Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4993
Fuck Mr. Plod!
Ofte når jeg våkner opp så orker jeg ikke lage frokost, så jeg ender opp med å kjøpe en biola til 30kr som går ned på en times tid.

Er biola en sunn frokost?

Jeg velger ofte å tro at den er sunn pga vitaminer og melk + litt kalorier

Også smaker den altfor godt
Naturell er ikke så gale. Dei andre har stort sett bare masse karbohydrater
nei, biola er ikke en sunn frokost

du sier ikke hvilken biola du bøtter nedpå med, men du kan nå søke opp næringsinnholdet selv.

blir omtrent som å drikke tung brus

1dl coca cola inneholder 9g sukker
1dl biola blåbær inneholder 9.5g sukker + 3 gram protein

så nei. jeg vil ikke påstå at dette er direkte sunt
Sitat av DSlhm Vis innlegg
nei, biola er ikke en sunn frokost

du sier ikke hvilken biola du bøtter nedpå med, men du kan nå søke opp næringsinnholdet selv.

blir omtrent som å drikke tung brus

1dl coca cola inneholder 9g sukker
1dl biola blåbær inneholder 9.5g sukker + 3 gram protein

så nei. jeg vil ikke påstå at dette er direkte sunt
Vis hele sitatet...
Hvis du sammenlikner biola med brus pga tilnærmet mengde karbohydrater, så burde du vært bannet fra å svare i ernæringsrelaterte tråder.

Vet du hva micronutrients er?

Sitat av Nøddy Vis innlegg

Er biola en sunn frokost?

Jeg velger ofte å tro at den er sunn pga vitaminer og melk + litt kalorier
Vis hele sitatet...
Variert kosthold er det beste (og det kjedelige svaret), men du dekker dagsbehovet for 7 vitaminer og mineraler. Det inneholder 5% sukker som tilsvarer da 50 gram sukker. Det er ikke så veldig ille dersom de andre måltidene i løpet av dagen ikke inneholder raffinert sukker.

Også har man de som drikker 3 burn om dagen og gjerne som en måltidserstatter..
Sist endret av Superspurv; 19. juni 2022 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er jo rundt 30g fullverdige proteiner i Biola, som er greit nok. Syrnet melk er sunt, problemet er at det inneholder dårlige karbohydrater, man ønsker ikke sukker til frokost, men karbohydrater som tar lang tid å fordøye slik at det gir energi utover dagen.

Jeg drikker et glass kefir om dagen for å få de positive egenskapene av syrnet melk, kefir er bedre enn Biola og det inneholder også mindre sukker, med mindre du drikker den sukkerfrie variantene av Biola.

Jeg ville ikke ha drukket så mye sukker på morgenen da den verste tiden å innta masse sukker, er rett etter man har våknet.
Sist endret av Hans Høyhet; 19. juni 2022 kl. 20:13.
Anbefaler deg å kjøpe en blender og lage shace til frokost.
Kjøp så frosne bær, er stort utvalg frosne bær på REMA og kiwi til 15-30kr pr pakke.
Ta litt bær, litt havregryn, litt kesam, og litt cotage chesse, opp i blenderen med melk. Smaker godt og mye næring, shake er et supert alternativ til de som sliter med frokosten
Sist endret av Conan; 20. juni 2022 kl. 01:05.
Eller bare dropp hele frokosten. Er mange som ikke virker helt før klokken runder 12 eller mer. Om en ikke har en tung og fysisk krevende jobb slik at en trenger energien er det helt sikkert sunnere å droppe frokosten siden frokosten idag er sukret Biola.
Sist endret av _abc_; 20. juni 2022 kl. 01:36.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvis du sammenlikner biola med brus pga tilnærmet mengde karbohydrater, så burde du vært bannet fra å svare i ernæringsrelaterte tråder.

Vet du hva micronutrients er?
Vis hele sitatet...
..?? Det er da en fornuftig innvending. Bare fordi det finnes annen næring i det, betyr det ikke at å bøtte nedpå med alt sukkeret er en god idé.
Jeg håper du ikke har diabetes, for en liter "melk" omtrent på styrten er ikke bra for blodsukkeret. Snakker av egenerfaring.

Hva f@@@ er micronutrients????
Hvorfor ikke bare kjøpe en go' morgen
Litt sukker i den og, men det blir i hvertfall en mer "samensatt" frokost
hvis du på død å liv må ha frokost. En liter biola er ikke hva jeg ville helt i meg om jeg var sulten
Sist endret av Gloss; 20. juni 2022 kl. 13:17.
BRAND ∞ STRONG
Siden det ble snakk om melkeprodukter kom jeg på denne tråden.
Handler om en fyr som drikker 4l melk pr dag og hevder han er avhengig.
"Er melk like avhengighetskapende som opioder?" spør han.
En liter Biola gjør deg løs i magen, snakker av erfaring .
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Kulturmelk hadde vært like bra eller bedre
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg

Hva f@@@ er micronutrients????
Vis hele sitatet...
Macronutrients - proteiner, karbohydrater, fett
Micronutrients - vitaminer og mineraler

Brus og biola har samme mengde karbohydrater (macro), men biola har i tillegg vitaminer og mineraler (micro) som gjør det et bedre alternativ enn brus.

Sitat av robhol Vis innlegg
..?? Det er da en fornuftig innvending. Bare fordi det finnes annen næring i det, betyr det ikke at å bøtte nedpå med alt sukkeret er en god idé.
Vis hele sitatet...
Ja, her på freak skyter vi heroin uten å nøle, og brus og biola er akkurat like ille.

Kanskje jeg burde bare droppe å diskutere ernæring på freak. Jeg tar selvkritikk.

Men bare for å ha sagt det. Mat er ganske likt som et budsjett. Du lister opp hva du trenger i løpet av en dag, og fyller inn matvarer som passer for å dekke dagens behov av vitaminer, mineraler, proteiner, fett og karbohydrater. Og målet er å ikke overstige dagsbehovet for kalorier.
Sist endret av Superspurv; 20. juni 2022 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
problemet er at det inneholder dårlige karbohydrater, man ønsker ikke sukker til frokost, men karbohydrater som tar lang tid å fordøye slik at det gir energi utover dagen.
Vis hele sitatet...
Man inntar gjerne raske karbo kontra trege ved starten av dagen, så man slipper å loke rundt semi-bedøvet ila. arbeidstiden fordi magen driver å fordøyer de noia trege karboene...

Trege karboer tar man senere på dagen – sånn typisk middag/kveldsmat.
om det er sunt, både ja og nei, 30g proteiner av ypperlig kvalitet får du i deg samt litt fett og masse bra melkesyrebakterier men du får også i deg veldig mye sukker, personlig er ikke jeg heller typen til å trø i seg frokost 10 min etter at jeg har stått opp men spiser når jeg blir sulten, nokk om meg, var jeg deg ville jeg heller kjøpt meg noe proteinpulver heller å kombinert med en banan eller to, jo grønnere jo bedre da grønne bananer inneholder tregere karbohydrater og mer fiber en de søte gule
Sist endret av freebird; 20. juni 2022 kl. 23:06.
Nei, lol. Dette er ikke en normal frokost. Herregud kok 3 egg, noen skiver græddost. Kanskje litt Cottage Cheese attåt?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Macronutrients - proteiner, karbohydrater, fett
Micronutrients - vitaminer og mineraler

Brus og biola har samme mengde karbohydrater (macro), men biola har i tillegg vitaminer og mineraler (micro) som gjør det et bedre alternativ enn brus.



Ja, her på freak skyter vi heroin uten å nøle, og brus og biola er akkurat like ille.

Kanskje jeg burde bare droppe å diskutere ernæring på freak. Jeg tar selvkritikk.

Men bare for å ha sagt det. Mat er ganske likt som et budsjett. Du lister opp hva du trenger i løpet av en dag, og fyller inn matvarer som passer for å dekke dagens behov av vitaminer, mineraler, proteiner, fett og karbohydrater. Og målet er å ikke overstige dagsbehovet for kalorier.
Vis hele sitatet...
Igjen: noen påpeker, helt korrekt, at Biola (blåbær) har like mye sukker i seg som Coke. Det er en legitim innvending når noen snakker om å bælme en hel liter til frokost - ofte.

Det er nettopp budsjettet som er hele poenget. 1l blåbær-Biola er ca. hele dagsbudsjettet på karbohydrater, og halvparten av hele energiinntaket som er anbefalt per dag. Det er derfor ikke en sunn frokost slik de aller, aller fleste ville tenkt på det - for mye, for ubalansert. Kan det fungere? Helt sikkert. Er det en god idé når man først skal planlegge måltider? Sannsynligvis ikke i litervis, nei.

Du trenger ikke å slutte å diskutere ernæring, men det er jo fint om du klarer å forholde deg litt saklig. Heroin? Like ille? Hva rabler du om?

Når det gjelder kvalifikasjoner til å svare, er det et glasshus du kanskje ikke vil kaste stein i.
En liter Biola inneholder 510 kalorier, hvorav 90 gram karbohydrater. Hvis vi regner på en gjennomsnittlig norsk mann som forbrenner 2500 kalorier om dagen, og burde spise mellom 50-60 prosent av disse fra karbohydrater ender vi altså på at dette er en nærmere en fjerdedel av dagsbehovet.

Hvor har du det fra at en liter dekker hele dagsbehovet, robhol?

Om vi bryter ned Bioloa ytterligere, inneholder en liter 31 gram protein og 1 gram fett. Et ganske greit måltid altså, om du hadde supplert med en ekstra fettkilde.

Det finnes ikke sunn og usunn mat. Ja, noe mat er mer fordelaktig å ha i kostholdet enn andre, men det betyr ikke at det er uhørt å drikke en liter Bihola til frokost. Ville jeg gjort det selv?

Nei, men jeg er ute etter å oppnå metthetsfølelse når jeg spiser karbohydrater, og velger heller mer næringstett mat som eksempelvis grove kornprodukter når jeg spiser frokost. Ville jeg anbefalt å spise Biola til frokost? Nei, men om det er den eneste næringen du klarer å hive i deg som første måltid, why not.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av voktern Vis innlegg

Hvor har du det fra at en liter dekker hele dagsbehovet, robhol?
Vis hele sitatet...
En jævel av en regnefeil. My bad, jeg burde ikke prøvd å regne fort på dette uten koffein.

Når det er sagt, synes jeg fortsatt ikke det er en god idé - selv basert på "minimal innsats" finnes det bedre alternativer eller i hvert fall stort rom for variasjon.
Sist endret av robhol; 23. juni 2022 kl. 12:37.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er en legitim innvending når noen snakker om å bælme en hel liter til frokost - ofte.

Det er nettopp budsjettet som er hele poenget. 1l blåbær-Biola er ca. hele dagsbudsjettet på karbohydrater, og halvparten av hele energiinntaket som er anbefalt per dag. Det er derfor ikke en sunn frokost slik de aller, aller fleste ville tenkt på det - for mye, for ubalansert. Kan det fungere? Helt sikkert. Er det en god idé når man først skal planlegge måltider? Sannsynligvis ikke i litervis, nei.
Vis hele sitatet...
Vi kan være enige om å være uenige og jeg kan legge godvilja til å godta at overdrivelse er et språkelig virkemiddel.

Men du setter egne ord på ting og det er umulig å ta deg noe som helst seriøst.

Hvis å bruke 1 time på 1 L biola er å bælme biola.. så tror jeg du må lese en gang til på hva å bælme betyr. Å bruke 1 time på å drikke 1 liter er best case å småsippe fra kartongen.

Er 90g karbohydrater dagsbehovet? Det tilsvarer ca 360 kalorier.. hvor skal man da få de resterende 2140? Fra smør?

Kompis. Ta heller å diskuter det du kan noe om enn å diskutere det som trigger vonde følelser hos deg...


Men for å ikke spore av helt fra TS sitt innlegg. Gitt nøddys livsstil så er biola til frokost helt ok. Det er mye værre å droppe frokosten helt.
Sist endret av Superspurv; 23. juni 2022 kl. 19:02.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Takker for svar folkens.

Sliter sånn med matlyst om morgen. Og når jeg dropper frokost (noe jeg veldig ofte gjør) så får jeg så veldig dårlig samvittighet.

Syntes så synd på kroppen min, jeg føler meg like bra med og uten frokost. Men jeg vet jo man burde ha i seg mat.

Men spiser kanskje 1500 kalorier daglig. Noen ganger mindre noen noen ganger mere.

Men jeg klarer meg så fint uten mat at jeg ofte glemmer helt å spise og prioriterer alt annet enn mat.

Har sett st dem har ksrtonger med smoothie på butikken, kanskje det er ett bedre alternativ?
Det er jo bare å lese macros på det du eventuelt skal skvulpe i deg sammen med mineral og vitamin innhold. Så vet du om det er sunt eller ei. Og 1500 kalorier? Hvordan fanden er det mulig?

Lag deg en smoothie selv. Bær, kefir/gresk youghurt, proteinpulver og oats.
Sist endret av IW2022; 23. juni 2022 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Det er jo bare å lese macros på det du eventuelt skal skvulpe i deg sammen med mineral og vitamin innhold. Så vet du om det er sunt eller ei. Og 1500 kalorier? Hvordan fanden er det mulig?

Lag deg en smoothie selv. Bær, kefir/gresk youghurt, proteinpulver og oats.
Vis hele sitatet...
1500 er veldig mulig.

Dropper frokost fordi jeg ikke orker.
Dropper å lage lunch til jobb fordi jeg ikke orker.
Kommer hjem og spiser 1 pos med middag.
Også en skive til kveldsmat.

Super lett
Om du vil ha et tips for å få i deg kalorier enkelt, uten hassel eller kostnad - også kalt dribletriks nummer uno™.

3 desiliter havregryn i en shaker, 30 gram proteinpulver mikset med 5,5 desiliter vann. 39 gram protein, 14 gram fett og 92 gram karbohydrat - eller 674 kalorier. Skulp det i deg to ganger om dagen. I tillegg lager du deg en skikkelig digg middag fra bunn med hva du har lyst på - så er du i mål på et greit dagsbehov, og har et helt OK kosthold som gir metthetsfølelse og energi.
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Takker for svar folkens.

Sliter sånn med matlyst om morgen. Og når jeg dropper frokost (noe jeg veldig ofte gjør) så får jeg så veldig dårlig samvittighet.

Syntes så synd på kroppen min, jeg føler meg like bra med og uten frokost. Men jeg vet jo man burde ha i seg mat.

Men spiser kanskje 1500 kalorier daglig. Noen ganger mindre noen noen ganger mere.

Men jeg klarer meg så fint uten mat at jeg ofte glemmer helt å spise og prioriterer alt annet enn mat.

Har sett st dem har ksrtonger med smoothie på butikken, kanskje det er ett bedre alternativ?
Vis hele sitatet...
Nøddy, hva er det egentlig du vil ha hjelp til her i denne tråden?
Sånn helt konkret?

Hvis du vil ha i deg sunn og næringsrik mat så har du fått flere gode tips, men vi kan ikke tvinge i deg mat hvis du ikke har matlyst.
Det må du stå for selv.

Smoothie inneholder ofte enorme mengder sukker.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Nøddy, hva er det egentlig du vil ha hjelp til her i denne tråden?
Sånn helt konkret?

Hvis du vil ha i deg sunn og næringsrik mat så har du fått flere gode tips, men vi kan ikke tvinge i deg mat hvis du ikke har matlyst.
Det må du stå for selv.

Smoothie inneholder ofte enorme mengder sukker.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev, takk for svar.

Altså at jeg takker for at jeg har fått svar på det jeg lurte på
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
problemet er at det inneholder dårlige karbohydrater, man ønsker ikke sukker til frokost, men karbohydrater som tar lang tid å fordøye slik at det gir energi utover dagen.
Vis hele sitatet...
Hva er "dårlige karbohydrater"? At noe har sukker i seg betyr ikke at det er dårlig. Proteiner bidrar også til metthetsfølelse, så det handler ikke bare om karbohydrater.
Altså, hva er formålet med denne frokosten? For OP antar jeg det er å få i seg kalorier, da er nok Biola helt innafor. For de resterende 93% av Norges befolkning som nok med fordel kan spise færre kalorier er det nok like greit å droppe frokosten