Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1145
God ettermiddag folkens!

Jeg er en gjøk når det kommer til bil og har ikke noe særlig peiling. Legger ved noen punkter nedenfor som gir litt innblikk i situasjonen min.

- Jeg ønsker å bruke 100-150k, og da gjerne kunne få igjen ihvertfall 70% av kjøpesummen når jeg selger bilen igjen om 2-3 år.
- Jeg er på et skikkelig "spare-kjør" om dagen og ønsker en bil som er billig å bruke.
- Jeg bruker omtrent 10 minutter til jobb, så det blir i hovedsak korte kjøreturer. Noen lengre turer vil selvfølgelig forekomme i ny og ne.

Noen som har noen anbefalinger på hva jeg burde holde øynene oppe etter?
En billig liten el-bil om du har lademuligheter hjemme og på jobb. E-golf, Leaf eller noe i den gata.

Evt, en liten selvladene hybrid feks Toyota sine små, meget drivstoff venlige biler.

Når det gjelder verditap så er det trolig ikke mulig med overnevnte eksempler mtp. batterilevetid. Det jeg ser på bruktmarkedet for tiden i din prisklasse som holder seg er særtyper. Kassebiler med 4x4, store SUVer av velkjente merker, sportsbiler av ymse og litt andre "vanlige" biler med et høyt utstyrsnivå feks. Alt i alt, ikke biler som er billig i drift i utgangspunktet verken når det gjelder drivstoff og vedlikehold.
Volvo XC70 eller V70 for en allsidig bil.

En brukt Polestar eller en Leaf kan vel være optimalt for kortere turer.
Skal du spare penger er ikke bil det du burde prioritere. Det er alltid noe med biler. Enten trenger den nye dekk, oljeskift, service eller det er feilkoder du ikke aner hva betyr og som gjør at du må innom merkeverkstedet. Og der renner pengene ut. Også er det bomringer, forsikringer, drivstoff og parkering. Pluss evt parkeringsbøter.

Siden du har 10 minutters kjøring til jobb kunne du kanskje klart deg med feks en elektrisk scooter/moped? Billig forsikring, lave driftskostnader og gratis bompassering.

Skal du på langtur kan du enten leie bil eller ta tog.
Sist endret av _abc_; 24. april 2023 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TheGoodestBoy Vis innlegg
- Jeg ønsker å bruke 100-150k
- Jeg er på et skikkelig "spare-kjør" om dagen og ønsker en bil som er billig å bruke.
Vis hele sitatet...
¿?

Kjøp en bil til 15-30k som er eu-godkjent i 2år. Kun ansvarsforsikring. DET er billig bilhold.

Selvfølgelig ikke vits med elbil når du har et kjøremønster som koster et par hundre kroner i uka i drivstoff
Sist endret av plexern; 24. april 2023 kl. 19:16.
Sitat av plexern Vis innlegg
¿?

Kjøp en bil til 15-30k som er eu-godkjent i 2år. Kun ansvarsforsikring. DET er billig bilhold.

Selvfølgelig ikke vits med elbil når du har et kjøremønster som koster et par hundre kroner i uka i drivstoff
Vis hele sitatet...
Ikke når bilen må månedlig på verksted.
En 2009-2011 Golf kan også være en fin bil til all bruk. Eller en 2003-2005 om du vil bare ha den til en sesong og herje med
Om du ikke er pokka nødt til å ha bil, velg moped, scooter eller ståhjuling. Det er billig transport.
Bil er dyrt uansett åssen du snur på det. Pengene rauser ut hver måned. Og siden du skal ha en brukt en kan du nesten være sikkert på at det vil dukke opp feil i løpet av de 2-3 årene du skal eie bilen. Og det kommer på toppen av ordinær service, oljeskift, filterbytte, dekk og bremser osv.
Velg så kjedelig bil som mulig, lavt sylindervolum og få sylindre er bra til sparsommelig bileie. Mange biler med 1.0L motorer som er greie biler for eksempel.

Unngå tysk bil, satans dyrt og med mindre det er diesel, så er det mest sannsynlig ikke driftsikkert. Savner tida tyskerne hadde tunga rett i kjeften, men de fant ut at de har skikkelig lyst til å selge spesialverktøy og deler for å styrke bunnlinja. VW tjener mer på verktøy enn de gjør på biler til tider, som et eksempel. Kan ikke vise til noe tall, da det er taushetsbelagt.

Koreansk eller Japansk er nok det du ser etter. Da kan du velge helt ifra bruk og kast biler, til biler du kan ha så lenge du vil/er villig til å bytte deler. Toyota og Honda holder kjøpsverdien sin temmelig godt, generelt sett. Aygo er en gjerrig bil som er evighetsmaskin hvis du vil ha en spesifikk bilmodell. Anbefaler deg dog å gjøre masse research selv.


Det er dog en temmelig stor MEN her. Verksted er ikke billig og bil er ikke noe man kan regne med holder så og så lenge, det trenger vedlikehold jevnt over. Så med mindre du kan skru selv ville jeg gått for mopedbil eller ATV hvis du skal kjøre om vintern også. Kan man ikke skru selv, er du kun et lite uhell eller en del som ryker unna å ha en papirvekt til mange, mange tusen kroner stående på gårdsplassen.

Jeg er ufør og har bil, så det er jo mulig på et ekstremt lavt budsjett. Men siden jeg har fagbrev som bilmekaniker og kan skru ALT selv, så koster bilhold for meg under 1/10 av hva "normies” betaler for å ha bil. Drivstoff og forsikring koster meg halvparten av hva et busskort koster. Deler kommer i tillegg, men har kun brukt 6500 i deler på 3 år. Kjøpskostnad for min bil var 29.500, kan nok selge den for nærmere 40.000 nå, siden det er en litt sjeldnere bil.

Verktøy er satans dyrt, så ville ikke satset på å gå til innkjøp av det for eget vedlikehold med mindre du er spesielt intressert. Må fort ut med 10 - 15k for nok verktøy til 1 bil, skal du skru på flere blir det fort mangfoldige tusen.
Sist endret av Vasken; 25. april 2023 kl. 00:58.
Sitat av EvilSink Vis innlegg

Unngå tysk bil, satans dyrt og med mindre det er diesel, så er det mest sannsynlig ikke driftsikkert.
Vis hele sitatet...
Spent på hvordan du kom fram til den konklusjonen. Er jo diesel som har hatt problemer med tette partikkelfiltre og EGR ventiler siden det kom. Ganske mange dieselmotorer kan få problemer med svinghjul fordi det ikke tåler vibrasjonen av motoren over tid også. Kan ikke komme på noen sånne feil som finnes utelukkende for bensin, selv om det selvsagt er bra og dårlige motorer der også. Men diesel har lavere forbruk da, sånn på det jevne. Men ikke nok til at det sparer en for kostnadene for rens av partikkelfilter på verksted...

Jeg anbefaler heller TS bensinbil, av grunnene nevnt over. Du sier ingenting om hva slags størrelse du trenger på bilen, det er ganske relevant for hva du kan få for budsjettet du har nevnt. Jeg stiller meg ellers bak andre forslag i tråden, elbil er jo absolutt å foretrekke, og det begynner å bli greie priser på mye av det. Du får en (gammel) Tesla med gratis lading og byttet batteripakke for under 150k nå, tror jeg. Ellers er det flere som mener at elbilprisene blir å synke utover året, så om du har tid å vente kanskje det lønner seg.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Spent på hvordan du kom fram til den konklusjonen. Er jo diesel som har hatt problemer med tette partikkelfiltre og EGR ventiler siden det kom. Ganske mange dieselmotorer kan få problemer med svinghjul fordi det ikke tåler vibrasjonen av motoren over tid også. Kan ikke komme på noen sånne feil som finnes utelukkende for bensin, selv om det selvsagt er bra og dårlige motorer der også. Men diesel har lavere forbruk da, sånn på det jevne. Men ikke nok til at det sparer en for kostnadene for rens av partikkelfilter på verksted..
Vis hele sitatet...
I de aller fleste tilfeller, så er disse feilene feil bruk. Altså, det er en modell her og der som er en skikkelig sitron, det nekter jeg ikke på.

Tett egr og/eller tett dpf? Da må man slutte med den overdrevne småkjøringa og få bilen ut på en ordentlig tur. Minst 30 minutter etter motor er gjennomvarm. Og det må skje jevnlig, har du ikke mulighet til det har du valgt feil motor. Det er heller ikke noe stort problem å tette igjen avgass systemer på en bensinbil hvis man bruker det feil.

Uten en ordentlig tur så har ikke disse systemene sjangs i havet til å fungere som de skal, det skal tross alt litt temperatur til for å forbrenne sotpartikler og annet skjit.

Det er en del dobbeltmasse svinghjul som det har vært problemer med, men også der er det mye feil bruk som også har skylden. Orker ikke gå inn i detaljer nå, men når svinghjulet ser ut som man har gått løs på det med en blåselampe, så er det ikke svinghjulet sin feil.
I de bilene hvor det faktisk er produksjonsfeil eller svakheter er det stort sett fjærmekanismen som gjør at de to massene som kan flytte på seg for å jevne ut vibrasjoner og forskjell i rotasjonshastighet som har fått seg en støkk. Også der er det mange som har gått på en blemme ved å ikke bruke bilen riktig, klinker inn clutchen og lurer på hvorfor bilen er ødelagt etterpå.

Toppene i mange av de nyere tyske bensinbilene er søppel for norske forhold og drivstoff. Det blir fullt av sot på ventiler og ventilseter, dyser som tetter seg i hytt og gevær pga etanol som spiser opp plastikk og gummi inni der, altfor lav evakuering av olje så det samler seg masse drit overfuckingsalt, ventilflyt som følge av lav evakuering av olje, blanding av ukompatible metaller som reagerer med hverandre, med mer.

Nyere Tysk bil er kjempefint i garantitiden, men ikke lenger. Mange av disse problemene er dog pga stadig strengere lover og reguleringer. Jeg hadde gitt min høyre OG venstre ballestein for den rette eldre tyske bilen, lett. Det er ikke bare pga at tyske biler er populære statussymboler i Norge at de synker som en stein i pris.

Ville aldri i verden funnet på å anbefale noe særlig av nyere tysk fabrikat, men jeg la til den seksjonen da det er mange som absolutt må ha seg en bil som statussymbol. Holder meg heller til kjedelige biler, da jeg ikke orker å skru noe særlig mer enn absolutt minimum.