Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 697
Har muligheten til å investere noe penger i fond, tenker typ 30k. Men jeg har null peiling på hvilket fond som er trygt/Har lite risiko med tanke på tap. Er ikke så veldig gira på å investere så mye penger for å tape alt sammen. Finnes det noe gode fond som kan gi litt avkastning på sikt, men som også er relativt trygge? Tenker å la pengene stå der i en god del år fremover.
DNB Teknologi er vel et favorittfond blant folket, meg inkludert. Sitter selv med 70% avkastning der etter ca. 2 år sparing.
Jeg ville gått for et bilig indexfond. Har selv alt i KLP AksjeGlobal Indeks P. Forvaltningsprisen du betaler, vil ha en del å si på avkastning over tid. Det har vel vist seg at aktivt forvaltede fond (som er mye dyrere), ikke slår indexfond over tid. Betaler selv 0,2% for KLP fondet i SBanken (DNB), mens DNB Teknologi tar Nordnet 1,14% for.

https://www.nordnet.no/market/funds/...-global-indeks
Sist endret av cazber; 3 uker siden kl. 11:37.
Ville gått for DNB tek som blir nevnt over. Har du lang nok tidshorisont taper du sjeldent på fond. Det du taper på med 100% sikkerhet, er å la penger stå i banken over tid.
Jeg ville, som sagt gått for indexfond, da aktivt forvaltede fond har større kostnader, og over tid ikke slår indexfond.
Sier ikke DNB Teknologi er et dårlig fond, men jeg (som tenknologimann) ser risiko for at AI bølgen plutselig ikke er så hott lenger, og flere av de store teknologiselskapene vil miste en del av verdien sin. Siden DNB teknologi er inne i alle de største selskapene her, så anser jeg det som større risiko enn et globalt indexfond.

https://www.smartepenger.no/sparing/...tivt-aksjefond
Gå for et billig globalt index fond.

DNB global
KLP Aksje Global
Nordnett Global


Prøvd å gå under 0.20% i total pris.


Enig med cazber over her. DNB Teknologi eller andre rene teknologifond har hvert veldig hot siste tiden er det ikke sikkert det er det om noen år. Med fond bør man se ting i et veldig langsiktig perspektiv helst 10-15 + minimum 5år