Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1073
Jeg har et lite problem med en eldre maskin. Det er en Pentium 2 elller 3, usikker, med 400-500 mhz. Også der usikker.
Jeg skulle sette inn et nettverkskort i maskinen, og i all hui og hast, klarte jeg å rykke med meg strømkabelen til floppy. Når jeg kom inn i win 98 og skulle legge inn, var det litt problem siden det lå på disket. Da tvangsavsluttet jeg pcen, og koblet til floppyen igjen, og koblet til en ny cdbrenner med det samme den var åpen. Når jeg da startet den på nytt startet vifta, dvd, cdr, hdd, og det meste annet, men intet pip, ingen lys på tastatur, og INGENTING på skjermen. Ha prøvd uten cdr, uten floppy, uten nettverkskort, og med en annen hdd. Ingenting funker. Noen som kan ha en liten løsning på mitt problem? Kan forresten si at alt annet en nettverkskortet er sveisa fast inni. (nei ikke sveisa, men sånn... ja jeg vet ikke hva det kalles, men det står bom fast i hovedkortet)

Men som sagt: Intet pip, ingen lys på tastatur, ingen ting på skjermen, men strøm til alt! (skjermen får strøm via maskinen)
Sjekket at alle ledninger og sånt på hovekortet fortsatt sitter riktig plassert? Hva skjer når du starter opp da? Slår den seg av...? Bare står og surrer?`Kan ikke komme på hva det kan være ihvertfall... Hørtes merkelig ut, tror du må ha kommet borti ett eller annet når du har fikla inni der. Sjekk om bios brikka sitter fast.... ledninger sitter riktig osv.... Kan ikke hjelpe noe mer foreløpig ihvertfall.

Lykke til :-)
Trådstarter
Ja den står bare å surrer. Skjermen lager sånn lyd som den gjør når du skrur på maskina å lager lyd når jeg skrur den av, så det er tydlig at den påvirkes. Men tastatur reagerer ikke, og heller ikke mus (ikke så rart iogmed den funker kun i win) Jeg har også prøvd med annet mus og tastatur, og merket meg at selv om maskina var av, så blinket tastaturet når jeg puttet det i. Men samme reaksjon da. Har prøvd å trykke på alt som går ann å trykke på og ikke går ann å trykke på, men ingen reaksjon. Diodene på framsida lyser ved oppstart, og orange lys slukkes etterhvert. Skjermen går også inn i kvilemodus etter en stunn... Noen som har noe fornuftig å si meg?
Du må i første omgang lokalisere problemet.

Start med å demontere hele maskinen: Ta ut alle kort, ram-brikker, ledninger etc. Så setter du i ram-brikkene igjen, og skjermkort (dersom det ikke er integrert). Så slår du på maskinen (ingenting tilkoblet; ikke CD-rom, HDD, mus, eller noe annet).

Dersom du ikke nå får respons, er problemet knyttet til hovedkortet, CPU, PSU eller ram-brikke(r). Prøv da hver del for seg i en annen maskin. Dersom alt fungerer, vet du at det er hovedkortet eller CPU som det er feil på.
jeg hadde et liknende problem en gang, demonterte hele pc'en og satte alt inn igjen, men ikke noe skjermbilde. helt tilslutt ga jeg opp, og leverte den inn til et verksted. når jeg fikk den tilbake fikk jeg en regning på 1000kr, og det viste seg at feilen var restartknappen hadde hengt seg opp... UTROLIG irriterende. men sjekk at det ikke har skjedd en statisk skade, eller liknende. sjekk også restartknappen :P
nullstill bios du.

1. Slå av strømmen på pc'en, og rykk ut strømkabelen.
2. Ta ut bios-batteriet som sitter på hovedkortet.
3. Ta et skrujern eller lignende av metall og sett dette på kontaktpunktet som var dekket av batteriet og kontaktpunktet i siden til sokkelen der batteriet satt.
4. Sett inn batteriet igjen, sett i strømkabelen.
5. Slå på maskinen igjen og se om dette gjorde susen.
Trådstarter
Bare et lite spm: Kan jeg ødelegge sinnsykt mye ved å nullstille biosen? Skal prøve det med restartknappen og også det med å prøve alt hver for seg!
Du ødelegger ingenting med å nullstille BIOS. Du setter bare tilbake innstillingene til slik de var når hovedkortet kom fra fabrikken.
Du kan ikke ødelegge noe særlig ved å nullstille bios, worst case scenario er at du må stille inn ting i bios på nytt.
Ødlegger ikke noe. Du bare nullstiller det av innstillinger som er gjort. Regner med det ikke er noen, bortsett fra at du må sjekke om alle IDE "devicene" står på Auto.

Det er ikke sikkert så gamle hovedkort har Auto, da må du autosøke etter hver IDE "device" men det ser du hvordan du gjør.



Ops. Må begynne å trykke "Post svar" med en gang jeg har skrevet posten. Var ikke måte på heller
Trådstarter
Ess... Spiller ingen rolle. Prøvde å sjekke det med restartknappen, men fant ut at der ikke fantes restart-knapp, fulgte ledningen til startknappen, og prøvde å trykke der den kom inn på hovedkortet, men den satt ettersom jeg kunne forstå hard nok fast, prøvde å skru på maskina bare for å prøve liksom, å vips så funka maskina! Ikke spørr meg hva som har hendt, men den funka hvertfall! Men er spent på om det vil skje igjen liksom. Men nå har jeg restarta maskina og den funker fortsatt! Til og med med floppy! Jippi! Da er jeg spent på om den vil funke med nettverkskort! Takk for hjelpa hvertfall!