Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2312
Hei, jeg ønsker å jobbe på en flyplass og trenger derfor sikkerhetsklarering. For å være fullstendig åpen, har jeg tidligere hatt en episode med marijuana for 8 år siden. Men siden da har jeg gitt min tid til utdannelse og personlig vekst, noe som har formet meg til å bli et ansvarlig og respektabelt individ. Vil mine tidligere feiltrinn påvirke mine sjanser for å oppnå sikkerhetsklarering, eller finnes det en mulighet for at jeg kan bli vurdert basert på min nåværende situasjon og positive utvikling?
BRAND ∞ STRONG
Det er ikke de som gjør jobbintervjuet som foretar bakgrunnssjekken, men Luftfartstilsynet med politiattest fra deg.
Utvidet bakgrunnsjekk
Fra 1. januar 2022 gjelder nye regler knyttet til bakgrunnssjekk.
Alle som skal ha utvidet bakgrunnssjekk (adgang til sikkerhetsbegrenset område) skal gjennom en årlig
kontroll basert på etterretnings- og vandelsopplysinger.


Du burde ikke forsøke å juge bort den bønna i hvert fall. Tror det vill bli mer negativt sett på en selve røykingen.
Sist endret av vindaloo; 6. juni 2023 kl. 12:22.
Sikkerhetsklarering igjennom NSM?

Ikke lyv = Sikkerhetsklarert
Lyver og blir tatt: Ikke sikkerhetsklarert.

Hvis det er NSM som er ansvarlig her, så er det bare å si at du for 8 år siden gjorde noe som i dine øyne nå er et feiltrinn. Du driver ikke med slikt lenger og tar avstand fra slike ting.
Trådstarter
9 0
Det er NSM som er ansvarlig og skal jobbe med å utbedre flyplassen, det vil si konstruksjonsarbeid som å legge betong osv. Nå håper jeg virkelig de kan være litt greie og se at det er såpass lenge siden, og at jeg har forbedret meg. Har ikke gjort noe dumt i senere tid, og dette var fra da jeg var 21 år.

Det antas at det er relatert til skjermede objekter og kritisk infrastruktur.
Sist endret av Tor123; 6. juni 2023 kl. 17:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har slik klarering, og fikk den selv om jeg hadde en gammel brukersak på vandelen. Om jeg husker rett var hendelsen for gammel og ikke alvorlig nok til at den utgjorde noe problem.
Sitat av Tor123 Vis innlegg
Det er NSM som er ansvarlig og skal jobbe med å utbedre flyplassen, det vil si konstruksjonsarbeid som å legge betong osv. Nå håper jeg virkelig de kan være litt greie og se at det er såpass lenge siden, og at jeg har forbedret meg. Har ikke gjort noe dumt i senere tid, og dette var fra da jeg var 21 år.

Det antas at det er relatert til skjermede objekter og kritisk infrastruktur.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet i Forsvaret og har noe erfaring med NSM. NSM er ikke ute etter å ikke klarere deg grunnet ting du har gjort. At du ikke lyver på sikkerhetsklareringen er hovedssakelig det dem er ute etter. Finnes noen få ting de eventuelt ville kontaktet deg for å høre ang. Dette er typ ting som om du har nevnt organisert kriminalitet, kriminelle familiemedlemmer osv. Er du kriminell med et aktivt rulleblad vil dem ta en vurdering på hvorvidt dette kan påvirke flyplassen sin sikkerhetsstatus.
Sist endret av IW2022; 6. juni 2023 kl. 18:02.
Trådstarter
9 0
Så ting som å droppe kontakt med gamle venner, leve sundt, slutte og drikke osv vil muligens tale possitivt?

Har etablert et helt nytt liv, så håper de klarer å være litt greie med meg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Tor123 Vis innlegg
Så ting som å droppe kontakt med gamle venner, leve sundt, slutte og drikke osv vil muligens tale possitivt?

Har etablert et helt nytt liv, så håper de klarer å være litt greie med meg
Vis hele sitatet...
Det er bare et skjema du fyller ut. Du trenger ikke fortelle om vennene dine eller hvordan du lever, men ditt forhold til alkhol, doping og vandel er relevant.
Sitat av Tor123 Vis innlegg
Så ting som å droppe kontakt med gamle venner, leve sundt, slutte og drikke osv vil muligens tale possitivt?

Har etablert et helt nytt liv, så håper de klarer å være litt greie med meg
Vis hele sitatet...
Hvis det står noen plass, vær ærlig. Hvis det ikke står noen plass så kan du vurdere å ikke være ærlig. Hvis saken er at du har blitt tatt for marihuana en gang, så er jeg nesten helt sikker på at du fint sklir igjennom. Har sett flere vernepliktige som fyller ut at de har prøvd hasj & andre droger, bli sikkerhetsklarert. Eneste jeg har sett bli kontaktet av NSM grunnet typ 'kriminalitet' var en som hadde en mor involvert i organisert kriminalitet. Han ble og sikkerhetsklarert.
Sist endret av IW2022; 6. juni 2023 kl. 18:54.
Kan en sikkerhetsklarering aldrig innebære at de vil be om innsyn i eventuell internetthistorikk fra ISP?
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Kan en sikkerhetsklarering aldrig innebære at de vil be om innsyn i eventuell internetthistorikk fra ISP?
Vis hele sitatet...
Vanskelig spørsmål å svare på.

Hadde muligens spurt Bård Standal om dette for å få et konkret og korrekt svar.
Sist endret av IW2022; 6. juni 2023 kl. 20:09.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Kan en sikkerhetsklarering aldrig innebære at de vil be om innsyn i eventuell internetthistorikk fra ISP?
Vis hele sitatet...
Nei. Sikkerhetsklarering utføres på bakgrunn av egenopplysninger, som du oppgir i personopplysningsblanketten som leveres inn, samt en rekke offentlige og private registre som spesifisert i klareringsforskriften § 8

Som ledd i personkontrollen ved en sikkerhetsklarering, kan Nasjonal sikkerhetsmyndighet innhente og videreformidle til klareringsmyndigheten opplysninger fra
a) politiets registre
b) registre hos Politiets sikkerhetstjeneste
c) Skatteetatens registre
d) Nasjonal sikkerhetsmyndighets egne registre
e) Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret
f) Utlendingsdirektoratets registre
g) registre hos namsmyndighetene
h) Kartverkets registre
i) Brønnøysundregistrene
j) registre med gjeldsinformasjon eller kredittopplysninger hos foretak som regnes som gjeldsinformasjonsforetak eller kredittopplysningsforetak etter gjeldsinformasjonsloven
k) registre hos private inkassatorer som har bevilgning etter inkassoloven.
Vis hele sitatet...
Skal sies, de færreste jobber PÅ en flyplass i Norge krever SIKKERHETSKLARERING og AUTORISASJON. Det er normalt forbeholdt de i tårn (K) og teknisk personell med tilgang til radardata-utstyrn (H). Unntaket er de få lufthavnen med militær-del (enten helt eid av Forsvaret eller hvor Forsvaret leier grunn fra Avinor).
Det er altså noe annet enn bakgrunnssjekken som Luftfartstilsynet utfører for at man skal få ID-kort på alle norske lufthavner (den gjelder alle).
Uansett så er det bedre å være ærlig, uansett hva det gjelder. Blir du tatt i uærlighet så er ikke det noe SKM/NSM anser som kan fikses (slik dårlig økonomisk situasjon kan fikses), og da er du fucked (både i karens-perioden og etter du får lov å søke på nytt etter karensperioden).
Trådstarter
9 0
Skal sikkertsklarers for kritisk infrastruktur osv
Da svarer du ærlig og nevner heller for mye i siste fritekstsfelt (antar du skal fylle ut Alltinn-skjemaet siden Avinor og Avinor Flysikring har brukt dette siste årene, selv om andre statlige etater noen steder fortsatt bruker papirskjemaet) hvor de spør om det er noe mer du mener de bør vite om. Uærlighet er den store du ikke kan fikse, alt annet kan fikses, og hvis dette uansett er noe du har lagt bak deg så er det allerede fikset, og det at du selv nevner det på en ærlig og redelig måte vil gjøre din sak mye sterkere. Og for all del, når du til slutt er sikkerhetsklarert og autorisert, så må du huske at autorisasjonen kan falle bort hvis du feiler i å nevne nye ting. Du aner ikke hvor mange vi har mistet i luftfarten fordi de ikke nevnte x og y til autorisasjonsmyndighet (ofte nærmeste leder) som de er pålagt å gjøre (for det kan være lenge til neste reklarering). Få ting er verre enn uærlighet og forsøk på å holde noe skjult, og det hjelper ikke å si f.eks. "men jeg antok at min autorisasjonsmyndighet/nærmeste leder visste at Avinor trakk meg i lønn pga pålegg fra Namsmannen, så jeg nevnte det ikke verken når det skjedde eller på reklareringen 2 år senere". Marijuana for 8 år siden er en filleting til sammenligning, og de stillingene som krever K og H i luftfarten er det stor mangel på, så velkommen skal du være (når det er sagt, etterspørselen påvirker ikke utfall av sikkerhetsklarering/autorisasjon/bakgrunnsjekk)!
Sist endret av bashfoo; 7. juni 2023 kl. 01:58.
Trådstarter
9 0
Høres ut som det er gode odds.
Bare hold deg unna surrogatmødre fra Russland og ekteskap med personer fra andre land uten sikkerhetssamarbeid (ikke anta at f.eks. ektefelle fra Chile er greit etter Pinochet forsvant). Ikke ta imot venneforespørsler fra randoms på Facebook etc. og ikke la andre (mis)bruke fordelsparkeringen på lufthavna.
Ektefelle fra polen da-innafor?
Personlig hadde jeg ikke risikert det nå til dags. Slike ting går veldig i berg og dalbane og siste 6-7 årene har det vært veldig strengt på ting som før var helt greit.

Når det er sagt, selv med H så skal du strengt tatt kun gi beskjed ved samboerskap/ekteskap, dating/kjærester er enda noe du kan holde privat (men hvis du ikke gjør det for å være på den sikre siden når du er usikker på det aktuelle land/stat for å forhøre deg om du tror AM tror landet er "trygt") så var iallefall beskjeden jeg fikk "Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal gjøre, but don't..")
Siste årene har vi dog både klarert briter og nordmenn gift med briter, så der har vi reelle eksempler i det minste på at det må være greit?
Trådstarter
9 0
Blir spennende å søke, håper denne sikkerhetsklareringen går igjennom.