Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1832
Lang historie kort. Ble anmeldt av en som kjøpte noe av meg på finn. Vedkommende forstod ikke hvordan h*n brukte det h*n kjøpte, og ville ha pengene tilbake, noe jeg sa nei til, da jeg ikke kan vite om han videreselger det jeg hadde solgt (tenk f.eks et digitalt gavekort eller noe lignende)

Vedkommende anmeldte. Politiet kalte meg inn til avhør. Jeg svarte på noen spørsmål, men nekter åpenbart å forklare meg fritt, da jeg hater politiet og ikke sier noe mer enn nødvendig. De ga meg et forelegg som jeg sa nei takk til. Dette er nå ca 7 måneder siden, og jeg har ikke hørt noe som helst etter det.

Hva kan jeg forvente av videre saksgang?
Ser jo helt at dette bare forblir i en skuff og er ikke interessert i å gjøre noe som drar saken opp igjen, selv om jeg er rimelig trygg på at jeg vil vinne en eventuell rettsak. Har bare særdeles lite lyst å bli dratt igjennom en rettsak.
Hvilken lov sto det i forelegget at du hadde brutt?

Hvis man ikke betaler et forelegg bestrider/nekter man for det politiet mener er et straffbart forhold; å skrive under er det samme som å få en dom på seg.

Saken ligger antagelig i en skuff hos politiet, så lenge du ikke har fått beskjed om noe annet. Det er det som kalles "liggetid" og siden dette neppe er en prioritert sak hos politiet kan den bli liggende en stund.

I utgangspunktet må du regne med rettssak, evt. en samlesak hvis du pådrar seg flere forhold. En sjelden gang henlegges saken på grunn av ressursmangel, men det er sjelden, særlig når forelegget allerede er sendt ut. Politiet vil selvsagt ikke at folk skal tjene på å ikke godta forelegg slik at alle sakene må til retten, noe som er dyr.t for politiet og domstolene.

Det neste du hører er med andre ord at det er tatt ut en tiltale mot deg og at du kan få oppnevnt offentlig forsvarer, evt. at saken er henlagt på grunn av ressursmangel (noe som er usannsynlig).
Så du var helt uskyldig men nektet å forklare deg, fordi du ikke er glad i onkel blå?

Må jo være en av de mest idiotiske tingene jeg har lest på en stund. Du satte deg selv i salsa for svindel ved å ikke si noe, forutsatt at du er helt uskyldig. Hvis en person ikke vet hvordan man bruker noe, så er det jo den personene som feil, men man pleier jo å være hyggelig og forklare det, og da kunne du jo sagt det til politiet. Men du høres bare ut som en vrang shitkid.

Men tilbake til spørsmålet. Det blir nok liggende i en skuff til de får mer på deg eller noen kommer på å sende det til rette. Har du flaks blir det henlagt pga manglende kapasitet.
Blir nok henlagt med tiden. Har hatt noen fartsbøter liggende som blir henlagt grunnet Foreldelse. Og det er videobevis osv.
Er det så vanskelig å forklare hvordan det brukes da?
Dette virker jo veldig spesielt, man anmelder ikke folk ut av det blå fordi man ikke forstår seg på ett produkt lol.
Vedkommende anmeldte. Politiet kalte meg inn til avhør. Jeg svarte på noen spørsmål, men nekter åpenbart å forklare meg fritt, da jeg hater politiet og ikke sier noe mer enn nødvendig...

...Har bare særdeles lite lyst å bli dratt igjennom en rettsak.


Du ser hvor det gikk gærent, ikke sant? Bruk det som lærdom neste gang du ikke ønsker å havne i en rettsak.
Sist endret av skrpappa; 20. april 2023 kl. 20:44.
Tror dere misforstår. Jeg vil at saken skal forsvinne ja, men jeg går heller i en rettsak enn å forklare meg fritt til politiet, spesielt når jeg virkelig ikke har gjort noe galt.

Det finnes ----------> 0 <---------- positive ting som kan forekomme av å uoppfordret si noe til politiet, og det finnes en uhorvelig mengde negative ting som kan skje. Saken er ekstremt sort hvit om den går til rettsak, da alt er dokumenterbart via meldinger.

Om vi later som at situasjonen gjelder et visa gavekort, så gikk dialogen som følger:

Jeg har nå vippset deg pengene. OK, her er gavekortet. Hm, jeg vet ikke om jeg får til å bruke gavekortet til det jeg ønsker, så jeg vil ha pengene tilbake. Det går dessverre ikke, da jeg ikke kan vite at du ikke gir dette gavekortet til noen andre. Din jævla svindler, da anmelder jeg deg.

Ikke mer, ikke mindre.

Derimot, så er det er alltid noe ukjent når man går inn i en rettsak, og det er selvfølgelig mer fordelaktig for meg at det ikke blir rettsak enn at det blir det.

Men takker for svar, da lar jeg bare tiden gå, så får jeg ta stilling til det når det eventuelt dukker opp noe igjen.
Det der kunne du jo bare vist politiet så hadde saken vært ute av verden med en gang ��