Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1457
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg røyker ca 0.4-0.5g med god hasj hver lørdag kveld i 20 tiden. Dette røyker jeg i en joint.

Ellers er jeg aktiv med trening og holder meg sunn osv. Røyker ikke drikker lite, men snuser.

Hver lørdag kveld røyker jeg som sagt max 0.5g med hasj og har gjort dette i noen år.

Jeg kjører alderi bil på søndagen men venter til mandag morgen kl 06.00, før jeg setter meg bak rate. Har lest litt ang spyttprøver som politiet tar, og lurer på om noen har erfaring med hvor lenge dette kan slå ut? Leser på nettet ca 12-24 timer. Det går alltid ca 36 timer etter Johnsen lørdagskvelden til jeg kjører bil. Kan jeg være sikker på at en evt blodprøve er rein mandags morgen?

Mulig dette er dumt å spørre om men tenker at her på freak er rette stede å stille dette spørsmålet.
God kveld folkens
https://rusinfo.no/fakta-om-rusmidle...oven-cannabis/

Røyker du 0.1g med 25% gir dette promille i inntil tolv timer. Røyker du 0,2g inntil 15 timer. Tror du er innenfor. Forbeholdt at du røyker hasj med 25% thc. Det er vel ca der gjennomsnittlig beslag ligger på i styrke i følge politiet. Men man kan ikke vite styrken, så lenge det ikke er kjøpt på polet...
Hvem vet? Spyttprøver er notorisk på falsk positiv så jeg anbefaler at du avslår spyttprøve og går for tradisjonell blodprøve.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Hvem vet? Spyttprøver er notorisk på falsk positiv så jeg anbefaler at du avslår spyttprøve og går for tradisjonell blodprøve.
Vis hele sitatet...
Da er det vel samme faen?
En positiv spyttprøve leder til blodprøve. En blodprøve vil alltid fucke deg over om du røyker hver helg om du blir stoppa på en mandag
Anonym bruker
"Forbannet Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer egt nesten på det samme, bare at jeg røyker 0,5. fordelt på en helg da (har veldig lav tolleranse) har skrevet til rusinfo flere ganger å får høre at etter mitt bruk burde jeg vente 2-3 dager om jeg skal være 100% sikker på en ren spyttprøve og blodprøve. er fortsatt veldig usikker. noen som har noe erfaringer om hvor lenge man burde vente før man kjører? også en annen ting har jeg hørt mye snakk om og det er at om man tar en blodprøve og selv om den viser under «0,2» i tilsvarende promille så kan man fortsatt miste lappen fordi da «oppfyller man ikke helsekrav til førerkort» makan til teit regel, men det er de da legen så skal vurdere. er det noen som har vert i en situasjon der legen har vurdert dette? og evt hvor strenge er de når det gjelder sånn røyking hver helg for eks?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lurer egt nesten på det samme, bare at jeg røyker 0,5. fordelt på en helg da (har veldig lav tolleranse) har skrevet til rusinfo flere ganger å får høre at etter mitt bruk burde jeg vente 2-3 dager om jeg skal være 100% sikker på en ren spyttprøve og blodprøve. er fortsatt veldig usikker. noen som har noe erfaringer om hvor lenge man burde vente før man kjører? også en annen ting har jeg hørt mye snakk om og det er at om man tar en blodprøve og selv om den viser under «0,2» i tilsvarende promille så kan man fortsatt miste lappen fordi da «oppfyller man ikke helsekrav til førerkort» makan til teit regel, men det er de da legen så skal vurdere. er det noen som har vert i en situasjon der legen har vurdert dette? og evt hvor strenge er de når det gjelder sånn røyking hver helg for eks?
Vis hele sitatet...
Leste litt om det i veitrafikkloven. Røyker du hver helg så går det under periodisk bruk altså misbruk. Generelt om man innrømmer røyking flere ganger i året så er det tegn på uskikket oppførsel og på det grunnlaget kan de frata førerkort. Ting kan gå fryktelig galt ved å være altfor ærlig.
så det finnes ingen måte å faktisk kose seg med en joint iblant og faktisk kunne ha lappen? jævli kjedli isåfall. men om man venter til det ikke kan spores på hverken spyttprøve eller blodprøve etter hver gang man har røyka så skal de nå gå bra, noen som vet hvor lenge man vertfall burde vente da etter mitt bruk? venter heller for lenge enn for lite vertfall.
Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Leste litt om det i veitrafikkloven. Røyker du hver helg så går det under periodisk bruk altså misbruk. Generelt om man innrømmer røyking flere ganger i året så er det tegn på uskikket oppførsel og på det grunnlaget kan de frata førerkort. Ting kan gå fryktelig galt ved å være altfor ærlig.
Vis hele sitatet...
Hva med å heller sitere hva som er faktisk rettsforhold etter hva høyesterett har satt som grense?

Som et utgangspunkt for den konkrete vurderingen uttalte Høyesterett at bruk av cannabis i små mengder inntil tre ganger per måned, ikke alene er tilstrekkelig til å underbygge at brukeren «ikke er edruelig» i vegtrafikklovens forstand.

Avgjørelsen gir veiledning om tolkningen av vilkåret om manglende edruelighet som grunnlag for tilbakekall av retten til å føre motorvogn.


Kilde

https://www.domstol.no/no/hoyesteret...r-2021-2050-a/