Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4373
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...t_nyhetsdognet

Bare rusavhengige? Bare Amfetamin, Heroin og Kokain?
Anonym bruker
"Trygg Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva regnes som rusavhengig.. Må man være internert i et hospits? De som henger nede ved Gunerius bruker nok særdeles lite kokain, går vel mer for de som skriver disse lovene.
Så hvis jeg blir tatt med oxycodone istedenfor heroin blir det problemer liksom?
Trur de meiner de peepsa som ligg og kravl på gata rundomkring i byen når de meiner rusavhengig. Ikkje nysgjerrige ungdommer med lysten fer rus.
Nå har ikke definisjon av hva rusavhengig er men riksadvokaten vil komme med skriv etter påske som vil forklare definisjon av hva denne dommen betyr, ikke engang elden kan si dette idag

Dommen i sin helhet og fra punkt 22 og videre beskriver dette

https://www.domstol.no/globalassets/...2022-733-a.pdf
Er ikke fornøyd før det blir lov og dyrke 1 eller 2 cannabis planter til eget bruk uten og få hele innsats patruljen på døra med rambukk og flashbang

Dette er jo bare de tyngste stoffene ,wtf.. hva med hasjen?
Sist endret av Sæd; 9. april 2022 kl. 13:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil tippe det vil gjelde alt som regnes som rusmidler.
Baserer dette på at de sier dette: Høyesterett har i praksis innført Solberg-regjeringens forslag om avkriminalisering for rusavhengige.

Så lenge man er fysisk avhengig av stoffet selvfølgelig. Men er ikke sikker.
Ellers så nærmest tvinger de personer som meg til å heller gå over til Heroin istedenfor Morfin og Oxycontin.
Sist endret av einsteindragon; 9. april 2022 kl. 16:03.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Vil tippe det vil gjelde alt som regnes som rusmidler.
Baserer dette på at de sier dette: Høyesterett har i praksis innført Solberg-regjeringens forslag om avkriminalisering for rusavhengige.
Vis hele sitatet...
Så du har bare lest overskrift/ingress og trukket dine egne konklusjoner basert på det..
Vil tro rettsvillfarelse vil få en eksponentiell vekst i framtidens unnskyldninger ovenfor utøvende og dømmende makt apparat
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vi kan være temmelig sikker på at definisjonen av "rusavhengig" vil utelukke veldig mange rusbrukere.

Min egen gjetning er at man må minst ha vært del av noe LAR, kort og godt så vil definisjonen være såpass heftig at det ville ikke forundre meg om bare tunge heroinmusbrukere faller innenfor definisjonen.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi kan være temmelig sikker på at definisjonen av "rusavhengig" vil utelukke veldig mange rusbrukere.

Min egen gjetning er at man må minst ha vært del av noe LAR, kort og godt så vil definisjonen være såpass heftig at det ville ikke forundre meg om bare tunge heroinmusbrukere faller innenfor definisjonen.
Vis hele sitatet...
Var det ikke sånn at om AP eller Støre skulle bli med på den nye reformen så innbar det kun at de tyngste rusmisbrukerne får dopet sitt avkriminalisert.
Det har ingen betydning for oss som tar oss en joint i ny å ne. Desverre.
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Så du har bare lest overskrift/ingress og trukket dine egne konklusjoner basert på det..
Vil tro rettsvillfarelse vil få en eksponentiell vekst i framtidens unnskyldninger ovenfor utøvende og dømmende makt apparat
Vis hele sitatet...
Ja, er det noen mer utfyllende artikler som sier noe annet?
Jeg er selv avhengig av benzoer for tiden. Har faktisk en toleranse der jeg må opp i rundt 25 x 3-4 Valium per dag for å få noe særlig effekt. Altså ca. 100 mg per dag.
Sist endret av einsteindragon; 9. april 2022 kl. 17:45.
Sitat av Calzan Vis innlegg
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...t_nyhetsdognet

Bare rusavhengige? Bare Amfetamin, Heroin og Kokain?
Vis hele sitatet...
Dommen er foreløbig ikke tilgjengelig og vi kan derfor ikke konkludere 100%

Men ut ifra hva som vi kan lese her, så er personlig befatning av små mengder av nevnte rusmidler for "rusavhengige" nå avkriminalisert.

Kanskje også er all annen narkotika også avkriminalisert for denne gruppen nå også, men det vet vi ikke før man kan lese dommen.

Uansett så forteller dette oss to ting, det ene at det vil komme flere sånne høyesterett saker fremover og at avkriminalisering vil skje gjennom rettsvesenet og ikke Stortinget.

Sitat av Calzan Vis innlegg
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/n...t_nyhetsdognet

Bare rusavhengige? Bare Amfetamin, Heroin og Kokain?
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva regnes som rusavhengig.. Må man være internert i et hospits? De som henger nede ved Gunerius bruker nok særdeles lite kokain, går vel mer for de som skriver disse lovene.
Så hvis jeg blir tatt med oxycodone istedenfor heroin blir det problemer liksom?
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det, hva menes som rusavhengig. Dette begrepet er så vagt at det vil komme flere høyesterettsaker på dette.
Sist endret av kenny_1995; 9. april 2022 kl. 17:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi kan være temmelig sikker på at definisjonen av "rusavhengig" vil utelukke veldig mange rusbrukere.

Min egen gjetning er at man må minst ha vært del av noe LAR, kort og godt så vil definisjonen være såpass heftig at det ville ikke forundre meg om bare tunge heroinmusbrukere faller innenfor definisjonen.
Vis hele sitatet...
Direkte Quote fra JC Elden på spørsmål om man da må bevise sin tunge avhengighet uten tvil
Elden svarer så :
"Motsatt. HR sier rett ut at påtale må bevise ut over rimelig tvil at en person ikke er rusavhengig der det har betydning for spørsmålet om straff. Men HR sier ikke at de ikke-avhengige skal straffes. Er ikke avgjort her."

Spørsmål om hvorfor bare heroin, kokain og amfetamin skal avkriminaliseres svarer elden
"Fordi det er de stoffene de tre sakene omhandlet. Ingen avgrensning mot andre stoffer, og alle uttalelser fra Høyesterett er prinsipielle og gjelder all narkotika, inkludert de hardeste stoffene vi behandlet."

HR gikk også utfra rusreformutvalget sine terskelverdier så kan vi forvente at riksadvokaten vil gjøre det samme i sine føringer over påske, for de som lurer vil det da bety 15 gram cannabis kan bli straffefrit å erverve, oppbevare og bruke (salg er som før)


Riksadvokaten vil avklare dette rett over påske
En drugdealers drøm det her!!!
Sitat av varmtarm Vis innlegg
En drugdealers drøm det her!!!
Vis hele sitatet...
Fortsatt ulovlig og blir du busta vil de ta greiene dine, du vil bare ikke bli straffet og klarer de å sannsynliggjøre at du driver med salg kan de da også bruke alle tvangsmidler mot deg som å gå igjennom tlf din, ransakelse av person og bopel.. Du vil også bli straffet som før så drøm å drøm fru Blom, en brukers drøm hvertfall
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Fortsatt ulovlig og blir du busta vil de ta greiene dine, du vil bare ikke bli straffet og klarer de å sannsynliggjøre at du driver med salg kan de da også bruke alle tvangsmidler mot deg som å gå igjennom tlf din, ransakelse av person og bopel.. Du vil også bli straffet som før så drøm å drøm fru Blom, en brukers drøm hvertfall
Vis hele sitatet...
Men er grunn til å tro(lov til å håpe ihvertfall) at politiet vil bruke mindre tid på å jage/oppsøke/stoppe rusmisbrukere på random grunnlag nå som de ikke kan bøtelegge de for små mengder.
Betyr vel bare at de som er åpenbart avhengige ikke lenger blir straffet for mindre mengder stoff. Om du fyrer en J eller tar litt brus uten på byen så vil du fortsatt kunne bli straffet for det, dersom du blir tatt.

Riktig vei å gå, men gå gå enda lenger

Blir også spennende å se hvor man skal legge grensen for avhengig.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg leser et par innlegg her som beskriver usikkerhet rundt hvordan høyesterett vil definere en rusavhengig.

Jeg tror (TROR!) at dette vil avhenge av om man har diagnosen rusavhengig, som i at dette er noe legen er klar over, og som er beskrevet i journalen din.

Jeg faller ikke inn under kriteriene som noen av dere har foreslått, for eksempel gjennomført LAR-behandling. Jeg har aldri vært innenfor LAR, det har aldri vært nødvendig / aktuelt (fordi jeg ikke har prøvd heroin). Likevel defineres jeg så absolutt som rusavhengig uten noe tvil. Jeg ville ha falt inn under rettens definisjon som rusavhengig.

La oss se hva statsadvokaten sier om det, jeg gleder meg veldig til å se definisjonen, men har virkelig på magefølelsen av at det kommer til å avhenge av kontakten man har hatt med helsevesenet og at diagnosen er stilt.
Vis hele sitatet...
Det er 2 nesten identiske tråder her inne men høyesterett satte noen premisser i dommen for selve definisjon av rusavhengig. Dette vil være førende for riksadvokaten.
Gjentar igjen at det er påtale som må bevise at du IKKE er rusavhengig hvis formålet er å straffe deg

Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lurer litt på dette her. Kjøper av og til cola av en kontakt som fikser greie varer. Kjøper gjerne litt mengde når jeg først kjøper, slik at jeg slipper å holde på med den overleveringa flere ganger i året. Han tjener ikke penger på det selv, men gjør det som en tjeneste. Max fem G er det jeg kjøper, og det er til bruk når kompisgjengen samles hjemme hos en av oss, og koner og barn er bortreist for helgen. Frekvens på bruk er typ 3-6 ganger pr år. Bruker ikke andre ting, og er i vanlig jobb. Hvilke risikoer tar jeg ifm overlevering av handel, oppbevaring, betaling osv? Har det liggende gjemt hjemme, og går som sagt ikke rundt i gatene mens jeg er påvirket. Selger selvsagt heller ikke til noen. Har barn og førerkort, og det er bekymringen. Kan jeg risikere at politiet ransaker meg etter en handel? Går gjennom telefonen min og huset mitt? Kjører aldri bil før det har gått noen dager etter en slik kveld, da Northug-saken viste at man kan bli tatt på spyttprøve selv om det er flere dager siden inntak.

Lurer egentlig på hvordan jeg kan gjøre dette mest mulig forsiktig? Er aldri tatt for noe som helst før, og kan godt avslutte denne praksisen hvis risikoen er for stor. Råd mottas med takk