Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 695
Hei. Skal innom Ruspoliklinikk ifb tidvis høyt alkoholkonsum.

Misbruket har ofte hatt en sammenheng med tunge depressive og angstfulle perioder av livet.

Har nå hatt det greit i 3-4 måneder med null alkohol. Har drukket en del i det siste (fint vær, date night osv). Føler jeg har veldig kontroll for tiden med tanke på drikkingen og kan fint ha edrue dager, uker eller måneder hvis jeg vil. Føler ingen fysisk eller psykisk avhengighet til alkohol as we speak. Men er veldig forsiktig med å være bevisst over at det ikke skal eller kan skli ut igjen.

Jeg skal inn til en såkalt kartleggingssamtale i første omgang og det jeg lurer på er om de kommer til å teste meg for alkohol (peth)? Har noen noen erfaringer ang dette fra ruspoliklinikk?
Peth-prøver er vel i utgangspunktet frivillig i en slik sammenheng, dog kan det være det blir mer masete om du står på div medisiner som helsevesenet tenker ikke bør kombineres med alkoholmisbruk. F.eks adhd medisiner eller beroligende. Hvis du har førerkort kan du også bli pålagt slike prøver for å beholde nevnte førerkort.
Utover sånne ting, så er det helt opp til deg om du vil ta peth-prøver. Noen synes det er en ekstra motivasjon til å holde seg edru når slike prøver tas også.
Trådstarter
3 0
Bruker Quetapine og har førerkort. Det er førerkortet jeg er bekymret for. Vurderer å utsette timen slik at peth kan synke (halveres).
Tror ikke du får så veldig høy peth-score om det er slik du fremlegger. Hvis du ikke har drukket alkohol siste 3-4mnd, og kun hatt noen svingomer nå den siste tiden, så vil sannsynlig ikke peth-tallene som måler konsum siste 4-6mnd være over terskelnivået (0,30). Jeg tok for nysgjerrighets skyld en sånn test på årlig helsesjekk og fikk en score på 0,77, noe som er veldig høyt, men hadde da også drukket 1-2 flasker vin nesten daglig siste halvår. Legen nevnte nada om førerkort, eller Sobril og Quetiapine som jeg da gikk på.

F.Ø. Godt å høre du drikker i sammenheng med feiring og datingliv, og ikke bare i tunge stunder
Sist endret av fransjeger; 2 uker siden kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fransjeger Vis innlegg
Tror ikke du får så veldig høy peth-score om det er slik du fremlegger. Hvis du ikke har drukket alkohol siste 3-4mnd, og kun hatt noen svingomer nå den siste tiden, så vil sannsynlig ikke peth-tallene som måler konsum siste 4-6mnd være over terskelnivået (0,30). Jeg tok for nysgjerrighets skyld en sånn test på årlig helsesjekk og fikk en score på 0,77, noe som er veldig høyt, men hadde da også drukket 1-2 flasker vin nesten daglig siste halvår. Legen nevnte nada om førerkort, eller Sobril og Quetiapine som jeg da gikk på.

F.Ø. Godt å høre du drikker i sammenheng med feiring og datingliv, og ikke bare i tunge stunder
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjektet var peth cutoff 0.03 og ikke 0.30. din score på 0.77 er klart forhøyet, selv er det høyeste jeg har målt på 3.09 noe som ifølge legen min var helt sinnsykt.
Trådstarter
3 0
0,03 og under er avholds(eller nesten). Du kan ha opp til 0,3 og det er innafor. Men øvre del av skalaen kan ikke utelukke misbruk/overforbruk (feks 0,27). Er du over 0,3 er da ting kan begynne å bli vanskelig.

Sitat av fransjeger Vis innlegg
Tror ikke du får så veldig høy peth-score om det er slik du fremlegger. Hvis du ikke har drukket alkohol siste 3-4mnd, og kun hatt noen svingomer nå den siste tiden, så vil sannsynlig ikke peth-tallene som måler konsum siste 4-6mnd være over terskelnivået (0,30). Jeg tok for nysgjerrighets skyld en sånn test på årlig helsesjekk og fikk en score på 0,77, noe som er veldig høyt, men hadde da også drukket 1-2 flasker vin nesten daglig siste halvår. Legen nevnte nada om førerkort, eller Sobril og Quetiapine som jeg da gikk på.

F.Ø. Godt å høre du drikker i sammenheng med feiring og datingliv, og ikke bare i tunge stunder
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Hadde 0,87 på det værste og da hadde jeg utsatt legetime for halvering (én uke). Så lå nok på 1,6-1,8. Var mye sprit da. Hater sprit som fanden men drakk det på styrte rett ifra flaska på det værste. Halvliter på styrten uten chaser. Så jævlig hadde jeg det. Har ødelagt så mye for meg og har klart å holde meg unne det ihvertfall.

Sitat av Candiru Vis innlegg
Sist jeg sjektet var peth cutoff 0.03 og ikke 0.30. din score på 0.77 er klart forhøyet, selv er det høyeste jeg har målt på 3.09 noe som ifølge legen min var helt sinnsykt.
Vis hele sitatet...
Over 3 er sykt ja. Håper det går bedre!
Sist endret av Soso10; 2 uker siden kl. 22:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.