Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 13257
Når jeg og dataklassen på folkehøgskolen hadde bad taste-party i gymsalen for ca. 10 år siden var vi smurfer og sang smurfesangen. I den anledning skaffet læreren vår (som forøvrig ikke har noen form for kjemiker-sertifikat, som jeg vet om) en tank med helium som vi pustet av så vi fikk smurfestemmer.

Det hadde vært gøy å skaffe noe igjen i anledning en konsert som skal avholdes snart, men er det noen som vet hvor og hvordan det gjøres? Må man inneha et spesielt sertifikat for å kjøpe, eller må man bare henvende seg til rett sted?
Jeg tenkte fortrinnsvis på noe i Norge. Frakt av en kjempetank med helium fra USA er nok både dyrt og kjedelig. Tyngden og størrelsen sier vel sitt, det blir en dyr sending. Og gass under trykk kan ikke transporteres med fly, så det vil ta altfor lang tid.

Dessuten: denne sendes tom, og ikke utenfor USA.
Du kan jo sjekke på dykkersjappa nederst i thorvald meyers gate (i oslo) hvis du bor i nærheten? Veit ikke om de har det der, men har hørt at noen dykkere bruker helium til å lage noe de kaller trimix eller noe sånt..
Vent til sommeren og dra på tivoli. der kan du kjøpe sånne balonger som flyr! ække de fyllt med helium?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva med å kontakte AgA?
Tok meg eit halvminutt å finne svaret at om du betaler, så leverer dei gassen.
http://tinyurl.com/q2duh

Dei gir med andre ord fan i kva du skal bruke den til ser det ut til.
Tusen takk! Har hørt navnet AgA men visste ikke hva de drev med. Nå vet jeg!

Blir nok litt lite med én ballong, phyconinja, trenger til en lengre forestilling
Du kan kjøpe helium på vanlige dykkerbutikker ja, men jeg håper at du er klar over at helium kan føre til at hjertet stopper? *festbrems* =)
Alt kan føre til at hjertet stopper bare du bruker det i store nok mengder og dertil uansvarlig.
Takk til deg også, to er bedre enn én.
Sitat av junu
Du kan kjøpe helium på vanlige dykkerbutikker ja, men jeg håper at du er klar over at helium kan føre til at hjertet stopper? *festbrems* =)
Vis hele sitatet...
Hehe, faren min så et heliumuhell en gang, en kamerat av han tok en stor...eh...slurk(?)...helium, ropte en masse uforståelig med heliumstemme og besvimte.
Han kom fort til seg selv heldigvis
Vil tro det går greit så lenge dere tar små "slurker" og ikke fyller lungene med helium, det er tross alt ikke det vi puster til vanlig

Lykke til med festen og legg gjerne ut noen heliumfilmer på nett
Jeg har stått på en scene og pusta inn masse helium i ca. 10 minutter før, det er intet problem. Som med lystgass osv. må man bare passe på å puste ordentlig innimellom.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dykkere bruker Helium istedet for Nitrogen blandet sammen med Oksygen siden det er lettere og da blir man ikke sjuk når man dykker dypt.
Så, Helium er ikke farligere enn de andre gassene vi puster inn til vanlig, men i for store mengder får man ikke nok Oksygen. Derfor besvimer man.
Sitat av mxyzptlk
Alt kan føre til at hjertet stopper bare du bruker det i store nok mengder og dertil uansvarlig.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du ikke tar inn noe oksygen så sier det jo seg selv.
▼ ... over et år senere ... ▼
i dykkerbutikker bruker de helium for å lage noe som heter heliox og trimix. man må derimot ha heliox eller trimix sertifikat for å få fylle en tank. dessuten er det ikke ren helium. heliox er oxygen og helium. trimix er nitrogen oxygen og helium.
Får man litt smurfestemme av det når man bruker helium i tankene da?
Ministry of Love
sptz's Avatar
Torsken, Ja. Samt at trådstarter nok ikke har pustet helium sammenhengende i 10min på scenen, om han da ikke er med i verdens eliten i apnea. Noe jeg betviler. Men siden konserten skulle blitt avhold for over 2 år siden blir det litt meningsløst å diskutere.

Ved normalt trykk bør du ha 21% (går ganske greit ned til 16%) O2 i gassen du puster. heliox eller trimix bør derfor benyttes. Det er anbefalt å bruke en kategori 5 gass eller bedre om man skal puste den. Tviler sterkt på at det vil skade å puste en an de andre gassene på overflaten i korte perioder, men som sagt er kategori 5 anbefalt til innånding.

At du trenger trimix lappen for å kjøpe er bare noe hver enkelt bedrift som bestemmer. Ingen lover som regulerer det. Ingen dum intern regel, siden hopper du i sjøen med den, kan du få ubehageligheter om du går for raskt opp...
Sist endret av sptz; 18. juli 2008 kl. 01:56.
Sitat av spetznaz
At du trenger trimix lappen for å kjøpe er bare noe hver enkelt bedrift som bestemmer. Ingen lover som regulerer det. Ingen dum intern regel, siden hopper du i sjøen med den, kan du få ubehageligheter om du går for raskt opp...
Vis hele sitatet...
Man skal jo alltid ta et sikkerhetsstopp, uansett hva man har på tanken. Man trenger det ikke hvis man holder seg veldig på grunna, men det er greit å få det som vane. Det virker som om du sier at man bare kan få dykkersyken av trimix, noe som sikkert de fleste vet ikke stemmer.
Når man dykker på trimix så er man på et helt annet nivå enn "sikkerhetsstopp" og "dykke på grunna".

Trimix (og heliox) brukes for å unngå både nitrogenets og oksygenets uheldige bivirkninger ved større dybder og for å endre på dekompresjonstiden ved å bruke 3 gasser istedenfor 2 gasser. Cluet her er egentlig at man har ikke lenger "sikkerhetsstopp", men dekompresjonstid.

I tillegg så er helium så dyrt at med mindre man er idiot eller sykt rik, så bruker man ikke helium i blandingen før man skal på 40+ meter.

Så grunnen til at man krever sertifikat for å få fyllt trimix er forsåvidt ikke fordi helium er farlig å puste inn (sammen med oksygen), men fordi denne mixen brukes til å dykke til større dybder enn det sportsdykkere har kunnskap om.
Sist endret av Techd; 18. juli 2008 kl. 13:21.
Hm ok, på en sånn årlig festival så pleide jeg og noen kompiser å svime av med vilje. Fikk en slags rus av det når du våknet.

Vi kjøpte hver vår helium ballong (de store) og innhalerte så fort vi kunne uten å puste ved siden av.

Mini mini rapport:

Inntak: smurfestemme, litt svimmel. PLutslig våkner du etter å ha svimt av, du vet ikke helt om du har svimt av. Alt kjennes ut som en drøm, alt som har skjedd i løpet av dagen kjennes ut som en lang drøm.

Ganske behagelig, tankene blir litt vrengt på en måte, sitter å lurer på om du drømmer nå osv.

Though, anbefaler ingen å gjøre dette ettersom det er skadelig.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Jellow
Man skal jo alltid ta et sikkerhetsstopp, uansett hva man har på tanken. Man trenger det ikke hvis man holder seg veldig på grunna, men det er greit å få det som vane. Det virker som om du sier at man bare kan få dykkersyken av trimix, noe som sikkert de fleste vet ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Jeg har på ingen måte sagt at du får tfs bare av trimix. Jeg er veldig stor fan av trimix faktisk. Men å dykke med en gass du ikke kjenner er aldri smart. Helium vil mye fortere difusere inn i vevet. Det vil også mye fortere gå ut. Problemet er at på standard NDL dykk, så vil man få deko med helium. Dette kan stort sett unngås ved og alltid gjøre minimum deko slik som bla GUE lærer det bort. Poenget mitt var at owd ol ikke bør hoppe i sjøen med det og dykke The PADI way, med oppstigninger på 18m/m.

Helium fra 30m og dypere er ingen dum ide
Har skjedd med meg på lystgass.

Hvis man skal puste rein lystgass sammenhengende i 10 minutter så er man jo nødt til og besvime. Virker som den blandingen av helium er det beste.
Var innom ballongsjappa i Bergen for en stund siden og hørte med dem. Der sa dem at man kunne leie, men ikke kjøpe en tank med helium. Man trenger ikke noe sertifikat som privatperson for å verken besitte eller bruke helium, men skal man kjøpe det selv, ville det nok kostet mer enn hva det er verdt. Kostet 500,- å leie om jeg ikke husker feil, noe som burde være overkommelig. Det skulle være nok til å fylle 90(?) ballonger. Enjoy
Sitat av spetznaz
Jeg har på ingen måte sagt at du får tfs bare av trimix. Jeg er veldig stor fan av trimix faktisk. Men å dykke med en gass du ikke kjenner er aldri smart. Helium vil mye fortere difusere inn i vevet. Det vil også mye fortere gå ut. Problemet er at på standard NDL dykk, så vil man få deko med helium. Dette kan stort sett unngås ved og alltid gjøre minimum deko slik som bla GUE lærer det bort. Poenget mitt var at owd ol ikke bør hoppe i sjøen med det og dykke The PADI way, med oppstigninger på 18m/m.

Helium fra 30m og dypere er ingen dum ide
Vis hele sitatet...
Jeg regnet vel egentlig med at du hadde ganske heavy kunnskaper om dykking
Følte bare at det var litt dårlig presisert. Beklager flisespikkeri
Thread hijacking incomming!

Sjekket sidene til Yara og fant absolut ingen liste over gasser de solgte på AgA, så er det noen som kan lete bedre enn meg eller vet hvor man kan få kjøpt sulfur hexaklorid?
En slik gass--> http://youtube.com/watch?v=pWznapqloHM

Jeg og noen kompiser syntes det kansje ville være jævla gøy å synge "Chocolate rain" på gata med gassen i lungene.

damn that 5 min rule... Anyway, Sulfur hexaflouride<---
Sist endret av Elemental; 22. juli 2008 kl. 06:21.
Søk etter SF6, så finner du det.
Men du kan nok drømme søtt om å faktisk få tak i det mm. du arbeider i industrien.
Sist endret av Goophy; 22. juli 2008 kl. 06:59.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Stjel en tank helium fra Peppes
▼ ... over et år senere ... ▼
til dere som sniffer, eller vurderer å sniffe helium:
Jeg mistet broren min på grunn av dette. Tenk over hva i helvete dere gjør. Å miste noen slik er uutholdelig. Hva om det skulle skje noe som gir dere samme skjebne? Uhell skjer, tenk hvordan dere etterlater dere folk da.

Å gi noen slike tips til rus, er uforsvarlig og umenneskelig.

Om dere absolutt må gjøre noe så inni granskauen dumt, ha noen med dere som kan passe på at familien deres ikke må planlegge begravelse!
Du kan leie en heliumstank på festmagasinet standard (karnevallsbutikk) Ligger rett bak egertorget i oslo. Hvem som helst kan leie det uten problemer, og da får du meeeer en nok.
▼ ... flere år senere ... ▼
Fuck Mr. Plod!
hvordan er det nå? linde-gas har feks helium, men det er bare å ringe inn for å registrere seg?

helium er ikke så veldig dyrt, men de tankene koster jo skjorta. 50 liters tanker til under 1000 lappen i kina, nesten ikke vits å spørre om frakt engang.

https://partygrossisten.no/nippon-ga...0ballonghelium.

9m3~ med helium i en 50l tank.
luften ute veier ca. 1.2kg per m3 og helium 0.167 kg/m3

en slik tank kan da løfte litt over 9 kilo, 10~ sånne tanker, en stol og noen kjempe ballonger og jeg kan fly av sted

noen som vet hva prisene på industri helium er i norge? kanskje mere rimelig å få det levert fra polen eller no? :P
Slutt å tull, kreftsyke barn trenger det mer enn kjedsomheten din gjør
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Slutt å tull, kreftsyke barn trenger det mer enn kjedsomheten din gjør
Vis hele sitatet...
kreft? utdyp gjerne noe nytt jeg ikke har hørt om?
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/K...-gassballonger

Det brukes i undersøkelser.

Dårlig kilde da det er betalingsmur, men det er alt jeg fant nå. Kanskje de tok feil alle sammen for det er ikke blitt skrevet om på en stund
Helium brukes for å kjøle ned magnetene i MR-maskiner, samt en rekke andre maskiner som brukes til forskning osv. Det er også det eneste ikke-resirkulerbare/fornybare elementet på jorden, gitt at det slippes ut i atmosfæren. Det er en begrenset ressurs, som vi holder på å bruke opp.
Sist endret av mentalmelt; 19. januar 2024 kl. 00:32.
Da tok de ikke feil allikevel..