Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1317
Kompis av meg har fått seg en såkalt tynn klient.
Så vi prøvde å finne ut va dette va... men vi blei ikke noe klokere ut av den grunn.(søkte på google osv)
Det vi tror det er, er en begrenset maskin... som kan kjøre simpel windows versjon, linux, eller noe annet snaxz.

Den greia han har fått fatt i er denne.

Noen som har en grei forklaring va dette er, og va vi kan bruke den til?
Det er jo tilkobling for mus, tastatur, skjerm og lyd/mic.
Tynne klienter brukes til å koble til terminal serverer (eks windows 2000 terminal server, metaframe, the linux terminal server project)
unstable's Avatar
Trådstarter
Så kan jeg koble den til min Gentoo burk da?
Ja det bør gå bra. Google linux terminal server..
aetat bruker slike burker.
De fleste større bedrifter som ikke har bruk for mye annet enn skriveprogrammer og et og annet selvlaget verktøy bruker slike burker. Norske tannlegekontor har disse som arbeidsmaskiner.
grunnkurselevene (allmenne) som begynner på skolen min får sånne på skolen..
er det harddisk på de, eller er må man bruke server?
unstable's Avatar
Trådstarter
Etter det jeg kunne forstå, så er det ikke mere enn 32 mb minne på denne, og er like "rask" som en p2 400 mHz.
Fant ikke ut om det er noe disk på denne....
Så det vil si jeg kan bruke denne som en slags maskin, bare den er kobla til servern min?
Eller har jeg missforstått hele opplegge her?
Hele poenget er att den er svak, billig, tar 5 minutter og sette opp, og er letter og styre. Siden OS, office app. ol kjøres på serveren trenger ikke klienten mer kraft en å ta i mot og sende nettverks trafikken. Derfor vel de antaglig vis ha bedre oppetid enn en vanlig MS arbeidstasjon, pga det vil funke helt til serveren krasher. Å ha en slik maskin hjemme ser jeg ikke store fordelen med uten om du får erfaring med å sette opp en terminal server

hint, for å få MS Office til å funke MS terminal server trenger du office resurce kit..
Bruker slike på jobb, får oppsettet fra en ftp, så her er det bare plugg'n'play..

Får også slike bokser med enkle nettlesere og skriveprogram...
unstable's Avatar
Trådstarter
Nå har det seg sånn at vi har fått denne Tynn Klienten, så når vi førsta har den, så kan vi jo ikke legge den i skuffa å la den støve ned.
Den koster vist nok over 3k....

Kan jeg bruke den til nettbrowsing, irc og kanskje musikk?
Og er det mulig å sette den opp mot den Gentoo servern min?

Jeg er helt grønn på dette område, hadde ikke hørt om Tynn Klient før idag. Og Linux er jeg mer eller mindre grønn på der å.
Har du Win2k server? Sett den opp med terminalserver tjenester i såfall...