippet til og gi opp alt - men noe som holder meg igjen, 50 løk greier du.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Sitat av sablaa Vis innlegg
Hei freakforum, Har klart å hope opp mye gjeld igjennom lang tid.

Har fastjobb. Inntekt på 30K i mnd etter skatt. vil øke siden jeg er lærling

har bil som vil bli solgt visst jeg får solgt den.

er refinansiering lurt? har kredditt gjeld på 50K

klarer ikke å betale alle regningene mine i mnd. får masse inkassevarslinger. Noen anbefalinger?
Vis hele sitatet...
Refinansiering av kredittkortgjeld er definitivt lurt.

Har du boliglån? Øk det. Veldig mange folk gjør det for å f.eks finansiere billån. Du kan også be om å utsette neste boliglåns betaling (rentene må du enda betale). Da kan du prioritere å nedbetale kredittkortgjelden først, slik at du får kuttet ned gjelden med høyest rente først.
Sist endret av frilansloser; 2 uker siden kl. 17:18.
Trådstarter
6 5
Takk til alle som har svart har nedbetalt 5k allerede. Er faktisk på granca nå i 2 uker. Denne ferien ble sponset av dama for 5 mnd siden. Noen lengere opp spurte hvordan jeg havnet i denne situasjonen. Var mye festing å skulle være storkar. Brukte opp lønna så ble det kredittkort på slutten av mndene. Er veldig bil interessert så hadde en veldig dyr bil for 1 år siden. Lånet på den er borte. Har snakket med kredittorene mine å vi har en plan på det. Blir brød å vann i noen mnder men dette burde jeg klare! Skal oppdatere