Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4327
Første gang jeg poster på et forum.
Mann 18
Jeg har røyket gjevnlig i ca 6 måneder, men tatt meg en 3 ukers pause for å få hasjet ut av tisset. I dag tokk jeg en 0.5 jay kl: 21 og ble stoppet av politiet 00:30. jeg testet positiv til hasj på spytt og måtte ta blodprøve kl 01:00. Jeg fikk ikke kortet beslaglagt men lurer på hvordan thc overfører til promille. Er det noen som vet hvor høy promille tch jeg hadde i blodet når jeg tokk testen?
For mye. Si hadet til lappen.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
For mye. Si hadet til lappen.
Vis hele sitatet...
Skjønte egentlig det. Bare lurer på om det kan bli fengselsstraff, og om jeg burde innrømme at jeg har røyker hasj gjevnlig i over et halvår
Det er ikke store konsentrasjonen med THC du skal ha i blodet før det er strengt forbudt.

Og siden du røyket en joint noen timer før, så vil jeg tro verdiene er altfor høye.

Vurdering utfra lignende saker:

Førerkortet ditt er borte i minst ett år. Samt at du må avlegge ny teori og førerprøve for å få igjen lappen (dette pga av prøvetid siden du er 18).

Og du vil få en bot.

Og du vil muligens få ubetinget fengsel.

Og helt til slutt: En narkotikarelatert dom på rullebladet er diskvalifiserende for å besøke land som USA, Australia, Canada, Kina, Japan, Brasil, m.m herfra og ut i evigheten.
Sitat av RettSideAvElva Vis innlegg
Skjønte egentlig det. Bare lurer på om det kan bli fengselsstraff, og om jeg burde innrømme at jeg har røyker hasj gjevnlig i over et halvår
Vis hele sitatet...
Ikke si noe om hasjvanene dine. Innrøm at du røyka den gangen hvis blodprøven uansett feller deg, men ikke kommenter ytterligere på spørsmål om røyking andre ganger. Nekt. Her kan du lese om dagens lovpraksis i forhold til førerrett og hva som regnes som edruelig i forhold til hasj, innrømmes hasjrøyking mer enn tre ganger i måneden er det nok til å miste lappen helt til annet motbeviser det.
Sist endret av celtseus; 1. august 2023 kl. 03:41.
Spøker for at lappen ryker gitt. Mener rusinfo bla. sier 12-24t for spyttprøver avhengig av hvor mye du har inntatt.

Sånn ellers vil jeg påstå at å røyke et halvt gram å sette deg på rattet så kort tid etterpå er farlig for deg og for andre, skjønner at det er fort gjort men konsekvensene kan være mye større enn å miste lappen.
Forbered deg på 21-24 dagers fengsel, 1,5 månedslønn i bot og tap av førerkort i to år.

Ikke samtykke til førerkortbeslag. Da kan de dra saken ut i evigheter.
Dersom du ikke samtykker, har de 3 uker på seg til å ta en avgjørelse.
Sitat av David01 Vis innlegg

Og helt til slutt: En narkotikarelatert dom på rullebladet er diskvalifiserende for å besøke land som USA, Australia, Canada, Kina, Japan, Brasil, m.m herfra og ut i evigheten.
Vis hele sitatet...
Nuvel, dette med usa har vel vært oppe flere ganger hvor jeg mener resultatet er at man er enig om at det bare er å dra uten å innrømme noe. Da går det bra
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Nuvel, dette med usa har vel vært oppe flere ganger hvor jeg mener resultatet er at man er enig om at det bare er å dra uten å innrømme noe. Da går det bra
Vis hele sitatet...
Ja, man kan jo selvfølgelig lyve på dokumentene man fyller ut ved avreise. Men det er ikke spesielt taktisk.

Dette skjedde med en bekjent av meg og det ble oppdaget fra amerikanske myndigheter at personen hadde dom på rullebladet som ikke ble opplyst om, og at hen reiste til USA på feil premisser. Vedkommende ble arrestert i USA og den norske ambassaden hadde et ganske omfattende styr for å få hen hjem igjen.

Når folk sier at «du kan bare reise, amerikanerne har ikke innsyn i norske politiregistre likevel». Så er det sprøyt. Det var kanskje sånn for 15 år siden, men ting har forandret seg.

Det er nå mange land (deriblant USA og Norge) som har en felles database som bruker passnummer som holdepunkt, og blir det da oppdaget at du har løyet for å snike deg inn i landet deres, så blir ikke det tatt godt i mot av myndighetene.

Men for all del, bare reis og prøv.
Dette med innreise til USA går helt fint, har ikke selv reist dit enda, men flere av mine venner med langt rulleblad og fengselsdommer har kommet inn uten problem, nyligeste reise var i 2020. Du må forberede deg på å være uten førerkort en stund ja.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Dette med innreise til USA går helt fint, har ikke selv reist dit enda, men flere av mine venner med langt rulleblad og fengselsdommer har kommet inn uten problem, nyligeste reise var i 2020. Du må forberede deg på å være uten førerkort en stund ja.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype? Hva satt de i fengsel for? Måtte de e i avhør når de landet osv osv?
De bare kryssa ikke av på at de var straffedømt i visumsøknaden. Ingen avhør eller noen ved innreise, de bare spør om du er straffedømt. Fengselstraffene var fra vold og narko
Sitat av David01 Vis innlegg
Og helt til slutt: En narkotikarelatert dom på rullebladet er diskvalifiserende for å besøke land som USA, Australia, Canada, Kina, Japan, Brasil, m.m herfra og ut i evigheten.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan stemme, har to dommer på meg for oppbevaring og litt annet (ikke noe vold). Var i USA for to måneder siden, Brasil 3 ganer iløpet av de siste fem årene og Japan for 6 år siden uten noen problemer.

Jeg forstår ikke helt dette systemet og hvordan de tar deg. Kan noen forklare hvordan dette fungerer? Må det være en spesiell type straff for at det skal slå ut?
Dette er et seriøst spørsmål fra en som helt ærlig ikke har peiling.
Sitat av Satho Pronth Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan stemme, har to dommer på meg for oppbevaring og litt annet (ikke noe vold). Var i USA for to måneder siden, Brasil 3 ganer iløpet av de siste fem årene og Japan for 6 år siden uten noen problemer.

Jeg forstår ikke helt dette systemet og hvordan de tar deg. Kan noen forklare hvordan dette fungerer? Må det være en spesiell type straff for at det skal slå ut?
Dette er et seriøst spørsmål fra en som helt ærlig ikke har peiling.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg har forstått det (kan også seff være feil, men har sikre kilder på at det er riktig) er at når alle ankommer USA så blir passet og passnummer registrert på flyplassen.

En viss mengde av disse passnummerne blir tatt ut til stikkprøvekontroll der det knyttes opp mot den internasjonale databasen.

Og hvis du da har reist inn i USA, og løyet i skjemaet, så blir du etterlyst og arrestert.
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Dette med innreise til USA går helt fint, har ikke selv reist dit enda, men flere av mine venner med langt rulleblad og fengselsdommer har kommet inn uten problem, nyligeste reise var i 2020. Du må forberede deg på å være uten førerkort en stund ja.
Vis hele sitatet...
Jeg føler også at dette med innreise til USA er veldig overdrevet. Vet om mange folk med rulleblad og fengselsdommer som allikevel har fått innreisetillatelse, men jeg tror det koker ned til en del flaks også.

Kommer selv til å ta kjangsen på en tur til USA før eller siden, men med min flaks ender det vell med deportering.
Sitat av David01 Vis innlegg
Og helt til slutt: En narkotikarelatert dom på rullebladet er diskvalifiserende for å besøke land som USA, Australia, Canada, Kina, Japan, Brasil, m.m herfra og ut i evigheten.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært i Canada 7 år etter narko relatert dom på rullebladet og det gikk fint.
ikke noe problem med innreise til USA med narkotika dom, så lenge den ikke er super fersk.
Si at dommen er feil, du identifiserte deg som edruelig.
Sitat av David01 Vis innlegg
Ja, man kan jo selvfølgelig lyve på dokumentene man fyller ut ved avreise. Men det er ikke spesielt taktisk.

Dette skjedde med en bekjent av meg og det ble oppdaget fra amerikanske myndigheter at personen hadde dom på rullebladet som ikke ble opplyst om, og at hen reiste til USA på feil premisser. Vedkommende ble arrestert i USA og den norske ambassaden hadde et ganske omfattende styr for å få hen hjem igjen.

Når folk sier at «du kan bare reise, amerikanerne har ikke innsyn i norske politiregistre likevel». Så er det sprøyt. Det var kanskje sånn for 15 år siden, men ting har forandret seg.

Det er nå mange land (deriblant USA og Norge) som har en felles database som bruker passnummer som holdepunkt, og blir det da oppdaget at du har løyet for å snike deg inn i landet deres, så blir ikke det tatt godt i mot av myndighetene.

Men for all del, bare reis og prøv.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du tar feil. Dette har vi debattert utallige ganger allerede. Usa har ikke tilgang på det norske strafferegisteret er vel det man har landet på. Det er også maaaange eksempler på folk med dommer som har reist over, og det har gått helt fint for de aller fleste.

« og blir det da oppdaget at du har løyet for å snike deg inn i landet deres, så blir ikke det tatt godt i mot av myndighetene.» - i verste fall blir du returnert til Norge. Du får ikke noe straff
Sist endret av venstrehook; 3. august 2023 kl. 07:37.
Om du beholder lappen, vil du miste den når du blir dømt! Fikk 21 dagers fengsel for kjøring i hasjrus. Ble målt til over 1.2 i promille da det var over 0.600 ett eller annet i blodet. Jeg hadde ikke røyka på nesten 10 timer! Hadde også utslag på 5 medikamenter, men alle var under grensa. La fram resepter på alt, flere utenlandske også. Dette ble akseptert! Må nå holde meg rein på alt, unntatt ett medikament som jeg får utskrevet i 6 mnd! Gjør du det ikke FØR du skal ha igjen lappen, må du levere reine prøver i 6 mnd etter du egentlig skulle få igjen lappen! Fikk sms fra politiet at jeg kunne begynne å søke om å få igjen lappen 6 mnd før. Så jeg begynte å levere reine prøver da jeg ble rein, 3 mnd så den første prøven var rein for alt, utenom ett legemiddel!
Sitat av David01 Vis innlegg
Det er ikke store konsentrasjonen med THC du skal ha i blodet før det er strengt forbudt.

Og helt til slutt: En narkotikarelatert dom på rullebladet er diskvalifiserende for å besøke land som USA, Australia, Canada, Kina, Japan, Brasil, m.m herfra og ut i evigheten.
Vis hele sitatet...

Man kommer fint inn i landene.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Oppdatering:
Fikk telefon fra politiet om at de hadde funnet thc i blodet mitt, men at det var under 0,2 i promille. Får en bot for rus å rulleblad, men lappen får jeg beholde
Sitat av RettSideAvElva Vis innlegg
Oppdatering:
Fikk telefon fra politiet om at de hadde funnet thc i blodet mitt, men at det var under 0,2 i promille. Får en bot for rus å rulleblad, men lappen får jeg beholde
Vis hele sitatet...
Wow, da var du heldig og gratulerer til deg! Håper du aldri gjør dette igjen....

Helt utrolig hvor "tilfeldig" dette er. Har fulgt med litt på div forum og det virker som det er som å kaste terning dette med spyttprøve/blodprøve, og om man blir tatt.

At OP kan røyke en J på 0.5(!) Og kjøre samt bestå blodprøve enda når rusen er aktiv bare noen timer etterpå er helt sinnsykt. Når andre blir straffet for å ha røyke flere døgn i forveien.. helt latterlig!

Håper inderlig det blir en annen praksis rundt dette snart og at høyesterett endrer praksis etter dette har vært oppe i systemet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Legger opp bilkjøring med umiddelbar virkning til terrorismen avtar
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble tatt i spyttkontroll for to måneder siden. Spyttesten slo ut på thc, jeg hadde røkt hver kveld tre uker i forveien og ca 14 timer før jeg ble stoppa og tatt med på legevakta for å ta blodprøve. Har fortsatt ikke hørt noe og det har gått to måneder. Betyr det at jeg er safe? Skulle jo tro at de ville ta kontakt uansett….???
Sitat av RettSideAvElva Vis innlegg
Oppdatering:
Fikk telefon fra politiet om at de hadde funnet thc i blodet mitt, men at det var under 0,2 i promille. Får en bot for rus å rulleblad, men lappen får jeg beholde
Vis hele sitatet...
Du lå under straffbar grense, men får fortsatt bot? Wtf. Jeg ble stoppa 10 timer etter jeg tok en J, de tok lappen i 3 uker - på blodprøven hadde jeg 0.0027 hva enn de måler THC, grensen er vel 0.0040. Min sak ble direkte henlagt å fikk ingenting bot eller noe på rullebladet

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ble tatt i spyttkontroll for to måneder siden. Spyttesten slo ut på thc, jeg hadde røkt hver kveld tre uker i forveien og ca 14 timer før jeg ble stoppa og tatt med på legevakta for å ta blodprøve. Har fortsatt ikke hørt noe og det har gått to måneder. Betyr det at jeg er safe? Skulle jo tro at de ville ta kontakt uansett….???
Vis hele sitatet...
Trekk samtykke til førekortbeslag så skal du få førerkortet tilbake til de får svar på blodprøve (hvis de tok den). Bare til å ringe den politistasjonen som stoppa deg.

2mnd for å få svar hørtes mye ut, tok meg 4 uker å få svar hadde en advokat som purra på de 1 gang om dagen tho. Tok de fortsatt 1 uke å gi meg beskjed etter de fikk svarene, selvom vi maste på de hver dag
Sist endret av sisterfister; 16. august 2023 kl. 00:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De tok ikke lappen, de sa jeg kunne kjøre videre neste dag i påvente av svar på blodprøven. Men har kjørt rundt nå i over to måneder temmelig nervøs for hva slags svar jeg vil få…
Sitat av sisterfister Vis innlegg
Du lå under straffbar grense, men får fortsatt bot? Wtf. Jeg ble stoppa 10 timer etter jeg tok en J, de tok lappen i 3 uker - på blodprøven hadde jeg 0.0027 hva enn de måler THC, grensen er vel 0.0040. Min sak ble direkte henlagt å fikk ingenting bot eller noe på rullebladet



Trekk samtykke til førekortbeslag så skal du få førerkortet tilbake til de får svar på blodprøve (hvis de tok den). Bare til å ringe den politistasjonen som stoppa deg.

2mnd for å få svar hørtes mye ut, tok meg 4 uker å få svar hadde en advokat som purra på de 1 gang om dagen tho. Tok de fortsatt 1 uke å gi meg beskjed etter de fikk svarene, selvom vi maste på de hver dag
Vis hele sitatet...
Jeg fikk bot for å ha kjørt 62 i 40. Politiet sa at jeg skulle få en bor for rus men dommeren sa at omstendighetene ikke grunnla at jeg skulle få noe på rulleblad