Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2654
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.rusfeltet.no/arkiv/avvik...VInsFXmcH4lTyM


Noen som har noen meninger angående dette?

Selv tror jeg at det er en dårlig ide å avvikle hele LAR med mindre det erstattes med ett nytt og bedre tilbud, men samtidig så hadde det vært fint å få fortgang på saker og ting. Ingen er tjent med slik det er i dag.

LAR legger beslag på svært mye ressurser, det som tar mest er hovedsakelig arbeidet MOT pasientene, det være seg urinprøver, spyttprøver. Samtalene med de ansatte er i all hovedsak knyttet til ønsker om å bytte preparat, øke dosen eller behov for feks beroligende i tillegg. Mange sliter med å måtte forholde seg til oralt inntak også.




Jeg tror vi ville hatt langt bedre utbytte av Canadas safe supply modell.


Hvem i alle dager er det som trodde at man kunne hjelpe folk ved å supplere ett av stoffene de er avhengige på? De fleste i LAR må enda bruke illegale stoffer, man blir ikke frisk av subutex når man har brukt rivotril i 20 år.
Er det ikke det det er snakk om, å legge ansvaret mer over på lege og kommune? Altså et nytt system for å inkludere folk å begrense kontroll regimet.
De driver jo i tilegg å forsker på substitusjon av amfetamin med adhd medisiner i Bergen akkurat nå
Substitusjonsbehandling for amfetamin avhengige tror jeg kan komme på plass allerede i 2024-2025.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av chrox Vis innlegg
Er det ikke det det er snakk om, å legge ansvaret mer over på lege og kommune? Altså et nytt system for å inkludere folk å begrense kontroll regimet.
De driver jo i tilegg å forsker på substitusjon av amfetamin med adhd medisiner i Bergen akkurat nå
Substitusjonsbehandling for amfetamin avhengige tror jeg kan komme på plass allerede i 2024-2025.
Vis hele sitatet...
Det har vært snakk om denne amfetamin substitueringen så lenge nå at jeg nesten hadde glemt av hele prosjektet. Prøvde å kontakte Arild Knutsen for å høre om han kunne si noe mer, han uttalte jo at han skulle være med på å skape dette for flere år siden.

Det er en fryd at det endelig kommer LAR for andre stoffer. Norge kommer til å bli ett av de mest progressive landene hva angår rusbehandling da.

Jeg håper bare ikke at potensialet dette har blir ødelagt av for strenge kontrollregimer og regler som gjør at folk heller velger gate speed.

•Jeg tenker at folk først og fremst må få stor nok dose, og gjerne muligheten til å dosere mer enn en gang per dag, det vil da si at jeg mener folk må kunne få med seg noe hjem også.

•Straff av sidemisbruk bør ikke forekomme.

•Henteordninger burde gis fra dag 1.

•Folk burde få muligheten til å innta det på den måten dem ønsker, det være seg å knuse tabletter for å sniffe dem, eller ved at de fikk utdelt preparatet som injeksjonsvæske hvis de ønsket å skyte det(likt som i HAB, der de får utdelt flytende heroin).

Det er viktig at forskjellen kun blir hvem som supplerer varen, å bevege brukeren bort i fra «dealer» og over til en stabil, trygg og gratis «klinikk». Særlig i starten.


Målet må altså være å kutte båndet mellom dealer og brukeren, og først da kan de begynne å fokusere på å få pasienten hjelp til å kutte ut, om hen ønsker.

Det vil bidra til en økning av livskvaliteten gjennom å gi en bedre økonomi til brukeren, langt mindre stress og usikkerhet gjennom dårlige handler, svindling, og varierende tilgang.


Det er en skam hvis det rulles ut slik LAR er i dag. Ett par amfetamin piller sammen med subutexen som tas under oppsyn, og langt i fra dosen som trengs.

Fokuset på spredning og misbruk må flyttes til hvordan man kan gjøre det lettere for de som sliter. Slik det er nå så regjerer kollektiv avstraffelse.

Ble mye rambling her, men dette temaet står meg nært. LAR kunne vært så mye bedre, men i stedet så er det bare ett sted man går for å dø… nesten, da.
Lar burde inkludere benzodiazepiner. Med eller uten opioidavhengighet..

Nytter ikke når jeg sitter der. Hekta på clonazolam for tredje måned, å si at lar og benzo kun er for opioidhoder...

Venter enda på svar fra norsk pasientskadeerstatning. Etter st legen ville skrive ut antipsykotika når jeg var hekta på og tom for clonazolam

Kunne drept meg den komboen..
Sist endret av Bønnemann1; 14. august 2023 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det er akkurat slike ting som det som gjør at LAR ikke fungerer.

De er så redde for spredning og misbruk at det er bedre at liv går tapt isteden for at noen klarer å lure til seg litt ekstra droger.

I min verden er det helt umulig å forsvare resept nekt på ett stoff med abstinenser som kan ta livet av folk, det finnes ingen argumenter for å forsvare dette.

Er det viktigere at man klarer å stoppe en person fra å lure til seg noen piller enn det er å sørge for at den neste personen dør for han ikke får det?
Jeg kunne glatt gitt hundrevis av personer denne medisinen selv om de egentlig ikke trengte det, før jeg IKKE gidde det til noen som faktisk trengte det.

Det minner om daglig utdeling for å unngå at folk tar overdose. De driter i om man tar overdose ved å svelge innpå noe ekstra når man er hjemme, så lenge man ikke tar overdose av dosen man tar under oppsyn.

ALT ved LAR tilsier at det som betyr minst er pasienten. Tenk dere det, ett tilbud hvor alt annet enn selve pasienten er viktigere.
Lar er i endring. Det tar tid og spesielt legene er ikke alle enige. Noen får sevrelong og henteordning en gang i uka. Noen må stå på buprenorfin med forjævlige bivirkninger. Noen får full stopp bare ved å snakke om benzo. Noen får hjelp med nedtrappingsplan, meg inkludert.

Henteordninger kan ikke gis fra dag 1 som hovedregel, det er rett og slett uforsvarlig. Hvordan kan de vite hvordan du reagerer på stoffet? Apotekansatte blir litt tynn sikkerhet da

Lar er ikke så rigide lenger, men det er store forskjeller rundt om i landet. Rolig med bastante påstander selv om du eller noen du vet om ikke er fornøyd.
Sist endret av Bruskonsulenten; 14. august 2023 kl. 22:25.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Lar er i endring. Det tar tid og spesielt legene er ikke alle enige. Noen får sevrelong og henteordning en gang i uka. Noen må stå på buprenorfin med forjævlige bivirkninger. Noen får full stopp bare ved å snakke om benzo. Noen får hjelp med nedtrappingsplan, meg inkludert.

Henteordninger kan ikke gis fra dag 1 som hovedregel, det er rett og slett uforsvarlig. Hvordan kan de vite hvordan du reagerer på stoffet? Apotekansatte blir litt tynn sikkerhet da

Lar er ikke så rigide lenger, men det er store forskjeller rundt om i landet. Rolig med bastante påstander selv om du eller noen du vet om ikke er fornøyd.
Vis hele sitatet...
Når mener du man burde begynne å tenke på henteordninger da?
Jeg mener at dette burde diskuteres allerede første dag, og i løpet av første uken burde det være en realitet, særlig om pasienten virker oppegående. En henteordning kan være for så lite som en dag «fri» om gangen. Gjerne med en såkalt «safe».

Hvordan kan de vite hvordan du reagerer på stoffet? Vell, du sitter jo ikke på LAR til observasjon lenge etter inntaket, gjør du? Så de ville fått vite det på samme måte som nå, ved at du rapporterer tilbake selv.

Noen har forresten gått i LAR flere ganger før, og noen kommer fra rehab. LAR klientellet består ofte av veldig erfarne brukere.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når mener du man burde begynne å tenke på henteordninger da?
Jeg mener at dette burde diskuteres allerede første dag, og i løpet av første uken burde det være en realitet, særlig om pasienten virker oppegående. En henteordning kan være for så lite som en dag «fri» om gangen. Gjerne med en såkalt «safe».

Hvordan kan de vite hvordan du reagerer på stoffet? Vell, du sitter jo ikke på LAR til observasjon lenge etter inntaket, gjør du? Så de ville fått vite det på samme måte som nå, ved at du rapporterer tilbake selv.

Noen har forresten gått i LAR flere ganger før, og noen kommer fra rehab. LAR klientellet består ofte av veldig erfarne brukere.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager er det du snakker om?

Du står vel fritt til å diskutere hva faen du vil fra første sekund, men det er vel ikke urimelig av LAR å ville feks at pasienten henter i luka på aktuelt LAR sted i starten?

Vanlig prosedyre er jo å hente hver dag hos LAR første uka, og så får man henteordning hvis man er litt mer oppegående enn du ser ut til å være.

Jeg er LAR pasient i Oslo og har vært det i noen år nå.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hva i alle dager er det du snakker om?

Du står vel fritt til å diskutere hva faen du vil fra første sekund, men det er vel ikke urimelig av LAR å ville feks at pasienten henter i luka på aktuelt LAR sted i starten?

Vanlig prosedyre er jo å hente hver dag hos LAR første uka, og så får man henteordning hvis man er litt mer oppegående enn du ser ut til å være.

Jeg er LAR pasient i Oslo og har vært det i noen år nå.
Vis hele sitatet...
Ser du selv problemet? Nå prøver du å dømme meg på bakgrunn av henteordningen min. Du angriper min karakter på grunn av de store forskjellene fra sted til sted.
Kan meddele at jeg har vært rusfri i flere år, så tror du virkelig det handler om hvorvidt jeg er oppegående, eller kan det ha noe med denne vanvittig varierende praksisen til LAR som nevnes i linken, og av samtlige brukere? Her går ALLE daglig. Du blir ansett som heldig om du får hente på apoteket.


Ting er forskjellig fra sted til sted, og det er nettopp det som er problemet. Det er fint at du har det greit i Oslo, men i resten av landet så ser folk seg nødt til å begynne på buvidal, bare for å slippe unna dette ekstreme kontrollregimet.
Det er nettopp denne forskjellen fra sted til sted som er en av hovedpunktene fra linken min, og det er en av hovedårsakene til at LAR stryker.


Men du svarte fortsatt ikke på spørsmålet mitt:
Hvordan kan de vite hvordan du reagerer på stoffet? Vell, du sitter jo ikke på LAR til observasjon lenge etter inntaket, gjør du? Så de ville fått vite det på samme måte som nå, ved at du rapporterer tilbake selv.
….. eller var det kanskje ikke så relevant allikevel?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Men du svarte fortsatt ikke på spørsmålet mitt:
Hvordan kan de vite hvordan du reagerer på stoffet? Vell, du sitter jo ikke på LAR til observasjon lenge etter inntaket, gjør du? Så de ville fått vite det på samme måte som nå, ved at du rapporterer tilbake selv.
….. eller var det kanskje ikke så relevant allikevel?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner virkelig ikke hva du spør om?

Om du faller av stolen etter å ha tatt dosen er det vel bedre å være et sted med leger enn med apotekfolk?

Men nei du har vel rett. Du kjenner jo tross alt ALLE som går hvor enn du er.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg skjønner virkelig ikke hva du spør om?

Om du faller av stolen etter å ha tatt dosen er det vel bedre å være et sted med leger enn med apotekfolk?

Men nei du har vel rett. Du kjenner jo tross alt ALLE som går hvor enn du er.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det mye bedre om det er leger til stedet nør su overdoser, men hvem tar overdoser inne hos LAR?
Det er ikke HAB vi snakker om her, folk blir ikke stein mens de sitter der og smelter subutexen under tunga si.
Når man tar Subutex, metadon eller dolcontin under oppsyn hos LAR så går det lenge før effekten trer inn, så om det skulle komme en overdose så skjer jo dette lenge etter at vi har gått hjem.
Under oppsyn = for å se at de ikke lurer medisinen unna.

Rett i hva? Er det vanskelig for deg å forestille deg LAR ute i bygde Norge?
Det er vell ikke så usannsynlig at alle kjenner alle i en bygd med noen tusen innbyggere?
Det virker som om vi går hver dag, kun for å opprettholde en arbeidsplass til disse folka, hadde vi alle fått henteordninger etter en uke så hadde det aldri vært noen innom.

Du syntes kanskje det er helt greit, men for oss som faktisk blir utsatt for det føles det helt forferdelig ut. Vi blir straffet fordi vi er så få.
Jeg snakker om når du starter LAR behandling. Og nei det tar ikke lang tid før effekten trer inn. Det skjer ganske fort.

Du snakker om en ting, jeg snakker om noe annet.

Men du mener altså at LAR bør legges ned fordi de bare vil straffe de som bor i Gokk eller hvor du nå enn sitter og overdriver. Nei jeg tror ikke på deg.

Hvis ALLE går mot sin vilje på buvidal så burde du…..vel klage da? Og det betyr ikke å stå og skrike i luka eller til legen som straffer.

Forresten, hvis det er som du sier så ville jeg gått til media, for det er ikke lov det du påstår. Det blir sak av sånt
Sist endret av Bruskonsulenten; 15. august 2023 kl. 21:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg snakker om når du starter LAR behandling. Og nei det tar ikke lang tid før effekten trer inn. Det skjer ganske fort.

Du snakker om en ting, jeg snakker om noe annet.

Men du mener altså at LAR bør legges ned fordi de bare vil straffe de som bor i Gokk eller hvor du nå enn sitter og overdriver. Nei jeg tror ikke på deg.

Hvis ALLE går mot sin vilje på buvidal så burde du…..vel klage da? Og det betyr ikke å stå og skrike i luka eller til legen som straffer.
Vis hele sitatet...
Okei, nå skjønner jeg hvorfor det er så lite som gir mening av det du sier. For det første så har du åpenbart ikke trykket deg inn på artikkelen, og for det andre…
Mener du virkelig at effekten trår inn så kjapt at man går i overdose på noen minutter? For det er det du sier.

Har du lyst å søke opp hvor lang tid det tar før effekten av disse medikamentene når peak, eller skal jeg gjøre det for deg?
Faren er nemlig størst når effekten peaker, men du sitter vell gjerne enda på LAR kontoret flere timer senere?

Hvor sier jeg alle går på buvidal mot sin vilje? Jeg sier at enkelte ser seg nødt til det for å unnslippe kontrollregimet.


Det du driver med her er å vri på det jeg sier, helt til du kan bruke det mot meg.
Det spiller liten rolle om du tror på meg eller ei, men du virker skremmende lite opplyst utifra det du presenterer her.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Okei, nå skjønner jeg hvorfor det er så lite som gir mening av det du sier. For det første så har du åpenbart ikke trykket deg inn på artikkelen, og for det andre…
Mener du virkelig at effekten trår inn så kjapt at man går i overdose på noen minutter? For det er det du sier.

Har du lyst å søke opp hvor lang tid det tar før effekten av disse medikamentene når peak, eller skal jeg gjøre det for deg?
Faren er nemlig størst når effekten peaker, men du sitter vell gjerne enda på LAR kontoret flere timer senere?

Hvor sier jeg alle går på buvidal mot sin vilje? Jeg sier at enkelte ser seg nødt til det for å unnslippe kontrollregimet.


Det du driver med her er å vri på det jeg sier, helt til du kan bruke det mot meg.
Det spiller liten rolle om du tror på meg eller ei, men du virker skremmende lite opplyst utifra det du presenterer her.
Vis hele sitatet...
Nei jeg mente ikke det. Da du starta i LAR, kom du bare første dagen og fikk sprøyta med buvidal og morna? Det er isåfall rart OG uforsvarlig. Peak og når effekt inntreffer er to forskjellige ting.

Du sa ALLE gikk på det. Så sa du at enkelte var heldige og fikk apotekhenting. Se hva du selv skrev!

Du skriver på en måte som er vanskelig å skjønne der du motsier deg selv. Hvis du er dopsjuk, tar det timesvis før du blir frisk etter å ha fått buvidal, bup eller metadon? Nei

Og jo jeg leste, fastlege mer ansvar blabla.

Du er den som prater piss her. Har du et problem med hvordan det gjøres finnes det klagemuligheter, men det har du vel ikke gjort heller? Lar gjør ikke som du vil og derfor legge ned hele greia.

Ja du er den opplyste her. Jesus
Sist endret av Bruskonsulenten; 15. august 2023 kl. 22:30.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har aldri sagt at ALLE går på buvidal, heller tvert i mot.

« Her går ALLE daglig . Du blir ansett som heldig om du får hente på apoteket.


Ting er forskjellig fra sted til sted, og det er nettopp det som er problemet. Det er fint at du har det greit i Oslo, men i resten av landet så ser folk seg nødt til å begynne på buvidal , bare for å slippe unna dette ekstreme kontrollregimet.


Det jeg har skrevet er at alle her går daglig. Man går da ikke daglig på buvidal?

Den setningen impliserer jo da at folk her ikke går på buvidal, så skriver jeg at folk ser seg nødt til å begynne på buvidal, altså om de ønsker å ikke gå daglig.

Hvordan du klarer å vri dette til å bli «alle går på buvidal» får være din hemmelighet, men det blir for dumt å bruke det mot meg, det håper jeg du klarer å se selv?


INGEN som er dopsjuk får buvidal. Man går over til buvidal direkte fra subutex, nettopp for å unngå komplikasjoner, så hvordan du kan lirke av deg dette her er underlig.


Ja, peak og når effekt inntreffer et to forskjellige ting, men mener du da altså at overdosen skjer så snart effekten inntrer? Det høres jo veldig rart ut, for så snart effekten inntrer er konsentrasjonen i blodet veldig lav.
Det vil da si at du mener man ville tatt overdose av en svært lav dose, hva skjer når man treffer peak plasma da?

Det er ren bullshit at man tar overdose i løpet av de 5 minuttene man tilbringer på kontoret. Det er langt mer sannsynlig at den skjer flere timer etterpå, mens man er trygt hjemme.
Det er INGEN som får overdose MINUTTER etter inntak av disse medikamentene tatt oralt, eller under tunga.

Ser du ikke hvor dumt det du sier er selv? Man trenger ikke å være den opplyste her for å se ag du griper etter usynlige strå her.

«Se hva du selv skrev!» Den var fin, vurdert å benytte deg av dette utsagnet selv?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har aldri sagt at ALLE går på buvidal, heller tvert i mot.

« Her går ALLE daglig . Du blir ansett som heldig om du får hente på apoteket.

Det jeg har skrevet er at alle her går daglig. Man går da ikke daglig på buvidal?

Den setningen impliserer jo da at folk her ikke går på buvidal, så skriver jeg at folk ser seg nødt til å begynne på buvidal, altså om de ønsker å ikke gå daglig.

Ja, peak og når effekt inntreffer et to forskjellige ting, men mener du da altså at overdosen skjer så snart effekten inntrer? Det høres jo veldig rart ut, for så snart effekten inntrer er konsentrasjonen i blodet veldig lav.
Det vil da si at du mener man ville tatt overdose av en svært lav dose, hva skjer når man treffer peak plasma da
Vis hele sitatet...


Jeg ser at jeg leste det om daglig og alle feil nå. My bad

Jeg snakker ikke om overdoser, men når du starta hos LAR; ble du ikke bedt om å sitte 20 min den første uka? Buprenorfin overdoser er jo svææært sjelden, så det er vel heller en av de hundre tusen potensielle bivirkningene de vil se etter. Men hvis det ikke gjøres sånn der du er når folk STARTER opp så er det merkelig.

LAR kritikk har ofte en tendens til å være «jeg får det ikke akkurat som jeg vil, derfor er hele opplegget bare dritt».

Og igjen sier jeg at du har klagerett hvis det er sånn de holder på. Brukermedvirkning skal legges større vekt på etter «de nye retningslinjene» som de aldri blir enige om hva egentlig betyr.
*Jeg* har faktisk bare positivt å si om Lar ; mtp. at jeg etter hjerteflimmeret stresset med å "finne frem" til B45 (to bussturer og 20 min gange )

- og jeg fikk/får utlevert subutex, valium, Lyrica og hjertemeds man-ons-fre.

Og jeg har mer enn frivillig kommet med forslag på å ta urinprøver, hårprøver, whatever - ALT, qå lenge det ikke involverte at jeg måtte ned til sentrum.

Tross alt, det å stikke på Fűrst er synonymt med "kjøpe amfetamin på plata-gata", noe jeg også har fått frem til behandler, fastlege, og Lar-lege.

Så de har (enn så lenge) godtatt dette, og jeg tar prøve når *jeg* føler meg klar for det, tross alt så babler jeg så jævlig at jeg er dønn ærlig med behandler

*For meg* er det lett å være i Lar, har vært "her" i 5-6 år nå, og jeg ber bare om at min sak ikke er unntaket, men den nye regelen som skal erstatte det gamle Lar.

(Lov å håpe <3 )
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når mener du man burde begynne å tenke på henteordninger da?
Jeg mener at dette burde diskuteres allerede første dag, og i løpet av første uken burde det være en realitet, særlig om pasienten virker oppegående. En henteordning kan være for så lite som en dag «fri» om gangen. Gjerne med en såkalt «safe».

Hvordan kan de vite hvordan du reagerer på stoffet? Vell, du sitter jo ikke på LAR til observasjon lenge etter inntaket, gjør du? Så de ville fått vite det på samme måte som nå, ved at du rapporterer tilbake selv.

Noen har forresten gått i LAR flere ganger før, og noen kommer fra rehab. LAR klientellet består ofte av veldig erfarne brukere.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt den problematikken med benzo i LAR. Jeg fikk henteordning 1 gang i uken etter første samtale med LAR selv om heroin var hovedproblemet og jeg var igang med Subutex/Buvidal. Dette gjorde at jeg umiddelbart slapp å oppsøke rusmiljøer for å kjøpe dyre benzos med usikkert innhold og mye sterkere potens enn jeg trengte (Xanax på gata)

Er det virkelig så store forskjeller fra sted til sted når det gjelder LAR?
Dét *er* det visstnok...

Jeg har flere kjenninger i Lar som bor i små kommuner/mikro-byer, og det som går igjen - igjen&igjen, er ; de som enn bestemmer er langt mer "avslappet" når det gjelder spørsmål om side(mis)bruk -

I Oslo f.eks har jeg hele tiden lurt om jeg hadde extra-care; eller bare hadde flaks.

Og til slutt kom jeg frem til ; hadde jeg bodd i Malm, Sandnessjøen, Leinesfjord, whatevs - og vært med i Lar, så hadde de vært laaangt mer...."pirkete", krevd langt flere prøver, og ikke engang tenkt på å gidd ut noe benzodiazepin !

Fordi, slike småbøgder har langt færre politi, så er det logisk at de går etter "kjenninger av politiet", igjen&igjen&igjen....

Erfaringen min i Sandnessjøen var 20 forelegg, betalt eller sonet altihopen - og det hender enda at jeg har hevn-drømmer om "han jævla speed-freaken" av en politi....

*kremt*

Tja, for å gjøre en lang historie ko. .... jah-særlig !

*Ja* det varierer ifra by til bygd, og generelt sett så *er* bøgde-politi, såvel som bøgde-lar-ansatte mer kyniske&"cruel"....
*Hentet seg såvidt on-topic igjen der på slutten

(Personlig erfaring)
Sist endret av Attica83; 20. august 2023 kl. 19:27. Grunn: Fordi det måtte tilføyes informasjon