Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2728
Anonym bruker
"Sinna Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser at folk har plukket flein allerede. Jeg trodde ikke det startet før om en måned - kanskje opp i mot 2 her på østlandet og lenger sør.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dette er en diskusjon uten sterk "normal "fasit, men ja sesongen er nok i gang her også.

Ta dette med en klype salt for jeg har jo ikke formell utdannelse kun masse observasjoner og erfaring

Personlig mener jeg temperatur fall under 10 er mer riktig enn frostnatt, men den nøyaktige grensen er nok mer flytende enn det også, med mulig genetikk flytende både over og under for å sikre overlevelse

Jeg har holdt en del på med små arter som danner fruktlegemer med samme lange stilk som flein, generelt er denne strategien veldig sårbar for å tørke ut hvis mikroklima fra gresset feiler, da tapes mye mer evne til å spre sporer av at hele strukturen ryker sammenlignet med de artene som danner store fruktlegemer som fortsetter å slippe sporer selv partielt ødelagt

Evolusjon og tilpasning tilsier da kanskje at regnfall og ganske tungt regnfall er en viktig del av fruiting for denne arten, for fruktlegemene skal bare stå en kort tid før de blir ubrukelige , kontra en enkelt stor frukt som i teorien kan stå nesten en hel sesong

Kanskje også i forstand hvor bra sommer er for gresset rundt der fleinmycel kan Fruite

I tillegg er det skrevet en gang her på freak at selv på egnede habitat der det "burde" vært flein finner man ikke nødvendigvis mer enn 1/10 ganger, jeg har i min ungdom hatt veldig mange bomturer på "samme terreng" og stedlige forhold der alt tilsa de burde vært der

Timing etter regnfall kan man tenke at må være viktigere enn for arter med større fruktlegemer, siden vann i jorden og fukt på gresset vil beskytte fukten i soppen fra å tørke ut

Det perfekte klimaet for fleinsopp basert på morfologi er at det er vått i bakken, vått på gresset, men fortsatt nok vind og luft til at vann ikke blir liggende for lenge på dem da det gjør at de blir angrepet av andre mikroorganismer

Men så skal det ikke regne uendelig for da hadde ingen eller færre sporer blitt spredt noe særlig via luften, heller ikke koloniserer mycelium et substrat like effektivt om det er oversaturert med vann

Så fleinsopp kan være siktet inn på å komme opp fort, og så fort bli borte igjen, som gjør letingen enda mer i retning at man enten finner lite til ingenting, eller mye.

Vi skulle virkelig hatt et dokumentert tilfelle der noen viser hvor fort flein kan danne fruktlegemer. All lek med denne arten gir inntrykk av den vokser sakte, men denne generelle avhengigheten av fukt for sin lange stilk strategi tilsier motsatt, at den burde skyte dem opp raskt og hardt når den først er etablert og forholdene favoriserer den

I år er det 4-5 store grain bags med flein straks 100% som vil bli satt til å kolonisere 12-14 substrat bags som vil bli begravd ute, jeg tror at jeg igjen er for seint ute, de har vokst så tregt at jeg basically har mistet en måned, men det blir altså et lite forsøk i år også.

Jeg har opplevd allerede at 3-4 flein subs gravd ned ikke pinnet i fjor men sommern på Østlandet var ekstrem tørr og unormal, hadde ikke inntrykk at det var noe bra år for sopper
Sist endret av meaculpaUIO; 7. august 2023 kl. 19:29.
Bare legger denne her, så bekrefter det igrunn at sesongen er i gang.

https://www.nettavisen.no/nyheter/av...s/5-95-1242928
Ikke verst..
Hælvetes mye sopp i fredrikstadområdet. Altså sopp generelt, flein vettafaen åssen jeg finner.
Med tanke på at det har vært en tørr juni som gir varme i jorden som er viktig. Og deretter mye regn i juli og nå august.
De tidligere årene har sessongen på innlandet startet sent (slutten av sept) da mener jeg sikkelig startet.

Med tanke på all regnet som har kommet nå, tror dere vi får en tidlig sessong i år? Vil tro det skal mye til for at sessongen ikke er igang i løpet av første halvdel av sept.

Hva tror du meaculpaUIO?
Får vi en tidlig sessong i år?
Klart temperatur spiller inn det også.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan bekrefte små funn i innlandet syd i Norge. Dette på steder hvor jeg vanligvis finner mye. Dette kommer sannsynligvis til å bli et jævlig bra soppår.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er funn på Østlandet, men det betyr ikke at jeg er insensitiv ovenfor skeptikere og tilhengere av formelt anerkjent argumentasjon,

Basically er det tynt å erklære at sesongen er begynt, det vet bare Gud. Et avvik eller en minoritet er en del av et bilde, men ikke en hovedregel.

Mange har nikket godkjennende til at dr fimetaria har forsøkt flytte overtroen om frostnatt til en overtro om at sesongen starter nærmere 10 grader og lavere.

I tilegg er det et geografisk problem her alle blir klar over når de tenker nasjonalt, som er at ulike deler av landet har ulik sesong,

men ennå mer tvilende kan man si at ikke engang "Østlandet" har helt like "sesonger"

Det er de med lang erfaring med å plukke fra samme sted som evt kunne opplyse diskusjonen
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg må nesten stille det samme spørsmålet, men det gjelder derimot Midt-Norge, nærmere bestemt Trondheim i Trøndelag? Ville blitt så glad om jeg får positive svar på dette.. ��
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg må nesten stille det samme spørsmålet, men det gjelder derimot Midt-Norge, nærmere bestemt Trondheim i Trøndelag? Ville blitt så glad om jeg får positive svar på dette.. ��
Vis hele sitatet...
Det er gjort funn i Trondheim.
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Basically er det tynt å erklære at sesongen er begynt, det vet bare Gud. Et avvik eller en minoritet er en del av et bilde, men ikke en hovedregel.
Vis hele sitatet...
Når det har dukket opp mange nok avvik (sett minst 20 folk finne til nå i år) så vil jeg påstå at sesongen har begynt, selv om den ikke er på maks. Personlig venter jeg en måned til eller drar opp i høyden for å unngå bomtur.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Fant fem stykker nær 1t fra Kristiansand i dag på et fast sted som jeg har fulgt med på i 3 år nå.

Etter ha hørt med to lokale/sett på Yr
så har det evt vært "effektiv" emperatur på 10 eller lavere pga mye vind her, om natten.

Så i tråd med det jeg opplever

Ellers hjelper jeg til å moderere en Reddit gruppe for ID, der er det flere funn på Østlandet og var det allerede forrige helg såvidt jeg husker

Men ikke "storfunn" bare smått
Sist endret av meaculpaUIO; 9. august 2023 kl. 21:16.


Østlandet leverer
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Det er gjort funn i Trondheim.
Vis hele sitatet...
Mange takk, da blir det litt leting sporadisk og planlagt
Vestlandet da? Rundt Bergen.