Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1604
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Yo, ble dømt for promillekjøring og mista lappen i ett år. Det var lovlige piller fra apoteket. Jeg har en kompis som ble tatt fjern, han sier han blir stoppet veldig ofte av sivilsnut for spyttprøve.

Hvordan funker dette egentlig? Er det kun illegale rusmidler som blir registrert? Aldri hørt om noen som har blitt stoppet hele tiden etter alkokjøring.

Jeg kjørte i 10 år uten å bli stoppet en eneste gang, kjører mest sentralt i Oslo og Trondheim hvis det betyr noe. Er jeg safe siden det ikke var illegale drugs?

ChatGPT sier:

“I Norge, hvor jeg antar at du er basert på spørsmålet ditt, vil promillekjøring bli registrert på personen som ble fanget i handlingen, ikke på bilens registreringsnummer. Dette er fordi det er personen som er ansvarlig for forbrytelsen, ikke kjøretøyet de kjørte.

Strafferegistreringen er knyttet til individet, ikke kjøretøyet, og det er individet som vil møte juridiske konsekvenser. Selv om enkelte detaljer om kjøretøyet kan bli notert i forbindelse med hendelsen (for eksempel merke, modell og registreringsnummer), er det ikke selve kjøretøyet som blir "merket" eller registrert med en promillekjøringsovertramp»

Litt nye usikkerheter her, noen med personlig erfaringer?
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skal ikke promillekjørte igjen altså, bare lurer på i forhold til røying 1-2 dager før kjøring
Tror du kan glemme ChatGPT
Jeg ble en liten periode stoppet svært ofte, og det toppet seg med å bli stoppet 5 ganger ila påskeuken. Ettr å ha sagt netttop det og spurt politibetjenten bekreftet han at det nok hadde med tidligere eier å gjøre. - og det ga seg relativt raskt etter dette.
Anonym bruker
"Kvalm Ringsel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Regnr bruker og eier av bilen kan være flagget.
Alle politibiler har nå anpr.
Så hvis du møter en politibil og du har feks nark saker på deg blinker det rødt i display og viser regnr.
Samme hvis bilen eies eller brukes av noen. Så låner du bort en bil til en kjenning av poltiet og den personen blir stoppet og loggført så kan du banne på at du blir stoppet masse en periode
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble dømt til program mot ruspåvirket kjøring etter å ha blitt tatt med skyhøy promille for noen få år siden, og innrømmet da store alkoholproblemer og tok imot hjelp for dette. Har aldri blitt stoppet en eneste gang etter dette, og har kjørt bil igjen nå i ca 3 år etterpå. Kjører samme bilen enda også. Passert mange kontroller og politibiler på den tiden, så jeg tror nok kanskje de er tøffere mot dem som blir tatt mdd ulovlig rus? Men jeg som i avhør og retten innrømmet alkoholproblemer, skulle jo tro de stoppet meg for sjekk i etterkant men den gang ei.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Helhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ble dømt til program mot ruspåvirket kjøring etter å ha blitt tatt med skyhøy promille for noen få år siden, og innrømmet da store alkoholproblemer og tok imot hjelp for dette. Har aldri blitt stoppet en eneste gang etter dette, og har kjørt bil igjen nå i ca 3 år etterpå. Kjører samme bilen enda også. Passert mange kontroller og politibiler på den tiden, så jeg tror nok kanskje de er tøffere mot dem som blir tatt mdd ulovlig rus? Men jeg som i avhør og retten innrømmet alkoholproblemer, skulle jo tro de stoppet meg for sjekk i etterkant men den gang ei.
Vis hele sitatet...
Får man lappen fortere om man går på det programmet?
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ble dømt til program mot ruspåvirket kjøring etter å ha blitt tatt med skyhøy promille for noen få år siden, og innrømmet da store alkoholproblemer og tok imot hjelp for dette. Har aldri blitt stoppet en eneste gang etter dette, og har kjørt bil igjen nå i ca 3 år etterpå. Kjører samme bilen enda også. Passert mange kontroller og politibiler på den tiden, så jeg tror nok kanskje de er tøffere mot dem som blir tatt mdd ulovlig rus? Men jeg som i avhør og retten innrømmet alkoholproblemer, skulle jo tro de stoppet meg for sjekk i etterkant men den gang ei.
Vis hele sitatet...
Tenker det samme. Vet av flere som har mistet lappen pga alkohol. De blir aldri stoppet. Håper det er samme med lovlige legemidler.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Får man lappen fortere om man går på det programmet?
Vis hele sitatet...
Nei, det er et alternativ til fengsel eller fotlenke og kan tilbys om det er første gang du blir tatt for ruskjøring. Jeg har ikke blitt stoppa i ettertid når jeg har blitt tatt for å kjøre rusa (alkohol og ulovlige substanser) men har hatt en sivilbil bak meg et par mil før den snudde. Kjørte mc så den venta nok på at jeg skulle gi bånn gass.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tenker det samme. Vet av flere som har mistet lappen pga alkohol. De blir aldri stoppet. Håper det er samme med lovlige legemidler.
Vis hele sitatet...
Legemidlet er bare lovlig om du har resept på det.
Sist endret av NokErNok; 19. mai 2023 kl. 15:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde en kompis som som ble tatt, han ble stoppet hele tiden, altså flere ganger i mnd. Tilslutt så spurte han bare engang han ble stoppet om hvorfor å da sa politibetjenten at regnr ble flagget av skiltlesingen, han sa også at det ikke stod hvorfor men bare "mistenkelig, burde sjekkes" på en måte.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får ikke lappen tilbake raskere ved program mot ruspåvirket kjøring, men du slipper å sone og informere arbeidsgiver. For meg var det en kjempedeal.
Jeg laget en egen tråd på forumet her som du finner om du søker, dog gjennomførte jeg programmet under pandemien så det ble litt amputert og mye pr telefon og teams.

Alt i alt et godt alternativ til soning hvis du vil ha støtte og hjelp isteden for å bare straffes og bli ferdig.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Legemidlet er bare lovlig om du har resept på det.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde resept.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Gingerskjegg Vis innlegg
Hadde en kompis som som ble tatt, han ble stoppet hele tiden, altså flere ganger i mnd. Tilslutt så spurte han bare engang han ble stoppet om hvorfor å da sa politibetjenten at regnr ble flagget av skiltlesingen, han sa også at det ikke stod hvorfor men bare "mistenkelig, burde sjekkes" på en måte.
Vis hele sitatet...
Hva hadde han i blodet? Ulovlig rus?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva hadde han i blodet? Ulovlig rus?
Vis hele sitatet...
Bare alko, han bytta bil da ca 1 år senere å da sluttet han å bli stoppet da. Fulgte kanskje bare regnr mby