Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3755
Hei! 20 år gammel mann her.

Kort forklart så er jeg i en situasjon hvor jeg på grunn en sakte utviklende sykdom blir mer og mer fysisk invalid, og jeg ser allerede nå at jeg sannsynligvis er ufør i løpet av tidlig 2024.

Jeg har vært sykemeldt en stund, og sannsynligvis har jeg allerede hatt min siste arbeidsdag. er i behandling hos spesialister og leger. Jeg er ikke på aap enda.

Jeg har lyst å studere deltid, da det å studere er en givende aktivitet for meg. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal si til NAV. Jeg har allerede fått fritak for aktivitetsplikt/rapport osv på grunn av sykdommen min, men er redd for å si til NAV at jeg har begynt å studere mens jeg enda ikke formelt har blitt ufør. Jeg er redd for at jeg får høre "men hvis du orker å studere så klarer du å jobbe". Jeg kan selv si at det er ikke sammenlignbart, hverken i fysisk belastning eller mengde. Jeg har lest litt på nett, og mesteparten av det jeg leser er at man ikke kan være fulltidsstudent og studere samtidig, men samtidig så leser jeg at enkelte uføre har pitchet studier som aktivitet, og fått medhold i dette. Virker litt som at "ting må gå i rekkefølge"?

Jeg har en drøm om at hvis jeg starter å studere, at jeg kan bruke erfaringen jeg får fra dette til å jobbe frilans/noen få prosenter, om jeg er så heldig at helsen tillater dette. I tillegg til dette ville det gjort veldig godt for psyken min, å vite at jeg enda kan få til ting.

Og med det sagt, så må jeg også innrømme at det er en siste ting som motiverer til å studere. Og det er nemlig mulighet for lån fra lånekassen, samt stipend. Skulle jeg blitt ufør idag, hadde jeg såvidt klart meg, men i snar fremtid vil det være flere hoder under taket mitt, og da vil overskuddet av kroner fra et evt. delvis stipend ha enorm påvirkning på livskvaliteten.

Jeg skjønner at man ikke skal studere for å misbruke velferdsstaten, og det er derfor jeg spør her om erfaringer rundt dette temaet, fordi jeg vil ikke gjøre noe ulovlig. Jeg vil bare ikke ødelegge i forholdet mitt til NAV, samtidig så ser jeg at for ivareta egne interesser, at det kanskje ikke er det lureste at nav tror at motivasjon for å studere er "ren snylting".

Jeg har en knallhard arbeidsmoral, og jeg har pushet kroppen min veldig mye mer enn det jeg burde ha gjort i utgangspunktet, min verste frykt er at jeg oppfattes som en velferdsigle. Og av samme grunn så sliter jeg veldig med tanken om å sitte med en "bakplan" som jeg må spille ut.

Verdt å merke også at jeg ADHD, og at jeg også kan søke om tilleggsstønad fra Nav pga dette da det inngår lærevansker. Men jeg er usikker om det medfører flere komplikasjoner hvis jeg er ufør, i tillegg til at jeg kun studerer deltid.
Letteste er å spørre.

"Hei jeg lurte på en ting, hvordan går det å studere deltid, mens man er ufør/venter på å bli ufør?Tenkte å ta emner som interesserer meg, ikke noe spesiell grad eller noe. Føler at dette hjelper meg å takle sykdommen og holder hjernen i gang. Er det noen regler jeg må passe på? "

Er bare ett eksempel på hva du kan si men du kjønnet sikkert hva jeg mener.

Kan kanskje og prate med legen/de som utreder deg for sykdommen om dette. Hjernetrim er jo faktisk en greie og kanskje dette kna hjelpe deg med å håndtere sykdommen.
Det er ingen som kan svare på spørsmålet ditt med 100% sikkerhet. Dette er ting som må avklares med NAV og veilederen din.

Som hovedregel har du ikke lov å studere ved siden av sykepenger. Når du går over på AAP er det mye mulig å studere ved siden av. For da er hensikten at du skal avklares mot arbeid, en del av den prosessen er å finne ut om du kan klare å jobbe helt eller delvis i et annet yrke enn det som er ditt nåværende yrke.

Den dagen du får innvilget ufør står du fritt til å gjøre det du vil ift studier uten innblanding fra NAV.
jeg fikk ikke lov til å studere mens jeg fikk sykepenger eller aap. men vet ennå om andre som har fått lov. alt er annerledes fra person til person og deres situasjon. du får nesten bare høre med saksbehandler hos nav. de hiver deg ikke ut av systemet selv om du sier du tror du klarer å studere; så forferdelige er de ikke. det verste som skjer er at de sier nei.
Når du er innvilget ufør har ikke NAV noe med hva du bruker tiden din på så lenge du rapporterer inn evt ekstra inntekt over 40kish.


Du burde la være frem til du har innvilget 100% ufør da de kan finne på å gradere uføretrygden din etter hvor mye du studerer, men hør med saksbehandler.
Her tror jeg kanskje heller ikke det eksisterer et fullstendig sort/hvitt svar? Du burde sikre deg mot er at du havner i en situasjon der Nav tenker du er lovbryter eller svindler. Ta gjerne opp dette i samtale hos Nav, dog burde du sikre deg i huet og rævva. Etter et møte hos Nav kan du feks enten ta opp samtalen via mobil eller sende en epost der du ber saksbehandler lese referatet ditt og spør ennå en gang rundt dette med studier, og argumenter gjerne igjen. Svaret du får skriftlig tar du godt vare på slik at du har ryggdekning ved evt. behov.