Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 739
Anonym bruker
"Flirende Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, jeg har klart å bli rusfri å sluttet i lar samt få førerkortet tilbake etter jeg har rusa meg over halve livet etter jeg begynte på adhd medisin.

Men nå vurderer jeg å slutte med adhd medisin og heller begynne med morfin i lar igjen da jeg ikke finner effekten til å være tilstrekkelig lengre.

Får 40mg attentin om dagen som hjelper meg aller mest til og sove samt redusere tankekjøre knapt 20%. Hodet går på høygir døgnet rundt og har gjort det hele mitt liv.

Har testet metylfenidat (concerta, Ritalin og medikinet) samt lisdeksamfetamin (aduvanz og elvanse) men alle fikk jeg store bivirkninger av. Jeg kunne tenkt meg til å forsøke racemisk amfetamin og adderall xr, har forsøkt å tatt dette opp med behandler men hun så egentlig bare rart på meg som at det ikke er mulig i Norge.

Jeg har derfor søkt over hele internett for å finne konkrete retningslinjer angående dette men sliter med å finne dette. Noen med erfaring om dette som kan hjelpe meg ? Jeg trenger å vite hvilke kriterier psykiater har å forholde seg til for å kunne forhandle med henne.

Ellers hadde det vært greit å høre fra noen som vet noe om forskjellen på attentin og racemisk amfetamin evt adderall.
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg hadde en psykolog som foreslo at jeg skulle prøve beroligende (jeg går på adhd medisiner). Jeg sa at jeg var litt skeptisk til å begynne å leke kokk med stimulanter og dempere, men hun mente visst at dette ikke var et problem. Skjønner ikke helt hva dette ville gjort.

Det er ihvertfall sykt mange av oss inne på freak som i det siste har fått adhd medisinering. Og selv om det er dokumentert til å hjelpe folk med ADHD, begynner jeg å lure på hvor mange av oss det er som egt. hadde hatt et bedre liv om vi hadde funnet en måte å mestre problemene våres uten medisinering. Jeg tror de fleste av oss kan på Aduvanz kan innrømme ta vi *aldri* har tenkt på reseptene våre som en legal high/rus.

Jeg merker ihvertfall selv at jeg er bedre til å gjøre det jeg MÅ, som f.eks konsentrasjon på jobb, men jeg har blitt mer lat og mindre aktiv på fritiden. Jeg er helt ærlig mer ustrukturert på fritiden og prokrastinerer osv. mye mer på fritiden.

Dessverre så har jeg vært uheldig med hvilke behandlere jeg har fått, spurte om kortere variant av Aduvanz (lekte dum, fordi de blir skeptiske med engang du et snev om kjemi og hva lisdeks og deksamfetamin er), men de skjønte ikke hva jeg snakka om. Når jeg først spurte om Attentin pga. at jeg synes lisdeksamf varte for mye, trappet de heller ned doseringen.

Faen, enda en gang har jeg brukt 10 min på å snakke om drugs på freak, istedenfor å brette klær. Faen.

Uansett så kan jeg ikke si hva som er best medisinering for deg TS, men det jeg vet er at skikkelig søvnrytme er alfa-omega. Ta legg deg tidlig, stå opp tidlig (sett gjerne på en alarm litt tidligere enn når du skal stå opp, og ta attentinen da!). Spis skikkelige måltid.

Kroppen er usedvanlig god til hva den skal gjøre hvis du behandler den med respekten den fortjener, og slik naturen har utviklet den til å operere.

Legg deg til fast tid, bruk blålysfilter/f.lux på pc og mobil, ta litt melatonin en time før du skal legge deg osv.

Lykke til TS