Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5122
Jeg har nylig mottatt et brev fra banken. Brevet er noe i denne duren:

"Forespørsel om opplysninger,

Bakgrunnen for denne forespørselen er at vi som bank er pliktig til å gjennomgå og etterleve "kjenn din kunde"-prinsippet i Hvitvaskingsloven. Hendvendelsen er kun ment for gode intensjoner.

Vi ber der redegjøre for følgende transaksjoiner på din konto XXXX

* Betaling til Binance kr. 140 000,-
* Betaling til Firi kr 35 000,-
* Kontantinnskudd på kr 175 000,-

Vi ønsker å vite følgende om disse

* Hva er midlenes opprinnelse/hvor kommer de fra?
* Hva er formålet med transaksjonene? Vennligst send med dokumenter.
* Er transaksjonene ledd i næringsvirksomhet?
* Gjennomføres transaksjonene på vegne av andre?

Svarfristen er 2 uker fra brevets dato, vi gjør oppmerksom på at hvis du ikke sender innen tidsfristen vil vi måtte vurdere ditt videre kundeforhold, denne i henhold til hvitvaskingsloven."


Jeg har vært student, og jeg har hatt lite inntekt de siste årende pga det.

Jeg har solgt to relativt dyre varer og mottatt kontanter på opp i mot 100k, og fått kontanter fra besteforelder under studietiden. Besteforelderet er dessverre død nå.

Problemet er at de ber om dokumentasjon, men det blir litt vanskelig da det er snakk om kontanter. Kryptokjøpene mine er vel dokumentert i kryptobørsene(jeg har sendt all over til hardwallets/lokal lommebok, fordi jeg synes det virker tryggere"

Noen som kan svare meg på hvorfor jeg har fått dette brevet? Er vel ikke akkurat svære summer. Hva bør jeg svare banken for å enklest mulig komme meg ut av dette? Er økokrim etter meg? Må innrømme jeg blir litt stresset av hele greia.

Håper noen kan hjelpe meg!
Om du har solgt dyre varer må du dokumentere dette og da må du også dokumentere at de varene du solgte kjøpte du selv med "hvite" penger. Hvordan det er med kontanter fra besteforeldre vet jeg ikke, men om det er innskudd på kryptobørs er vell det enkelt å forklare.
Siden du er eller har vært student så kan det hende du har satt inn mye cash i forhold til inntekta di som har fått banken til å reagere.
Men vet at det brevet også blir sendt ut til endel som driver med krypto.
Jeg kjøpte en rolex for konfirmasjonspengene mine med kontanter(15 år siden ca), og solgte den for 65K for et år siden, og jeg solgte en annen klokke for 16k. Har begge finnannonsene, men ikke noe annet. Må se ut for dem som om jeg kriminell hvis jeg forteller denne historien, i og med at ingen penger kan bevises er hvite..
Dette ordner seg helt fint så lenge du har en plausibel forklaring og gir dem den dokumentasjonen du kan skaffe til veie.

Hvis de skulle begynne å grave dypere i materien vil de jo ikke finne noe som helst uansett hvis du ikke har gjort noe gæærnt.
Dette er rein rutine fra deres side og noe de er pliktige til å gjennomføre for å bekjempe svart økonomi og vasking av kriminelle penger så du har ingenting å frykte hvis det er sant det du skriver her. Jeg har uansett full forståelse for at det føles meget ubehagelig…
Sitat av Astennu Vis innlegg
Dette ordner seg helt fint så lenge du har en plausibel forklaring og gir dem den dokumentasjonen du kan skaffe til veie.

Hvis de skulle begynne å grave dypere i materien vil de jo ikke finne noe som helst uansett hvis du ikke har gjort noe gæærnt.
Dette er rein rutine fra deres side og noe de er pliktige til å gjennomføre for å bekjempe svart økonomi og vasking av kriminelle penger så du har ingenting å frykte hvis det er sant det du skriver her. Jeg har uansett full forståelse for at det føles meget ubehagelig…
Vis hele sitatet...
Eneste dokumentasjon jeg har er to finnannonser ved salg av klokker. Kryptokjøpene mine er vel strengt tatt dokumentert fra før? i og med at de skrev kryptobørsene i brevet.

Sånn rent hypotetisk, hvis pengene hadde stammet fra et ran eller generelt svart arbeid, hadde det spilt noen rolle? Bortsett fra at det kunne hatt negativ virkning hvis jeg senere skulle blitt tatt for noe, typ svart arbeid?
men ved og vise til disse 2 finn annonsene så har du jo korrespondanse med kjøper? og da kan jo bare banken kontakte de
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
men ved og vise til disse 2 finn annonsene så har du jo korrespondanse med kjøper? og da kan jo bare banken kontakte de
Vis hele sitatet...
Tror du de går så langt? Mistenker at personen som kjøpte Rolexen min er litt kriminell, utifra hvordan han oppførte seg når vi møttes. Vil for all del ikke skape problemer for andre.
Sitat av Gjestemann123 Vis innlegg

Vi ber der redegjøre for følgende transaksjoiner på din konto XXXX

* Betaling til Binance kr. 140 000,-
* Betaling til Firi kr 35 000,-
* Kontantinnskudd på kr 175 000,-

Vi ønsker å vite følgende om disse

* Hva er midlenes opprinnelse/hvor kommer de fra?
* Hva er formålet med transaksjonene? Vennligst send med dokumenter.
* Er transaksjonene ledd i næringsvirksomhet?
* Gjennomføres transaksjonene på vegne av andre?
Vis hele sitatet...

*Salg av løsøre og gave fra familie. (konf gave burde være lett å sannsynliggjøre).
* Innskudd, investering i krypto?
*Nei
*Nei
Forklaringen må være plausibel. Altså kanskje sann. Det holder nok med det du forklarer her. Tviler på at de kommer til å undersøke no mye mer om du bare forklarer det du sier her. Det er ikke kjempestore beløp det er snakk om. Husk en vanlig nordmann går ut døra med 50k++ i verdisaker på seg hver dag. (Klokke, telefon, smykke, ring, klær, headset, etc)
Sitat av Sondre Vis innlegg
Forklaringen må være plausibel. Altså kanskje sann. Det holder nok med det du forklarer her. Tviler på at de kommer til å undersøke no mye mer om du bare forklarer det du sier her. Det er ikke kjempestore beløp det er snakk om. Husk en vanlig nordmann går ut døra med 50k++ i verdisaker på seg hver dag. (Klokke, telefon, smykke, ring, klær, headset, etc)
Vis hele sitatet...
50K i verdisaker? Da kjenner ikke jeg mange vanlige iallfall
Jeg har en tlf til 4k og en gammel klokke til 5k. Så jeg har vel max 12-13 k på meg til vanlig.
Telefon til 15-20k er ikke unormalt. Klokke til 5k. Jakke er alt fra 2-10k. Smykke 2k. Giftering (spesielt damering) koster et par månedslønner. Klær ellers koster noen tusen. Headset koster fort 3-4k.

Dette er ikke unormalt høye priser heller.
Sist endret av Sondre; 5. mars 2022 kl. 13:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sondre Vis innlegg
Telefon til 15-20k er ikke unormalt. Klokke til 5k. Jakke er alt fra 2-10k. Smykke 2k. Giftering (spesielt damering) koster et par månedslønner. Klær ellers koster noen tusen. Headset koster fort 3-4k.
Vis hele sitatet...
Då kan du stortsett vise til motsvarande transaksjon eller kvittering. Vedkommande her har jo ikkje historikk på pengane, og det er raudt flagg.
Det at du har finn-annonsene men ikke kan vise til kommunikasjon med kjøper sier vel alt egentlig.. Fant kjøperene deg fysisk kanskje uten å kontakte deg via Finn.no? Jadda, det høres jo sannsynlig ut.. /s
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det at du har finn-annonsene men ikke kan vise til kommunikasjon med kjøper sier vel alt egentlig.. Fant kjøperene deg fysisk kanskje uten å kontakte deg via Finn.no? Jadda, det høres jo sannsynlig ut.. /s
Vis hele sitatet...
Det er ikke opp til banken å etterforske alle tidligere ledd. Dette gjelder TS og banken. Du kan fint ringe med god gammeldags telefon på finn.

Det at TS poster dette sier vel egentlig mer for hvis dette var hvitt så hadde TS snakket med banken, ikke freak.no med ny bruker.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Då kan du stortsett vise til motsvarande transaksjon eller kvittering. Vedkommande her har jo ikkje historikk på pengane, og det er raudt flagg.
Vis hele sitatet...
Rødt flagg ja, men det er hverken ulovlig eller skattepliktig å selge løsøre og å motta gaver.

Eksempel på skjema:

Dokumentasjon
Eksempel på relevant dokumentasjon:
Legg ved relevant dokumentasjon. Merk alle ark med kundenummer.
 Skattemelding
 Uttaksmelding
 Kontoutskrift
 Salgskontrakt
 Gavebrev
 Testamentet
 Annonser
 Skriftlig korrespondanse



Så her er det fullt mulig å redegjøre for.
Sist endret av Dough; 5. mars 2022 kl. 20:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke opp til banken å etterforske alle tidligere ledd. Dette gjelder TS og banken. Du kan fint ringe med god gammeldags telefon på finn.
Vis hele sitatet...
Nei, dei skal ha ei forklaring på opphavet til midlane. Og når forklaringa er at du har solgt verdifulle gjenstander til 50-60k som du ikkje kan demonstrere opphavet til har du eit forklaringsproblem; det ser ut som kvitvasking.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, dei skal ha ei forklaring på opphavet til midlane. Og når forklaringa er at du har solgt verdifulle gjenstander til 50-60k som du ikkje kan demonstrere opphavet til har du eit forklaringsproblem; det ser ut som kvitvasking.
Vis hele sitatet...
Og da beløpet det dreier seg om beveger seg opp mot 200 000kr i tillegg… Selv om en kan «dekke opp» for to klokker som ble solgt på finn.no til noe over 70 000kr, så mangler jo fortsatt 100 000kr.

Det er jo ikke banken egentlig som er ute etter denne informasjonen. De kunne jo egentlig ikke brydd seg mindre, hvis det var opp til de.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det er ikke opp til banken å etterforske alle tidligere ledd. Dette gjelder TS og banken. Du kan fint ringe med god gammeldags telefon på finn.
Vis hele sitatet...
Og da ville det vært såre enkelt for trådstarter å dokumentere telefonsamtalen(e) som kom til hans telefon (selv hvis han har "mistet telefonen" siden da).
Sist endret av bashfoo; 6. mars 2022 kl. 06:20.
Dokumenter det du kan, hvis de undersøker deg og du ikke har noe du skjuler, så burde det vel gå fint.