Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2865
Anonym bruker
"Stinn Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er lærling på siste året som helsefagarbeider.

Jeg har nå 4 mnd igjen på å skrive 54 tekster om forskjellige temaer innen faget mitt.

Jeg har sikkert sittet foran oppgavene mine i hundre talls timer men har kun klart å gjøre 2 av dem.

Jeg klarer ikke få fram noen som helst ord i hodet når jeg skal skrive, jeg får nesten lyst til å bare drite i hele jobben og alt som gjør livet mitt til ett Helvete.

Jeg har kort tid igjen og legit alle maser om de jævla oppgavene.

Jeg er på venteliste til adhd og har stor mistanke om adhd. Men nokk om meg.


Jeg har nå innsett at den eneste måten jeg kan klare å fullføre de oppgavene er å ty til rus. Adhd medisiner for å være mere spesefikt.

Burde jeg ta en 3 dagers med full jobbing i en mild met.amf. rus eller burde jeg ta det 1 og 1 dag av gangen fordelt over 1 mnd?

Valget er å ty til rus eller bare droppe ut, skuffe alle som kjenner meg og grave meg ned i ett deprimert HULL!


Hvilke doser er anbefalt for en som ikke har tolleranse?

Tokk 52mg? Concerta sist og da tygde jeg så jeg fikk vondt i hele munn. (3 år siden)
Er du på venteliste på DPS? Sjekket om det er noe privat som kan gå fortere?
Tviler på amfetamin vil være løsningen her..

Hva er det som gjør oppgavene vanskelige? Kan du skrive her et eksempel på en oppgave?
Anonym bruker
"Stinn Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Tviler på amfetamin vil være løsningen her..

Hva er det som gjør oppgavene vanskelige? Kan du skrive her et eksempel på en oppgave?
Vis hele sitatet...
Det står ikke en dritt, bare sånn "brukermedvirkning" "ergonomi" osv osv.

Jeg klarer ikke få fram ette eneste ord og det har jeg aldri klart på skolen. Jeg kom meg igjennom 10 år med skole med 2 i snitt. Eneste grunnen til at jeg ikke strøk er fordi jeg har en jævla god evne til å bare slippe å gjøre det jeg må.

Copy-paste, bytte mellom rom til hvite punktum så jeg ikke fikk plagiat, bruke anmerkninger strategisk fordelt utover skoleåret så jeg fikk anmerkninger istedet for å gjøre de største oppgavene mens jeg fortsatt fikk få anmerkninger nokk til å få den beste karakteren i order og oppførsel.

Jeg har en spærre i hodet mitt som ikke lar meg skrive om temaer som er kjedelige, jeg er en praktisk mann!!

Og nei, jeg er ikke dum. Har heller aldri vært dum.
Anonym bruker
"Lykkelig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg selv har brukt sterk adhd medesin elvanse 70 mg. Å sverger til at det er viduner medesin for studier å slikt. Men over lengre tid kan du få store konsekvenser av bruken så se selv på risk ratio.
Anonym bruker
"Stinn Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg selv har brukt sterk adhd medesin elvanse 70 mg. Å sverger til at det er viduner medesin for studier å slikt. Men over lengre tid kan du få store konsekvenser av bruken så se selv på risk ratio.
Vis hele sitatet...
Har ingen planer om å bruke det fast. Kun de oppgavene så er jeg set.
Noe jeg vet folk gjør, er å få diagnose på ADHD/ADD for å så få medikamenter på Ritalin, Aduvanz, Elvanse.

Da er det sunnere pga 1. du vet hva du får. 2. Du gjør det i sammerbeid med lege, og får riktig dose.
Anonym bruker
"Stinn Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Noe jeg vet folk gjør, er å få diagnose på ADHD/ADD for å så få medikamenter på Ritalin, Aduvanz, Elvanse.

Da er det sunnere pga 1. du vet hva du får. 2. Du gjør det i sammerbeid med lege, og får riktig dose.
Vis hele sitatet...
6 måneder ventetid og muligens urinprøve...

Det er jo helt meningsløst.
Ser vel ikke at amfetamin kan hjelpe deg der. Har selv fått adhd medisiner, og det fungerer ingenting mot oppgaver du ikke forstår nykter. Er ikke sånn at om en har 90 i IQ, så får man ikke 130 i IQ av å ta amf. Hjelper kun på konsentrasjonen.
Hadde du forstått hva du skulle gjort nykter, men blir lett distrahert av ting så hadde det nok funket jævlig bra.
Du lager deg en liste hvor du rangerer de viktigste først. Deretter snakker du med studiekomposer/lærere og spørre om hjelp til å få startet og skriver ned stikkord på listen din slik du har noe konkret.

Lister har jeg funnet ut er den beste løsningen når arbeidet nærmer seg uoverkommelig og man ikke har oversikt lengre
Anonym bruker
"Stinn Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Ser vel ikke at amfetamin kan hjelpe deg der. Har selv fått adhd medisiner, og det fungerer ingenting mot oppgaver du ikke forstår nykter. Er ikke sånn at om en har 90 i IQ, så får man ikke 130 i IQ av å ta amf. Hjelper kun på konsentrasjonen.
Hadde du forstått hva du skulle gjort nykter, men blir lett distrahert av ting så hadde det nok funket jævlig bra.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår jo? Leser jeg om temaet så er 90% glemt før jeg er ferdig å lese.

Pugger jeg nokk så jeg vet alt om teamet så klarer jeg ikke få kunnskapen om til tekst.

Det er en sperre inni hodet...


Jeg gjentar, jeg er ikke dum. Jeg har iq på 108 men klarer ikke konsentrere meg og få tekst på arket.
Ritalin er nokk ditt eneste håp, skaff deg masse Ritalin og kjør en dose på 40-60 MG vær gang eu skal skrive. Kommer garantert til å hjelpe deg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kom meg igjennom 10 år med skole med 2 i snitt. Eneste grunnen til at jeg ikke strøk er fordi jeg har en jævla god evne til å bare slippe å gjøre det jeg må.

Copy-paste, bytte mellom rom til hvite punktum så jeg ikke fikk plagiat, bruke anmerkninger strategisk fordelt utover skoleåret så jeg fikk anmerkninger istedet for å gjøre de største oppgavene mens jeg fortsatt fikk få anmerkninger nokk til å få den beste karakteren i order og oppførsel.
Vis hele sitatet...
Det her er noe av grunnen til hvorfor du sliter. Du har ikke opparbeidet en studieteknikk ila. tidligere skolegang og mangler selvdisiplin til å gjennomføre kjedelige oppgaver og jobbe kontinuerlig slik at du slipper å ende opp med 50+ oppgaver - da er det helt forståelig at ting føles uoverkommelig og du får sperre.

Du høster som du sår. En IQ på 108 hjelper ikke på sånt. Det er forresten litt over gjennomsnittet, så skjønner ikke hva du prøver å få frem med IQen.

For all del, prøv amfetamin, tviler på at det vil hjelpe mtp. at problemet ikke ligger i konsentrasjon og energinivå.
Anonym bruker
"Svak Ørret"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Adhd medisin hjelper på motivasjon og kjedlige oppgaver noe som endel med Adhd har problem med (gitt at TS har adhd)
Hei! Ved eksamen og slikt har man krav på muntlig versjon eller annen tilrettelegging om man har vansker.

Har du undersøkt om du får gjort det muntlig?
Vil det hjelpe?
Har ikke krav på noe tilrettelegging om man ikke har en diagnose på papiret.

Raskeste måte å få utredning er privat psykolog, da kan du få time allerede i morgen om du ringer i dag. Du må dog betale alt selv, tror det er rett i underkant av 1000 kr for en time. Selve diagnosen kan nok bli stilt etter 3 møter.
Anonym bruker
"Stinn Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
For all del, prøv amfetamin, tviler på at det vil hjelpe mtp. at problemet ikke ligger i konsentrasjon og energinivå.
Vis hele sitatet...
Klart jeg sliter med konsentrasjon og energi nivå. Alt her i livet mitt handler om å kunne stimulere hodet mest mulig. Jeg er sliten hele tiden og vil egt bare ligge i senga å se på videoer om verdensrommet.

Alt rundt meg er så kjedelig at jeg snart ikke skjønner poenget med å leve.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Klart jeg sliter med konsentrasjon og energi nivå. Alt her i livet mitt handler om å kunne stimulere hodet mest mulig. Jeg er sliten hele tiden og vil egt bare ligge i senga å se på videoer om verdensrommet.

Alt rundt meg er så kjedelig at jeg snart ikke skjønner poenget med å leve.
Vis hele sitatet...
Altså du får gi stimulanter et forsøk, bare ikke ta for mye. Hold deg innenfor de terapeutiske dosene. Er det Ritalin/Concerta eller Attentin/Elvanse så finner du info om dosering i Felleskatalogen eller Legemiddelhåndboka. Er det amfetamin i pulverform så må du bare estimere renhet (vanskelig uten erfaring) og dosere med drop deretter (slipper så hyppige fall som ved nasal bruk).

Det som er med stimulanter da er at de kan hjelpe med å gjennomføre kjedelige oppgaver, men oppgavene forblir kjedelige og hjernen vil søke distraksjoner, særlig når den opplever å ikke mestre pga. manglende trening på nettopp å skrive oppgaver. Fort gjort å begynne å holde på med alt annet enn det som var planen, noe som gir mer dopamin enn skriving. Derfor er det gaming, runking, endeløs research om alt mulig rart og kjederøyking det pleier å ende i.

Du behøver selvdisiplin og utredning. Det er ikke godt å si om man har ADHD uten å ha blitt undersøkt av profesjonelle. Kan være mange årsaker til at man ikke presterer som ønsket - psykiske, fysiske, endokrine m.m.
Sist endret av Stray Wanderer; 8. februar 2022 kl. 13:57.
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg selv har brukt sterk adhd medesin elvanse 70 mg.
Vis hele sitatet...
Hvor noia var prosessen for å få det på resept?
Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Ser vel ikke at amfetamin kan hjelpe deg der. Har selv fått adhd medisiner, og det fungerer ingenting mot oppgaver du ikke forstår nykter. Er ikke sånn at om en har 90 i IQ, så får man ikke 130 i IQ av å ta amf. Hjelper kun på konsentrasjonen.
Hadde du forstått hva du skulle gjort nykter, men blir lett distrahert av ting så hadde det nok funket jævlig bra.
Vis hele sitatet...
Medisiner mot demens, forsterker faktisk impulsene i hjernen. Så dem medisinene kan gjøre det.


Men amfetamin gjør deg mer energisk, du konsentrerer deg bedre, du er svært innteresert i temaet. Handler ingenting om IQ.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
6 måneder ventetid og muligens urinprøve...

Det er jo helt meningsløst.
Vis hele sitatet...
Om du har råd gå privat. Noen utreder over en dobbeltime. Men det koster!

Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Ser vel ikke at amfetamin kan hjelpe deg der. Har selv fått adhd medisiner, og det fungerer ingenting mot oppgaver du ikke forstår nykter. Er ikke sånn at om en har 90 i IQ, så får man ikke 130 i IQ av å ta amf. Hjelper kun på konsentrasjonen.
Hadde du forstått hva du skulle gjort nykter, men blir lett distrahert av ting så hadde det nok funket jævlig bra.
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv. Man får derimot en Tolmodighet som gjør at man kan jobbe langt mer systematisk til verks. Lese mer rundt emne til man skjønner oppgaven gå tilbake og pugge noen ting man har slurvet på tidligere osv.
Sist endret av kemist; 8. februar 2022 kl. 14:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du rushistorikk på journalen så kreves det mange måneder med ukentlig rusprøver før du for noe på resept. Unntaket er om du takker ja til en medisin som heter strattera.
Anonym bruker
"Stinn Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Har du rushistorikk på journalen så kreves det mange måneder med ukentlig rusprøver før du for noe på resept. Unntaket er om du takker ja til en medisin som heter strattera.
Vis hele sitatet...
Måneder med urinprøver er det verdt. Jeg har aldri vært borti en rus som er bedre enn ett liv uten plagene jeg har nå.


Jeg får finne fram alkoholen igjen da og slutte å røke i helgene
Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Har du rushistorikk på journalen så kreves det mange måneder med ukentlig rusprøver før du for noe på resept. Unntaket er om du takker ja til en medisin som heter strattera.
Vis hele sitatet...
Om han går privat kan han omgå dette om han fremstår straight nok i møte med psykiater.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet at ekstremt mange bruker ritalin under eksamen, sikkert noe annet. Men svært vanlig og utbredt.
Sitat av kemist Vis innlegg
Om han går privat kan han omgå dette om han fremstår straight nok i møte med psykiater.
Vis hele sitatet...

Det kan kanskje stemme, men litt usikker. Det som er standard prosedyre er at psykologen har ansvar de første månedene, deretter tar fastlegen over kontrollen, med at en rutinemessig gir folk rusprøver, uavhengig om en har rus på historikken. Regner med at psykologen privat eller ei, kontakter fastlegen før oppstart.

Sitat av Håpløst2 Vis innlegg
Har du rushistorikk på journalen så kreves det mange måneder med ukentlig rusprøver før du for noe på resept. Unntaket er om du takker ja til en medisin som heter strattera.
Vis hele sitatet...
Har du testet det før? Bivirkningene på det i alle fall i oppstarten er elendig søvn. Munntørrhet vil du nok få så lenge du bruker det. Hørt om folk som har mistet nesten alle tenner etter å ha brukt adhd medisin i årevis. Er det bare for en kort periode så går det nok fint for tannhelsa.
Sist endret av Håpløst2; 8. februar 2022 kl. 14:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Renger med du må bestå, og jeg ser liten sannsynlighet for det mtp din tidligere historikk og oppgaven som står foran deg.

Du sier du er en praktiker, hvorfor ikke finne seg en praktisk jobb som funker for deg?

Har selv erfaring med at de situasjonene der man føler man skuffer folk og at livet blir et depressivt helvette, gjerne var startskuddet mot en bedre plass.

Uansett, heier på deg��
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var der du er nå. AKKURAT på samme plass du føler deg nå- Jeg ga opp skole. Begynte å jobbe men målet mitt var å spare mest mulig penger. Betalte husleie, kjøpte billig mat og betalte mobilregning. That's it! Og i løpet av 5-7 år så sparte jeg såpass mye at jeg startet mitt eget business (virksomhet). (Har du ikke nok, får du resten av staten, bare å søke på riktig måte). Lyktes med det og har vært i samme jobb i snart 8 år

Så mitt tips er, enten prøve så godt du kan du gjør nå, men jeg vet det er SLITSOMT OG VANSKELIG !!! Prøv med Ritalin. Og hvis du bestemmer deg å jobbe, spar penger. Spar. Spar. Spar. Spis bare billig, ikke dra ut og bruke penger. Ikke kjøp mat ute. Ikke bruk penger på parfyme eller Nike-sko du skal bruke 3 timer i måneden. Spar. Eller invester mye i Crypto, det er også en mulighet. Noe jeg gjør nå med lønn jeg får av egen virksomhet.

Du har SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange muligheter, bare du tenker enkelt.

Lykke til !!!
Jeg sitter på andre siden av bordet og godkjenner disse loggene fra lærlinger.

Tips:
Spør faglig leder om dere kan skrive noen logger sammen slik at du kommer i gang og ser hva som forventes av nivå. Spør også tidligere lærlinger om hva de har skrevet om på den enkelte type logg. Faglig leder bør og kunne gi deg tips til hva du kan skrive om. Noter ned det som blir sagt, hvis ikke er du like blank fem minutter etter møtet.

Skriv i stikkordsform og gjør om dette til en mer utfyllende tekst, eller begynn med underoverskrifter. Setter du opp teksten slik er det nok lettere å komme i gang da du ikke lenger bare stirrer på et blankt ark.

Legg mobilen i et annet rom.

Se på loggene som et hjelpemiddel til fagprøven. Ofte kan du kopiere deler av loggene rett inn i fagprøven. Da vil du spare mye tid.
Sist endret av Zimzimba; 8. februar 2022 kl. 17:58.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg var der du er nå. AKKURAT på samme plass du føler deg nå- Jeg ga opp skole. Begynte å jobbe men målet mitt var å spare mest mulig penger. Betalte husleie, kjøpte billig mat og betalte mobilregning. That's it! Og i løpet av 5-7 år så sparte jeg såpass mye at jeg startet mitt eget business (virksomhet). (Har du ikke nok, får du resten av staten, bare å søke på riktig måte). Lyktes med det og har vært i samme jobb i snart 8 år

Så mitt tips er, enten prøve så godt du kan du gjør nå, men jeg vet det er SLITSOMT OG VANSKELIG !!! Prøv med Ritalin. Og hvis du bestemmer deg å jobbe, spar penger. Spar. Spar. Spar. Spis bare billig, ikke dra ut og bruke penger. Ikke kjøp mat ute. Ikke bruk penger på parfyme eller Nike-sko du skal bruke 3 timer i måneden. Spar. Eller invester mye i Crypto, det er også en mulighet. Noe jeg gjør nå med lønn jeg får av egen virksomhet.

Du har SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange muligheter, bare du tenker enkelt.

Lykke til !!!
Vis hele sitatet...
Ops skulle ikke være anonymt. Jeg som skrev dette.